poniedziałek, 14 marca 2011

Jeden mit o k30 obalony!

Kostka trzydziestościenna jest jedną z najzwyczajniejszych kości do gry. Niemniej mało kto ją używa do gier w odgrywanie ról/gier fabularnych czy planszowych. Mało który system RPG korzysta z k30 (Ale może jakiś jednak korzysta?). Kiedy kupowałem dwie "ka-trzydziestki" w sklepie planszówkowym, to sami sprzedawcy nie wiedzieli, do jakiej gry jest stosowana. Zakupiłem te egzemplarze dla samego kolekcjonowania, "a nuż się kiedyś przyda".

A mitem jest to, że "k30 w RPG jest nieprzydatny i niestosowany". Nie mogę z tym się zgodzić.

Podczas sesji w Wolsunga, Parociuchcia Gry dla łatwiejszego zapamiętania (i nie "psucia klimatu")bazowego ST przeciwnika, przed kartą inicjatywy oznaczał ten parametr kostką dwudziestościenną. Po jakimś czasie przestała k20 wystarczać. Sumowano liczby z dwóch kości, była także propozycja oznaczania k%. Szybko przyjęto jednak moją propozycję, by oznaczać k30. Przeciwników z ST wyższym niż 20 w jednej konfrontacji rzadko było więcej niż jeden, a mniej czasu na przygotowywanie i wyjmowanie kości. A nuż, gdyby przeciwnik został powalony, wystarczy obrócić jedną kostkę zamiast kombinować z dwiema.

Mit obalony! :-)

6 komentarzy:

  1. ... potrzeba matką wynalazków ;)?

    Chociaż, to bardziej house rule niż oficjalne wykorzystanie k30 :). Niemniej - nie wpadłbym raczej na to by znajdować zastosowanie do k30 -chociaż jak ją kiedyś zobaczę, pewnie zakupię, wygląda bowiem całkiem fajnie :P.

    Pozdrawiam,
    Skryba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Laveris, Skryba - proponuję założyć Koło Miłośników k30, napisać prosty system pod tę kostkę i opublikować go w ramach Darmowego Dnia RPG :D

    A pomysł z Wolsungiem ciekawy, myślę, że jako marker dobrze się sprawdzi taka k30. Pomysł, na jaki ja wpadłem, to premiowanie graczy rzucających np. na atak czy RO w D&D kostką trzydziestościenną w ramach... dobrego odgrywania czy coś :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Also, check this out!
    http://www.rebel.pl/product.php/1,1308/4903/K100-kulista.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Darcane, zastanowię się nad prostym systemem k30. :-D

    Co do twojego pomysłu: wtedy zasięg trafienia krytycznego to np.: 19-30 czy przeskalowany (np.: 29-30). W pierwszym przypadku drastycznie podpakujemy gracza, a w drugim paradoksalnie zmniejszamy szansę na krytyka. Ale z drugiej strony, Potężny Atak jest znacznie bardziej opłacalny.

    Ciekawa ta k100, ale trochę za droga: 30 zł jak na coś bardzo rzadko stosowanego...

    OdpowiedzUsuń
  5. k100 od zawsze tworzyłem z 2k10 i było dobrze.

    Laveris, jeżeli krytyk jest 19-20 to ma 10% szans na zaistnienie. Czyli na k30 to będzie 28-30, również 10%.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli tak spojrzeć, Darcane, to faktycznie jakiś balans jest. ;)

    OdpowiedzUsuń