niedziela, 1 kwietnia 2012

Ynspyracje z PC #4.5: Tetris

Homenaje al Tetris, fot. La Ingorancia Mata, 
licencja CC BY-NC-ND 2.0
Z okazji dnia Pierwszego Kwietnia wydane specjalne "Ynspyracji z PC". Król wszystkich gier - nie tylko komputerowych, ale i fabularnych - Tetris. Najprawdopodobniej największe osiągnięcie techniki i nauki sowieckiej, stworzone przez Алексе́й Леони́дович Па́житнов. Tetris wpłynął na całe pokolenia graczy oraz twórców RPG.

Są różne wydania i wersje Tetrisa. We wszystkich chodzi o jedno i to samo. O Tetrisa - spadające bloczki.

Spójrzmy na grę. Prostokątna plansza, klocki w różnych konfiguracjach (czasem - kolorach) złożone z czterech kwadratów. Ów klocki spadają, a trzeba je ustawić tak, by wciąż dany klocek mógł pojawić się na górze. Jeśli w rzędzie będą same klockowe kwadraty, dany rząd znika, a gracz zarabia punkciki.
tetris bracelet, fot. MomentiMedia TechFever Network, 
licencja CC BY-NC-ND 2.0
Zerknijcie na ostatnie zdanie z poprzedniego akapitu. Czyżby Punkty Doświadczenia? Tetris wniósł do RPG chyba najbardziej znany element w RPG - punkty doświadczenia. Wystarczyło odwrócić aspekt "levelingu" (zamiast tracić "poziomy" - zdobywać), by nasi bohaterowie mogli pochwalić się levelami. Zresztą, plansza na 20 x 10 klocków przypomina o tym, że w kilku systemach RPG walki rozgrywa się na planszach w kwadraty, czyż nie? Spadające klocki są alegorią problemów, które napotyka drużyna poszukiwaczy przygód. Prędzej czy później problemy przerosną postacie graczy - Gary Gygax musiał się czymś inspirować...

A teraz wyobraźcie sobie, iż w Tetrisie mamy dowolność stawiania klocków. Tak! Sandbox! Wszak w sandboksie możemy samodzielnie wybierać, gdzie i z jakim skutkiem kłopoty znajdą naszego BG. Jeśli dodamy kolorki, pojawia się kolejna inspiracja - różne typy terenu na mapie naszej krainy. Levelować możemy dowolnie - zapobiegawczo wyrównywać do możliwego zera kwadratów na planszy, albo misternie układać kolumny i brzegi, aż efektownie skasujemy kilka klocków na raz. RPG również czerpie z tego wzorca: albo "to ja go tnę", albo zabawa w intrygi.

Zauważcie, że klocki zawsze spadają w równym tempie. Jest to zgodne z obserwacjami Galileusza na temat spadania obiektów w zależności od ich masy. Poza tym, klocki będące nad usuniętym rzędem również spadają[1]. Znaleźliśmy realizm. Nie bez powodu mawia się, iż "sesja RPG musi przebiegać realistycznie i spójnie". Zresztą, klocek klockowi nie równy - podobnie jak napotkany potwór, człowiek czy sytuacja. 

jour 280107, fot. Salla, licencja CC BY-NC-ND 2.0
Tetris dał Mistrzom Gry jeden z największych darów - railroading. W Tetrisie bowiem wiemy, jaki klocek pojawi się jak ustawimy bieżący. Dzięki temu Mistrzowie Gry otrzymali prawo własnoręcznego przewidywania, co zdarzy się za chwilę. Gracz oczywiście nie ma wpływu na to, jaki następny klocek pojawi się, więc cały splendor sesji RPG zostaje u MG. MG ma kontrolę na wszystko, to on zezwala (lub nie) na to, co gracz zechce zrealizować. RPG jest przetrwaniem - wiesz, że i tak twoja postać zginie, ale to od ciebie i przede wszystkim dobrej woli programu Mistrza Gry zależy, jak długo będziesz postacią grać.

Po co różne systemy RPG? System doesn't matter. Dobry gracz zagra we wszystko. Dobry MG zagra we wszystko. Po co inne gry, skoro mamy Tetrisa?

[1] - Dotyczy późniejszych wersji Tetrisa - rzeczywiście, w oryginale ów klocki "wisiały". Chyba twórcy kolejnych wydań Tetrisa wyciągnęli wnioski z lektury "Magii i Miecza".

4 komentarze:

  1. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

      Usuń
  2. Hmmmmmmmm...

    A mówił ci ten ruski, jak wykorzystać tertis w najlepszym gatunku RGp czyli to jest w fentazi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmmmmmmmmmmm...

      Oczywiście! Każdy klocek przedstawia rodzaj broni używany w średniowieczu. Długi czteroklocek - włócznię, czteroklocek "L" - kuszę, czteroklocek z dodatkowym klockiem na środku - łuk, kwadratowy czteroklocek - tarczę.

      Zresztą, uporządkowane kasowanie rzędów klocków uosabia etos rycerza!

      Usuń