czwartek, 13 września 2012

[KB #35] Autorki z mojej szuflady

Bierne & Blomsterne, fot. Michael Heilemann, 
licencja CC BY-NC-ND 2.0
Z okazji 35. edycji Karnawału Blogowego postanowiłem pokrótce przedstawić swoje "łamiące serca" pomysły z 2007-2008 roku, kiedy dopiero zacząłem regularnie erpegować. Jeszcze niedawno wstydziłbym się co najmniej jednego z pomysłów, dziś dają mi lekcję "jak nie podchodzić do robienia własnej twórczości erpegowej". Każda z przedstawionych prac nie wyszła poza wstępne etapy tworzenia, jedna z nich to setting tylko pod konkretną kampanie, inna to żart na jednostrzał.

Zapinajcie pasy. :-)

(oczywiście chodzi o "twory amatorskie")

Pierwsza praca to naprędce napisany na kolanie świat do humorystycznego jednostrzału. Oczywiście na mechanice D&D 3.0, lato '08. Nie zachowała się z tego ani kartka, zresztą ten świat to głównie kartka A5 z naszkicowanymi granicami mórz i państw.

Centrum znanego świata to Rzępolita Słowiańska, zamieszkiwana głównie przez ludzi. Na północ przez Morze jest elfie Królestwo Szwojecji, na zachód - orcze Barbarie Niemieckie. Na południu grasowali nieumarli, na wschodzie zaś... Dzicz Ruska nieznana; jedyne znane mapy obejmowały aktualnie podbite terytoria przez Rzępolitę. Goblinoidy, yuan-ti i inne stwory, na południu ze skośnymi oczyma. Północ - niekończąca się gęstwina, południe - stepy.

Ogólnie wali polską zaściankowością. Jedyna sesja obejmowała południe (tak jakby odpowiednik Mołdawii), pogranicze z Hordami Nieumarłych z jataganami i turbanami. Sesja skończyła się wybuchem kawałka karczmy po nieudolnych próbach ratowania jednego BG zarażonego ghoulizmem, a potem ratowania swoich żywotów (nie muszę pisać, że autorskie rozwiązania na sesji masakrowały oryginalną mechanikę?) 

Źródło własne
Druga praca to minisetting pod kampanię. Księstwo Westtelonorii, na kontynencie Aber, na planecie Vazel. Stolica to Toranmere  (12 tys. mieszk.), ważniejsze miasta to Maroner, Ravielen i Norsel. Na północy niegdyś państwo-miasto Istien (trzecie co do wielkości miasto na mapie, po stolicy oraz Norsel), ówcześnie zależne od księcia Henryka VI. Na północy i wschodzie orczo-goblińskie Dzikie Hordy, reszta ziem nieznana (oficjalnie nie zachowały się żadne mapy). Na przedstawionej mapce jedna kratka to 5 mil lądowych, kiedyś udało mi się wyliczyć, że powierzchnia tego księstwa to jakieś ~2730 km^2 (pewnie nieudolnie). Populacja? Niespełna 80 tysięcy (nie licząc Istien i okolic), z czego Toranmere i Norsel to około 21 tysięcy mieszkańców. 

Mechanika gry? Oczywiście D&D 3.0

Światek słabiutki i sztampowy, lecz przynajmniej rozegrałem na nim cztery sesje w jednym ciągu kampanijnym. Fabuła tych sesji toczyła się w Istien oraz okolicy. Jesień '08. Ogólnie koncepcja "nieznanego świata, daleko po rozpadzie półlegendarnego Królestwa" może zostać ciekawie zrealizowana (np.: bohaterowie graczy jako odkrywcy nowych zakątków). 

Trzecia praca to perełka nawet pośród powyższych. Otóż dokopałem się do swoich prac z 2006 i 2007 (pierwsza "wersja 1.0.0a" - luty '06, ostatnia "wersja 1.04" - 28 luty 2007), napisanych zanim jeszcze dobrze zaznajomiłem się choćby z D&D 3th. To jakby zalążek własnego systemu RPG, pod enigmatycznym skrótem "S.G.R.". Zalążek, gdyż poza ogólnym wprowadzeniem atrybutów (sześć, jak z D&D) oraz ich wartości, a także skromnym goblińskim bestiariuszem i ogromną listą broni i zbroi, nic na szczęście nie popełniłem. Nigdy nie testowany, może nawet dobrze.

Zbiór broni i zbroi był naprawde ogromny, na bieżąco modyfikowany w wyniku postępów w Diablo 2 oraz Throne of Darkness (plus parę pomysłów z innych źródeł). Tak, z podzieloną bronią na "europejską" i "egzotyczną" (chińskie, japońskie i inne). 234 rodzaje broni, 117 elementów zbroi (w tym pasy, buty, rękawice), 28 rodzajów tarcz.

Poza tym, poziomy do trzydziestego, nieustająca progresja ataków co +5 (czyli co 5. poziomów). Mechanika oparta na 3k6, plus wymagane k4 i k8 (do obrażeń broni). Do tego plik w formacie .rtf (sic!). Ogólnie, mechanika nawet nie rozpoczęta porządnie, do dziś nie wiem, jak miałyby działać tarcze czy wzrost atrybutów (skoro "18" to w zasadzie "minimum dla prawdziwego bohatera" według zestawu broni). Rzucę cytatami ze "zbrojownii":
2.1.2.3. Japońskie miecze:
Katana: Obrażenia: 1k6+2, Koszt: 256, Maks. ilość ataków: 5, 1R, Krytyk: 16-18 (2x), Przebijalność: +3, Wytrzymałość: 200, Waga: 4 kg,
Waki-zashi: Obrażenia: 1k6+14, Koszt: 1764, Maks. ilość ataków: 4, 1R, Krytyk: 17-18 (2x), Przebijalność: +2, Wytrzymałość: 210, Waga: 3,3 kg, Wymagania: Siła: 11, Zręczność: 15
Edo-Waki-zashi: Obrażenia: 2k6+13, Koszt: 2116, Maks. ilość ataków: 4, 1R, Krytyk: 17-18 (2x), Przebijalność: +3, Wytrzymałosć: 280, Waga: 3,5 kg, Wymagania: Siła: 12, Zręczność: 17
Iai-to: Obrażenia: 15k6+60, Koszt: 160 000, Maks. ilość ataków: 4, 1R, Krytyk: 17-18 (2x), Przebijalność: +3, Wytrzymałość: 320, Waga: 4,5 kg, Wymagania: Siła: 20, Zręczność: 40
Tachi: Obrażenia: 3k6+12, Koszt: 6241, Maks. ilość ataków: 4, 1R, Krytyk: 17-18 (2x), Przebijalność: +3, Wytrzymałość: 290, Waga: 3,9 kg, Wymagania: Siła: 15, Zręczność: 20
Edo-katana: Obrażenia: 2k6+15, Koszt: 5184, Maks. ilość ataków: 5, 1R, Krytyk: 16-18 (2x), Przebijalność: +4, Wytrzymałość: 270, Waga: 3,6 kg, Wymagania: Siła: 13, Zręczność: 18
2.1.9.1. Zwykłe kusze:
Lekka kusza: Obrażenia: 1k4+5, Koszt: 350, Maks. ilość ataków: 3, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +6, Wytrzymałość: 100, Waga: 3,3 kg, Wymagania: Siła: 11, Zręczność: 10, Zasięg: 20m
Kusza: Obrażenia: 1k6+10, Koszt: 953, Maks. ilosć ataków: 2, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +7, Wytrzymałość: 110, Waga: 4,5 kg, Wymagania: Siła: 20, Zasięg: 30m
Cięźka kusza: Obrażenia: 2k6+14, Koszt: 3200, Maks. ilość ataków: 2, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +8, Wytrzymałość: 125, Waga: 5,5 kg, Wymagania: Siła: 30, Zręczność: 20, Zasięg: 40m
Powtarzalna kusza: Obrażenia: 1k6+6, Koszt: 6500, Maks. ilość ataków: 5, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +7, Wytrzymałość: 140, Waga: 4,5 kg, Wymagania: Siła: 20, Zręczność: 25, Zasięg: 40m, Liczba bełtów w magazynku: 5
Arbalista: Obrażenia: 3k6+9, Koszt: 11000, Maks. ilość ataków: 4, 2R, Krytyk:17-18 (3x), Przebijalność: +10, Wytrzymałość: 155, Waga: 5,1 kg, Wymagania: Siła: 26, Zręczność: 30, Zasięg: 45m,
Kusza oblężnicza: Obrażenia: 4k6+18, Koszt: 13000, Maks. ilość ataków: 3, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +11, Wytrzymałość: 160, Waga: 6,3 kg, Wymagania: Siła: 40, Zręczność: 35, Zasięg: 50m
Balista: Obrażenia: 4k6+31, Koszt: 15000, Maks. ilość ataków: 2, 2R, Krytyk: 17-18 (3x), Przebijalność: +12, Wytrzymałość: 165, Waga: 7,4 kg, Wymagania: Siła: 55, Zręcznosć: 40, Zasięg: 55m
Dziś już wiem, że jeśli w ogóle mam robić swój system RPG, to najpierw powinienem "ceremonialnie" wykasować ten 19-stronicowy (po otworzeniu w LibreOffice) plik. Ogólnie, nie polecam powyższych rozwiązań. Spostrzegam, że mniej więcej do roku 2008 silnie skupiałem się na bojowej stronie RPG. To trochę stoi w opozycji do mojej obecnej tendencji do szukania rozwiązań starć czy konfliktów społecznych w każdym nowym erpegu, jakim przeglądam

1 komentarz:

  1. Dodane, dzięki :-)

    Dwa pierwsze pomysły fajne, czuć ten specyficzny klimat autorek.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.