wtorek, 22 listopada 2016

[Burning Wheel] Przeklęta Góra Chwały i Wstydu - cz. 1

Tak prawie wygląda winnica Fionlios. Prawie.
Podejmuję próbę powrotu do relacji z sesji. Tym razem sesja w roli gracza, a nie prowadzącego grę (mogą istnieć pewne niedopowiedzenia w poniższym tekście - jak to ma każdy raport z sesji). Pierwsza sesja w Burning Wheel trwała zaledwie trzy godziny; trwałaby dłużej gdyby nie sprawy rodzinne MG które zmusiły go do przybycia trochę później. Plus zakończona tuz przed zapowiadanym porannym wydarzeniem...

Przyznam że godzinę zajęło nam samo ustawienie sceny poznawania się bohaterów graczy, wraz ze scenerią i odgrywaniem postaci (rozmowy między BG).

Nazwa raportu sesji wywodzi się z nazewnictwa góry z której wypędzono wiedźmy - krasnoludy nazywają ją "Górą Chwały", wiedźmy - "Góra Wstydu", zaś ludzie po prostu przeklęli słownie górę po tym jak wiedźmy rzuciły na panującego księcia Klątwę.

Kto obraca Płonące Koło?
  • Agnes z rodu Goldhaus; 31-letnia biała czarownica pochodzenia szlacheckiego, która po Klątwie (szczegóły tutaj) zmuszona była porzucić rodzinny dom.
  • Morcant z rodu Creimire herbu Wiewiórki; 28-letni winiarz, prawowity drugi syn kuzyna obecnie panującego księcia. Naznaczony Klątwą.
  • Shagol Mauhulakh, gobliński ork, były niewolnik i były dowódca jakiegoś oddziału. Obecnie ściga czarownice (te złe, towarzyszy Agnes) i szuka wiedzy na temat nawiedzającego go ducha. Właściciel swojego wielkiego wilka na którym jeździ.
  • Ulfar Kowaloręki, krasnoludzki szlachcic i przywódca Hanzy (mała organizacja kupiecka). Shagol uratował mu życie, zaś Ulfar widzi interes w ściągnięciu Klątwy z Morcanta - wkupienie się w ród Creimire rządzący hrabstwem.
Pierwszą sceną było spotkanie się wszystkich czterech BG. Ze względu na Orka: najpierw na obrzeżach włości Morcanta (ochrona winnicy mogłaby źle zareagować na samotnie wałęsającego się Shagola na wielkim jeździeckim wilku), później wszyscy zaproszeni do winnicy Fionlios i w oczekiwaniu na kolejnego gościa - Wilhelma, badacza zajmującego się klątwami [Postać Niezależna]. Tu warto wspomnieć iż Shagol szybko odłączył się od grupy i wyruszył zapolować w okolicznych lasach aby nakarmić swojego wilczura - zapowiedział że wróci później,

Reszta sceny (aż do przybycia Wilhelma i powrotu Shagola) dzieliła się na dwoje:
  • Trzej BG ugoszczeni w posiadłości zapoznawali się ze sobą, żona Morcanta (Deirdre) także została przedstawiona, Polujący na czarownice rycerz Roland (PN) miał odwiedzić go o tej samej porze co Wilhelm, dlatego winiarz listownie zawiadomił o "przełożeniu spotkania z Rolandem na następny dzień". Ponadto podczas odgrywania scenki Morcant zasygnalizował Agnes iż "ma przydatne pochodzenie", nie zdradzając się ze swojej wiedzy kim naprawdę jest Agnes. Co wiadomo jeszcze o tym Wilhelmie? Zdany test Curse-wise B2 z FoRk od Astrology (Ob1, graduated test) przez Morcanta wykazał że Wilhelm ma złą reputację z powodu badań nad klątwami - rzekomo "spoufala się z wiedźmami"; dodatkowy sukces pozwolił mi jako graczowi wprowadzić detal iż Wilhelm studiował astrologię.
  • Shagol upolował jakiegoś dzikiego konia w okolicznych lasach, natomiast w ramach niezdanego testu Hunting (Ob 3, tylko 2 sukcesy) ludzie Rolanda dostrzegli kłusownika i ruszyli ku niemu. Rycerz ze swoimi dwoma pachołkami chciał ukarać Shagola. Gracz podjął decyzję o wystraszeniu ludzi (Intimidation, Obstacle 3) - stawką było to czy uda mu się wystraszyć pachołków, czy zmuszony do ucieczki w kierunku winnicy zostanie lekko zraniony. Dwa sukcesy z czterech kości, (B3 plus advantage za wielkiego wilka), wydanie Fate Point celem przerzucenia jednej "szóstki" i oto szczęśliwie Shagol dopiął swego. Na odchodne, w zamian za sakiewkę monet (Cash 1D) osamotnionemu Rolandowi goblin pokazał papier na którego podstawie przebywa w okolicy z Agnes oraz za pozwoleniem Morcanta. Rycerz nie umie czytać, lecz i tak na słuch o szlachcicu wyjawił iż "rozliczy się z synem arystokraty spółkującymi z goblinami i wiedźmami". Wiecie, Shagol odsłonił swój kaptur i pokazał się jako goblin z wielkimi zębami...
EDIT: Zapomniałem o jednym teście: Ulfar podczas wizyty u Morcanta musiał rzucać na Etiquette celem sprawdzenia, czy zachowa się godnie przy Deirdre. Nie ma w ogóle tej umiejki, czyli rzucał gołe Will B6 [swoją drogą, wszyscy poza Shagolem mają Will B6]. Trzema sukcesami zdał "epickie" Obstacle 2 - w fikcji nie było to trudne, po prostu podwaja się Obstacle kiedy nie ma się umiejętności.

Druga scena to rozmowa z Wilhelmem, później badania nad elfimi zapiskami, a także przygotowania do wizyty rycerza Rolanda rankiem. Shagol tymczasem z trudem dał radę uzyskać dostęp do kuchni we włościach Fionlios (mimo ustnego zezwolenia szlachcica). Ma zaliczone dwie godziny dziennego ćwiczenia umiejętności Cooking i w sumie tyle (nie umie gotować).

Wilhelm wyjawił iż zamierza wyruszyć do kurhanu na wzgórzu w okolicznych lasach (dzień drogi) celem zbadania starej elfiej klątwy która - wedle jego hipotez - może zawierać wskazówki pomocne do pokonania obecnej Klątwy. Wszyscy wyrazili gotowość do podróży.

Na wieść o Rolandzie Agnes postanowiła wykombinować jak spławić rycerza i jeszcze ośmieszyć go gdy ten wróci na dwór księcia, Najpierw zaproponowała Morcantowi odszukanie ksiąg historycznych w jego lichych zbiorach aby najzwyczajniej wcisnąć kit niepiśmiennemu rycerzowi (test Read B3 plus FoRK z Estate Management i pomoc Agnes; 2 sukcesy vs Ob 3). Nie wyszło, zostało więc po prostu przekazanie Rolandowi świeżo przepisanych i wpół zmyślonych papierów rachunkowych ozdobionych dziwnymi szlaczkami przypominające złowrogie runy. Tutaj Agnes podołała wraz z pomocą Ulfara (sukces Research vs Ob 3). W trakcie pracy czarownicy rozstrzygnęliśmy czy Morcant zna kowala który mógłby mu sprzedać na szybko miecz (Circle B3, Ob 1 graduated test). Zero sukcesów oznaczało, iż pobliski kowal jest nieobecny, zaś jego syn został banitą.

Resztę wieczoru oraz kawałek nocy Ulfar z pomocą Agnes pracowali nad rozgryzieniem elfich zapisków dotyczących pułapek wokół kurhanu. Nikt nie zna elfiego, lecz Ulfar ze względu na swój Instynkt ("Nigdy się nie przyznam, że czegoś nie umiem.") uparł się i nadal udawał że "zna elfi". Dlatego kupiec stanął przed bardzo ambitnym zadaniem przetłumaczenia elfich notatek w jeden wieczór. Użył umiejętności Dwarven Rune Script, lecz z podwojoną trudnością ze względu na obcy język - czyli Obstacle 8. Umiejętność na B4 plus pomoc Agnes, FoRKi i wydany punkt Persona prawie pomógł: z 10 kości wyszło siedem sukcesów, licząc przerzut jednej szóstki po wydaniu punktu Fate (tak, Ulfar wydał całą startową Arthę na ten test) który dał ten siódmy sukces. Co ta porażka oznacza w fikcji? Najzwyczajniej drużyna nie uniknie jednej z pułapek wokół kurhanu.

Oczywiście Agnes i Ulfar testowali Forte za zarywanie nocy. Oboje gładko zdali po teście.

 * * *

Rozdanie punktów Artha. Nie pamiętam ile kto konkretnie dostał, na pewno wszyscy otrzymali więcej ode mnie (ja tylko 1 Fate Point za kategorię Traits, a dokładniej za trait Mark of Privilege - ze względu na pochodzenie, teraz Morcant i potencjalnie jego ród ma problem z obłąkanym rycerzem). Agnes otrzymała aż 2 Persona Points za Workhouse i MVP jednogłośnie. Może tego nie widać w połowie raportu z sesji, lecz poza osobną scenką Shagola to Agnes "ciągnęła" sesję; mój udział był głównie pomocniczy. "Moldbreakera" chyba otrzymał Ulfar (wiecie, zmusić go do tłumaczenia elfich run których nie zna kontra "przyznanie się publicznie przy znanym badaczu i trzech szlachetnie urodzonych osobach do tego, iż na czymś się nie zna - reputacja!"), zaś za Humor oczywiście Shagol. 

Sesja wyglądała trochę niemrawo, to był nasz pierwszy raz z Burning Wheelem. Na następną sesję zapowiadają się perypetie z rycerzem Rolandem (mam dodać iż nocuje u rywala Morcanta, czyli Mortimera, kuzyna jego żony Deirdre?). Natomiast skoro w następną sobotę nie będzie z nami gracza grającego krasnoludem to sesja na pewno pójdzie w stronę zapoznawania się ze wsią i okolicami; chociażby Morcant zamierza uzbroić się na wyprawę do kurhanu (Belief "Nauczę się władać bronią aby być w stanie obronić Deirdre."). 

Jeszcze systemu "Fight!" nie wprowadzamy, natomiast szereg mechanizmów już tak (chociażby Sorcery, Resoruces, Circles i podobne, Range and Cover, Distance and Movement). 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz