poniedziałek, 25 kwietnia 2011

Arsenał z pól Nordalii #2

Druga notka z cyklu o uzbrojeniu wojsk wanadyjskich w Wolsungu. Tym razem na ruszt wziąłem wszelkiej maści pojazdy bojowe powstałe w Europie do 1939 roku. Transportery opancerzone, samochody pancerne, czołgi, tankietki, artyleria samobieżna oraz niektóre przykłady pojazdów innego typu. Niszczyciele czołgów nie zmieścili się w tej liście (seryjnie zaczęto je produkować dopiero w 1940 roku), a i tak dla laika to po prostu "czołg z większą armatą i nieruchomą wieżą". W wielu sesjach może pojawić się motyw pojazdu wojskowego jako Gadżet pełniący ważną rolę w fabule bądź będący dekoracją na sesji RPG.


Powyższy zbiór jest tylko zbiorem wskazówek, niekoniecznie zgodny z ziemską rzeczywistością. Wszelkiego rodzaju ciężarówki kołowe, rowery oraz zwykłe motocykle pominąłem, bowiem mnóstwo dobrych porad o tego typu pojazdach jest w podręcznikach do Wolsunga. Skorzystałem z nowych zasad z Almanachu Nadzwyczajnego wprowadzającego nowe właściwości pojazdu. W przypadku cech pojazdu wymagające odpowiedniej ilości cech Gadżetu, należy pamiętać o tym, by wpierw spełnić właśnie ten wymóg, by móc cieszyć się fabularnie konkretnym zapronowanym przeze mnie przykładem na pojazd bojowy.
Samochody pancerne:
Kiedyś to były po prostu zwykłe samochody z dodatkowym pancerzem oraz wieżyczką z karabinem maszynowym. Później projektowano wyłączne modele samochodów pancernych. To one dały początek kołowym transporterom opancerzonym, o których jest mowa w innej części tej notki. Do tej kategorii zaliczamy także samochody rozpoznawcze. Obsługiwane przez 2 do 4 ludzi, często wyposażone w małokalibrowe (20 - 40 mm) działko oraz karabin maszynowy. Czasem trój- bądź cztero-osiowy (6 lub 8 kół).

To chyba najprostsza z propozycji. Skoro pościgi w Wolsungu mogą odbywać się pomiędzy szybkimi limuzynami czy ciężarówkami, to dlaczego nie w inną stronę: między czterokołówymi autami z opancerzeniem i uzbrojeniem?

Pojazd osobowy, terenowy, szybkość 2
Przykłady z Ziemi: AEC Armourer CAR, Daimler Dingo, Steyr ADGZ, Leichter Panzerspähwagen (Sd.Kfz. 221/222/223), Schwerer Panzerspähwagen (6-Rad) (Sd.Kfz 231), Schwerer Panzerspähwagen (8-Rad) (Sd.Kfz 231), BA-3, BA-10 (radziecki pojazd, na obrazku egzemplarz zdobyty przez Niemców), Korfanty, Ursus wz. 29Wz. 34, Panhard 178,     BA-27
Pierwsza cecha: szybki
Druga cecha: Pojazdy +3 lub +2 do Wytrwałości
Trzecia cecha: strzelnice: pomocnicy mogą atakować strzelaniem bez kar za używanie niewłaściwej umiejetności
Czwarta cecha: za żeton +5 do Pojazdów

Kołowe transportery opancerzone:
To nic innego jak samochody pancerne przystosowane do przewozu dodatkowych żołnierzy. Służą zarówno do przewożenia wojaków w docelowe miejsce w środku bitwy, jak i za wsparcie w przypadku, gdy czołgów niedostatek (w niektórych przypadkach spisują się lepiej od "zbiorników"). Najczęściej przewożą do 8-12 osób. Do początków II wojny światowej trudny do jednoznacznego odróżenia od samochodów pancernych (różnica polegała głównie na funkcji pojazdu w danej formacji wojskowej); dla przykładu, Sd.Kfz. 231 można zakwalifikować także do tej kategorii. Podstawową różnicą między "paromobilami pancernymi" a "kołowymi transporterami opancerzonymi" jest to, że ten drugi typ pojazdu lepiej sprawdza się podczas intensywnych walk oraz może stanowić realną siłę ofensywną. Czasem lepiej uzbrojony, a przynajmniej z przedniej strony lepiej opancerzony.


Pojazd towarowy, terenowy, szybkość 2
Przykłady z Ziemi: niemieckie Sd.Kfz. 231 każdego rodzaju, Bedford OXA, ACV-IP,
Pierwsza cecha: zwrotny
Druga cecha: strzelnice: pomocnicy mogą atakować strzelaniem bez kar za używanie niewłaściwej umiejetności
Trzecia cecha: +5 do manewru przyspieszania lub mobilizacja
Czwarta cecha: Pojazdy +3

Gąsienicowy transporter opancerzony:
Hybryda samochodu pancernego z czołgiem. Porusza się na gąsienicach lub gąsienicach i jednej (przedniej) osi kół. Trzon sił zmechanizowanych (w III Rzeszy: grenadierów pancernych). Pojazdy tego typu miały zadanie przenosić żołnierzy z miejsca na miejsce w bitwie, a także wspierać i kryć luki czołgowego natarcia. Na początku GTO przypominało zwykłą otwartą ciężarówkę ze stanowiskiem karabiny maszynowego oraz z napędem gąsienicowo-kołowym; rzadziej przewoził więcej niż 3-6 osób (w zależności od modelu. Po II wojnie światowej GTO zostało przeobrażone w bojowe wozy piechoty.

Pojazd towarowy lub osobowy, terenowy, szybkość 2
Przykłady z Ziemi: Mittlerer Schützenpanzerwagen Sd.Kfz.251, Leichter Schützenpanzerwagen Sd.Kfz.250, M2 Halftrack, Universal Carrier,
Pierwsza cecha: zwrotny
Druga cecha: strzelnice: pomocnicy mogą atakować strzelaniem bez kar za używanie niewłaściwej umiejetności
Trzecia cecha: przewaga
Czwarta cecha: mobilizacja

Tankietki i czołgi lekkie:
Do tej kategorii zalicza się wszelkie szybkie czołgi z lekkim opancerzeniem i uzbrojeniem. Produkowane głównie w okresie międzywojennym, kiedy to wielu konstruktorów upatrywało się w tym, że lekkie i zwrotne czołgi zastąpią powolne, wielkie i ciężkie na polach bitwy. Jak później okazało się, od początku II wojny światowej budowano coraz cięższe (i jednocześnie szybsze) maszyny, byle by mogły wytrzymać rozmaite przeciwpancerne środki oraz skutecznie pokonać wiele kilometrów. Niemniej, w Wolsungu lekki czołg może być skuteczną bronią przeciwko Windianom, tubylcom z Aksum czy straszakiem na jakimś morgowskim/slawijskim dworze. Lekki czołg oznacza przecież tańszą eksploatację, wydatki na paliwo, mniejsze szkody wyrządzone drodze, a jeśli antagonista przygotowany jest na zbrojny atak, i tak dużej różnicy nie zrobi fakt, że Dżentelmen przyjedzie w jakimś wielotonowym czołgu widocznym z wielu kilometrów.

Uzbrojone w jeden lub dwa karabiny maszynowe (z jednego stanowiska), czasem w lekkie działko. Na równej drodze pokonuje od 25 do 40 km/h; w terenie do kilkunastu. Skuteczne do likwidacji lokalnych dyktatorów. Obsługiwane przez 2 lub 3 osoby.

Pojazd osobowy, terenowy, szybkość 2
Przykłady z Ziemi: LK I, LK IIPzkpfw I, Pzkpfw II, M1 Combat Car, M2 Light Tank, T-18 (MS-1), BT (wszystkie serie), T-26, T-27, Vickers E, Light Tank Mk II, Tetrarch - Light Tank Mk VII,TK-3, TKS, AMC-35, Hotchkiss H-35/38/39, FT-17, Schneider CA1,
Pierwsza cecha: opancerzony
Druga cecha: +2 do Obrony
Trzecia cecha: Pojazdy +3 lub Strzelanie +3
Czwarta cecha: przewaga

Czołgi:
Do tej kategorii zaliczamy wszelkiego rodzaju czołgi średnie, ciężkie, pościgowe (ale nie lekkie i szybkie) oraz piechoty. Różnica między tymi kategoriami opierała się głównie na tym, do czego dany model czołgu był przeznaczony: do wspierania natarcia piechoty, do prowadzenia samodzielnych działań ofensywnych, osłaniania flanki. To najcięższe masowo produkowane pojazdy bojowe. Ze względu na swoją masę, nie nadają się do szybkich rajdów czy zwinnego przemykania bez niszczenia otoczenia. Słowem: czołgi służą do przedzierania się do przodu, przez mury, drzewa, nasypy, krzaki, płytką wodę, okolicznych pałętających się żołnierzy. Bez broni przeciwpancernej, armaty lub innego pojazdu bojowego nie warto się zbliżać do czołgu w akcji.

Zawsze uzbrojone w lżejsze lub cięższą armatkę oraz przynajmniej jeden karabin maszynowy (bardzo często były to dwa km-y). Czołg jest obsługiwany przez 3 do 5 osób, w zależności od modelu. Tego typu pojazdy częściej nadają się do konfrontacji typu walka aniżeli do pościgów.

Pojazd osobowy, terenowy, szybkość 1
Przykłady z Ziemi: A7V, NbFz, Pzkpfw III, Pzkpfw IV, Little Willie, Mark I, Mark C, M2 Medium Tank, Tank Medium Mark II, Matilda Mk I, Matilda Mk II, T-24, T-28T-34 (tylko pierwsza wersja), T-35, 7TP, 10TP, St. Chamond M16, Somua S-35, Char B1, Char C2,
Pierwsza cecha: opancerzony
Druga cecha: +2 do Obrony
Trzecia cecha: +4 do Obrony lub +5 do manewru taranowania
Czwarta cecha: +3 do Strzelania lub (cecha) strzelnica lub przewaga

Artyleria samobieżna:
Wraz z rozwojem sił pancernych i opancerzonych, a także doktryn wojskowych, zrodziła się potrzeba mobilnej artylerii mającej wspierać z tyłów wojska pancerne. Tak narodziły się działa samobieżne i pancerne. Pierwsze z nich służyły do ostrzału pośredniego, drugie do bezpośredniego wsparcia czołgów i piechoty. Budowane na podwoziu czołgowym, dobrze opancerzone, choć pierwsze wersje bardziej przypominały osłonięte lawety artyleryjskie na gąsienicach.

Ponieważ działa samobieżne i pancerne nie nadają się do konfrontacji pościgowej, jest to szczególny rodzaj broni palnej (test Strzelania) o zasięgu krótki, średnim i długim. Na potrzeby transportu można potraktować ten rodzaj pojazdu jako zwyczajny ekwipunek.
Przykłady z Ziemi: StuG III (pierwsze wersje), Sturmpanzer I, SU-12, AT-1,
Pierwsza cecha: +3 do Strzelania
Druga cecha: atak obszarowy lub powalenie
Trzecia cecha:  oszołomienie lub przewaga
Czwarta cecha: za żeton +5 do Strzelania

Inne pojazdy bojowe:
Niżej lista innych pojazdów bojowych, które nie klasyfikują się jednoznacznie do żadnej w wymienonych wcześniej kategorii. Jedne to po prostu modyfikacje wcześniejszych przykładów (np.: czołgi pływające), inne to nowatorskie rozwiązania popularnych środków transportu. W tym punkcie nie zostały podane przykłady na cechy Gadżetu.

Radziecki czołg pływający: T-38
Radzieckie aerosanie: NKŁ-26
Niemiecki lekki pojazd wielozadaniowy: Sd.Kfz 2
Niemiecki motocykl z wózkiem bocznym: Zündapp KS 750
Czołg-Car

Wszystkie ilustracje pochodzą ze zbiorów Wikimedia Commons.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.