piątek, 5 września 2014

Heartbreaker Detector #2: WFRP 2nd

Druga notka blogowa z cyklu "Wykrywacza Sercołamaczy", tym razem jeden z najpopularniejszych erpegów w Polsce, czyli Warhammer Fantasy Role Play drugiej edycji. Zamierzam sprawdzić, czy WFRP 2nd jest heartbreakerem - a jeśli jest - to jak mocno. Oczywiście z mocniejszym przymrużeniem oka.

Opieram się głównie na podstawce. Co powiecie na Wolsunga w piątek za tydzień, jako trzecia omawiana gra? :-)

Przypomnę progi punktowe Wykrywacza Sercołamaczy:
  • 0-25 punktów - zielone światło, zwykłe RPG robione przez amatorów
  • 25-50 - pomarańczowe światło, prawdopodobnie heartbreaker, jest szansa jednak, że nie będzie taki zły
  • ponad 50 - czerwone światło, prawdziwy heartbreaker, nie ma już ratunku
Zaczynamy:
  • System jest określany przez autorów jako nowatorski. (+5) - 0
  • System albo twórcy coś gwarantują. (+1) - +1
Coś jednak gwarantują, już na stronie 8 podstawki: "Jeśli to Twoje pierwsze spotkanie z tą grą, przygotuj się na wielka przygodę. Świat Warhammera jest niezmiernie bogaty".
  • Twórcy używają określeń jak: profesjonalny, straszliwy, prawdziwe i podobne. (+1 za każde) - +1
Ponury świat niebezpiecznych przygód ;)
  • Mechanika oferuje "ogromne możliwości". (+2) - +2
Popatrzcie na listę umiejętności - zwłaszcza tych zaawansowanych - i sami skomentujcie te Wiosłowania, Gotowania (jako rzemiosło) i inne bardzo sytuacyjne umiejki, które w komplecie mają realizować wszystko co tylko uczestnikom wpadnie do głowy.
  • Są elfy i krasnoludy. (+5) - +5 
  • Są rasy zwierzętopodobne (furlingi?). (+1) - 0
  • Są rasy o dziwnych nazwach, co do których nikt nie ma pewności jak wyglądają. (+1) - 0
  • Mechanika jest "prosta i intuicyjna". (+5) - +5
  • Jakaś część systemu jest "spójna" według autorów. (+5) - 0
  • Strona systemu będzie wkrótce dostępna. (+4) - 0
  • Strona systemu składa się tylko z forum. (+8) - 0
  • Znalazłeś zdanie, które zupełnie nie ma sensu. (+1 za każde) - 0
  • Znalazłeś błędy językowe, widoczne dla totalnego laika. (+1 za każdy tekst rojący się od błędów) - 0
  • Opisana jest historia świata i niewiele więcej. (+5) - +2
Licząc podstawkę, tak; która i tak zawiera jeszcze parę stron o zwyczajach Starego Świata oraz króciutkie opisy krain, dlatego zaledwie +2
  • Opisano panteon bogów. (+5) - +5
Sigmar, Ulryk i cała chmara ludzkich bogów. Do tego elfy mają własne bóstwa, podobnie jak krasnoludy i niziołki.
  • Świat to fantasy z wielkim złym w tle. (+5) - +5
Jest wielki Chaos, świat jest po inwazji Wielkiego Złego Archaona. Jakby brakowało, mamy Czterech Jeźdźców Apokalipsy Bogów Chaosu.
  • Mechanika to nieudana kopia warhammera lub d20. (+6) - 0
To jest Warhammer, więc ciężko cisnąć po grze za to, że jest samą sobą.
  • Ilustracje robione są przez autora. (+1) - 0
  • Ilość tabelek przewyższa ilość tekstu opisującego mechanikę. (+3) - 0
  • System nie kojarzy ci się z niczym znanym. (-4) - 0
  • Świat jest osadzony w przyszłości. (-3) - 0
  • Świat jest osadzony w teraźniejszości. (-2) - 0
  • Autor zapewnia, że system jest owocem pięcioletniej pracy. (+3) - 0
  • Jest jedno państwo które ma najlepsze wojsko i w ogóle najlepsze wszystko i nawet szpanersko się nazywa. (+1) - +1
Imperium? Szpanerska nazwa. Mimo najazdu Archaona, nadal jest teoretycznie silniejsze od Bretonii, Tilei, Estalii, Kislevu...
  • Główna zła siła to po prostu inaczej nazwany Chaos. (+3) - +3
To jest Chaos.
  • Głównym złym jest nekromanta. (+5) - 0
  • Główny zły ubiera się na czarno. (+5) - 0
  • Główny jw. ma astmę. (+10) - 0
  • System jest napisany w obcym języku. (+3) - 0
  • Autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje. (+5) - 0
  • Za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce +1. - +1
Sam rozdział walki w podstawce zajmuje 28 stron, czyli akurat te 10% podręcznika. Stron o wyposażeniu bojowym jest zbyt mało, aby dorzucić kolejne 10%
  • Autor narzeka na współpracowników (+3 za każdy przypadek). - 0
  • Autor stworzył język świata gry. (+10) - 0
  • Autor się nie obraża. (-5) - 0
  • Ktoś oprócz autora i jego graczy grał w system i nie narzekał. (-5) - -5
  • Istnieje przynajmniej jedna strona fanów systemu. (-10) - -10
  • Istnieje przynajmniej jeden artykuł napisany przez kogoś, kto nie należy to twórców systemu, ani graczy autora gry. (-10) - -10
  • System posiada politeistyczny panteon i kapłanów, którzy korzystają z magii nadanej przez bogów. (+5) - +5
  • Kapłani używają wekier i innej broni obuchowej. (+3) - 0
  • Wszystkie cmentarze na ilustracjach są wypełnione krzyżami, nawet, jeżeli w danym systemie motyw krzyża jest nic nie warty. (+2) - 0
  • System posiada religię dualistyczną (kogoś dobrego i kogoś złego). (+5) - 0
  • System posiada religię trialistyczną (bóstwo dobre, złe i neutralne). (+6) - 0
  • W systemie pojawiają się łowcy czarownic lub inny rodzaj inkwizycji. (+3) - +3
  • W systemie są święci paladyni, łączący cechy maga i wojownika. (+3) - 0
  • W systemie pojawił się motyw świętej wojny. (+1) - 0
  • W systemie magia jest w opozycji do religii i/lub przemysłu. (+2) - 0
  • Kasta rycerska nie ma nic wspólnego z ciężkozbrojną konnicą (+4) - 0
  • Twórcy systemu korzystają z powszechnie znanych i absolutnie nieprawdziwych wiadomości militarnych. (+2) - +1
Symboliczne +1, ponieważ jeśli dosłownie traktować opisy z tabelek i podrozdziału o zbrojach, należałoby sądzić iż pełna płytówka to pełna skórzana zbroja + pełna kolczuga + pełna płytówka. Trzy warstwy zbroi, z czego pierwsza o ile służyłaby jako przeszywanica, to dwie metalowe warstwy zbroi nałożone jedna na drugą są już problematyczne. WFRP 2nd zasługuje na +1 jeszcze z innego powodu - w teorii to łuki są od przebijania zbroi, a nie broń palna (to łuki mają zdolnośc Przebijający).
  • Twórcy uważają, że użycie kuszy jest trudniejsze od użycia łuku, bo zadaje większe obrażenia. (+3) - 0
Z kuszy w WFRP 2nd może strzelać każdy, zaś do strzelania z długich i elfich łuków potrzeba specjalnych kompetencji (zdolność Broń Specjalna "Długi Łuk").
  • Proca jest uważana przez twórców za kijek z dwoma odnogami i gumką pośrodku. (+10) - 0
  • W systemie są tradycyjne smoki. (+2) - +2
  • W systemie są tradycyjnie głupie orki, a bestiariusz stanowią w 80% znane w różnych kulturach istoty. (+5) - +5
  • W systemie są istoty, które stanowią kalki typowych potworów o innej nazwie. (+5) - 0
  • System jest określany jako "system dark" a jego strona ma czarny lub krwisty kolor. (+1) - +1
Czarnego krwistego koloru nie ma, ale okresla się WFRP 2nd jako "dark low fantasy".
  • System odzwierciedla światopogląd twórcy. (+5) - 0
  • Nekromancja w systemie jest zła. (+1) - +1
  • System zawiera elementy (smaczki, dziwactwa) zrozumiałe tylko dla twórcy i jego graczy. (+3) - 0
  • Świat gry zawiera wielką, mroczną, pradawną puszczę. (+5) - 0
  • Autorzy mają przypisane górnolotne role [w tym np. spec od marketingu, główny tester] (+5) - 0
  • Autorzy mechaniki są jednocześnie testerami mechaniki (+1) - 0
  • Rasy w grze SF mają być nieludzkie i zupełnie obce +2, gdy jednocześnie ma być możliwość grania nimi (+4) - 0
WFRP 2nd zarobiło 24/49 punktów. Minimalnie WFRP 2nd unika czerwonego alarmu. O dziwo, ta gra po prostu jest zwyczajnie sztampowa, ale bez nadmiaru dziwactw. Co więcej, uwzględnienie "pakietu minus 25" pokazuje, że WFRP 2nd dla laika mógłby wyglądać zachęcająco i nawet jako coś względnie nowego.

von Mansfeld

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz