piątek, 19 września 2014

Heartbreaker Detector #4: The Shadow of Yesterday

Czwarty i jak na razie ostatni tekst z cyklu "Wykrywacza Sercołamaczy", tym razem o The Shadow of Yesterday - indie fantasy (sword and sorcery) napisane prawie jak typowy heartbreaker. Podobnie jak omawiany tydzień temu Wolsung, jest to jeden z moich ulubionych erpegów. Czy Heartbreaker Detector wskaże czerwony alarm?

Żeby było ciekawiej, bazuję na ostatnim podręczniku wydanym przez Darkena, ponieważ jest tam nawet sporo fluffu. Pominę jednak Oranię ;-)

Przypomnę progi punktowe Wykrywacza Sercołamaczy:
  • 0-25 punktów - zielone światło, zwykłe RPG robione przez amatorów
  • 25-50 - pomarańczowe światło, prawdopodobnie heartbreaker, jest szansa jednak, że nie będzie taki zły
  • ponad 50 - czerwone światło, prawdziwy heartbreaker, nie ma już ratunku
Zaczynamy:
  • System jest określany przez autorów jako nowatorski. (+5) - 0
  • System albo twórcy coś gwarantują. (+1) - 0
  • Twórcy używają określeń jak: profesjonalny, straszliwy, prawdziwe i podobne. (+1 za każde) - 0 
  • Mechanika oferuje "ogromne możliwości". (+2) - +1
Wiecie co? Dam symboliczne +1. W tej Touvinnen/Darken wersji jednak Zdolności są tak rozpisane, jakby faktycznie miały skupiać się na drobiazgach kulturowych i pkkrywać każdy detal.
  • Są elfy i krasnoludy. (+5) - +3
Są elfy, nie ma krasnoludów, ale są gobliny, więc +3
  • Są rasy zwierzętopodobne (furlingi?). (+1) - +1
Szczuraki.
  • Są rasy o dziwnych nazwach, co do których nikt nie ma pewności jak wyglądają. (+1) - 0
  • Mechanika jest "prosta i intuicyjna". (+5) - 0
  • Jakaś część systemu jest "spójna" według autorów. (+5) - 0
  • Strona systemu będzie wkrótce dostępna. (+4) - 0
  • Strona systemu składa się tylko z forum. (+8) - 0
  • Znalazłeś zdanie, które zupełnie nie ma sensu. (+1 za każde) - 0
  • Znalazłeś błędy językowe, widoczne dla totalnego laika. (+1 za każdy tekst rojący się od błędów) - 0
  • Opisana jest historia świata i niewiele więcej. (+5) - 0 
  • Opisano panteon bogów. (+5) - 0
  • Świat to fantasy z wielkim złym w tle. (+5) - 0 
  • Mechanika to nieudana kopia warhammera lub d20. (+6) - 0 
  • Ilustracje robione są przez autora. (+1) - 0
  • Ilość tabelek przewyższa ilość tekstu opisującego mechanikę. (+3) - 0
  • System nie kojarzy ci się z niczym znanym. (-4) - 0
  • Świat jest osadzony w przyszłości. (-3) - 0
  • Świat jest osadzony w teraźniejszości. (-2) - 0
  • Autor zapewnia, że system jest owocem pięcioletniej pracy. (+3) - 0
  • Jest jedno państwo które ma najlepsze wojsko i w ogóle najlepsze wszystko i nawet szpanersko się nazywa. (+1) - 0
  • Główna zła siła to po prostu inaczej nazwany Chaos. (+3) - 0 
  • Głównym złym jest nekromanta. (+5) - 0
  • Główny zły ubiera się na czarno. (+5) - 0
  • Główny jw. ma astmę. (+10) - 0
  • System jest napisany w obcym języku. (+3) - 0
  • Autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje. (+5) - 0
  • Za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce +1. - 0 
  • Autor narzeka na współpracowników (+3 za każdy przypadek). - 0
  • Autor stworzył język świata gry. (+10) - +2
 Dam symboliczne +2 za określenie pokrótce języka Zu, jako jednego z rodzajów sił nadprzyrodzonych.
  • Autor się nie obraża. (-5) - 0
  • Ktoś oprócz autora i jego graczy grał w system i nie narzekał. (-5) - -5
  • Istnieje przynajmniej jedna strona fanów systemu. (-10) - -10
  • Istnieje przynajmniej jeden artykuł napisany przez kogoś, kto nie należy to twórców systemu, ani graczy autora gry. (-10) - -10
  • System posiada politeistyczny panteon i kapłanów, którzy korzystają z magii nadanej przez bogów. (+5) - 0
  • Kapłani używają wekier i innej broni obuchowej. (+3) - 0
  • Wszystkie cmentarze na ilustracjach są wypełnione krzyżami, nawet, jeżeli w danym systemie motyw krzyża jest nic nie warty. (+2) - 0
  • System posiada religię dualistyczną (kogoś dobrego i kogoś złego). (+5) - +2
W Maldorze czczą jedno bóstwo (Absolon), ale za to w kulturze jest wyróżniona Dzień i Noc, tak więc można dać +2.
  • System posiada religię trialistyczną (bóstwo dobre, złe i neutralne). (+6) - 0
  • W systemie pojawiają się łowcy czarownic lub inny rodzaj inkwizycji. (+3) - +1
Będę złośliwy. +1 za łowców złych walozi (tacy szamani voo-doo), którzy przywołują zamani, czyli duchy dawno zmarłych ludzi które są niebezpieczne i chcą skrzywdzić każdego, zwłaszcza kogoś kto je wywołał.
  • W systemie są święci paladyni, łączący cechy maga i wojownika. (+3) - 0
  • W systemie pojawił się motyw świętej wojny. (+1) - 0
  • W systemie magia jest w opozycji do religii i/lub przemysłu. (+2) - 0
  • Kasta rycerska nie ma nic wspólnego z ciężkozbrojną konnicą (+4) - 0
  • Twórcy systemu korzystają z powszechnie znanych i absolutnie nieprawdziwych wiadomości militarnych. (+2) - +1
Gra wychodzi z założenia, że to "niebohaterskie" jest stosować broń dystansową, proponując ją zaledwie jako zasadę opcjonalną. Wystarczy dla maniaków hiperrealizmu aby dać +1, lecz za mało aby dać +2. TSoY nie jest grą o militariach.
  • Twórcy uważają, że użycie kuszy jest trudniejsze od użycia łuku, bo zadaje większe obrażenia. (+3) - 0
  • Proca jest uważana przez twórców za kijek z dwoma odnogami i gumką pośrodku. (+10) - 0
  • W systemie są tradycyjne smoki. (+2) - 0
  • W systemie są tradycyjnie głupie orki, a bestiariusz stanowią w 80% znane w różnych kulturach istoty. (+5) - 0
  • W systemie są istoty, które stanowią kalki typowych potworów o innej nazwie. (+5) - 0
  • System jest określany jako "system dark" a jego strona ma czarny lub krwisty kolor. (+1) - 0 
  • System odzwierciedla światopogląd twórcy. (+5) - 0
  • Nekromancja w systemie jest zła. (+1) - 0
  • System zawiera elementy (smaczki, dziwactwa) zrozumiałe tylko dla twórcy i jego graczy. (+3) - 0
  • Świat gry zawiera wielką, mroczną, pradawną puszczę. (+5) - +3
Symboliczne +3 za tajemnicze Qek i w teorii także za Khale ze swoim Światem Zieleni
  • Autorzy mają przypisane górnolotne role [w tym np. spec od marketingu, główny tester] (+5) - 0
  • Autorzy mechaniki są jednocześnie testerami mechaniki (+1) - 0
  • Rasy w grze SF mają być nieludzkie i zupełnie obce +2, gdy jednocześnie ma być możliwość grania nimi (+4) - 0
TSoY zarobił -2/13 punktów. TSoY nie łamie serc erpegowców ani trochę. Posiada dosłownie parę klisz które mają dostarczyć skojarzenia z generycznym fantaziakiem, lecz wystarczy przyjrzeć i zorientować się, iż Cienie Dni Minionych mają swoją własną specyfikę (zapożyczoną z konwencji sword and sorcery). Spodziewałem się tego. Clinton R. Nixon celowo tak napisał TSoYa, aby chwytać za serca erpegowców zainteresowanych fantasy, ale jednocześnie wprowadzać im całkiem inne realia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.