piątek, 22 kwietnia 2016

Heartbreaker Detector #5: Shadow of the Demon Lord

Ktoś mi podsunął dobry pomysł, aby Shadow of the Demon Lord poddać "wykrywaczowi heartbreakerów" z Wieży.org. Shadow of the Demon Lord to przede wszystkim sprzedany w formie fizycznej Sercołamacz Warhammerowy. Uwzględniam jedynie podstawkę oraz "Demon Lord's Companion". Jakby ktoś się pytał po co sprawdzać grę już wydaną i sprzedającą się (przecież nie jest to "system autorski"!) - bo tak. Albowiem SotDL może mieć wiele wspólnego z "autorkami".

Swoją drogą, zastanawiam się nad poddaniem LotFP temu wykrywaczowi. Aczkolwiek wątpię abym wyciągnął wiele z settingu który - poza scenariuszami - jest w tamtej grze dość szczątkowy...

Pominąłem kwestie, które z oczywistych względów nie dotyczą SotDL (odjąłbym -25 punktów):
  • Ktoś oprócz autora i jego graczy grał w system i nie narzekał.
  • Istnieje przynajmniej jedna strona fanów systemu.
  • Istnieje przynajmniej jeden artykuł napisany przez kogoś, kto nie należy to twórców systemu, ani graczy autora gry.
Przypomnę progi punktowe Wykrywacza Sercołamaczy:
  • 0-25 punktów - zielone światło, zwykłe RPG robione przez amatorów.
  • 25-50 - pomarańczowe światło, prawdopodobnie heartbreaker, jest szansa jednak, że nie będzie taki zły.
  • ponad 50 - czerwone światło, prawdziwy heartbreaker, nie ma już ratunku.
Zaczynamy:
  • System jest określany przez autorów jako nowatorski. (+5) - 0
  • System albo twórcy coś gwarantują. (+1) - +1
W zasadzie to gwarantuje nostalgię, "feeling" z WFRP 2nd.
  • Twórcy używają określeń jak: profesjonalny, straszliwy, prawdziwe i podobne. (+1 za każde) - 0 
  • Mechanika oferuje "ogromne możliwości". (+2) - 0 
  • Są elfy i krasnoludy. (+5) - +5  
Są elfy i krasnoludy. Te pierwsze są grywalne, te drugie to fey (teoretycznie grywalne w jakimś tam dodatku).
  • Są rasy zwierzętopodobne (furlingi?). (+1) - +1
Możliwość gry Faunem (potomkowie Satyrów) według Demon Lord's Companion.
  • Są rasy o dziwnych nazwach, co do których nikt nie ma pewności jak wyglądają. (+1) - 0 
  • Mechanika jest "prosta i intuicyjna". (+5) - 0
  • Jakaś część systemu jest "spójna" według autorów. (+5) - 0
  • Strona systemu będzie wkrótce dostępna. (+4) - 0
  • Strona systemu składa się tylko z forum. (+8) - 0
  • Znalazłeś zdanie, które zupełnie nie ma sensu. (+1 za każde) - 0 
  • Znalazłeś błędy językowe, widoczne dla totalnego laika. (+1 za każdy tekst rojący się od błędów) - 0
  • Opisana jest historia świata i niewiele więcej. (+5) - +1
Symboliczne +1 za to, że poza jakąś przeszłością, magicznej naturze świata, pobieżnie opisanym światem oraz zaledwie trochę opisanym tylko jednym regionem (Northern Reach) to nic nie ma o settingu.
  • Opisano panteon bogów. (+5) - +5 
  • Świat to fantasy z wielkim złym w tle. (+5) - +5  
Demon Lord to Wielki Zły. Jeśli to nie wystarcza, to Orczy Król który zdobył stolicę Imperium i zabił Cesarza.
  • Mechanika to nieudana kopia warhammera lub d20. (+6) - +3
Wszystko zgadza się, poza tym iż jest to udana kopia d20 plus udanie przełożony "warhammerowy feeling".
  • Ilustracje robione są przez autora. (+1) - 0
  • Ilość tabelek przewyższa ilość tekstu opisującego mechanikę. (+3) - +1
Dałem symboliczne +1, albowiem tych tabelek jednak jest całkiem sporo (tworzenie postaci, wyposażenie i losowanie magicznych przedmiotów.
  • System nie kojarzy ci się z niczym znanym. (-4) - 0
  • Świat jest osadzony w przyszłości. (-3) - 0
  • Świat jest osadzony w teraźniejszości. (-2) - 0
  • Autor zapewnia, że system jest owocem pięcioletniej pracy. (+3) - 0
Nie wiem jak długo Robert J. Schwalb pracował nad D&D 5th, ale raczej nie pisał SotDL długo przed zakończeniem prac nad piątą edycją "Lochów i Smoków"...
  • Jest jedno państwo które ma najlepsze wojsko i w ogóle najlepsze wszystko i nawet szpanersko się nazywa. (+1) - 0
  • Główna zła siła to po prostu inaczej nazwany Chaos. (+3) - +3
Wszelkie nekromancje, diabły, demony, herezje i inne plugastwa wrzucone do jednej przyczyny.
  • Głównym złym jest nekromanta. (+5) - 0
  • Główny zły ubiera się na czarno. (+5) - 0
  • Główny jw. ma astmę. (+10) - 0
  • System jest napisany w obcym języku. (+3) - 0
To kryterium obejmuje chyba gry od razu pisane i wydawane przez autora w innym języku aniżeli jego rodzimym.
  • Autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje. (+5) - 0
  • Za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce. (+1) - 0
Same reguły walki to zaledwie siedem stron na 268.
  • Autor narzeka na współpracowników (+3 za każdy przypadek). - 0
  • Autor stworzył język świata gry. (+10) - 0
  • System posiada politeistyczny panteon i kapłanów, którzy korzystają z magii nadanej przez bogów. (+5) - 0
Mimo kapłanów Nowej (monoteistycznej) Wiary oraz Starej (politeistycznej) Wiary, przede wszystkim magia wypełnia cały świat i właściwie to każdy może po nią sięgnąć..
  • Kapłani używają wekier i innej broni obuchowej. (+3) - 0
  • Wszystkie cmentarze na ilustracjach są wypełnione krzyżami, nawet, jeżeli w danym systemie motyw krzyża jest nic nie warty. (+2) - 0
  • System posiada religię dualistyczną (kogoś dobrego i kogoś złego). (+5) - 0
  • System posiada religię trialistyczną (bóstwo dobre, złe i neutralne). (+6) - 0
  • W systemie pojawiają się łowcy czarownic lub inny rodzaj inkwizycji. (+3) - +3
Patrz Nowa Wiara i jej struktury kościelne (inkwizycja, krzyżowcy).
  • W systemie są święci paladyni, łączący cechy maga i wojownika. (+3) - +3
  • W systemie pojawił się motyw świętej wojny. (+1) - 0
  • W systemie magia jest w opozycji do religii i/lub przemysłu. (+2) - 0
  • Kasta rycerska nie ma nic wspólnego z ciężkozbrojną konnicą (+4) - 0
  • Twórcy systemu korzystają z powszechnie znanych i absolutnie nieprawdziwych wiadomości militarnych. (+2) - 0 
  • Twórcy uważają, że użycie kuszy jest trudniejsze od użycia łuku, bo zadaje większe obrażenia. (+3) - 0
  • Proca jest uważana przez twórców za kijek z dwoma odnogami i gumką pośrodku. (+10) - 0
  • W systemie są tradycyjne smoki. (+2) - +2
  • W systemie są tradycyjnie głupie orki, a bestiariusz stanowią w 80% znane w różnych kulturach istoty. (+5) - +5 
  • W systemie są istoty, które stanowią kalki typowych potworów o innej nazwie. (+5) - 0
  • System jest określany jako "system dark" a jego strona ma czarny lub krwisty kolor. (+1) - +1
  • System odzwierciedla światopogląd twórcy. (+5) - 0
  • Nekromancja w systemie jest zła. (+1) - +1
  • System zawiera elementy (smaczki, dziwactwa) zrozumiałe tylko dla twórcy i jego graczy. (+3) - 0
  • Świat gry zawiera wielką, mroczną, pradawną puszczę. (+5) - +5  
Skąd miałyby się wziąć elfie Fey?
  • Autorzy mają przypisane górnolotne role [w tym np. spec od marketingu, główny tester] (+5) - 0
  • Autorzy mechaniki są jednocześnie testerami mechaniki (+1) - 0
  • Rasy w grze SF mają być nieludzkie i zupełnie obce +2, gdy jednocześnie ma być możliwość grania nimi (+4) - 0
Shadow of the Demon Lord zarobił: 47 punktów. O włos od czerwonej strefy. To jednak całkiem nienajgorszy wynik jak na Sercołamacz popełniony z premedytacją przez Roberta J. Schwalba. Wciąż łamie mniej serca od Earthdawna 3rd, podobnie kruszy mięsień pompujący krew co WFRP 2nd.

  1. Earthdawn 3rd: 58 pkt
  2. WFRP 2nd: 49 pkt
  3. SotDL: 47 pkt
  4. Wolsung: 39 pkt
  5. TSoY: 13 pkt
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.