sobota, 30 kwietnia 2016

Heartbreaker Detector #6: LotFP

Wykrywacz Heartbreakerów po raz kolejny, tym razem Lamentations of the Flame Princess. Mroczne, dziwne fantasy podane jako staroszkolne danie. Twórca LotFP jest gorącym fanem ciężkich gatunków metalu [muzyka]. Czego chcieć więcej? Nekromantę chorego na astmę, któremu paladyn uciął dłoń swym słonecznym półtorakiem? Albo Elminstera?

Przy okazji, sprawdzam czy tamta stara seria pytań w ogóle nadaje się do sprawdzania gier z nurtu OSR tudzież symulakr staroszkolnych (jakim jest LotFP).

Przypomnę progi punktowe Wykrywacza Sercołamaczy:
  • 0-25 punktów - zielone światło, zwykłe RPG robione przez amatorów.
  • 25-50 - pomarańczowe światło, prawdopodobnie heartbreaker, jest szansa jednak, że nie będzie taki zły.
  • ponad 50 - czerwone światło, prawdziwy heartbreaker, nie ma już ratunku.
Jak to wygląda w praktyce?
  • System jest określany przez autorów jako nowatorski. (+5) - 0
  • System albo twórcy coś gwarantują. (+1) - 0 
  • Twórcy używają określeń jak: profesjonalny, straszliwy, prawdziwe i podobne. (+1 za każde) - 0 
  • Mechanika oferuje "ogromne możliwości". (+2) - 0 
  • Są elfy i krasnoludy. (+5) - +5  
  • Są rasy zwierzętopodobne (furlingi?). (+1) - 0
Jeśli jakaś by się znalazła, to jest to potwór, a nie "Rasa" grywalna.
  • Są rasy o dziwnych nazwach, co do których nikt nie ma pewności jak wyglądają. (+1) - 0 
  • Mechanika jest "prosta i intuicyjna". (+5) - 0
  • Jakaś część systemu jest "spójna" według autorów. (+5) - 0
  • Znalazłeś zdanie, które zupełnie nie ma sensu. (+1 za każde) - 0 
  • Znalazłeś błędy językowe, widoczne dla totalnego laika. (+1 za każdy tekst rojący się od błędów) - 0
  • Opisana jest historia świata i niewiele więcej. (+5) - 0
Poza przygodami i modułami to właściwie nic nie jest opisane, poza kilkoma informacjami w tekście sugerującymi realia epoki wczesnonowożytnej.
  • Opisano panteon bogów. (+5) - 0
  • Świat to fantasy z wielkim złym w tle. (+5) - 0 
  • Mechanika to nieudana kopia warhammera lub d20. (+6) - 0
Symboliczne +1 za "udany" miks Labyrint Lorda, Basic/Expert D&D i tym podobne.
  • Ilustracje robione są przez autora. (+1) - 0
  • Ilość tabelek przewyższa ilość tekstu opisującego mechanikę. (+3) - 0
  • System nie kojarzy ci się z niczym znanym. (-4) - 0
  • Świat jest osadzony w przyszłości. (-3) - 0
  • Świat jest osadzony w teraźniejszości. (-2) - 0
  • Autor zapewnia, że system jest owocem pięcioletniej pracy. (+3) - 0
  • Jest jedno państwo które ma najlepsze wojsko i w ogóle najlepsze wszystko i nawet szpanersko się nazywa. (+1) - 0
  • Główna zła siła to po prostu inaczej nazwany Chaos. (+3) - +1
Symboliczne +1 za to, iż przede wszystkim konfrontujemy się z dziczą, podziemiami, horrorem i nieznanym, reprezentowanymi przez "alignment" Chaotic.
  • Głównym złym jest nekromanta. (+5) - 0
  • Główny zły ubiera się na czarno. (+5) - 0
  • Główny jw. ma astmę. (+10) - 0
  • System jest napisany w obcym języku. (+3) - 0
To kryterium obejmuje chyba gry od razu pisane i wydawane przez autora w innym języku aniżeli jego rodzimym.
  • Autor pisze dodatki, których nigdy nie wydaje. (+5) - 0
  • Za każde 10% objętości podręcznika poświęconej walce. (+1) - 0
Same reguły walki to zaledwie dziewięć stron (z ilustracjami) na 168.
  • Autor narzeka na współpracowników (+3 za każdy przypadek). - 0
  • Autor stworzył język świata gry. (+10) - 0
  • System posiada politeistyczny panteon i kapłanów, którzy korzystają z magii nadanej przez bogów. (+5) - 0
  • Kapłani używają wekier i innej broni obuchowej. (+3) - 0
  • Wszystkie cmentarze na ilustracjach są wypełnione krzyżami, nawet, jeżeli w danym systemie motyw krzyża jest nic nie warty. (+2) - 0
  • System posiada religię dualistyczną (kogoś dobrego i kogoś złego). (+5) - 0
  • System posiada religię trialistyczną (bóstwo dobre, złe i neutralne). (+6) - 0
  • W systemie pojawiają się łowcy czarownic lub inny rodzaj inkwizycji. (+3) - +3
Skoro potencjalnie realia ziemskie wczesnonowożytne, to inkwizycja odnajdzie się...
  • W systemie są święci paladyni, łączący cechy maga i wojownika. (+3) - 0
  • W systemie pojawił się motyw świętej wojny. (+1) - 0
  • W systemie magia jest w opozycji do religii i/lub przemysłu. (+2) - +2
Właściwie to magia Wizardów (Alignment "Chaotic") stoi w opozycji do religii/magii Cleric (Alignment "Lawful"). To nie trzecioedycyjne dedeczki, gdzie Kapłan może być CE, zaś Czarodziej - PD.
  • Kasta rycerska nie ma nic wspólnego z ciężkozbrojną konnicą (+4) - 0
  • Twórcy systemu korzystają z powszechnie znanych i absolutnie nieprawdziwych wiadomości militarnych. (+2) - 0 
  • Twórcy uważają, że użycie kuszy jest trudniejsze od użycia łuku, bo zadaje większe obrażenia. (+3) - 0
  • Proca jest uważana przez twórców za kijek z dwoma odnogami i gumką pośrodku. (+10) - 0
  • W systemie są tradycyjne smoki. (+2) - 0
  • W systemie są tradycyjnie głupie orki, a bestiariusz stanowią w 80% znane w różnych kulturach istoty. (+5) - 0
  • W systemie są istoty, które stanowią kalki typowych potworów o innej nazwie. (+5) - 0
  • System jest określany jako "system dark" a jego strona ma czarny lub krwisty kolor. (+1) - +1
  • System odzwierciedla światopogląd twórcy. (+5) - 0
  • Nekromancja w systemie jest zła. (+1) - 0
  • System zawiera elementy (smaczki, dziwactwa) zrozumiałe tylko dla twórcy i jego graczy. (+3) - +1
Teoretycznie nie, ale choćby patrząc na opisy czarów, to zakładają one szczególną mroczną, makabryczną estetykę jaką James Edward Raggi IV miał na myśli.
  • Świat gry zawiera wielką, mroczną, pradawną puszczę. (+5) - +5  
Niby nie ma konkretnej opisanej mrocznej pradawnej puszczy, za to dałem +5 za całokształ przedziwnych, makabrycznych, delirycznych, pokręconych krain, potworów.
  • Autorzy mają przypisane górnolotne role [w tym np. spec od marketingu, główny tester] (+5) - 0
  • Autorzy mechaniki są jednocześnie testerami mechaniki (+1) - 0
  • Rasy w grze SF mają być nieludzkie i zupełnie obce (+2), gdy jednocześnie ma być możliwość grania nimi (+4) - 0
Lamentations of the Flame Princess zarobiło: 17 punktów. Więcej od TSoYa, ale nadal w bezpiecznej zielonej strefie. Wiecie, heartbreakery (oraz ten oto Wykrywacz) to nie to samo co "weird fantasy" symulakra oldschoolowe. Zresztą w tej notce to widać - ciężko jest faktycznie zweryfikować pytania odwołujące się do świata przedstawionego. Albo casus paladyna jako "połączenie maga i wojownika": dałbym choćby symboliczne +1 za Elfa (klasa) gdyby nie to, iż Elf jest Chaotic, zaś w LotFP woda święcona rani elfy!.

  1. Earthdawn 3rd: 58 pkt
  2. WFRP 2nd: 49 pkt
  3. SotDL: 47 pkt
  4. Wolsung: 39 pkt
  5. LotFP: 17 pkt
  6. TSoY: 13 pkt

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz