piątek, 9 grudnia 2016

[Burning Wheel] Płonąca Kampania Od Nowa - cz. 1

Wszystko się zgadza poza fosą.
Przed rozpoczęciem drugiej sesji w "poprzedniej kampanii" połapaliśmy się w porę, iż przygotowania do kampanii podjęto zupełnie źle. Najpierw odkryto iż właściwie drużynowa wiedźma nie ma powiązań z samym motywem klątwy (jest ona zaledwie pretekstem), a przy okazji Beliefs krasnoluda wyglądały tak, jakby miały opisywać "sidequesty personalne" w kampanii w rzekomy GM-fiat. Co jest wielkim czerwonym NIE dla Burning Wheela.

Postanowiliśmy od nowa przygotować kampanię, umówiliśmy się na kolejną "sesję zerową". W końcu zrozumieliśmy co zrobiliśmy nie tak, poszperaliśmy po forach i wskazówkach Luke Crane'a. Setting został ten sam, w jednym zdaniu przypomniano Sytuację (władca znanej części ludzkości walczący z wiedźmami). Gracze kolejno najpierw dopowiadali pierwszy Belief odnoszący się bezpośrednio do Sytuacji ("jak postać zamierza zmienić Sytuację"), potem jednozdaniowy koncept postaci, a następnie kolejne dwa "Przekonania" (odwołanie do pierwszego Belief jednej z postaci; etyczne, moralne lub filozoficzne stanowisko postaci). Dopiero POTEM zaczęliśmy w ogóle kombinować nad tworzeniem kart postaci (oczywiście limit 4 LP)... Lista startowych Beliefów.

Co nam wyszło? Król walczy z wiedźmami z Ciernistego Lasu, albowiem te sprowadziły na ziemię hordy orków. Krasnoludy z sąsiedztwa "czekają" aż niejaki bohater gracza włączy je do konfliktu (lub nie). Pewna zbiegła kapłanka teraz nawołuje do powrotu do wiary w Stare Bóstwa. To wszystko dopina klamra: przepowiednia iż krew wybrańca (wiedźma albo jeden z BG) rozlana na świętej ziemi ma sprowadzić apokalipsę na cały znany świat.

Swoją drogą, jeden z uczestników jest zawzięcie przekonany iż "Burning Wheel jest grą o szlachcie". Nie, to nie ten grający ludzkim arystokratą...

Lista Płonących Kołodziejów:
  • Calithidien Feywild, elfia powierniczka Przeznaczenia, ze Strzelistej Arkadii (latające niewidzialne elfie miasto)
  • Lilian Redwood, kapłanka starszych bogów naznaczona Prawdziwą Wiarą, tymczasowo zwykły żołnierz.
  • lord Orvas Dren, sławny w regionie justycjariusz* ze swoim sokołem.
  • Ulfar syn Drokkiego, osławiony szarobrody** dowódca Pancernych Toporów, krasnoludzki szlachcic.
* - justycjariusz to niewłaściwie określenie na lifepath Justicar (o korzeniach normańskich), niemniej wolę tak go określać aniżeli trójwyrazowym odpowiednikiem po polsku. Zresztą to nasz świat, a nie rekonstrukcja historyczna XIII-wiecznej Anglii.
** - lifepath Graybeard jako ostatni

Tym razem to jedynie ludzki arystokrata jest "przy kasie" (Resources B4), reszta ledwo dochodzi do B2 albo nawet gorzej (kapłanka uparła się na ciężką kolczugę [Heavy Mail], zaś krasnolud ma niezłą zbroję i własny oddział do dyspozycji). Ale wiecie, utrzymywanie własnego dobra (Manor) to Obstacle 4 - jeśli Orvas Dren chce utrzymać swoją zamożność będzie zmuszony dorabiać na swojej funkcji (szanse na zdanie testu Ob 4 na B4 to 6,25% bez żadnej pomocy).

Resource Cycle to 3 miesiące (pora roku).

Sesja właściwa:

Pierwsza scena:

9 września 703 roku. Nieopodal wojska Oświeconego Królestwa Varandu oblegają w Ciernistym Lesie wiedźmę którą Orvas ma zamiar dopaść i osądzić

Sceneria to drewniany fort z kamienną wieżą, warownia barona macVinClair. Dziesiątka żołnierzy ze szlachcicem Mordanem macClief zakutych w dybach oczekuje na wyrok wobec zarzutu z dezercji z pola walki (walka z potężną bestią; przez ich ucieczkę bestia rozszarpała oddział kuzyna króla). Wszyscy BG z różnych przyczyn przebywają albo przybywają do fortyfikacji. 
  1. Orvas przesłuchał szlachcica i dowiedział się, że ten nie jest skory do pokory wprost przyznając iż "nie jest głupcem aby walczyć z bestią odporną na miecze". Mordan szepnął justycjariuszowi iż ma gdzieś schowaną skrytkę z kosztownościami z hazardu (zawody sokolnicze). Przesłuchiwano zbiorczo żołnierzy - Linked Test (Interrogation B4 plus FoRK z Ugly Truth vs Ob 3 - niezdany o jeden sukces za mało) na potrzeby ogłoszenia wyroku. 
  2. Calithidien chowająca się w krzakach wykryła zakradające się orki do baronii macVinClair. Musiała się przed nimi zakradać, co jej wyszło (zdany test elfiej pieśni pomocniczej plus zdany Stealth B2 na Ob 2).
  3. Ulfar spotykając się z baronem macVindare napotkał Bragga Burobrody'ego. Gospodarz zaproponował "zawieszenie broni" pomiędzy dwoma wrogami. na czas kontraktu, czyli pomocy w walce z wiedźmą. Co więcej, baron zgodził się (bez rzutów) na pomoc trzydziestu Pancernych Toporów oraz wspólny trening z ludźmi barona [do tego treningu jednak nie doszło, o tym zaraz].
  4. Kiedy wszystkie postacie zebrały się w tym samym miejscu z rożnych przyczyn (Orvas po naradzie, Ulfar rozmawiający z baronem, Lilian przechodząca obok, etc.), Calithidien wyłoniła się z niewidzialności i zaskoczyła wszystkich, oznajmiając "Lodzie Orvasie, twoje życie jest zagrożone". Wszyscy poza elfką testowali Steel (Orvas: Steel B6 - niezdany o 1, jedna chwila zawahania; Ulfar: Steel B8 - zdany na styk, Lilian: Steel B5 - zdany na styk). Calithidien dalej kontynuowała o "przybyciu ludu ognia atakującego warownię" (orków). Lilian połapała się iż to faktycznie orkowie którzy stali się przyczyną całej tej wojny (Symbology B3 plus jeden FoRK vs Ob 1 - zdany). Horda orków w liczbie trzystu siepaczy wspartych pięcioma trollami oblężniczymi, zaledwie ćwierć kilometra od murów dumnie szarżowała na ludzi. W reakcji na te wieści Ulfar szybko zarządził zorganizowanie swojego oddziału (Command B5 vs Ob 2 - zdany na styk) - Pancerne Topory szybko stawiły się na mury. Orvas wysłał swego sokoła z wieścią do pobliskiej baronii swojego ojca Vedama po odsiecz. Lilian w mniej widocznym miejscu złożyła modły do swojego bóstwa (Faith B5 vs Ob 5 - zaledwie cztery sukcesy, lecz wydany Fate Point dał brakujący sukces): coś z podziemi atakowało warownię. Szeregowiec-kapłanka rozkazała baronowi aby "trzymał drzwi" i przygotował się do ataku z podziemi (gołe Will B5 z powodu braku Persuasion vs Ob 8 - mimo czterech sukcesów wciąż niezdany, ale Difficult check zaliczony), lecz ten zignorował całkowicie jej brak poszanowania do arystokraty. 
  5. Tymczasem Calithidien strzelała z łuków (będąc na murach) do jednego z oblężniczych trolli - Bow B5 plus FoRK z łuczarstwa [to jej własnoręcznie wykonany łuk i to jakości Superior!] plus pomoc z Orc-wise od Ulfara (vs pancerz bestii Ob 3) - zero sukcesów z łącznie ośmiu kości! Czyli przez parę minut elfia panna marnowała czas na nieskuteczne powstrzymywanie szturmu. Orvas pośpiesznie zarządził wydanie wyroku w sprawie samych 10 dezerterów "szubienica albo rehabilitacja poprzez pomoc w obronie" - Rule of Law B4 z FoRK Oratory vs Ob 1 - aż cztery sukcesy! Stawką było to, czy w przypadku porażki sam skuty w dybach szlachcic Mordan macClief ucieknie w zamieszaniu. W efekcie pomoc dezerterów okazała się istotna odnośnie późniejszego trzymania bramy przez wystarczający czas...
  6. Drzwi z hukiem do piwnicy otworzyły się. Lilian podjęła próbę powstrzymania natarcia pierwszego orka. Czyli Bloody Versus - Lilian (Attack: 5D, Defense: 5D) vs ork (Attack: 4D, Defense: 4D). Jeden sukces orka nie zranił Lilian (2 sukcesy), zaś Lilian czterema sukcesami vs 1 sukces (cholerna ogromna tarcza!) zadała mu lekką ranę (Mark B7). Ork uciekł wrzeszcząc z bólu, zaś pozostałe orki obawiają się rywalizacji z kapłanką - Lilian skutecznie odstraszała orki od siebie. 
  7. Calithidien wypatrywała dowódców orków (brak Observation, czyli gołe Perception B5 + "elfie oczy" vs Ob 4 - aż pięć sukcesów z sześciu kości). Dostrzegła najważniejszego dowódcę i strzeliła do niego z łuku (Bow B5 i kości z przewagi za dodatkowy sukces i jakości broni plus Personal Artha vs Ob 3) - pięć sukcesów, orczy wódz martwy. Albowiem elfka śpiewała pieśń o ukrywaniu się, uprzednio zdany test na Threne Chameleon B3 pozwolił jej wcześniej ukryć się przed zamiarem orka (postrzelenie łuczniczki). Śmierć przywódcy przybyła w czas, kiedy kawaleria Vedama Drena rozpoczęła tratowanie orków... 
  8. Ulfar z dziesięcioma Pancernymi Topornikami wpadł do podziemi w celu wybicia tamtejszych kilkudziesięciu orków, z niewielką pomocą Lilian. Szarża to Bloody Versus: Ulfar (Attack: 7D Defense: 7D) vs orkowie (Attack: 8D, Defense 3D). Orkowie zaatakowali trzema sukcesami, krasnoludy obroniły się czterema. Pancerne Topory nie wykazały się finezją (2 sukcesy vs 3 suckesy w obronie orków). Impas! - orkowie definitywnie nie są w stanie przebić się dalej, lecz obie grupy szachują się wzajemnie w podziemiach. Calithidien w porę pieśnią "wsparła ostrze topora Ulfara" (Song of Sword B3 vs Ob 2 - nie wyszło, lecz wydany Fate Point dodał brakujący sukces). MG retrospektywnie pozwolił na efekt*, czyli open-ended dla testu Axe krasnoluda. Jedyna "szóstka" z puli jednak nic nie zmieniła. Nastąpiła kontynuacja Bloody Versus "krasnoludy vs orki|", czyli czysty test przeciwstawny Power obu stron aby rozstrzygnąć sytuację. 5 sukcesów Ulfara i spółki vs 4 sukcesy- orkowie zostały  wypchnięte z piwnic. 
  9. Orvas przygotował niespodziankę w postaci wrzącego oleju który miał zostać wylany przez bramę na zewnątrz w momencie kiedy ta zostanie zniszczona przez trolla oblężniczego. To była próba nauczenia się Command (gołe Will B6 plus +1D z Blessing oraz wydany Persona Artha vs Ob 2x2=4), za pomocą modłów Lilian** (Blessing - zdany), czyli aż sześć sukcesów! Wielka bestia znacząco poparzona i wyłączona z walki, Orvas wykazał się dobrą obroną, dając szansę na obronę samego wnętrza warowni przed szturmem orków.
Podsumowanie sceny: przybycie postaci graczy do warowni barona macVinClair, skuteczne odparcie szturmu orków (przez podziemia i frontalne) wraz z rozgromieniem ich hordy, osądzenie dezerterów (rehabilitacja w bitwie).

Druga scena:

Przy wirtualnym stole gry była "przerwa w akcji", także wykorzystana na odegranie pierwszej rozmowy Calithidien z lordem Orvasem. W skrócie "jesteś wybrańcem Orvasie, ja twoim obserwatorem i opiekunem". Dołączył do nich Ulfar; po krótkiej pogadance elf i krasnolud rzucali na Etiquette (Ob 1). Oboje zdali, Szarobrody zaczął naukę ludzkiej etykiety. W tym czasie justycjariusz próbował przypomnieć sobie legendy o elfach - niewyszkolony Elf-wise zdany na styk. Dodano anegdotę: zanim elfy przeniosły się do niewidzialnego latającego miasta Arkadii zamieszkiwały w twierdzach w lasach. Oblegana wiedźma broni się w starej elfiej twierdzy. 
  1. Lilian przeszukiwała zwłoki po bitwie. Scavenging B2 (Ob 1) - zdany, kapłanka zdobyła 1D cash (wór monet i fantów). Calithidien postanowiła pomóc rannym, zajmuje jej to cały wieczór (+1 dzień praktyki do Song of Soothing). Ulfar za skuteczną i efektowną obronę otrzymał reputację "1D obrońca warowni MacVinClair". Orvas wreszcie ogłosił wyrok na szlachcicu dezerterze macClief (Intent: "wydaj wyrok śmierci z zaproponowaniem alternatywy w postaci sowitej kaucji [domyślnie - ukryte jego kosztowności"]). Test Amercement B4 z dwoma FoRK (Oratory, Rule of Law) przeciwko Ob 4 (podwyższonemu z powodu nieudanego Linked Test z poprzedniej sceny) - aż pięć sukcesów z sześciu kości. Kosztowności dla Orvasa (1D cash - złoty naszyjnik z rubinami) plus poprawiona renoma wśród rodu macClief (efekt nadmiarowego sukcesu). 
  2. Sokół barona macVinClair podczas pobitewnej narady przyniósł wiadomość, że oblężenie twierdzy wiedźmy nie powiodło się z powodu ataku entów z lasu. Czyli justycjariusz powinien szukać innego sposobu na przechwycenie Wiedźmy...
  3. Lilian, Ulfar oraz gospodarz warowni kłócili się co zrobić z ciałami orków. Kapłanka powoływała się na swoją wiarę i próbowała przekonać pozostałych. iż trzeba pochować ciała agresorów (Suasion B3 z pomocą Calithidien vs Ob 5). Ulfar pomagał baronowi przeciw chowaniu orków - dodanie open-ended 1D do trudności. Gracz grający wojowniczką wydał punkt Persony, lecz mimo ośmiu kości z licznego wsparcia do testu brakowało piątego sukcesu. 
  4. Prywatna narada barona macVinClair z postaciami graczy. Rzucono pomysł aby zbadać podziemia które najprawdopodobniej prowadziły do starożytnej elfiej twierdzy (w której przebywa docelowa wiedźma). Orvas pokłócił się z Ulfarem o to, czy dziesiątka dezerterów odzyskała honor (stawka: czy Ulfar uzna Orvasa za osobę honorową, w przeciwnym wypadku "ludzki honor nie jest tyle warty co krasnoludzki"). Przeciwstawny test Persuasion B4 (Orvas) vs Coarse Persuasion B3 (Ulfar) - czyli łącznie 6 kości vs 4 kości - mimo wydania Fate Point przez justycjariusza wypadły ostatecznie 4 sukcesy vs 5 sukcesów. Ulfar okopał się na swoim stanowisku. Wiecie, gracz grający krasnoludem miał aż cztery szóstki łącznie (skill kransoludzki jest open-ended, szóstki są przerzucane). Wiecie, dwa Beliefy zderzyły się ze sobą...
  5. Pogaducha pobitewna ciąg dalszy. Ulfar zapytał się Lilian o to, skąd ona wiedziała o podziemnym ataku orków. Zwykłe zderzenie "skąd ludzie wierzą w więcej niż jednego boga", zwykła pogaduszka bez wiążącej fikcji. Orvas porozmawiał z Braggiem Burobrodym; rozmowa zeszła na to, dlaczego Ulfar zaprzysiągł na nim zemstę. Albowiem Bragg nie mógł złamać własnej przysięgi ("zanim udam się w bój, odzyskam szczątki mego dziada z krypty"), dlatego właśnie nie mógł uratować brata Ulfara. Calithidien zastanawiała się czy coś wie o historii krasnoludów (Ob 2 vs Ballad History B2 plus pomoc Lilian oraz FoRK - cztery sukcesy!): okazało się, że starożytne księgi elfów wskazują na to, że krasnoludzkie przysięgi należy składać przed radą starszych swojego klanu. Innymi słowy, aby rozstrzygnąć spór Ulfara z Braggiem, należy dogadać się ze starszymi obu klanów w sprawie ewentualnego odwołania przysięgi Ulfara.
  6. W końcu, zaraz po rozmowie (kolejnej...) Orvasa i Ulfara, ten drugi sam na sam spotkał się z Braggiem i wyzwał go na pojedynek za trzy dni w miejscowości Mały Wał (na baronii Vedama Drena), Bragg jednak zażądał uprzedniego potwierdzenia ze strony rady starszych obu klanów..
  7. Kłótnie, kłótnie. Długa noc kłótni, czyli gdzieś tam w oddali Orvas i Calithidien w towarzystwie Ulfara pokłócili się o to, czy wiedźmy aby na pewno współpracują z orkami. Obaj powołali się na własną wiedzę (arystokrata: Criminal-wise B2 - zdany ledwo dzięki pomocu Ulfara, łuczniczka: Ballad History B3 - pięć sukcesów z trzech otwartych kości....), Elfka przywołała fakty: orki pojawiły się przed wrogą aktywnością wiedźm, orkowie jako rasa podziemna, orki palące wiedźmie lasy, driady i enty oszalałe od magii Ciernistego Lasu zawarły sojusz z orkami. Justycjariusz przypomniał, iż Wiedźma Arianne [w końcu nazwana!] dokonała potężnego rytuału w Ciernistym Lesie podczas którego jeden z klanów orków "po prostu się pojawił". Skończyło się na tym stwierdzeniu Orvasa "I tak muszę dostać się do Arianne aby ją osądzić", lecz Calithidien zasiała ziarno niepewności w młodym człowieku.  Zwłaszcza że łuczniczka wyjawiła jeszcze ważniejszą rzecz: Arianne jest kolejnym Wybrańcem (jak Orvas), chronionym przez oddział kilkunastu elfów.
Podsumowanie sceny: osądzenie szlachcica-dezertera (grzywna jako alternatywa dla kary śmierci), zwłoki orków po bitwie zostały jednak spalone, Orvas nie przekonał Ulfara do koncepcji "ludzkiego honoru", spór o hipotezę "wiedźmy odpowiadają za najazd orków", odkrycie tajemnicy sporu Ulfara z Braggiem.
Wnioski i przemyślenia z sesji:

Pierwsza scena trwała co najmniej dwie godziny w świecie rzeczywistym. Cała sesja zajęła 3,5 godziny. W fikcji to był cały dzień (do godzin północnych) pełen wrzawy bitewnej oraz gorących dysput pomiędzy postaciami (graczy i niektórymi NPCami) - dość trudno o mocniejsze wejście w kampanię.

Nie ukrywam iż po sesji miałem poczucie "Wow, to wyszło". Wreszcie wyszła sesja napędzana "Przekonaniami" każdej z postaci, w której nic nie było narzucane poza ustawieniem sytuacji pod agendy postaci ze strony prowadzącego. Każdy test miał znaczenie, rozwinięto początkową sytuację kampanijną. 

Rozdanie Arthy:

  • Calithidien Feywild:  2 Fate (Belief nr 1/3), 2 Persona (Workhouse, Personal Goal - wygranie obrony warowni) 
  • Lilian Redwood: 2 Fate (za Belief nr 2, za trait Faithful [konflikt o zwłoki orków a zwyczaje religijne]), 2 Persona (MVP - trzymanie przejścia z podziemi, Personal Goal - wygranie obrony warowni)
  • Orvas Dren: 3 Fate (za trzy Beliefs), 1 Persona (Personal Goal - wygranie obrony warowni)
  • Ulfar syn Drokkiego: 4 Fate (Beliefs nr 1/3/4, trait w związku z wątkiem pojedynku obu krasnoludów), 2 Persona (Moldbreaker, Personal Goal - wygranie obrony warowni)

Reszta uwag

Po rozdaniu Arthy, podczas rozmów o sesji wyszedł temat iż właściwie to każda postać ma trait Mark of Privilege (lub jego rasowy odpowiednik). To dotyczy szczególnie Lilian, która jednak w żaden sposób (trait albo lifepath) nie została wyrzucona poza nawias szlachectwa, czyli w fikcji postać powinna się wyróżniać manierami oraz postawą (fizyczną) pośród szeregowych żołnierzy. Proste "ona nie zachowuje się jak typowy zbrojny, zbyt dostojnie".

* - W raporcie co najmniej raz doszło do "retrospektywnego wspierania kogoś" co teoretycznie nie powinno mieć miejsca w BW. 
** - Modły Lilian to jedno (to w końcu "modły o troskę o kogoś"), lecz zauważyliśmy że sama Calithidien efektywnie "krążyła wszędzie po warowni". Także trzeba pilnować się gdzie kto jest w trakcie zamieszania.

Na pewno będę zmieniać drugi Belief u swojej postaci (Orvas Dren) ze względu na to, iż w fikcji właściwie ciężko będzie poddać dyskusji kwestię równoważności honoru ludzkiego z krasnoludzkim. Wciąż szukam konkretnego pomysłu, lecz będę zastanawiał się nad tym co bezpośrednio wyszło w fikcji (coś do Calithidien albo nawiązanie do teoretycznej niewinności Bragga wg "prawa ludzkiego").

Kolejne spostrzeżenie: poza exponentem B2 do skilla/statystyki nie spodziewam się aby ktoś szybko rozwinął sobie postać - bardzo wątpliwe iż już na następnej sesji. Taki jest Burning Wheel, czyli długi rozwój postaci; na ogół jakaś rzecz będzie testowana nie częściej niż raz na sesję.

Następna sesja zapowiedziana dopiero na 17 grudnia, tak więc nie spodziewajcie się prędko następnego raportu z sesji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.