sobota, 31 grudnia 2016

[Burning Wheel] Płonąca Kampania Od Nowa - cz. 3

Zapis z trzeciej sesji w kampanii w Burning Wheel (Gold Edition), rozegranej 28 grudnia. Tym razem została zmieniona organizacja tekstowa raportu z sesji. "Protokół fabularyzowany z sesji" umieszczony jest w osobnym dokumencie Google, natomiast na blogu cała "kwintesencja" z raportu: podsumowanie sesji, ważne zmiany oraz informacje, wrażenia i emocje, wnioski i spostrzeżenia.

Po ostatniej sesji prowadzący zastanowił się nad konsekwencjami pozytywnego zakończenia tamtej sceny polowania (uratowanie barona przed niedźwiedziem uciekającym w popłochu). W rezultacie trójka BG (Calithidien, Orvas, Ulfar) otrzymali reputację "1D Pogromcy niedźwiedzi, obrońcy barona Vinclair".

Niestety z nagłego powodu medycznego zabrakło gracza grającego Ulfarem. Graliśmy zaledwie w trójkę graczy plus prowadzący.


Tak czy owak, przed tamta sesją Ulfar zdążył zmienić swoje Beliefy na dwa nowe. Szkoda tylko, że użyje ich dopiero na następnej sesji (i zapewne zmieni ten pierwszy, skoro drużyna już jest po eksploracji ruin pod warownią):

  1. Ludzie nie są w stanie sami wygrać tej wojny, eksplorując elfickie podziemia zdobędę wskazówki co do agendy przeciwników. [zamiast bawić się w najmowanie swoich Pancernych Toporów, idzie w podziemia niczym rasowy krasnolud]
  2. Dzielny wojownik jak Lilian powinien być szanowany przez swoich towarzyszy broni, sprawię że uzyska należny jej szacunek [gracz uznał iż w zasadzie religia średnio dotyczy jego postaci, dlatego w odwołaniu do tej samej postaci opracował Przekonanie odwołujące się do bieżącego uznania Lilian Redwood za heretyczkę konwertującą innych]

Lilian zmodyfikowała swój Belief nr 2 wobec Calithidien:
  • Postaram się przekonać Celi do wiary w pradawnego by czyniła wszystko wobec jego woli w tym celu postaram się odciągnąć ją od Orvasa bądź przekonać go w pierwszej kolejności. [teraz widzę iż powinien wprost napisać "przekonać do swojej wiary", damn]

Podsumowanie fabuły sesji:

  1. Podczas eksploracji podziemi, odkryto historię ludzi którzy dwie ery temu oddawali cześć różnym bóstwom, stawiali im piramidy. Symbol obecnego Boga Postępu - Profectum - jest jednym ze starych symboli Wiedźm. Po drodze niedobitki orków zostały wypędzone z podziemi za pomocą zastraszania.
  2. Uratowano porzucony i ledwo żywy obiekt nieudanych eksperymentów wiedźm (przemiana człowieka w roka). Rozegrano Duel of Wits o zachowanie życia tego rannego (Calithidien vs Lilian) - wygrała Calithidien, lecz z zastrzeżeniem iż tylko ona może zajmować się "ptasim człowiekiem".
  3. Orvas szukając po dziwnych znakach w półmrocznym wiedźmim lesie wplątał się w pajęczynę, pułapkę dużego pająka. W porę został odplątany z nici. Doszło do Bloody Versus (Lilian i jej pomocnicy vs Pająk) wygrany przez kapłankę, wliczając ścięcie głowy pająkowi.
  4. Operacja na "ptasim człowieku" w wykonaniu Calithidien celem powstrzymania dalszej przemiany w ptaka. 
Przede wszystkim rozeznano się w tym gdzie prowadzi tajne wyjście z warowni - prosto do wiedźmowego lasu i przypuszczalnie siedziby orków.

Emocje i wrażenia z sesji i po sesji:


W końcu wszyscy przy stole uznali sesję za "bardzo udaną". Prowadzący zawsze wyrabiał się z pamiętaniem o stawkach, Mimo to było czuć iż sam wątek eksploracji ruin był "napisany pod Calithidien", co graczka grająca tą postacią sama przyznała. Tak wyszło.

Bez dostępnych Persona Artha od początku sesji grało mi się "sucho". Z czterech Fate Artha wydałem tylko dwie, bo nawet nie było kiedy. Może inni uczestnicy sesji z tym się nie zgodzą, lecz bez wydawania Persona Artha nie czuję że "kręcę Płonącym Kołem" (żargon o tym, co robi Artha w rozgrywce).+

Rozegrany na sesji Duel of Wits trwał co najmniej godzinę, To było pierwsze przetarcie przez "Głęboki Burning Wheel"; ostatecznie udane. Natomiast gracz grający Lilian miał problem z odegraniem zadeklarowanych kart akcji, zwłaszcza wiedząc iż "przegrywa Volley". Były zgrzyty o to, że w pewnych sytuacjach "gracz nie może nic zrobić" jeśli został skontrowany czyjąś akcją społeczną.

Nie mogę się doczekać DoW z udziałem mojej postaci Orvasa (postać "zrobiona pod DoW") albo przynajmniej któregokolwiek z BG oraz z udziałem jakiegoś NPCa. (chciałbym zobaczyć jak prowadzący radzi sobie z tym typem konfliktu).

Coraz więcej gracze kombinują jak rozwijać swoją postać - kombinują jak mogą aby wcisnąć jakąś "pomoc do testu" (także liczy się do zaliczania trudności testów w ramach rozwoju skilla), zaś Duel of Wits to teoretycznie wspaniała okazja aby rozwijać wiele umiejętności na raz - zwłaszcza jeśli jest się Calithidien i otrzymało się doskonałą okazję aby za pomocą Will B6 rozpocząć otwieranie umiejek od gadania.

Trzeba przyznać iż "pomaganie komuś" w teście (jedna lub dwie kości do puli testu, zależnie od parametru umiejętności którą się pomaga) zaczyna robić naprawdę sporą różnicę jeśli ktoś daje +2D (np.: Calithidien strzelając z łuku we wroga w ramach wspierania Lilian), albo kiedy dwie postacie jednocześnie wspierają kogoś. Chociażby z samego zapisu odnośnie Bloody Versus rozegranego w tej sesji - gdyby nie trzy kostki od sojuszników, Lilian "na papierze" byłaby ustawiona 50/50 w walce z pająkiem. A tak, zdecydowała się mieć trzy kostki przewagi do ataku nad obroną pająka - albowiem w fikcji wspierali ją: łuczniczka-ekspert (Bow B5) nucąca pieśń "otwierającą szóstki na kościach" u Lilian oraz umiarkowanie kompetentny i wyćwiczony w mieczu arystokrata (Sword B3). I tu mowa o pojedynkującej się postaci, która jeszcze wtedy miała Axe B2 - czyli "odbyła tylko podstawowe szkolenie w walce toporem".

Postanowienia na następną sesję:

(prawdopodobnie już 4 stycznia 2017 roku)

Wciąż jeszcze nie wprowadzamy "Fight!" do kampanii - Duel of Wits jest wystarczająco trudne, potrzebujemy jeszcze trochę treningu w nowo wprowadzony element "Głębokiego Burning Wheel".

Sesja następna POWINNA być skierowana ku bardziej socjalnemu zabarwieniu fikcji: Lilian i sprawa jej herezji, Orvas i dalsze jej śledztwo/osądzenie Arianne, Ulfar i jego odniesienie się do nowej sytuacji. Calithidien i tak będzie ciągana "socjalnie" z powodu przekonania numer dwa justycjariusza. 

Z jednej strony gdyby tamten człowiek przemieniany w ptaka umarł (wykrwawienie z ran albo topór Lilian) to miałbym problem jak odnieść się swoją postacią do Belief nr 1 na następną sesję. Z drugiej strony i tak można byłoby wtedy "zadzwonić po ojca" celem wyruszenia przez skrót pod warownią ku wiedźmowej kniei...

W sumie to gdyby wiedźma Arianne okazała się odpowiedzialna za eksperymenty na ludziach, to wyłącznie to przestępstwo (pomijając już zarzut sprowadzenia orków na Krwawe Rubieża) samo w sobie skłoniłoby Orvasa ku wymierzeniu jej najwyższej kary... 

Chciałbym jednak aby w fikcji upływało trochę więcej niż "jedna doba na sesję". Po pierwsze, Orvas i tak czeka na tamtego kronikarza Johanna (z drugiej sesji). Po drugie, jeśli miałoby się okazać że na planowane wstępne 12 sesji kampanii ani razu nie został zrealizowany Resource Cycle - to na co był Resource Cycle ustawiony na 3 miesiące? Nie mówię, aby robić to na siłę - w sumie im później Resource Cycle, to lepiej...

Po prostu będę się czuł jakbym grał poszukiwaczem przygód gdyby np.: przez pięć sesji minął ledwo tydzień w fikcji. Podchodząc do BW, podszedłem do grania postacią z Backgroundem, kimś pełniącym jakąś rolę w układance zwanej "świat".

Losowe spostrzeżenie odnośnie potencjalnego rozwoju postaci:


Mimo iż jedynie Orvas nie rozwinął jeszcze jakiegokolwiek parametru w trakcie kampanii po trzech sesjach (poza otrzymaniem 1D reputacji za uratowanie barona), jest blisko podniesienia umiejek Interrogation (tylko 2 Difficult lub 1 Challenging tests) oraz Persuasion (ostatni Routine check!), oba na B5. Czyli stać się ekspertem na następnej sesji i to potencjalnie z obu dziedzin na raz! To nie to samo co:
  • Podnieść Ballad History z B2 na B3 (Calithidien)
  • ...Axe z B2 na B3 (Lilian)
  • Wiedzieć więcej o orkach: Orc-wise z B1 na B2 (Ulfar)
...natomiast z drugiej strony, Calithidien brakuje także jedynie jednego testu "Routine" do podbicia Ballad History na B4! To samo dotyczy jej Etiquette, do rozwoju na B3. Lilian z kolei potrzebuje jedynie "Difficult check" (trudnego testu) aby rozwinąć Scavenging na B3.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz