piątek, 17 lipca 2020

Burning Dwarven Fortress [Trait Vote nr 2]

Podjęliśmy wstępną próbe powrotu do kampanii Burning Dwarven Fortress - do naszych Śmiertelnie Poważnych Krasnoludów, do naszej osady-twierdzy Lielivarti na środku pogranicza krasnoludzko-ludzkiego. 9 lipca 2020 roku umówiliśmy się na "sesję 14+0", organizacyjną, aby wstępnie pogadać i uporządkować sprawy przed wskrzeszaniem kampanii. Przerwa stanowiła trzy miesiące...

Podczas tej "Sesji 14+0" zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie drugiego Trait Vote. Od poprzedniego minęło siedem sesji. Skoro reanimujemy kampanię po dłuższej przerwie, lepiej "zaktualizować" to jak świat przedstawiony widzi Postacie Graczy.

Gramy w stałym składzie mnie i trójki graczy, albowiem dawno wcześniej gracz grający budowniczym Bovinem Gomginem zdążył zrezygnować z braku dogodnych terminów (to był jeden z kamyczków który zawiesił tę kampanię).

Ustalenia co do Trait Vote: staramy się dawać do dwóch nowych Traitów ("Przymiotów"), wybrać co najmniej jeden do usunięcia, jeśli któryś z posiadanych jest wysoce nieaktualny według rozegranej (i pamiętanej) fikcji...

Etap 1: Usuwanie nieadekwatnych Traitów.

Przedstawialiśmy wszystkie Character Traits bieżąco omawianej postaci gracza i rozważaliśmy który  "Przymiot" faktycznie pasuje do tego jak postać była odgrywana przez siedem sesji. Jeśli gracz danej postaci zaproponuje usunięcie czegoś, wymagana jest zwykła większość (nas jest czwórka, czyli 3/4). Ale jeśli ktoś inny zaproponuje usunięcie jakiegoś Traitu, to wymagana jest jednomyślna decyzja (właściciel postaci musi się na to zgodzić)

W rezultacie jedynie u Grimma zdecydowaliśmy się usunąć trait "Chuffing" - albowiem w fikcji w ogóle nie było jakoś widać tego, że Grimm jako Powiernik Topora "szura" i to znacząco, z przysłowiowej wielkiej litery...

Etap 2: Dodawanie nowych Traitów:

W założeniu każdy miał dać co najmniej po jednym Przymiocie do rozważenia dla kaźdej z postaci. W praktyce było to głosowanie który z trzech traitów dać...

Grimm: Beespeaker (dt), Merciful (char), Romantic (char).

Trait "rozumienia mowy i aur pszczół" jednogłośnie został zaaprobowany aby podkreślić przywiązanie Grimma do jego własnej pasieki oraz cało-kampanijnego wysiłku aby mieć własne hobby. Natomiast nie byliśmy zgodni co do tego który drugi Trait dać: czy Grimm bardziej był "miłosierny" czy jego romantyzm zaczął wyłazić (jego podloty do pani seneszal Kali oraz perypetie z twórczynią Tarą). Ostatecznie trzy głosy (graczy) na cztery możliwe zadecydowały, że świat widzi Grimma jako litościwego dvergara...

Thermyr: Affinity for Business (dt), Enterpreneur* (C-O), Dutiful (char)

W pierwszej chwili zaproponowałem podręcznikowy trait "Affinity for Business" który daje +1D do każego testu Resources. Jednak po kilku minutach dyskusji nad tym zdecydowałem się na alternatywną propozycję, propozycję "domowego traitu" jako czegoś, co daje Call-On (przerzuty lub przełamywanie remisów na korzyść) do sytuacji w której to Thermyr targuje się lub realizuje interesy z nie-krasnoludami. To bardziej pasowało do fikcji, do tego co Thermyr dotychczas robiła: starała się o to, aby zarówno jej prywatne kowalstwo, jak i jej gildia Sprawców miała klientów zarówno u ludzkich Kozaków, jak i podjęła próby dotarcia w stronę Imperium Wielkiej Rzeki.

Trait Dutiful także został jednogłośnie przegłosowany.

*Enterpreneur (C-O): When making deals with non-Dwarfs you can use this as Call-On for Haggling or Resources tests

Tobul: Machiavelilc* (char), Demagogue (char), Human's Friend* (char).

W przypadku Character Traits jeszcze łatwiej dorobić własne (domowe), zwłaszcza że nie mają one bezpośredniego wpływu na mechanikę gry. Wyłożyliśmy wspólnie trzy traity "Osobowościowe" , właściwie tylko ten pierwszy o rzekomym makiawelizmie Tobula nie zgarnął wszystkich czterech głosów; choćby gracz grający Tobulem sam przyznał że jego BG dopiero co wchodzi na drogę działania niczym lew i lis jednocześnie ("Książę" Niccolo Macchiavelli).

Etap 3: Weryfikacja Reputacji/Renom.

Spojrzeliśmy jakby z góry na Protagonistów i zdecydowaliśmy się, że zadziałamy lekko w przyszłość, aby nowe renomy miały szansę zadziałać już na ten naszej pierwszej/piętnastej sesji.

Dlatego też o ile Thermyr została reputację "1D Handlarz z Lielivarti" (pozytywną), to Tobul zyskał renomę "1D Bratobójca Akurów" (negatywną) jako że na tej planowanej sesji już wyjdzie to, że przyczynił się do śmierci własnego brata bliźniaka (sesja 13-sta).

Trivia z kampanii (14 sesji):

Postacie Graczy wracają do kampanii z takimi skarbcami Arthy:
  • Grimm: 20 Fate, 0 Persona, 0 Deeds
  • Thermyr: 18 Fate, 1 Persona, 1 Deeds
  • Tobul: 17 Fate, 1 Persona, 1 Deeds
Tobul i Thermyr jeszcze nie zdążyli wydać Deeds Arthy zdobytej na trzynastej sesji.

Z tak ogromnym zapasem Fate Artha (17-20) śmiało można powiedzieć, że Fate powinno być wydawane teraz jak woda. Burning Wheel ma tendencję do tego, że Fate Artha (i tylko Fate) odkłada się całkiem szybko, jesli regularnie nie prowadzi się skryptowych konfliktów (Duel of Wits, Range & Cover, Fight). O ile DoW rozegraliśmy co najmniej pięć w tej kampanii, to najzwyczajniej nie było kiedy na podstawie zdarzeń przedstawionych forsować pozostałe dwa skryptowe konflikty. 

Już gdzieś od ósmej sesji mieliśmy "włączoną opcję" na wprowadzenie Fight, więc będę starał się o tym pamiętać jeśli w trakcie gry nastąpi jakiś konflikt zbrojny który jest ważny według Beliefów danej postaci. 

Perspektywy rozwoju postaci graczy:
Czyli zbiór zdolności dla których postacie potrzebują zaledwie jednego testu aby je podnieśc.

Grimm:
  • Cechy (Stats): Forte z B4 do B5 (1 Difficult log)
  • Atrybuty (Attributes): Steel z B5 do B6 (1 Difficult log), Circles z B2 do B3 (1 Routine log), Resources z B2 do B3 (1 Routine log)
  • Skills (Umiejętności): Dwarven Rune Script z B2 do B3 (1 Routine log), Soothing Platifudes z B2 do B3 (1 Routine log)
  • Being Learned (Umiejętności w trakcie uczenia się): Ugly Truth (4/5), Carving (3/4)
Akurat o ile pamiętam to Grimm zaliczył najmniej momentów podnoszenia swoich zdolności, więc nie dziwić powinno to że aż 8 zdolności tylko czeka aby awansować w dowolnym momencie kampanii!

Thermyr:
  • Atrybuty (Attributes): Greed z B4 do B5 (2 Difficult LUB 1 Challenging log), 
  • Being Learned (Umiejętności w trakcie uczenia się): Persuasion (4/5)
U naszej Twórczyni-W-Żelazie jest odwrotnie, swoje zdążyła już podnieść, więc zostaje głownie czekać w co Amelia pójdzie w najbliższe 2-3 sesje. Warte odnotowania, umiejętnośc Coarse Persuasion ma na 3/5, czyli potrzebuje zaledwie dwóch testów aby nauczyć się (otworzyć) tę specjalną społeczną umiejkę.

Tobul:
  • Skills (Umiejętności): Axe z B2 do B3 (1 Routine log), Haggling z B4 do B5 (2 Difficult LUB 1 Challenging log), Foreign Language z B2 do B3 (1 Routine log)
  • Being Learned (Umiejętności w trakcie uczenia się): Persuasion (3/4)
Trochę dziwnie jest pisać o tym, że od początku kampanii Tobul ma Haggling B4 i dalej jeszcze sobie tego nie podniósł mimo stosowania tej umiejki średnio raz na dwie sesje. Taka specyfika reguł dla Haggling: niemal wyłącznie są to testy przeciwstawne, a w nich statystycznie ciężej jest o "trudniejsze" testy (oponent musi wyrzucić 3+ sukcesy) jeśli już postać posiada jakąś kompetencję w targowaniu się...

Z innej strony, tylko dwa Routine logs dzielą Tobula od awansu Coarse Persuasion na B5, co czyniłoby podróż od nie posiadania tej umiejki w ogóle do eksperstwa. Potencjalnie w zaledwie 15 sesji!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.