wtorek, 31 marca 2020

Burning Dwarven Fortress #13: Sprzedać własnego brata.

Mimo niewielkiej obsuwy, w ostatnią środę (25 marca 2020) udało nam się rozegrać chyba najdłuższą sesję w tej kampanii, albowiem trwającą co najmniej przez cztery godziny z kawałkiem! 260 minut grania, obstawiam.

O ile sesja zaczęła się leniwie i w trybie "odhaczamy miejsca turystyczne w Siczy", to przez ostatnie 1,5 godziny sesji, rozgrywka eksplodowała zaskakującym twistem: otóż jeden z naszych Protagonistów "sprzedał" własnego brata bliźniaka  tylko po to, aby dopiec mu i zniweczyć jego intrygę przejmowania władzy w kozackiej ludzkiej Siczy. A później drugi z BG pragnął zapobiec rozlewowi krwi... temu niepotrzebnemu, niekoniecznie chodziło o samo "cofnięcie" konsekwencji działań pierwszego z bohaterów graczy...

Przy okazji, dowiedzieliśmy się że podobno krasnoludy nie mają duszy!

Przypomnę skład liderów ekspedycji osadniczej w tej kampanii 
  • Bovin Gomgin, Artylerzysta Lielivarti, klanowy górnik z doświadczeniem
  • Grimm "Lunarist" z rodu Dastod, Komisarz Lielivarti (strona armii), Szarobrody dvergar z zacięciem do zarządzania osadą, stolarstwa oraz pszczelarstwa
  • Thermyr, Komisarz Lielivarti (strona Sprawców), Twórczyni W Żelazie, brodata przywódczyni organizacji Sprawców w Lielivarti.
  • Tobul z klanu Akur [przywódca ekspedycji], Komisarz Lielivarti (strona królewska), klanowy gorzelnik z własną karczmą.
Relationships (Ważne Relacje) które wystąpiły na tej sesji:
  • Zuglar (minor, immediate family, rival), Kupiec-Awanturnik, brat bliźniak Tobula rezydujący w Siczy.

BELIEFS + INSTINCTS + TRAITS PROTAGONISTÓW:

Pogrubione to wprowadzone BITsy przed tą sesją.


Beliefs Instincts Traits
Bovin Gomgin (Բովին Գոմգին) Chcę zostać respektowanym inżynierem, a nowa twierdza Lielivarti jest doskonałą okazją na rozpoczęcie mojej kariery. Na start podejmę się wyzwania zbudowania godnych koszar w twierdzy. Nigdy nie podniosę ręki na innego krasnoluda. Dwarven Racial + Dutiful (char), Complaining (char), Merciful (char), Deep Sense (dt)
Wspomogę Thermyr w budowie murów twierdzy Lielivarti. Zawsze pamiętam gdzie zostawiłem swój ekwipunek.
Widzę potencjał w Żelaznym Drewnie Kozaków i chciałbym sprawdzić czy pogłoski na jego temat są prawdziwe. Nie dbam o porządek mojego miejsca pracy.
[Przysięga] Obiecałem mojemu wujowi, a zarazem byłemu przełożonemu, inżynierowi Dawenowi, że odnajdę artefakt należący do zmarłego następcy tronu Imperium.
Grimm Dastod (գրիմմ Դաստոդ) Chcę aby terytorium Lielivarti się znacząco powiększyło. Po pierwsze, chcę założyć kolonie dla ludzi w pobliżu lasu! Nigdy nie rozdaję się z Luną (moim toporem) i zawsze gdy jest okazja chce go wypolerować. Dvarven Racial + Humility in The Face of Your Betters [char], Oddly Likeable (char), Idealistic (char), Thousand-yard Stare (dt), Stubborn (dt)
Chce założyć szkółkę pszczelarską. Poszukam chętnych pszczelarzy w Siczy żeby nauczali w niej! Alkoholi się nie odmawia. Szczególnie od Towarzyszy.
Nie zadaję niepotrzebnego Bólu (kiedy stosuję przemoc). Zawsze działam nadgorliwie.
[Przysięga] Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego.
Thermyr (տհերմյր) Doprowadzę Twierdzę Lielivarti do zapisania się w annałach historii jako twierdzę niezdobytą. Zamierzam zbudować mury z bramą przez którą nikt niezauważony nie przejdzie. Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór. Dvarven Racial + Patient (char), Hard Work (char), Impulsive (char), Taciturn (char), Driven (C-O),
Muszę spłacić mój dług wobec Tobula i Grimma. Kiedy ktoś nie docenia mojej sztuki rzemiosła, odpowiadam mu rękoczynami.
Pojadę do Siczy, aby przyciągnąć klientów do Lielivarti dla Sprawców. Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul Akur (տոբուլ ակուր) Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu Dvarven Racial + Royal Favourite (char), Diligent (char), Idealistic (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O)
W trakcie pobytu w Siczy nawiążę z jej władzami współpracę handlową oraz przymierze wojskowe. Nie przejdę obojętnie obok niekrasnoluda
Uważam, że Tradycja krasnoludzka ogranicza rozwój społeczeństwa. Zamierzam poznać lepiej ludzką kulturę, aby zaczerpnąć inspirację do zmiany Tradycji. Nie znoszę gdy ktoś zaniża moją pozycję.
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu

Po realizacji poprzedniego Przekonania (szukanie kandydatki na żonę), Grimm postanowił dodać dodatkowy cel jego pobytu w Siczy: znalezienie pszczelarzy którzy chętni byliby do nauczania krasnoludów fachu pszczelarskiego. Brzmi serowo porównując to z jego Beliefem nr 1 (poniekąd zbieżny), ale na wzgląd kto jest pszczelarzem w Siczy (głównie potomkowie Alojzego!) przepusciłem ten Belief.

Tobul ujawnił, że skoro już jest w mieście Kozaków, to zamierza wynegocjować u Starszyzny Koszowej współpraćę handlową, a przede wszystkim nadać obecnemu porozumieniu o pomoc wojskową dla Lielivarti oficjalną i trwałą rangę!

Jak zapowiadałem w podsumowaniu z poprzedniego raportu, gracze pozmieniali Instynkty swoich protagonistów. Spoilerując, jeden z nich zadziałał na tej sesji!

Sesja Właściwa

Scena #1: Kontakt ze Starszyzną Koszową.
28 października (jesień) roku 2999 Srebrnej Ery

Ta scena rozpoczęła się około-miejskim kompletowaniem czwórki krasnoludów, albowiem nasi Protagoniści nocowali w trzech różnych miejscach Siczy. Nieco odgrywania, aż w końcu sam ataman grodowy Jerzik Żniwiarz (jak go nazywają) w eskorcie przywiódł czwórkę BG do sali głównej w cytadeli, gdzie odbyły się oficjalne rozmowy na linii Starszyzna Koszowa - Lielivarti. Bez obecności starszyzny, a zaledwie z jej przedstawicielem i jednocześnie najmłodszym członkiem, Jerzikiem.

Zgodnie z oczekiwaniami, Tobul przedstawił propozycję trwałego i oficjalnego sojuszu wojskowego pomiędzy krasnoludami z twierdzy Lielivarti a Kozakami. Tutaj starałem się jako prowadzący przedstawić perspektywę rzecznika Starszyzny: iż Lielivarti właściwie jest "ufortyfikowanym siołem" w porównaniu do niemal stokrotnie ludniejszego warownego miasta (i dodajcie 35-50% szacowanej populacji poza państwem-miastem Siczą) i trudno tu osiągnąć równą pozycję negocjacyjną. Zwracam uwagę, że już obowiązuje w fikcji to, że w czerwcu ma przybyć kurin zbrojny Kozaków (20+d20 jak mniemam) aby pomóc Twierdzy w obronie przed inwazją barona Mateja z Imperium Wielkiej Rzeki... co Kozacy mogliby zrobić więcej?

W międzyczasie odgrywanych negocjacji kazałem każdemu graczowi rzucić na Foreign Languages (Ob 2): jako potencjalny Linked Test do pierwszego ich konfliktu społecznego jaki wypadnie na sesji, czy to wobec Jerzika, czy innego Kozaka. Teraz widzę że nazbyt pochopnie kazałem to zrobić każdemu, powinienem był się ograniczyć do osoby testującej te negocjacje, ale stało się

  1. Tobul nie zdał (1 sukces)
  2. Bovin zdał (3 sukcesy, +1D bonus do następnego rzutu socjalnego)
  3. Grimm nie zdał (3 sukcesy vs 4 na Beginner's Luck)
  4. Thermyr nie zdała (2 sukces vs 4 na Beginner's Luck)
Zatem Tobulowi ktoś (Bovin) musiał tłumaczyć jego propozycje...

Natomiast gracze nie podeszli szczególnie niespodziewanie do rozmów. Ot, Tobul prowadził rozmowy, coś tam Grimm czy Bovin dodawał, Thermyr tylko coś wspomniała wiążącego raz.

W końcu zapadł moment na to, aby zweryfikować czy oferta dyplomatyczna zostanie przedłożona Jerzikowi na tyle przekonująco, aby ten skłonił Starszyźnę do kontynuowania dalszych rozmów w dniu następnym już przed samą starszyzną koszową. Czyli test na przekonanie go, Persuasion (Ob 5). Porażka oznaczać będzie, że Starszyzna Koszowa podejmie decyzję samodzielnie, "za drzwiami względem postaci graczy" i dnia jutrzejszego już wyda werdykt i ewentualną kontropozycję.

Czyli konflikt o to, czy bohaterowie graczy będą mogli bezpośrednio wpływać na rządzących Siczą, czy pole manewru dyplomatycznego zostanie mocno ograniczone. Test wykonał Tobul, reszta pomaga

Persuasion BL's root B6 + 3D Help (Grimm, Bovin, Thermyr) + 1D Advantage (od Bovina, jak chce zmarnować go teraz, niech będzie) + 1D (?) -> 10D vs Ob 10+1 (5 x 2 + 1) -> rolls [6+3, 5, 6+2, 5, 6+3, 3, 5, 2, 3, 3] -> tylko 5 sukcesów, wydanie Fate nie pomogło mimo aż trzech "szóstek" wstępnych...

Grimm w ramach pomagania w teście podniósł swój Will B4 do B5!

Na tym negocjacje zakończyły się, jesli w dniu następnym protagoniści usłyszą coś od Starszyzny co im się nie spodoba, to będą mieli mocniej pod górkę aby coś renegocjować. Wszyscy uczestniczyli w tym teście, nikt więc nie mógł "podejść z innej strony"...

Scena #2 - Szwędanie się po Siczy
Ten sam dzień

Gracze postanowili poszukać szczęścia w pogoni za swoimi pojedynczymi Beliefami-Celami.  Obyło się bez rzutów, ale nie oznacza to że ta scena była teoretycznie o niczym. Przedstawię to w punktach:

  • Thermyr chciała sprzedać swoje dwie "wyglądające jak dzieło krasnoludzkie" motyki na targu (niedziela handlowa).
  • Tobul odwiedził Świątynię Ilmara (w ramach poznawania ludzkiej kultury)
  • Bovin zapytał się Zuglara o 'Żelazne Drewno", czyli parocje z których pozyskuje się wyróżniająco mocne drewno.
  • Grimm szukał pszczelarzy do najęcia/osiedlenia w Lielivarti, czyli głównie porozmawiał z potomkami Alojzego.
O ile z pierwszej deklaracji ostatecznie niewiele wyszło (graczka uznała, że "poczeka na Tobula aż wróci"). to następne warto z grubsza opisać.

Tobul załapał się na moment godzinę przed nabożeństwem, czyli zwiedził wnętrze Światynii Ilmara, oglądając wnętrze oraz dwa posągi przedstawiające wyznawane bóstwa: główny (wyższy) przedstawiający bóstwo Ilmara "Kowala Niebios" ("boga cywilizacji") oraz mniejszy, boginię Mielikę "Niedźwiedzią Łowczyni" ("boginię lasu") który przedstawiał kobietę z niedźwiedzią głową. Oba posągi wykonane z żelaznego drewna. Tobul wypytał jednego z wiernych modlących się przy posągu o ten dualizm bóstw, przy okazji poznając także trzeciego, "złego demona piorunów i klątw" Perkele, który miał kiedyś ukraść Ilmarowi wykute przez niego pioruny!

Captain Obvious is a Captain, czyli nie ukrywam że zainspirowałem się fińską mitologią. Moim zdaniem pasuje to zarówno do charakteru okolicy (nawiedzony las, wpływ krasnoludów), jak i istnienia elfów za wschodnią rzeką. Synkretyzm religijny: tego co pamiętano z religii Imperium, plus wpływy okolicy oraz intruzja krasnoludów (a raczej bycie pod wrażeniem ich Artefaktów). 

Bovin natrafił na trudny orzech do zgryzienia. Zuglar był zainteresowany wprowadzić Bovina w tajniki nabywania arocji, to jest: zaprowadzić go do zagajnika i dogadać się z jego właścicielem aby kupić trochę żelaznego drewna. Ale za odpowiednią cenę! Rzecz w tym, że ta cena wcale nie była wyrażona w srebrze, pieniądzach czy nudnym poziomie trudności testu Resources...

Otóż Zuglar zaproponował, że w zamian za kontakt do hodowcy parocji, Bovin ma "w imieniu brata bliźniaka" spoliczkować Tobula za to, że znów miesza się w sprawy Siczy. Tutaj gracz miał spory orzech do zgryzienia: na linii stanął Instynkt "Nigdy nie podniosę ręki na innego krasnoluda". Po kilku chwilach odgrywania tych wątpliwości, Zuglar zaproponował mu alternatywę: Kupiec-Awanturnik nawet pomoże Bovinowi w negocjacjach handlowych z hodowcą drzew, ale w zamian zbuduje dla Zuglara wóz bojowy z małą balistą "do kwietnia następnego roku". Oczywiście z umową na piśmie.

Bovin nie chciał ani podnosić ręki na Tobula, ani konstruować czegoś co wzmocniłoby potencjał bojowy niewielkiej kompanii Zuglara. Ostatecznie odmówił obu wariantom propozycji, wyruszył w miasto.

Grimm odbył ciekawą rozmowę z córką Alojzego, Zofiją, czyli aktualnie głową rodu oraz głównym rozporządzający rodzinnym interesem pszczelarskim. Dowiedział się dlaczego jego córka (notabene, 57-letnia) tak bardzo nie dzierży swojego ojca: ten chciał ofiarować całą rodzinną schedę Arcykapłanowi i w zamian spędzić resztę życia na podróży na Wschód. Ta decyzja definitywnie pozostawiłaby Zofiję, ale też i jej dzieci, wnuki oraz krewnych na ulicy (albo przynajmniej na łasce mężów i żon z innych rodów). Co więcej, Alojzy wcale nie miał mieć ściętej dłoni za kradzież, ale po tym jak w ramach protestu po wyrzuceniu go z domu rodzinnego, podpalił świeże ule w gospodarstwie miejskim (jak widać, córcia uratowała go przed okrutną śmiercią jako karą za zabawę w podpalacza!). Nasz kapitan Lielivarti poczuł się mniej pewnie, przynajmniej samotnie; uznał że wróci do Zofiji już ze wsparciem, czyli z Tobulem!

Scena #3 - Krasnoludy nie mają duszy!
Ten sam dzień, druga połowa dnia

Tutaj wydzieliłem trzy sceny z tego oczekiwania na decyzję Starszyzny Koszowej. Dlaczego? Tutaj doszło do wiążących akcji, rzutów i rozstrzygnięć.  W punktach:
  • Scena nabożeństwa coniedzielnego)
  • Rozmowa z Arcykapłanem w świątyni
  • Ponowne odwiedziny nestorki rodu pszczelarzy.
  • Wieczór w zajeździe "Pod Końską Kitą" czyli scysja obu braci.
Ujmijmy wprost: reszta łaziła za Tobulem w poszukiwaniu albo wsparcia, albo braku zajęcia (Bovin). 

Sekcja A: Nabożeństwo
Opisałem z grubsza jak to nabożeństwo przebiega. Kapłani ubrani w głowy sowoniedźwiedzi, zapowiedź polowania na sowoniedźwiedzie celem rytualnego przelania ich krwi za trzy tygodnie (aby użyźnić glebę i oddać hołd bogini Mieliki) i te sprawy.

Bohaterowie postanowili jakoś pokazać się na tle zgromadzonych, czyli złożyć trochę większy datek. pod drewniane obrazy ilustrujące dwa bóstwa. Celem (Intent) było zwrócić na siebie uwagę arcykapłana. Test to Resource (Ob 2). Zdany oznaczać będzie, że któryś z kapłanów zwróci uwagę - po nabożeństwie - na szczodrość delegacji krasnoludzkiej. Niezdany to głównie Tax (standardowa konsekwencja porażki w teście Resource) i dalsze kombinowanie jak skontaktować się z arcykapłanem).

Thermyr: Resources B4 minus Tax -1 + 2D Fund + 3D Help [Tobul, Grimm, Bovin] -> 8D vs Ob 2 -> rolls [5, 1, 5, 5, 1, 2, 2, 6] -> 4 sukcesy

Zaraz po nabożeństwie, jeden ze zwykłych kapłanów (już bez głowy sowoniedźwiedzia na sobie) zaprosił czwórkę krasnoludów na rozmowę z arcykapłanem Fridkiem.

Sekcja B: Rozprawa o duszach
Tę rozmowę napędzały dwie rzeczy: Belief Tobula o poznawaniu kultury ludzkiej oraz przekonanie Arcykapłana Fridka Srogiego o tym, że "krasnoludy pozbawione są duży". A dokładniej: "krasnoludy w pogoni za chciwością utracił duszę". Nie powiem, rozegrała się o to całkiem niezła wrzawa, jeśli dodamy to że Arcykapłan żywo był zainteresowany szukaniem znaków i poszlak odnośnie rzekomej przepowiedni, która wskazywała że "wyjście Krasnoludów z ich Muru może przywołać kataklizm".

Swoją drogą, na zapytanie Thermyr, potwierdzono istnienie elfów za wschodnią rzeką, czyli nomadyczny tajemniczy lud długouchych który czasem widać na drugim brzegu rzeki I tak, elfy też zatracił duszę, w zamian za nieśmiertelność!

W pewnym momencie Grimm z Tobulem zaczęli żartować między sobą (w krasnoludzkim języku) o koncepcji "zabierania duszy ludziom"). Fikcja fikcją, robili to przy arcykapłanie Siczy, a ten trochę zna krasnoludzkiej mowy! Grimm chciał te rozważania zaowalować, czyli Intent wskazuje na test przeciwstanwy: jego Falsehood vs Foreign Language człowieka. Jeśli Fridek wygra, to zrozumie że oba kransoludy złorzeczą o zabieraniu dusz ludziom!

Grimm: Falsehood BL's root B5 + 2D Help [Tobul - Will B6] -> 7D -> rolls [2, 2, 3, 3, 2, 3, 1] -> 0 sukcesów!
Fridek: Foreign Languages B3 + 1D FoRL [Dwarf-wise] -> 4D -> rolls [5, 2, 3, 6] -> 2 sukcesy

Szybko arcykapłan zorientował się z kim ma do czynienia i burzliwie zażądał opuszczenia świętego miejsca, przynajmniej wobec tej dwójki BG. Pozostali (Bovin zamyślony wizją nabycia obu posągów z żelaznego drewna, a także Thermyr) chwilę potem dobrowolnie opuścili światynię.

Sekcja C: Szkółka pszczelarska
Druga rozmowa z nestorką pszczelarzy Zofiją trwała szybciej i przede wszystkim bardziej gładko. Starsza kobieta była blisko przystania na propozycję aby wydelegować do Lielivarti jakąś młodą rodzinkę do uczenia krasnoludów pszczelarstwa, ale nie za darmo. Zażądała opłaty za przeprowadzę (a tak po prawdzie, chciała nieco na tym zarobić), czyli coś pomiędzy Ob 3 a 4 dla testu Resources. 

Tobul postanowił targować się z kobietą, aby utargować wyłącznie koszta relokacji (Ob 3). Znamy Intent, znamy Stawkę (jak Zofija wygra, to Ob 4). Niezależnie od rezultatu, ktoś będzie musiał wykonać zaraz potem test Resources.

Tobul: Haggling B4 + 2D FoRK [Family-wise, Coarse Persuasion] + 1D Help [Grimm] -> 7D -> rolls [5, 4, 6, 3, 1, 2, 6] -> 4 sukcesy
Zofija: Haggling B5 + 1D FoRK [Family-wise] -> 6D -> rolls [2, 1, 5, 6, 3, 2] -> 2 sukcesy

Tobul okazał się zbyt dobrym negocjatorem, aby dać sobie narzucić do opłacenia w przyszłości znacznie więcej, niż w istotnie jest potrzebne dla relokacji tej młodej pary pszczelarzy i jej paru dzieci. Odpowiedzialność za test Resources (Ob 3) wzięła na siebie Thermyr, tutaj ponownie doszło do drużynowej ściepy, lecz bez Bovina (już ma 1 Routine oraz 1 Difficult logs do podniesienia Resources z B2, nie potrzebuje Challenging jaki by mógł zarobić...)

Thermyr: Resources B4 minus Tax -1 + 2D Fund + 2D Help [Grimm, Tobul] -> 7D vs Ob 3 -> rolls [3, 5, 6, 3, 1, 5, 5] -> 4 sukcesy.

Thermyr uzbierała te cztery Routine Logs (plus dwa Difficult), więc podwyższa swoje Resources z B4 na B5!

Wiemy, że Protagoniści nie będą mieć w nadchodzącej przyszłości żadnych problemów finansowych z tym, aby zapewnić wnukom Alojzego przeprowadzkę na drugi koniec Śniących Wzgórz.

Sekcja D: Wiecżór w karczmie
Ta scena ma jakiekolwiek znaczenie dla raportu z sesji wyłącznie dlatego, ponieważ Tobul wykorzystał obecność Zuglara i wynajętych przez niego specjalistów do kopania fosy. Albowiem Tobul szedł na pokłócenie się ze swoim bratem bliźniakiem (mając w pamięci to, że Awanturnik poprosił Bovina o spoliczkowanie przywódcy Lielviarti). Zuglar natomiast wypomniał bratu, że ten pojawia się w Siczy, bawi się w interesy na krawędzi wchodzenia w konkurencję (kiedyś w kampanii uzgodnili, aby żaden krasnolud z Lielivarti nie wchodził mu w monopol).

Tobul starał się wyjaśnić, że nic do swojego brata bliźniaka nie ma. Zuglar był uparty jak osioł. Wymagał mocniejszych argumentów. Znamy stawkę, więc test Coarse Persuasion (Ob 6).

Coarse Persuasion B4 + 1D ForK [nie pamiętam co] -> 5D open-ended vs Ob 6 -> rolls [3, 1, 4, 2, 5] -> 2 sukcesy...

Zuglar wkurzył się więc i publicznie krzyknął Tobulowi, że zamierza prędzej czy później przejąć władzę w Siczy, co ukróci wszelkie intruzje braciszka u Kozaków. Awanturnik i jego trójka krasnoludów skierowała się ku wyjściu i trasnęła drzwiami zajazdu, a Tobul wcale nie czekał na rozwój sytuacji! Nawoływał grajków i wąsatych wojów kozackich do tego, iż Zuglar w istocie chce namieszać Starszyźnie na pohybel jej autorytetowi! Stawka? Jeśli Tobul zda, z dnia na dzień rozlegną się plotki o niecnych celach politycznych Zuglara. Porażka dalej będzie oznaczać burdy, ale w samej karczmie... Test albo Oratory, albo Stentorious Debate (oba Ob 4), gracz wybrał tę drugą, krasnoludzką umiejkę.

Tobul: Stentorious Debate BL's root B6 + 1D Advantage (podpici ludzie) + 1D Persona Artha -> 7D+1D open-ended vs Ob 8 (Ob 4 x 2) -> rolls [4, 5, 2, 6+6+6+4, 1, 5, 3, 4, 5] -> po wydaniu Fate Artha, z sześciu sukcesów zrobiło się aż dziewięć! Zuglar będzie mieć problem...

W każdym razie, pozostali Protagoniści obserwowali bezczynnie jak to Tobul robi kontrwoltę przeciwko intrydze politycznej własnego brata!

Scena #4 - Odpowiedź Starszyzny Koszowej
28 października roku 2999 Srebrnej Ery

Następnego dnia rano, ataman koszowy Jerzik ponownie wezwał delegację z Lielivarti. Tym razem wszystko odbywało się w obecności pozostałych piętnastu członków Starszyzny Koszowej, lecz wciąż Jerzik przedstawiał konkluzję do jakiej starsi ludzie doszli:
  • Przekształcenie jednorazowego wsparcia wojskowego Lielivarti w stałe przymierze wojskowe nie wchodzi póki co w grę.
  • Starszyzna Koszowa jest zaniepokojona tym, że teoretycznie Lielivarti stoi na trasie uciekinierów z Imperium.
  • Jednocześnie Starsi zainteresowani są nabyciem wytopionych metali ciężkich (zwłaszcza żelaza czy stali) po cenach mniejszych (i w ilościach większych) niż to co dostarcza Zuglar; notabene, praktycznie dostarcza już gotowe produkty...). Lielivarti może być pomocne w dostarczaniu wytopionych sztab stali
  • W zamian, Sicz skłonna jest dostarczać do Lielivarti: białą ceramikę (porcelanę, ludzie jeszcze o tym nie wiedzą!), żelazne drewno, wosk i miód, cydr, skóry zwierzęce i potworze.
Tobul wcześniej nie poruszył przed Jerzikiem tematu sprowadzenia kolonistów kozackich do Lielivarti, więc gdy coś o tym wspomniał, paru członków starszyzny wspomniało o tym że byliby w stanie zapewniać tymczasowych pracowników przy urobku rud. 

Cała czwórka postaci graczy przystała na to, aby chociaż zawrzeć na piśmie - w obu jezykach - traktat handlowy na wymianę (parę razy w roku) dóbr: Lielivarti (żelazo, stal i ewentualnie inne metale) - Sicz (biała ceramika, żelazne drewno). Gdyby nie Beliefy poszczególnych postaci (Tobul i Bovin), to w sumie tę scenę można by było przewinąć i uznać za domkniętą. Ale, ale... zawsze może pójść coś nie tak, c'nie?

Choćby może dojść do błędów w spisaniu umowy (w piśmie imperialnym po kozacku czy w piśmie runicznym krasnoludów). Albo błędy na etapie samej translacji z jednego języka na drugi. 

Innymi słowy widziałem tutaj konflikt na dwa testy: pierwszy Dwarven Rune Script (Ob 3) jako Linked Test wobec finalnego Foreign Languages (Ob 2). Skąd taka kolejność? Otóż pierwszy to nie tylko utrudnienie/ułatwienie ostatecznej transkrypcji, ale też stawką jest to kto potencjalnie popełni błąd przy niezdanym teście drugim. Jeśli krasnoludy nie zdadzą swojego testu na pisanie, to one potencjalnie mogą być odpowiedzialne za błąd w traktacie (błąd zapisu na ich egzemplarzu). Jeśli zdadzą, to ewentualna wtopa transkrypcji będzie leżeć po stronie Kozaków...

1) Thermyr: Dwarven Rune Script B3 + 2D Help [Grimm, Tobul] -> 5D vs Ob 3 -> rolls [2, 1, 4, 6+5, 3] -> szczęśliwie Fate Artha zapewniła trzeci wymagany sukces.

2) Bovin: Foreign Languages B3 + 1D Help [Tobul] -> 4D vs Ob 2 -> rolls [3, 2, 5, 4] -> 2 sukcesy, zdane.

Bezbłędnie podpisano traktat handlowy pomiędzy Lielivarti a Siczą.

Scena #5 - Spór o (niepotrzebne) rozlewanie krwi
Ten sam dzień

Mir wspólnego porozumienia zakłóciły protesty pod murami cytadeli oraz raport ataman grodowej Rynii o tym, że Kozacy skarżą się na "mąciciela Zuglara".

Tobul nie wahał się i wprost wyjawił Starszyźnie Koszowej ambicje i plany swojego brata bliźniaka. Napisać, że to poruszyło szesnastu starszych to mało! Jerzik buńczucznie i niczym w gorącej wodzie kąpany zadeklarował, że zaraz ujmie wszystkich w garnizonie aby zajechać na posiadłość Zuglara i krwawo rozpędzić jego oraz pozostałe krasnoludy zatrudnione u niego!

Grimm bardzo nie chciał aby doszło do - jego zdaniem - niepotrzebnego przelania krwi Kozaków (czy to żołnierzy, czy to najemników służących u Zuglara), jak i pozostalych krasnoludów po prostu zatrudnionych przez Kupca-Awanturnika. Podniósł larum o to, że Zuglara należy inaczej ukarać: i nie ukarać dosłownie, a nałożyć na nieco cła i podatki, tak aby w końcu sam miał dosyć i wyniósł się dobrowolnie!

Mimo wspólnego ziarna idei ("Zuglar musi zostać jakoś powstrzymany"), Kapitana Lielivarti oraz Ataman Grodowego Siczy dzieliła wielka rzeka różnic! Obaj nie ustępowali, więc doszło do Duel of Wits!

Duel of Wits

Nikt nie dołączył do którejkolwiek ze stron jako równorzędny sojusznik w sporze. Reszta to widownia która może dobrowolnie dołączyć (pomóc w jakimś teście) do którejkolwiek ze stron już w trakcie DoW...

Statements of Purpose (Stanowiska w Sprawie):
Jerzik Żniwiarz: "Należy rozpędzić Zuglara i zagarnąć jego dobra"
Grimm Dastod: "Zuglar powinien zostać ukarany bez rozlewu krwi"

Body of Argument
Dla obu to był zwyczajny "Deal", byłby to "Big Deal" dla którejś ze stron (albo dla obu) gdyby na przykład stanowisko Grimma negowało samą ideę ukarania Zuglara.

Jerzik Żniwiarz: Will B5 [5] + Oratory BL roll [2] -> 7
Grimm Dastod: Will B5 [5] + Oratory BL roll [2] + Stubborn Trait [2] -> 9

Exchange 1
Jerzik: Rebuttal + Point + Dismiss
Grimm: Point + Feint + Incite

Volley 1/1
Rebuttal vs Point; Grimm zaczyna, bo jako Point to on zaczyna argument na który odpowiada Jerzik wypracowując kontrę.

Grimm podkreślił, że przede wszystkim na gwałtownym ataku na posiadłość Zuglara niepotrzebnie polegną Kozacy, a zamiast tego można przygotować się do jakiejś akcji, choćby bardziej pokojowego aresztu. Jerzik odpowiedział tym, że nie można dawać czasu Zuglarowi na to, aby przygotował się, skoro spokojnie może wywnioskować po zamieszkach, iż coś odnośnie jego się kroi! Rynia dodała, że to kwestia czasu kiedy Zuglar przekupi kolejnych wojów aby go bronili!

Jerzik testuje Oratory (BL), czyli ma 5D plus 2D pomocy od Rynii (jej Will B5). Dzieli pulę na 4D Obronę i 3D Atak, ale nie zapominajmy że jego sukcesy dzielone są na pół. 

Point Action (Grimm): Coarse Persuasion 3D + 1D FoRK (Command) -> 4D -> rolls [2, 3, 2, 5] -> 1 sukces.
Defend Portion of Rebuttal (Jerzik): 4D -> rolls [4, 2, 6, 4] -> 3/2 = 1,5 sukcesu, w sam raz aby odeprzeć argument krasnoluda.

Attack Portion of Rebuttal (Jerzik): 3D -> rolls [1, 6, 4] -> 2/2 = 1 sukces, Grimm traci jeden BoA!

Grimm: 8/9 (-1)
Jerzik: 7/7

Volley 2/1
Feint vs Point
Tak się składa, że Feint "nie działa" kiedy przeciwnik stosuje prostolinijne celowanie argumentem (Point). Feint to próba zagięcia kogoś retorycznie, jakby kontra na akcje defensywne w DoW... Point nią nie jest. Dlatego Jerzik zaczyna odgrywanie, wtrąca się Grimm, ale i tak Jerzik kontynuuje.

Mimo prób intruzji Grimma o konieczności przeciwdziałania korupcji wśród straży grodowej. Jerzik wcale nie zważał na to i dalej kontynuował tyradę przed Starszyzną o tym, że Zuglarowi od tej chwili nie można dawać nawet cienia swobody. Należy też dać przykład innym krasnoludom, że Sicz nie boi się podnieść miecza czy topora nad nie . 

Tobul nieoczekiwanie wsparł Jerzika przypominając, że Zuglar jest nieobliczalnym awanturnikiem .

Point (Jerzik): Oratory BL root B5 + 2D Help [Tobul - Will B6] -> 7D vs Ob 1 -> rolls [1, 3, 3, 1, 6, 6, 4] -> 3/2 = 1,5 sukcesu, Grimm traci -1 do BoA!

BoA: 
Grimm: 7/9 (-1)
Jerzik: 7/7

Volley 3/1
Incite vs Dismiss
Jerzik chce zakończyć jego zdaniem farsowną dysputę, a Grimm próbuje go wyprowadzić z równowagi! Ale najpierw wykonywany jest Incite, aby sprawdzić czy przy udanym manewrze akcja Dismiss przepadnie!

Jerzik wyjął swoją elfią szablę i trzasnął nią o stół, żywiołowo mówiąc że "To nie sprawa oficera krasnoludzkiego, aby za Starszyznę decydować co ma zrobić z rezydentem w Siczy". Nie pamiętam co ataman koszowy odpowiedział po pyskówce Grimma, lecz pamiętam za to co sam Grimm wtedy pyskował: "Ktoś tak lekkomyślny i nieopanowany nie powinien wydawać rozkazów!".

Incite (Grimm): Coarse Persuasion B3 + 2D FoRK [Command, Intimidation] + 1D Persona Artha -> 5D+1D open-ended vs Ob 5 -> rolls [1, 5, 3, 4, 2, 5] -> tylko 3 sukcesy. Brakowało dwóch sukcesów, więc +2D Advantage otrzymuje Jerzik!

Nie zauważyliśmy, że "otwarte" zdolności pozwalają na przerzut kostkami "nieudanymi", nawet jeśli nie wypadła żadna "szóstka" w teście. Zapomnieliśmy o tym. A to mogło mieć spore znaczenie...

Dismiss (Jerzik): Command B5 + 2D Dismiss Adv. + 2D Advantage + 1D Affinity (from Trait) + 1D FoRK (Intimidation) -> 11D vs Ob 1 -> rolls [2, 3, 1, 1, 5, 2, 5, 3, 4, 2, 6] -> 4 sukcesy. 

Właściwie to "tylko 4 sukcesy", bo zabrakło jednego do zbicia wszystkich pozostałych BoA Grimma. Zatem mimo sukcesu, Jerzikowi przepadnie następny Volley według zasad manewru Dismiss.

BoA:
Grimm: 3/9 (-4)
Jerzik: 7/7

Exchange 2

Grimm jeszcze się trzyma nim w popadnie w coś po czym mógłby stracić warz, zaś pozycja Jerzika jest  nienaruszona!

Jerzik: Hesitation (Stand & Drool) + Rebuttal + Dismiss
Grimm: Point + Point + Dismiss

Volley 1/2
Point vs Hesitation
Kiedy Jerzik w milczeniu wpatruje się w Grimma, krasnolud ma szansę coś powiedzieć Starszyźnie Koszowej.

Grimm nie szczędził chwili i wygłosił sam tyradę, już do widowni, a nie do samego oponenta. Nie pamiętam już co takiego konkretnie powiedział, ale brzmiało to dla krasnoludów na tyle przekonująco, że cała trójka pozostałych BG włączyła się i pomogła mu w tym teście. Także Tobul! Tak, Tobul tutaj gra na obie strony, albowiem cokolwiek się stanie przeciwko Zuglarowi, to jest mu na rękę...

Point (Grimm): Oratory BL's root B5 + 4D Help (Bovin i Tobul - cecha Will, Thermyr - Soothing Platitudes) -> 9D vs Ob 1  -> rolls [4, 1, 3, 4, 4, 1, 3, 5, 1] -> 4/4 = 22 sukcesy, Jerzik traci -2 BoA.

To "tylko 4 sukcesy", bo Grimm miał doskonałą okazję zmieść stanowisko przeciwnika, statystycznie miał 50% szans na wyrzucenie pięciu sukcesów (nie licząc możliwego wydania Fate Artha). Ale cóż, bywa...

BoA:
Grimm: 3/9
Jerzik: 5/7 (-2)

Volley 2/2
Point vs Rebuttal
Grimm idzie za ciosem, Jerzik ponownie próbuje przyjąć i odeprzeć argument, a potem coś wtrącić.

Tutaj to zapominałem całkowicie jakie konkretnie zdania leciały, jedynie to jakie stosowano wtedy umiejki sugerują domniemany charakter wypowiedzi. Grimm stosował Rhetoric (z pomocą Tobula), zaś Jerzik kontrować próbował z Oratory (pomoc Rynii). Rdzeń umiejętności "Retoryki" to Perception, a nie Will! 

Point (Grimm): Rhetoric BL root B5 + 2D Help (Tobul) -> 7D -> rolls [2, 3, 3, 1, 3, 1, 4] -> tylko 1 sukces...
Defence Portion of Rebuttal (Jerzik): 4D -> rolls [2, 6, 2, 1] -> 1/2 = 0,5, więc brak efektywnego sukcesu...
Attack Portion of Rebuttal (Jerzik): 3D -> rolls [4, 2, 2] -> 1/2 = 0,5, brak efektywnego sukcesu

O ile kości wskazały na marność argumentów obu stron, to Grimm wyszedł odrobinę na swoje. Jerzik traci -1 BoA

BoA:
Grimm: 3/9
Jerzik: 4/7 (-1)

Volley 3/1
Dismiss vs Dismiss
Obie strony mają siebie dosyć i chcą siebie zakrzyczeć, aby nawzajem siebie zbić z pantałyku. Tak, obie strony moga jednocześnie spaść do BoA 0 albo niżej! Obie testują przeciwko Ob 1!

Jerzik zakrzyknął "Kończ waść, wstydu sobie oszczędź!", zaś Grimm nie był mu dłużny i powiedział mu aby ogarnął się do porządku.

Dismiss (Grimm): Command B2 + 2D FoRK (Coarse Persuasion, Intimidation] + 2D Dismiss Adv -> 6D vs Ob 1 -> rolls [1, 3, 1, 5, 1, 4] -> 2 sukcesy.
Dismiss (Jerzik): Command B5 + 1D Affinity (Trait) + 1D FoRK [Intimidation] + 2D Dismiss Adv -> 9D vs Ob 1 -> rolls [4, 6, 5, 4, 3, 3, 6, 6, 1] -> 6 sukcesów

BoA:
Grimm -3/3 (-6)
Jerzik: 2/7 (-2)

Grimm nie zdał testu Steel (+3 Ob do Hesitation, ale z racji jego traitu "Thousand Yard-stare" jego bazowe Hesitation spada o trzy), więc przez moment ktoś inny mógł zaproponować kompromis za niego...

Zwycięzca: Jerzik Żniwiarz ("Należy rozpędzić Zuglara i zagarnąć jego dobra"). Ale, ale, utrata aż 5 z 7 Body of Argument oznacza, że Grimmowi należy się Major Compromise. To kompromis, który musi być odczuwalny przez zwycięzcę jak porażka!

Pokłosie Duel of Wits:

Tobul zaproponował, że nawet jeśli Zuglar musi zginąć, to mimo wszystko powinne zostać zachowane pozory prawości i sprawiedliwości, należy zatem aresztować go i wydać mu sąd pokazowy. Kiedy Grimm ochłonął, przystał na to. Zatem Major Compromise brzmi "Zuglar i jego poplecznicy zginą, ale aresztowani i po pokazowym procesie". Jerzik nie dokona gwałtownego zajazdu i rekwizycji (aby rozdać dobra sobie i jego ludziom). będzie musiał liczyć na życzliwość Starszyzny Koszowej aby w ogóle coś na tym zyskać...

Na tym zakończyliśmy sesję. Raczej nie odegramy samej obławy (kogo to interesuje?), ale następna sesja z pewnością będzie mieć co najmniej godzinę gry czasu rzeczywistego w samym państwie-mieście Siczy...

Rozdanie Arthy

To kolejny moment kampanii, który miesza mi mocno w Big Picture i to nawet poza zakresem BITsów postaci. Zaprzedanie Zuglara przez swego brata bliźniaka Tobula wyszło organicznie. Samo to uważam że warte jest Deeds Arthę dla Tobula, za to że poświęcił swój Relationship - który nawet mu załatwił wstępnie pomoc Siczy (sesja siódma) częściowo bezinteresownie tylko w zamian za to, aby kupiec Urist nie handlował z Siczą.

Tak, Tobul otrzymał ekwiwalent Ob 9 do rozwoju atrybutu Greed za "zabicie kogoś dla małostkowego odegrania się".

Natomiast uznałem, że wszystkim postaciom graczy należy się Deeds Point. Dlaczego? Spójrzcie na to z dwóch perspektyw: zewnętrznej oraz ich reakcji na woltę Tobula. Zewnętrzna:
  • Wypędzeni krasnoludzcy najemnicy oraz kopacze fosy z pewnością opowiedzą w Kari-Bek o straceniu Zuglara zaraz po tym, jak przybyła do Siczy delegacja z Lielivarti.
  • Enmity Clause Bovina - Tobul Kołodziej - ma już bardziej racjonalny powód aby nie cierpieć bratanka swojego zagorzałego wroga. To woda na młyn jednego z jego Beliefów, który wskazuje na to że Kołodziej czeka na argument za tym, aby podkopać opinię Bovinowi w jego rodzinnej twierdzy!
  • Sama z siebie delegacja z Lielivarti to akt niesubordynacji, coś za co Tobul "poszedłby na dywanik u króla Dognara". W sumie kapitan Grimm także może być wezwany do naczelnego kapitana Thangarda za to co się stało. O ile śmierć mimo wszystko Awanturnika nie jest gwarancją tego że "Bohaterowie Graczy mają definitywnie przejebane w Królestwie", to klan Akurów dostanie zbiorowej białej gorączki na wieść o mimo wszystko śmierci ich dość wypływowego i obrotnego kupca!
  • Może to moja nadgorliwość jako prowadzącego grę, ale pani seneszal Kala zawsze może przypomnieć królowi Dognarowi, że "niezbyt godna zaufania Thermyr także jest zamieszana w incydent w Siczy".
Natomiast spójrzcie na to jak pozostali BG zareagowali na ten incydent. W karczmie nikt nie zareagował na to, że Tobul burzliwie podburzył Kozaków przeciwko Zuglarowi.  Za to w Duel of Wits wszyscy uczestniczyli nad tym, aby mimo wszystko jeśli nie ukrócić żywot Zuglarowi, to przynajmniej zniszczyć dorobek jego życia. Jak wspomniałem wcześniej w raporcie sesji, wspólnym mianownikiem Grimma oraz Jerzika było to, że "czas Zuglara w Siczy się skończył"!

Czasem jako MG bywam zbyt hojny dla graczy, ale biorąc pod uwagę to że atmosfera polityczna w Górującym Królestwie gęstnieje wokół postaci graczy oraz ich planów wyjazdu na festyn milenijny, to myślę że i tak ten Deeds Point per gracza się przyda...

Reszta nagród specjalnych Arthy:
  • Embodiment: Zdecydowaliśmy, że tyrada Grimma przed Starszyzną Koszową to wyrazisty akt który obrócił raczej mało dynamiczną sesję w coś co zaangażowało pozostałych postaci graczy (Bovin i Thermyr pomogli raz w tym raczej "pojedynku na argumenty").
  • Workhorse: Tutaj narzekam, że gra nie pozwala mi nagrodzić obu postaci w tej kategorii na raz. Kandydatów było dwoje: Thermyr oraz Tobul. Thermyr nominowana za branie na siebie odpowiedzialności jako "mecenas" drużyny (testy Resources) oraz w pisaniu traktatu handlowego po krasnoludzku. Tobul za to, że niemal w każdym teście brał udział: jako rzucający bądź jako pomagający. Zdecydowaliśmy się jednak na Thermyr, ale tylko moim przeważającym głosem, bo czułem że należy wesprzeć ją za jej zaangażowanie jako "podpora" drużyny.
  • Most Valuable Player: Tobul zgarnął nagrodę MVP za zrujnowanie kariery Zuglarowi, tym samym napuszczając Starszyznę Koszową z atamanem koszowym na to aby pozbyli się konkurenta dla Lielivarti oraz wroga wewnętrznego Siczy zarazem. Tutaj moja dygresja: gdyby Grimm wygrał ten DoW, pewnie to on zdobyłby tę nagrodę...
  • Humour (Fate Artha): Praktycznie nie dzieją się humorystyczne elementy in-game, ale zapytanie Grimma o możliwość kradzieży duszy nie tylko było game stopperem przy wirtualnym stope, ale także w fikcji. Z czym wiązało się potem to, że arcykapłan wkurzył się na "żartownisiów" za sugestię o kradzieży dusz ludziom!
Przejdźmy do zliczenia Arthy per uczestnik:

Bovin: 2 Fate, 1 Persona, 1 Deeds
  • 1 Fate za Instynkt nr 1 "Nigdy nie podniosę ręki na innego krasnoluda." (Nie podniósł ręki na Tobula
  • 1 Fate za Trait "Dutiful" (Lekko naciągane, ale w sumie Grimm w fikcji wydawał mu ciągle rozkazy aby za nim podążać, nawet kosztem tego co mógłby zrobić Bovin w międzyczasie zamiast nudzenia się...)
  • 1 Persona za rozwiązanie Beliefu nr 3 "Widzę potencjał w Żelaznym Drewnie Kozaków i chciałbym sprawdzić czy pogłoski na jego temat są prawdziwe." (OK, dzięki traktatowi otrzyma jakieś żelazne drewno)
  • 1 Deeds
Grimm: 4 Fate, 2 Persona, 1 Deeds
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Chcę aby terytorium Lielivarti się znacząco powiększyło. Po pierwsze, chcę założyć kolonie dla ludzi w pobliżu lasu!" (+1 rodzina do planowanej kolonii ludzkiej)
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Nie zadam niepotrzebnego Bólu." (Wszedł w DoW o tym, aby zapobiec niepotrzebnemu przelaniu krwi przeciwko Zuglarowi)
  • 1 Fate za Trait "Idealistic" (Ceną za trzymanie się ideału pacyfizmu jest mimo wszystko skazanie na żywot krasnoluda Zuglara)
  • 1 Fate za Humour
  • 1 Persona za rozwiązanie Beliefu nr 2 "Chce założyć szkółke pszczelarską. Poszukam chętnych pszczelarzy w Siczy żeby nauczali w niej!" (Dzięki wstawiennictwu Tobula i Thermyr osiągnął swój cel - pomagał w obu testach - ale sam ich zaciągnął w tym celu!)
  • 1 Persona za Embodiment
  • 1 Deeds
Thermyr: 4 Fate, 1 Persona, 1 Deeds
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Muszę spłacić mój dług wobec Tobula i Grimma." (Sfinansowanie sprowadzenia ludzkich kolonistów do Lielivarti to spłacenie "długu" wobec Grimma, ale graczka jeszcze chce ciągnąć ten motyw, więc tylko Fate)
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Pojadę do Siczy, aby przyciągnąć klientów do Lielivarti dla Sprawców." (Zapewnienie sobie, Darmarowi i Vonrakowi zlecenia na wydobycie i przetop rudy żelaza wystarczy).
  • 1 Fate za Przysięgę "Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi." (Stworzenie warunków na to, aby przynajmniej jej przybrany ojciec Darmar zarobił jako świeży kowal/hutnik na swoim, plus jeśli Vonrak będzie mieć pod sobą tymczasowych ludzkich górników, z pewnością zażąda mianowania go sztygarem)
  • 1 Fate za Trait "Patient" (Thermyr tak cierpliwie czekała aż Tobul pomoże jej sprzedać jej Krasnoludzkie Motyki, że w rezultacie okazja - niedziela targowa - jej przepadła).
  • 1 Persona za Worhkorse
  • 1 Deeds
Tobul: 5 Fate, 2 Persona, 1 Deeds
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd" (Mimo wszystko starał się zadbać o to, aby Zuglara nie pozostawić bez żadnego losu, ale... patrzcie dalej na Moldbreaker)
  • 1 Fate za Belief nr 2 "W trakcie pobytu w Siczy nawiążę z jej władzami współpracę handlową oraz przymierze wojskowe." (Tobul wynegocjował, ale tylko współpracę handlową)
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Uważam, że Tradycja krasnoludzka ogranicza rozwój społeczeństwa. Zamierzam poznać lepiej ludzką kulturę, aby zaczerpnąć inspirację do zmiany Tradycji." (Tobul dowiedział się o religijnej proroczej roli krasnoludów według Arcykapłana)
  • 1 Fate za Instynkt "Nie znoszę gdy ktoś zaniża moją pozycję" (Zarzut o brak duszy to wystarczająco mocne poniżenie jestestwa Tobula!)
  • 1 Fate za Trait "Royal Favourite" (Naraził się ponownie tym, że jako wysłannik krolewski bawi się przeciwko zaleceniom własnego króla!)
  • 1 Persona za Moldbreaker (Zdradził swoje Przekonanie o tym, że każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd, pozwalając na DoW o losie swojego brata bliźniaka)
  • 1 Persona za MVP
  • 1 Deeds
Nawet bez Deeds Arthy, i tak doszło do "Artha Shower", albowiem czterej gracze zarobili 21 punktów Arthy; 18 nie licząc Bovina. Niestety, naszemu czwartemu graczowi średnio poszła sesja, ale mogę zwalić to na to, że dwa jego Beliefy zostały przyblokowane tym, że cała sesja rozegrała się w Siczy. Plus jeszcze nawet nie poruszył tematu jego Przysięgi...

Wnioski i podsumowanie

Pisanie raportu z sesji dopiero trzy dni po niej nie jest dobrym pomysłem, jeśli chce się ze szczegółami przedstawić jakiś konflikt skryptowy. Co widać było po jakości opisu Duel of Wits...

Co do samego DoW, to gracz grający Grimmem miał ewidentnego pecha w rzutach. Nawet nie chodzi o liczbę sukcesów, a o to, że nie miał praktycznie kiedy wydawać Fate Artha na przerzucanie "szóstek" (które nie pojawiały się). Sześć Volley, pięć wykonanych rzutów, statystycznie "powinno być kiedy Fate wydawać" A tak, gracz po otrzymaniu nowej porcji Arthy ma aż 20 Fate w zapasie. Niedobrze.

Odniosłem wrażenie że to trochę była sesja dwóch aktorów; z trzecim który dał się postacią "stłamsić" (Bovin i jego posłuszne podążanie za Grimmem zamiast po swoje sprawy), zaś Thermyr zabrakło odwagi w handlu swoimi motykami przed nabożeństwem. Mimo moich licznych zapytań, bohaterowie inni niż Tobul nic nie zrobili konkretnego i potencjalnie "o stawkę" w karczmie, poza piciem w niej. Z drugiej strony, scena z arcykapłanem mogła się obyć bez połowy drużyny, zwłaszcza że zaraz po sesji graczka wypowiedziała ważny feedback: "nie chciałaby aby na sesji prowadzono rozmowy zupełnie niezwiązane ani z kampanią, ani z postaciami"...

Z innej strony, gracz grający Tobulem przyznał że po raz w pierwszy kampanii Tobul poczuł się wkurzony tym, że "przegrał na dwóch frontach": tym, że przywódca religijny Kozaków uważa krasnoludy za bezduszne "naczynia napędzane chciwością" oraz tym że nie udało mu się zawrzeć pełnego interesującego go przymierza z Siczą. Najwidoczniej dobrze pokazałem, że Ludzie to nie jest gatunek z kulturą lepszą od krasnoludzkiej: pełno u nich zabobonów, uprzedzeń.

Swoją drogą, nowy gracz (Bovin) w te trzy sesje tylko raz wspomniał o swojej Przysiędze, która jest dodatkowym wątkiem do wprowadzenia w kampanii: wątek eksploracji i odzyskiwania utraconego dziedzictwa krasnoludzkiego. Zwłaszcza że jeden NPC w Siczy (na następnej sesji został ujawniony) także jest zainteresowany tym kierunkiem działań....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.