czwartek, 12 marca 2020

Burning Dwarven Fortress #11 - Zastał Osadę drewnianą, zostawia murowaną?

Dalej w głębi siebie czuję że zasadność tej sesji (7 marca 2020) istniała tylko dlatego albowiem dołącza do naszej ekipy nowy, czwarty gracz: gra klanowego rodowodu artylerzystą i były sztygarem. O jego postaci napiszę odrębną notkę blogową, ważne że gracz świeży dla BW (i ogółem jeszcze dość świeży w erpegowym hobby) zdaje się dość gładko przeniknąć do naszej kampanii. Zresztą, następne sesje to zweryfikują...

Tym razem zabrakło obecności gracza grającego Grimmem. To nakreśliło planowany zakres tego co będzie się dziać na sesji: czyli wszelkie inwestycje i decyzje podjęte przez 2/3 Komisji (oraz postać nowego gracza) które i tak postacie chciały podjąć tuż przed wyjazdem do kozackiej Siczy, tudzież zaraz po powrocie.
To też jest sesja na której doszło do kolejnych awansów postaci. Zwłaszcza, ze jedna z postaci w końcu podwyższyła jedną z podstawowych Cech! Na tej sesji także poeksperymentowaliśmy ze starciami z jakąś bestią!

Przypomnę skład liderów ekspedycji osadniczej w tej kampanii (przekreślono absencję)
  • Bovin Gomgin, (Nowy) Artylerzysta Lielivarti, klanowy górnik z doświadczeniem
  • Grimm "Lunarist" z rodu Dastod, Komisarz Lielivarti (strona armii), Szarobrody dvergar z zacięciem do zarządzania osadą, stolarstwa oraz pszczelarstwa
  • Thermyr, Komisarz Lielivarti (strona Sprawców), Twórczyni W Żelazie, brodata przywódczyni organizacji Sprawców w Lielivarti.
  • Tobul z klanu Akur [przywódca ekspedycji], Komisarz Lielivarti (strona królewska), klanowy gorzelnik z własną karczmą.
Relationships (Ważne postacie niezależne wpisane na kartę postaci w Relacjach) w Lielivarti:
  • Darmar, Twórca w Żelazie, ex-Długobrody z osady Lernashqta, po służbie wojskowej, mentor i przybrany ojciec Thermyr.
  • Rith, żona Tobula, Twórczyni z urodzenia, Kilofiarka z umiłowania
  • Urist, syn Tobula i Rith, młody Kupiec wychowany po klanowemu.
Akurat jedyna relacja Bovina (wuj Dawen Gomgin, inżynier wojskowy z Kari-Bek) nie jest i póki co nie będzie obecna w Lielivarti...

BELIEFS + INSTINCTS + TRAITS PROTAGONISTÓW:

Pogrubione to wprowadzone BITsy przed tą sesją.

Thermyr (տհերմյր) Doprowadzę Twierdzę Lielivarti do zapisania się w annałach historii jako twierdzę niezdobytą. Zamierzam zbudować mury z bramą przez którą nikt niezauważony nie przejdzie. Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór. Dvarven Racial + Patient (char), Hard Work (char), Impulsive (char), Taciturn (char), Driven (C-O),
(brak na tę sesję) Dbam o to żeby mój warsztat był czysty i uporządkowany.
Pojadę do Siczy, aby przyciągnąć klientów do Lielivarti dla Sprawców. Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul Akur (տոբուլ ակուր) Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu Dvarven Racial + Royal Favourite (char), Diligent (char), Idealistic (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O)
Zbuduję organizację w sile równej Sprawcom, skupiającej się na przetwórstwie żywności Nie omieszkam przejść obojętnie obok niekrasnoluda
Uważam, że Tradycja krasnoludzka ogranicza rozwój społeczeństwa. Zamierzam poznać lepiej ludzką kulturę, aby zaczerpnąć inspirację do zmiany Tradycji. Zawsze staram się wiedzieć co Sprawcy robią
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu
Bovin Gomgin (Բովին Գոմգին) Chcę zostać respektowanym inżynierem, a nowa twierdza Lielivarti jest doskonałą okazją na rozpoczęcie mojej kariery. Na start podejmę się wyzwania zbudowania godnych koszar w twierdzy. Nigdy nie podniosę ręki na innego krasnoluda. Dwarven Racial + Dutiful (char), Stutter (char), Complaining (char), Deep Sense (dt)
Wspomogę Thermyr w budowie murów twierdzy Lielivarti. Zawsze pamiętam gdzie zostawiłem swój ekwipunek.
Widzę potencjał w Żelaznym Drewnie Kozaków i chciałbym sprawdzić czy pogłoski na jego temat są prawdziwe. Nie dbam o porządek mojego miejsca pracy.
[Przysięga] Obiecałem mojemu wujowi, a zarazem byłemu przełożonemu, inżynierowi Dawenowi, że odnajdę artefakt należący do zmarłego następcy tronu Imperium.

O ile wiadomym jest że dla Thermyr i Tobula ta sesja była próbą eksploatacji ich Beliefów nie dotyczących ich wyjazdu do Siczy, to tutaj udało mi się z graczem wpleść Bovina w obecną sytuację w kampanii (przynajmniej na papierze): chce zaangażować się w uczynienie z Lielviarti twierdzy przez duże T, chce wejść w interakcję z nasza Panną Twórczynią i przy okazji raczej nie powinien się nudzić podczas pobytu (następne sesje) w Siczy.

Zaś jego Przysięga to przypomnienie, że nie tak daleko na południe od Lielivarti leżą ruiny po prawdopodobnie jakiejś starożytnej krasnoludzkiej twierdzy ze Złotej Ery (3500+ letnie!) w których to w przededniu kampanii zginął jeden z kandydatów na następcę tronu w ludzkim Imperium Wielkiej Rzeki...

Stan Twierdzy Lielivarti na początek sesji nr 11:
Mieszkańcy: 51 (-2)
- czyli kilka (+3) rodzin, w tym Tobula Akul
- młoda rodzina dvergarów z rodu Lokum
- Sprawcy (kamieniarka Tara, rodzina cieśli plus kilku pozostałych; w sumie 12 krasnoludów licząc Thermyr)
 - dwójka ludzi: pszczelarz-cieśla Alojzy (Sprawcy) oraz łowca skarbów Detek (na przymusowych robotach)
[NIE MIESZKAŃCY, ALE...] Drużyna Pancernych Toporów (13 wojów) jako tymczasowy garnizon.
Istotne nieruchomości/budowle/infrastruktura:
- Palisada (etap nr 1 murów) wybudowana
- Kuźnia Thermyr (Dwarven Workshop).
- Kamienna dwupoziomowa posiadłość Grimma + jego drobna pasieka (5 uli)
- Duży zwykły dom rodziny Akulów.
- Prowizoryczny mały warsztat kamieniarski (Dwarven "Tiny" Workshop)
- Liczne jaki i muły dobrze zadbane
- Pobliskie pola obsiane
- Granitowa kamienica strażnicza ("Kamienica")
- Karczma Tobula "Tecàk Tangak"

Sesja właściwa

Scena #1 - Plany i powitanie
26 września (jesień) roku 2999 Srebrnej Ery

Nie udało mi się zgrabnie wprowadzić zarówno nowego gracza, jak i ogółem nas wszystkich, w tę jedenastą już sesję. Scena ta była jakby "odbębnieniem formalności erpegowej" jaką było: opisanie widoku na Lielivarti z perspektywy przybysza (Bovina) oraz opisanie nowego osadnika (uzbrojonego w arbalest) z mułem i wózkiem z perspektywy dwójki Komisarzy (Thermyr i Tobul).
A tak po prawdzie to nawaliłem, kiedy dopiero po końcu tej trzygodzinnej sesji przypomniałem sobie że te postacie kiedyś się znały: Bovin należał do felernego patrolu który rok temu miał scysję z ludzkimi archeologami...
Ale przynajmniej sama ta scena miała jeden cel: przedstawić drobne ale jednak ważne (dla społeczności osady) wnioski o lokalizację nowych zabudowań dla osadników. Trochę ich było, a przy okazji rozstrzygnięto gdzie planowane mają być przyszłe koszary.

Trochę dla wprowadzenia gracza w podstawy Burning Wheel, ale w sumie jego postać może o tym nie wiedzieć: Bovin przyglądał się potencjalnym wadom konstrukcyjnym Granitowej Kamienicy (jak pamiętamy, wtedy Tara oblała test na jej budowę!) oraz palisadzie. Graduated Test na Structural Weakness-wise (im więcej sukcesów, tym lepiej):

Bovin: Structural Weakness-wise B3 + 2D FoRK (Engineering, Carpentry) -> 5D vs Ob 1+ -> rolls [2, 4, 6, 1, 1] -> 2 sukcesy

Bovin dowiaduje się o podatności Kamienicy na przymrozki, podobnie jak palisada po wiosennej odwilży może wymagać wzmocnień po lekkim przegniciu...

Mały spoilerek, ale to właśnie chcieli na tej sesji dokonać gracze. Szary znak zapytania to możliwa lokacja i kształt koszarów.
Zebrano Komisję Trójstronną (Grimm jako NPC gdzieś z boku, pro forma...) do której dodano jeszcze specjalistów (czyli Bovina oraz NPca Tarę) aby wypowiedzieli się na temat nowych przedsięwzięć konstrukcyjnych.

Plan brzmiał, aby w końcu dodać "podgrodzie" obwiedzione palisadą, zacząć w końcu budowę murów z kamienia (czyli przeobrazić drewniany stelaż-palisadę w coś porządnego) oraz w końcu postawić kuźnię dla Darmara, przybranego ojca Thermyr. Plus okrągły młyn napędzany wołami pod domem Grimma. Swoje wtrącili też jedyni szlachcice NPCe (Gimlo i Hara z rodu Lokum) czyli lokalizacja ich przyszłej kamiennej posiadłości. O ile domostwa, młyn oraz druga kuźnię to NPCe sami sobie zbudują (a rodzina stolarzy będzie mieć pełne ręce roboty...), ale już kolejny krąg palisady oraz "upgrade" istniejących do murów kamiennych spoczywać będzie na sile roboczej wojaków z Pancernych Toporów! Dodano do nich jedynego kozaka na przymusowych robotach, Deteka.

Decyzje zapadły, a wraz z tym wstępne działania postaci graczy. Bovin postanowił poszukać (wraz z jedynymi dwoma kilofiarzami, Rith oraz Vonrakiem) wzgórza dogodnego do odkrywkowego wydobycia kamienia budowlanego (kamieniołom). Natomiast Tobul postanowił szukać odpowiednio dużej grupy chętnych do masowego ścinania drzew w parę dni, tak aby obeciany półpierścień palisady wzniesiono jak najszybciej...

Najpierw akcja Bovina. Widziałem tutaj stawkę, że może dojść do jakiejś nieprzyjemnej niespodzianki geologicznej jeśli będzie mieć pecha i wybierze złe wzgórze (porażka w rzucie). Sam rzut to Hills-wise (Ob 2).

Hills-wise BL's root B6 + 1D Advantage (pomoc NPCów?) -> 7D vs Ob 4 (Ob 2 x 2) -> rolls [5, 2, 1, 1, 6+3, 1, 4] -> tylko trzy sukcesy, wydanie Fate Arthy nie pomogło...

Owszem, Bovin odnajduje odpowiednie wzgórze oddalone o jakieś dwie godziny pieszej drogi od Lielivarti, ale w scene nr 3 dowiemy się jaki szlag mógł trafić dwójkę kilofiarzy (wydobywających kamień na mury oraz posiadłość Lokumów) za kilka dni...

Do oratorskich popisów w pogoni za nabyciem grupki kandydatów na drwali (w wykonaniu Tobula) dołączyła Thermyr pomagając mu. Przed rzutem Tobul miał do dyspozycji jedynie zielarza Uzola oraz jego żonę Mezę. Stawką było to czy przywódcy wioski uda się zebrać co najmniej 6-8 (łącznie) chętnych czy będzie musiał pośpiesznie sam z parą chętnych rąbać drzewo (w trosce o brak opóźnień z istotnie szybko pracującą trzynastką pracowników fizycznych!). Rzut Oratory (Ob 3).

Oratory BL's root B6 + 1D Help [Thermyr] -> 7D vs Ob 6 (Ob 3 x 2) -> rolls [6+1, 4, 1, 2, 1, 5, 2] -> tylko trzy sukcesy...

Thermyr podniosła swój Will z B4 na B5! 

Czas aby Tobul w końcu wykorzystał swój lśniący topór...

Scena #2 - Prace budowlane
26 września - 4 października

Ta scena organizacyjne to przeprowadzenie (rzuty, rzuty...) wspomnianych inwestycji budowlanych: półpierścień dodatkowej palisady oraz pierwsza część ostatecznego wykorzystania stelażu palisadowego, czyli wreszcie kamienny mur!  Po drodze jacyś NPCe poganiali Thermyr!

Sekcja A (Półpierścien palisady)
Zależnie od tego jak szybko uda się Tobulowi oraz Mezie (wraz z pomagajacym im zielarzem Uzolem) ścinać i ciosać z gałęzi drzewa przy okolicznym tartaku, to albo dojdzie do opóźnień w ostatecznym konstruowaniu drewnianych murów, albo jednak nie! Stawka zorientowana wokół wyrobienia się w planowane cztery dni! Czyli Tree Cutting (Ob 3) jako Linked Test dla Engineering (Ob 3) jako sprawdzenia jak sprawnie/dobrze to pójdzie... Tobul realizuje pierwszy rzut, Bovin - drugi (nadzoruje trzynastoma pracownikami). Należy dodać, że Tobul korzysta z kostki +1D za swój supertopór: w zamian dodatkowa konsekwencja porażki to stępienie się topora (utrata tej kostuchy nim topór zostanie naprawiony...)

1) Tobul: Tree Cutting BL's root B5 + 4D Help (Meza [Power], Uzol [Perception]) + 1D Balance Die -> 10D vs Ob 6 (Ob 3 x 3) -> uzyskano 8 suckesów! +1D do następnego rzutu

Thermyr pomaga poprzez tworzenie jak najlepszej jakości gwoździ którymi przybije się elementy drewniane palisady-stelażu!

2) Bovin: Enginnering B4 + FoRKs [Carpentry, Excavation] + 1D Dwarven Toolkit [Enginnering] + 2D Help [Thermyr - Black Metal Artifice] +1D Advantage -> 10D vs Ob 3 -> rolls [3, 4, 3, 5, 2, 6, 6, 4, 1, 5] -. 6 sukceśów

Zatem trzy nadmiarowe sukcesy to 30% szybszy czas konstrukcji, efektywnie w trzy dni, zamiast czerech!

Sekcja B (Tobul chce mieć własną organizację)
29 września, zniecierpliwieni dvergarzy Gimlo i Hara zapytali się ponownie kiedy Thermyr zacznie w końcu realizować budowę ich posiadłości (skoro kilka dni temu wzięła zapłatę z góry, całe 2D Cash!). Thermyr wynegocjowała z nimi, że zajmie się budową najpóźniej za tydzień. Czyli zatem poniekąd znamy stawkę późniejszego testu na to, jak pójdzie pierwszy etap murowania twierdzy Lielivarti: wyrobić się w tydzień! W przeciwnym razie (ósmego dnia wprzód) szlachcice zażądają zwrotu dwóch sakiewek ze srebrnymi monetami i poszukają innego architekta...

Tutaj zamieściłem wysiłki Tobula w tworzeniu jego własnej organizacji rolniczej, albowiem odbywały się one w międzyczasie wznoszenia kamiennego muru. Wedle fikcji i poprzednich sesji, zdołał zebrać głównie poparcie rodzinki Uzola dla tej idei.

Tobul najpierw postanowił wśród rolników i pasterzy (w sumie trzy rodziny oraz sześciu pierwszych osadników) ogłosić że chciałby zrzeszyć ich wszystkich w jednym celu: wspólnego wspierania się i założenia związku rolniczego. Czyli Tobul chce stworzyć własną organizację, własne Afilliation! Rzut na Oratory (Ob 4) - jeśli zda, to w przeciągu paru dni zapracowani klanowicze zbiorą się aby proklamować utworzenie rolniczej organizacji. Jeśli nie, przywódca osady albo będzie musiał obdarować ich ("przekupić") czyli Resources (Ob 3)  - domyślny koszt dołączania do "Afiliacji" - albo coś wykombinować...

Oratory BL's root B6 + 1D [asysta Mezy] + 1D Persona Artha -> 7D+1D vs Ob 8 (Ob 4 x 2) -> rolls [4, 6+1, 5, 4, 6+2, 3, 2, 4] -> wydanie Fate'a okazało się pechowe i z sześciu sukcesów pozostało na sześciu sukcesach. 

W odpowiedzi uzyskał głównie reakcje w rodzaju "załóżmy razem nowy klan" tudzież "najpierw załóż spichlerz". 

Jak można było się domyślić, Tobul nie dał za wygraną i postanowił porozmawiać z młynarzem Zarakiem, aby go przekonać do swojej dopiero co rodzącej się komitywy rolniczej. Tutaj jako MG widziałem stawkę taką, że inna postać niezależna (Darmar) będzie nalegać mocno na to, aby Zarak jednak rozważył dołączenie do Sprawców. Czyli rzut na Circles (Ob 2) będzie mieć Enmity Clause - samego Darmara który zdobędzie jakiś krok przed Tobulem i fizycznie wtrąci(łby) mu się w tę pogadankę.

Circles B3 + 1D Reputation (Commissar of Lielviarti) -> 4D vs Ob 2 -> rolls [2, 5, 3, 5] -> dwa sukcesy.

Tobul podnosi swoje Circles z B3 na B4!

W sam raz aby Tobul uprzedził Darmara w dogadaniu się z Zarakiem. Już trzech chętnych do jego organizacji!

Sekcja C (Kamienny mur)
Thermyr jest pod presją aby trzynastka dzielnych krasnoludów z jednym ludzkim Kozakiem uzupełniła połowę istniejącego drewnianego muru-stelażu o gruz i kamienie, a następnie to wszystko obudowała kamiennymi blokami. I to w tydzień! Znamy stawkę ostatecznego rzutu na Engineering (Ob 3) -> jeśli wykonawca nie zda, to projekt przedłuży się o co najmniej dwa dni!

Tutaj zwróciłem uwagę że nie tyle istotna jest sama podaż wydobywanego surowca budowlanego, co jego ociosanie w równe bloki kamienne, aby nadążyć za tempem Pancernych Toporów. Czyli Thermyr wykona Stone Artifice (Ob 1) jako Linked Test do wcześniej wspomnianego rzutu. Niby trywialna rzecz, ale zawsze może w stresie zaczać działać nerwowo, czyż nie? Bovin będzie rzucać ostatecznie na "inżynierię".

1) Thermyr: Stone Artifice B3 + 1D Dwarven Tools + 2D (dwójka pomocników) -> 6D open-ended vs Ob 1 -> rolls [4, 2, 2, 5, 3, 6+5] -> 4 sukcesy, +1D do następnego rzutu

2) Bovin: Engineering B4 + 1D Advantage + 1D Dwarven Tools -> 6D vs Ob 3 -> rolls [5, 4, 4, 5, 1, 4] -> pięć sukcesów, czyli prace o 20% szybsze. Czyli zaledwie w sześć dni, a nie siedem!

Thermyr ma nawet dzień nadmiaru, co sprawi że 4 czy 5. października będzie mogła zacząć robić cokolwiek z posiadłością Dvergarskich Tchórzy. Nadmienię, że jej rzut to także "Let It Ride" - nie będzie co rzucać na odpowiednie bloki kamienne na samą posiadłość na zamówienie, skoro wiemy wedle rzutu że Thermyr będzie te bloki robić dobrze...

Scena #3 - Niespodziewane straty w krasnoludach
4 października roku 2999 Srebrnej Ery

Czas na konsekwencję nieudanego testu Hills-wise w wykonaniu Bovina. Otóż czwartego dnia października Vonrak w panice przybiegł do Lielivarti i błagał o pomoc "aby wyciągnąć Rith z jaskini". Albowiem w trakcie wydobywania diorytu pod Rith zapadła się ziemia i wpadła w lej krasowy prosto do systemu jaskiń. Czym prędzej sformowano ekipę poszukiwawczą: trzech Bohaterów Graczy, Vonraka, Mezę oraz - skwapliwie wydelegowaną - dwójkę toporników od Pancernych Toporów. Siódemka uzbrojonych krasnoludów!

Po drodze Vonrak sprostował że z żoną Tobula nic złego się nie stało: ot, postanowiła zbadać głębiej jaskinie i odmówiła wyjścia na zewnątrz!

Na miejscu Thermyr nie czekając aż reszta zabezpieczy zejście (liny, etc.), postanowiła zeskoczyć z czterech metrów na płytką wodę. Zdała test Speed (Ob 2), ale ryzykowała jakimś obtarciem i nadwyrężeniem czegoś.

Cała siódemka rozejrzała się po jaskini, zapaliła parę latarni. W sumie dużo czasu nie mieli do zorientowania się (poza tym że sa zaledwie w najwyższym punkcie znacznie głębiej sięgających tuneli!), albowiem Rith w pewnym momencie krzyknęła z głębi "Znalazłam!". Tobul z ekipą nie szczędzili nóg, aby dobiec do niej...

Na miejscu istotnie Rith znalazła: przepiękną grotę wręcz najeżoną i wyścieloną kwarcami. Jak sama skomentowała kiedy ujrzała swojego męża "W końcu mamy z czego zbudować kryptę dla mojego ojca!". Wtem ziemia zaczęła lekko drzeć raz to z jednego, raz to z innego kierunku, jakby coś z podziemi zaczęło się wwiercać i szukać... ujścia?

Krasnoludy zareagowały nerwowo, ale Bovin postanowił wyśledzić gdzie jakaś podziemna kreatura próbuje zrobić na nich zasadzkę. Test przeciwstawny "zakradania się" potwora z jego Observation. Ale, ale. Bovin posiada trait "Deep Sense", czyli w podziemiach może stosowac "gołą" Percepcję jako ekwiwalent wspomnianego skilla!

Bovin: Perception B6 -> 6D -> rolls [6, 1, 1, 3, 2, 4] -> 2 sukcesy
Ankheg: Stealthy B5 -> 5D -> rolls [3, 1, 1, 2, 3] -> 0 sukcesów.

Bez trudu drużynowy Artylerzysta daje radę śledzić raczej hałaśliwego i wzbudzającego ziemię potwora. Dlatego też zaproponował plan: aby rozdzielić się na trójki tak, aby zwabić potwora pomiędzy nimi i kiedy tylko ten wyskoczy, zaciukać go nim ten się połapie! Kolejny test przeciwstawny, tym razem Conspicuous vs Perception stwora (czy stwór w porę połapie się że chcą go zwabić w problematyczne miejsce).

(Trzy grupki: Tobul z Rith, Thermyr z Topornikiem nr 2 i Vonrakiem, Bovin z Topornikiem nr 1)

Bovin: Conspicuous BL's root B4 + 4D Help (Thermyr, Tobul) -> 8D -> rolls [5, 3, 6, 2, 1, 4, 2, 4] -> 4/4 = 2 efektywne sukcesy
Ankheg: Perception B4 -> 4D -> rolls [3, 2, 6, 5] -> 2 sukcesy
Remis!

Przy remisie obie strony tylko częściowo osiągają swój Untent: Bovin owszem "wywołuje" potwora, ale kawałek dalej niż pomiędzy trzy grupki krasnoludów, zaś Ankheg unika bycia na moment zaskoczonym!

Ankheg wyprysnął dynamicznie z dołu, wydobywając ze swoich szczękożuwaczek przeraźliwy dźwięk, który mógł przestraszyć krasnoludy. W istocie, z siódemki tylko Rith zdała test Steel (wszyscy mieli +2 Ob do Hesitation za naprawdę przerażającą kreaturę, ale +1D za wspólne towarzystwo wspierające się).

W trakcie kiedy Rith bez wahania rzuciła się rąbać skorupę potwora (przynajmniej próbując), ankheg zdążył trafić wiązką kwasu tego topornika który osłaniał sobą Bovina. Rith wyszło trafienie w bestię, ale jednak niezwykle twarda skorupa pajęczopodobnej bestii okazała się niespodziewanie za twarda na ten jeden cios!

Wspólnie zdecydowaliśmy że znów użyjemy zasad Bloody Versus, aby w miarę szybko rozstrzygnąć co z tym potworem się stanie. Ale najpierw Bovin miał szansę ustrzelić ankhega nim pozostałe krasnoludy zasłonią mu cel!

Bovin: Crossbow B3 + 1D Dwarven Arbalest -> 4D vs Ob 2 -> rolls [3, 5, 2, 1] -> 1 sukces, bełt ledwo ale jednak umknął przed mimo wszystko dość ruchliwym stworem...
Jeśli Bloody Versus nie rozstrzygnie konfliktu, Bovin zaraz będzie mógł oddac kolejny strzał, z racji szybkostrzelności arbalestu).

Liderem strony graczy w Bloody Versus została Thermyr z jej umiejętnością Axe B4. Efektywnie mado dyspozycji czterech krasnoludów wspierających ją w rąbaniu toporem, czyli +4D!

Bloody Versus:
Intent Thermyr: zarąbać potwora, nie dopuścić do tego aby zakopał się w ziemi
Intent Ankhega: skoczyć na trafionego kwasem krasnoluda i porwać go ze sobą w ziemię!

Thermyr (dzieli Axe B4 na B2 i B2): 
Pula Ataku: B2 + 4D pomoc + 1D (Dwarven Sweet Axe) + 2D (Versus Armor oręża) = 9D
Pula Obrony: B2 + 2D zbroja (Dwarven Light Mail) = 4D


Ankheg (dzieli Savage Attack B7 na B3 i B4)
Pula Ataku: B3 + 1D (VA) + 1D (Longer Stride) = 5D
Pula Obrony: B4 + 3D zbroja (twarda niczym solidna kolczo-płytówka!) = 7D 

Atak Thermyr: 9D vs 7D -> 4 vs 2 (Fate nie poprawił akcji Twórczyni), czyli nawet jeśli Thermyr nie wygra konfliktu, to dziabnie potwora za Incidental Wound (B5).
Atak Ankhega: 5D vs 4D -> 1 vs 4, potwór nawet nie był blisko zranienia czy to Thermyr, czy pozostałej piątki z nim walczącym.
Zatem wygrywa Thermyr i jej grupa!

Wracając do opisu w fikcji: przerąbywanie się przez mocną skorupę bestii istotnie było siermięgą, ale po minutach stwór w końcu wyzionął ducha i zamienił się w kwasowo-krwistą maż ledwo przypominającą jakąś istotę.

Natomiast Topornik Numer 1 w wyniku trafienia kwasem był ciężko ranny (Severe Wound) i wymagał pilnej pomocy! Po próbie wymycia go w podziemnej sadzawce, Tobul zdecydował że trzeba czym prędzej wrócić do Lielivarti i poszukać Uzola aby swoimi ziołami i naparami uratował biednego wojaka

Scena #4 - Zabieg się udał, pacjent...?
4 października roku 2999 SE

Właściwie to była króciutka scena w ratowanie "Topornika numer jeden". Ale, Tobul musiał najpierw odnaleźc Uzola i upewnić się że ten jest skory do ratowania umierającego poparzonego! Stawkę podniosła głównie Przysięga tego NPCa, że w razie kiedy sztuka zielarstwa go kiedyś zawiedzie, to obiecał swojemu ojcu że zostanie Awanturnikiem... Stąd też +2 Ob za "czas i miejsce", z Ob 2 do Ob 4 na dyspozycyjność tej postaci niezależnej...

Tobul: Circles B4 + 1D Reputation (Commissar of Lielivarti) + 2D (Help: Thermyr i Meza) -> 7D vs Ob 4 -> rolls [6, 6, 4, 6, 2, 3, 5] -> 5 sukcesów
Tobul wpisuje sobie Uzola do swoich "Kręgów" (+1D do dalszego jego wywoływania), z szansą aż kiedyś stanie się jego "Relacją".

Ostatni rzut na sesji to rzut NPCa - naszego zielarza - któremu zarówno żona, jak i Tobul, pomagaja za pomoca miłych słów pociechy dla pacjenta (Soothing Platitudes).

Uzol (NPC): Herbalism B4 + 1D Dwarven Toolkit + 2D Help -> 7D vs Ob 5 -> rolls [2, 5, 6+2, 4, 2, 6+1, 1] -> jedyny Fate Artha posiadany przez tę postać niezależną nie pomógł, tylko cztery sukcesy.

A to oznaczało, że o ile zabiegi (zioła do popicia, wtarcia, etc.) udały się, to cytując klasyka - "...pacjent zmarł".

A ja kończąc tę sesję mam zagwozdkę jako prowadzący: jakby bardzo szarobrody Ulfar (NPC) będzie wkurwiony za to co się stało, że stracił swojego podkomendnego, a także czy Uzol załąmie się...

Rozdanie Arthy

O ile na kategorię Embodiment tym razem nikt jakoś szczególnie się nie odznaczył (chociaż teraz napisze, że nowy gracz nie był tak daleko, ale zobaczymy na następnej sesji...), to uznałem ze warto zwrócić uwagę na inne kategorie. Tak więc:
  • Workhorse: Wspólnie uznaliśmy że na zachętę nagrodzimy Bovina, za to że ledwo przybył do Lielivarti i już wziął na siebie odpowiedzialność za: rozbudowę palisady-stelażu, murowanie stelażu oraz za lokalizację pod kamieniołom. 
  • MVP (Most Valuable Player): Nie możemy być skąpi z tą kategorią, więc wnet zasugerowałem że Thermyr za zaciukanie ankhega zasługuje na te nagrodę. To i tak dopiero drugi MVP na całą kampanię (11 sesji!) więc ta jedna Persona dużo nie zmieni jeśli okazałaby się na wyrost...
Bovin: 2 Fate, 1 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Wspomogę Thermyr w budowie murów twierdzy Lielivarti." (Rozpoczął budowę kamiennego muru wręcz wyręczając Thermyr!)
  • 1 Fate za Trait "Dutiful" (Był tak obowiązkowy w tym aby dobrze zadebiutować, że wprowadził krasnoludy w zamieszanie z potworem!)
  • 1 Persona za Workhorse
Thermyr: 2 Fate, 1 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Doprowadzę Twierdzę Lielivarti do zapisania się w annałach historii jako twierdzę niezdobytą. Zamierzam zbudować mury z bramą przez które nikt niezauważony nie przejdzie." (Fortyfikacje Lielivarti faktycznie uległy solidnej poprawie, choć sama brama murowana jeszcze nie powstała)
  • 1 Fate za Impulsive (Za jej impulsywnym skokiem, cała siódemka krasnoludów podążyłą w głąb jaskini niczym w masło!)
  • 1 Persona za MVP
Tobul: 1 Fate
  • 1 Fate za Belief nr 2 "" (Rozpoczął tworzenie własnej przeciwwagi wobec Sprawców, ale póki co zaangażował głównie trzech NPCów i jeśli chce ruszyć z tym dalej musi co najmniej wybudować spichlerz)
Ilość Arthy nie pozostawia złudzeń. Ta sesja ledwo była o BITsach postaci, a właściwie to tylko o ledwo połowie z nich. Wciąż czuję że te nagrody za Traity są lekko naciągane, ale teraz nie będę się z tym spierać. Właściwie tylko debiut nowego gracza w Burning Wheelu można uznać za względnie udany pod kątem zarobionej przez Bovina Arthy (2 Fate i 1 Persona - nieźle jak na początek).

Wnioski i Podsumowanie


Ta sesja znowu dała mi do zrozumienia, dlaczego absencje jakiegoś gracza w kampanii w Burning Wheel to dobry powód aby jednak sesja się nie odbyła. Automatycznie podchodzimy do takiej sesji jakby ograniczeni tym, aby przypadkiem nie popchnąć fikcji w kierunku, po którym to nieobecny Bohater Gracza z pewnością powinien móc zareagować... 

Rzuty na te konstrukcje mogą wydawać się mało zasadne, ale z drugiej strony zwróćcie uwagę na to, że wciąż to podlega zasadzie "Let It Ride":
  • Dalsze obmurowanie podstawy drewnianej murów to będzie po prostu "Practice", chyba że według fikcji dojdzie do jakiejś nadzwyczajnej zmiany sytuacji lub stawki czy presji. Turlanie będzie domyślnie tylko na tę bramę Lielivarti, skoro o niej Thermyr ma Beliefa...
  • Nie ma co turlać na posiadłość szlachciców Lokumów, chyba że Thermyr chce dokonać cudów i wznieść ją znacznie szybciej niż ktokolwiek oczekuje... (wstępnie to 1500 roboczogodzin)
  • Kuźnia Darmara raczej również obędzie się bez rzutów (fundamenty i parter też z bloków diorytu), jedynie sam piec hutniczy wymagać może czyjegoś - NPCa albo Thermyr - rzutu na Forge Artifice (specjalna krasnoludzka umiejka na tworzenie superpieców i superkuźni).
Co do nowego Bohatera Gracza, to moim zdaniem dobrze wpisał się w fikcji jako kompetentny specjalista do spraw prac inżynieryjnych. Ktoś to już zna się na budowie fortyfikacji, stolarstwie  do tego strzelec plus parę pozostałych specyficznych umiejętności. Sesja była za mało "BW", za bardzo fillerowa, aby dała szansę temu nowemu graczowi na rozwinięcie skrzydał..

Potwór był improwizowany, czego w sumie nie powinienem robić w Burning Wheel. Mam przed sobą zadanie aby go gdzieś w pełni opisać: statystyki, traity, Beliefy/Instynkty. Zwłaszcza że Protagoniści już wiedzą że gdzieś głęboko pod ziemią w ich okolicy mogą grasować te pajęcze pancerne bestie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz