Mistrz Gry jest arbitrem
To Mistrz Gry dba o porządek na sesji. Sprawdza, czy mechaniki użyto poprawnie i adekwatnie do sytuacji, jakie skutki wywołało działanie BG czy BNa. Sprawuje pieczę nad przebiegiem rozgrywki. Pilnuje, by każdy miał swój czas wypowiedzi, każdy miał szansę zabłysnąć i wnieść coś do sesji. Sprawdza, czy opis fabularny od gracza pokrywa się z tym, co faktycznie mogło zdarzyć się w przedstawionym świecie. Kontroluje płynność akcji. Osądza, ale nie samosądzi. Pilnuje przestrzegania wspólnie ustalonych zasad, ale nie jest ponad nimi. Dąży do jak najbardziej obiektywnej oceny sytuacji.
Mistrz Gry jest organizatorem
To Mistrz Gry organizuje miejsce i czas spotkania oraz jego skład. Układa scenariusz bądź rys mikroświata, uwzględniając uwagi swoje i innych uczestników spotkania. Dba o możliwie dogodne warunki przeprowadzenia sesji. Konsultuje z graczami wszelkie uwagi i opinie. Przeznacza swój (wolny) czas na przygotowanie się do sesji. Rozstrzyga o tym, co wydarzyło się między poprzednią a następną sesją. Przydziela Punkty Doświadczenia lub ich ekwiwalent. Zachęca, by gracze sumiennie przychodzili na sesję przygotowani w karty postaci, ołówki i gumki, kostki oraz chęć do gry. Zarządza czasem spotkania, ale nie rządzi nim.
Mistrz Gry jest graczem
Mistrz Gry przychodzi i organizuje sesje po to, by dobrze się bawić. Jest po prostu uczestnikiem gry o innych funkcjach. Bawią go wprowadzone przez niego zdarzenia oraz to, jak gracze z nimi uporają sobie (lub nie). Podobnie jak gracz (w przypadku BG), również chce wykorzystać parametry swoich BNów. Także chce dojść do głosu i mieć szansę zabłysnąć na przysłowiowe pięć minut.Mistrz Gry także chce grać.
Mistrz Gry jest kumplem.
Po drugiej stronie stołu siedzi nie tylko Arbiter, Organizator, Gracz, ale i także Kumpel. Chce spotykać się - choćby w ramach sesji RPG - z grupą innych uczestników, poznać ich poprzez rozmowy sesyjne i pozasesyjne. Poprzednie trzy funkcje sprawuje podczas rozgrywki, ale tą czwartą także poza nią. Dba o to, by zachować się w porządku w stosunku do innych. Trapią go podobne problemy życia codziennego, co graczy. Odczuwa emocje, wyraża swoje uczucia, jest wrażliwy na bodźce. Jest jednostką autonomiczną, jak gracze.