piątek, 10 listopada 2017

Gra w której liczenie rzutów ma znaczenie

Kiedyś sama dyskusja na temat "liczenia rzutów na sesji" (pod kątem tego jak dużo w niej opowieści, jak bardzo gra się By The Book i inne dyrdymały) była memem sama w sobie. Nic nie wnosiła interesującego ani pożytecznego do rozmów erpegowych, a jedynie dolewała oliwy do - moim zdaniem - niedorzecznej dysputy o tym czy w ogóle poświęcać zasady i reguły gry na rzecz snucia opowieści na sesji.

Ale jednak istnieje taka gra, gdzie samo zastanowienie się jak często turla się kośćmi na stole może prowadzić do pewnych spostrzeżeń. Jest to Burning Wheel oraz inspirowane nim gry (Mouse Guard, Torchbearer, Burning Empires).

Dlaczego? W Burning Wheelu rozwój postaci zależy głównie od tego na co rzucało się w trakcie sesji! Odnotowuje się poziom trudności danego testu (zależny od puli rzuconych kości a tego ile trzeba było wyturlać sukcesów) na kartę postaci, a po spełnieniu odpowiedniej liczby wymaganych testów podnosi się dany współczynnik o jeden.

A wtedy liczba rzutów na sesji ma znaczenie! Albowiem w BW nie rzuca się ot tak: każdy rzut musi mieć znaczenie w fikcji. Coś musi się stać w razie sukcesu bądź porażki, a nie zwyczajne "nie udało ci się, to gra stoi w miejscu". Dlatego też liczba rzutów na sesji w BW z grubsza informuje nas o tym, ile wiążących rzutów, ile konfliktów pojawiło się na sesji (no z grubsza; w złożonych konfliktach rzuca się więcej niż raz), ile rozstrzygnięto niepewnych sytuacji...

Średnia ilość rzutów na sesji - a tak właściwie to średnia ilość zapisanych rozwinięć na skillach/statach - pozwala oszacować z grubsza tempo w jakim rozwijają się postacie podczas kampanii w Burning Wheel.

To oczywiście nie zawsze pozwala dokładnie zliczyć, ile razy powstało napięcie, ile razy rozbudziło się emocje, pomiędzy postaciami w fikcji. Nie zawsze istnieje potrzeba rzucać na coś podczas sesji w Burning Wheel...

Kończąc tę krótką notkę blogową: nawet w niedawno podejmowanym przeze mnie Blades in the Dark "liczenie rzutów na coś wskazuje". Konkretnie jak często postać podejmuje ryzyko z desperackiej pozycji (w fikcji) - czyli jak często z tego powodu otrzymuje 1 xp do danego atrybutu/danej kategorii Akcji.

Przy zliczaniu ile rzutów wykonano na sesji pamiętajcie o ich znaczeniu dla rozgrywki!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz