czwartek, 18 czerwca 2020

[BW] Bracia Witalijscy - sesja 4

Tym razem udało się jakoś skłonić protagonistów do występowania razem w jednej scenie. Wyszło nawet lepiej niż spodziewałem się; mieszane wrażenie po poprzedniej sesji zostało zatarte. 9 czerwca 2020 roku rozegraliśmy sesję, która jednocześnie zawierała akcję, masywny filler na cztery miesiące w fikcji (zimowanie) oraz zwrot akcji który pokazał kim są tak naprawdę bohaterowie graczy...

OK, koniec wodolejstwa.



Swoją droga, cztery miesiące downtime'u to wystarczająco dużo, aby postacie podniosły swoje współczynniki poprzez zasady praktyki.

Protagoniści Graczy
  • Adalbert av Nordenfelt (l. 30) [Przemysław], brat zakonny cystersów, sprzedawca odpustów w Katedrze Visby, poniekąd kapelan u Braci Witalijskich
  • Jakob Stein (l. 25) [Robert], gdański marynarz i oficer okrętowy, obecnie kapitan holka "Fridy" należącego do pana Oliviera
  • Alva Biörn (l. 32] [Nessi], szwedzka lekarka i trucicielka z dobrego domu
Poniżej BITsy (Beliefs, Instincts, Traits) bohaterów graczy. Pogrubione to zmiany z poprzedniej sesji.

brat Adalbert av Nordenfelt Wzbogacę się bardziej niż moje rodzeństwo z prawego łoża. Zanim wydam choćby jeden grosz zastanawiam się 2 razy.
Zabezpieczę dobra kościelne zrabowane przez Jakoba na jego wyprawie na Krzyżaków. Nigdy nie działam pierwszy.
Kościół katolicki to narzędzie do osiągnięcia swoich celów, nie wierzę w jego doktrynę. Nigdy nie odmawiam wzięcia udziału w zakładzie.
Jakob Stein Zdobędę wpływy wśród Braci Witalijskich aby skierować ich przeciw krzyżakom. Przez zimę opracuję plan działania oraz spróbuję pozyskać dodatkowych ludzi i fundusze. Zawsze mam oczy z tyłu głowy.
Pokażę Hanzie, że należy respektować wolności Braci Witalijskich. Ogniem i mieczem ukarzę kupców Hanzy na Visby. Nigdy nie puszczam zniewagi płazem.
Pewnego dnia znów będziemy razem z Heleną, a jej mąż Christian Schendel odczuje moją zemstę. Najpierw dowiem się gdzie została zesłana Helena - przy pomocy brata Adalberta. Zawsze śpię z kordem pod poduszką.
pani Alva Biörn Mój brat Fredry jest komturem krzyżackim na Helu i chce złapać mnie za to, iż podejrzewa mnie o śmierć macochy. Zamierzam się go pozbyć, najlepiej otruć go. Mam zawsze pod ręką truciznę
Udowodnię Jakobowi Steinowi, że mogę być piratem na równi z nim Zawsze sprawdzam posiłek pod względem trucizn
Chcę zdobyć renomę jako lekarz piracki Lubię zbierać plotki

Brat Adalbert już szykuje się na to, aby to co należy do Boga (czyt.: do Kościoła) w trakcie rajdów pirackich należnie oddzielić od tego, co należało do Cesarza (czyt.: do kogokolwiek innego). Swoją drogą, gracz (Przemysław) chce widzieć b. Adalberta jako sknerę, stąd też nowy Instynkt nr 1!

Jakob ma Belief który wprost sugeruje że w reakcji na zmagające się niesnaski i animozje antyhanzeatyckie chce ostatecznie pozbyć się tej gildii kupieckiej z Visby! 

Natomiast Alva chce pokazać wcześniej ledwo poznanemu Jakobowi, że także jest piratem, członkiem Braci Witalijskich (ma Afiliację z nimi!) 

Sesja Właściwa

Planowałem tę sesję podzielić na trzy części: wydarzenia z 8/9 listopada 1394 roku, masywny downtime aż do 16 marca 1395, a potem wstępne deklaracje i wypłynięcie na wody Morza Wschodniego. Wyszło prawie 100%, bo zamiast tego trzeciego wyszedł jakiś wczesnomarcowy wstęp do Duel of Wits który rozegrany zostanie na następnej sesji!

Scena #1 - Noc kryształowa
8 i 9 listopad 1394 roku, Visby, Gotlandia

Uznałem że oprócz Jakoba każdy zasługuje na swoje addendum w sprawie tego co dziać ma się w Visby z nocy z 8 na 9 listopada, jako reakcję gildmeister Ingvara av Akermana na to że zanosi się na czystki antyhanzeatyckie w Visby. Czyli w kolejności: Alva -> Adalbert -> Jakob. Ale kiedy Alva weszła w interakcję z Jakobem, plan ten stał się tylko wskazówką...

Popołudniu 8 listopada Alva podsłuchała plotki od handlarzy którzy przybyli do jej kamienicy medycznej (nazwijmy go "kliniką") aby skorzystać z jej usług medycznych. Wspominali coś o tym, że "niedługo szykują się do opuszczenia Visby" i nawet zapytali się Alvy czy nie rozważyłaby tej opcji z troski o swojego syna. 

Alva zagrała naiwną idiotkę, aby dowiedzieć się szczegółów tej domniemanej ucieczki Hanzeatytów z Visby. Znamy jej Intent oraz Task. Niezależnie od wyniku rzutu dowie się, że "planują uciec dzisiejszej nocy". Ale, ale: jeśli Alvie nie wyjdzie rzut, to kupcy przypomną sobie że szwedzka nobliwa lekarka współpracuje z Vitalienbruder i ostrzegą zawczasu mieszczan aby przygotowali się podwójnie na tę ich akcję. Wybraliśmy umiejętność Falsehood jako że Alva "kłamie' co do swoich intencji plotkarstwa.

Falsehood BL root B5 + 1D Persona Artha -> 5D+1D vs Ob 6 (3x2) -> rzuty [2->3, 1->5, 3->4, 5, 5, 6+1] -> mimo magii Arthy i Call-On, pięć sukcesów to odrobinę za mało...

Graczka wykorzystała swój trait Call-On ("Aura of Innocence") poprzez przerzucenie trzech "Zdrajców" (kostek z zakresu 1-3), ale mimo to nie powiódł się jej rzut!


Plotkarstwo Alvy nie zaszkodziło jej, ale zapewne utrudni Jakobowi czystkę nad Hanzą! 

Alva udała się w poszukiwanie Jakoba, którego znalazła kiedy ten o zachodzie słońca kończył swój rygor treningowy, akurat szermierkę na placu przy kamienicy którą wynajmuje. Jakob w samej spoconej koszuli i spodniach, wywijający kordem. Odegraliśmy tę ich rozmowę sam na sam, w tym to że Alva grała szanowną panię szlachciankę która nie chciała uchodzić za niewiastę chadzającą do domów. Ostatecznie Jakob dowiedział się od niej że tej nocy "Hanza chce uciec z miasta", bez dodatkowych szczegółów.

Jakob z Alvą wybrali się w poszukiwanie jednego z przywódców Braci Witlaijskich, a konkretnie Klausa Störtebekera, aby zyskać jego interwencję oraz wsparcie. Widziałem tutaj pewną stawkę: otóż jeśli ten test Circles (Ob 1 + 2 za czas i miejsce) nie będzie zdany, to oboje zmarnują resztę wieczoru na szukanie Witalijczyka który w tym czasie będzie bawić się i zabawiać. Alva również ma Afiliację z Braćmi Witalijskimi, plus Klaus oraz lekarka wywodzą się z pochodzneia szlacheckiego, więc Alva miałą jak pomóc Jakobowi w tym teście...

Jakob: Circles B3 + 1D Help (Alva) + 1D Affiliation (Bracia Witalijscy) + 1D Reputacja (Kapitan Pirat) -> 6D vs Ob 3 -> rzuty [3, 6, 4, 6, 1, 4] -> 4 sukcesy!

Jakob dopisał sobie Klausa Störtebekera do swoich "Nazwanych Kręgów", czyli następnym razem jak będzie chciał go przywołać do fikcji będzie mieć +1D do rzutu!


Spotkanie z Klausem w jednej z wież murów Visby (gdzie miał swą "rezydencję") przebiegło w dobie liczenia przez niego srebra i picia przez niego owocowego wina, kiedy to Jakob chciał poprosić go albo o interwencję, albo chociaż to wsparcie. "Say Yes", czyli otrzymał to drugie: żelazną pieczęć świadczącą o upoważnieniu aby na czas posiadania tej pieczęci Jakob mógł wydawać polecenia załodze oraz kompanii pirackiej hulka Klausa. 90 zaprawionych w bojach ludzi! 

W trakcie kiedy Jakob z Alvą zbierali ludzi do nocnej "kontr-akcji", przeszliśmy do Adalberta.

Otóż Adalbert wezwany przez wikarego do Katedry Visby, na miejscu dowiedział się że jakiś kupiec z tuzinem ludzi wywozi należne oszczędności i dzieła sztuki zgromadzone w katedrze, które dotąd skryte były przed piratami. Zakonnik podjął próbę grania na czas, aby skupić na sobie uwagę tym Hanzeatytom, aby nie dotarli do portu na czas. Test Conspicuous (Ob 1, +1 disadvantage za Intent całkowicie wbrew planom Hanzy), niezdany oznaczać będzie że zostanie on zignorowany...

Conspicuous BL root B4 + -1 kara z ran -> 3D vs Ob 3 (Ob 1x2 +1) -> rzuty [3, 1, 5] -> tylko jeden sukces.


Pochód Jakoba - bo tak to należy nazwać - według jego samego powinien być był większy niż jego 35 najemników z łajby "Biała Mewa" oraz 90 ludzi od Klausa. Postanowił on rozgłosić wici wśród kaprów i marynarzy swoich przyjaciół (kapitanów Dietera i Scharlotte), aby przynajmniej spora część tychże załóg dołączyła do grupy (minimum +60 ludzi). Ale, ale, jest ryzyko! Jeśli Jakob nie zda tego testu, straci za dużo czasu i w rezultacie pięć grup hanzeatyckich zdąży zaokrętować się na swoje kogi! Testujemy Command (Ob 3), Jakob ma +1D przewagi za pieczęć żelazną Klausa.

Jakob: Command B4 + 2D FoRK (Conspicuous, Oratory) + 1D Advantage -> 7D vs Ob 3 -> rzuty [1->3, 2->4, 3->4, 3->5, 6, 4, 1->5] -> gracz w końcu na czas przypomniał sobie o swoim trait "Inspirational" (Call On), dzięki któremu przerzucił on wszystkich pięciu"Zdrajców". W związku z czym zamiast 2 sukcesów, ma aż 6!

Dodatkowe sukcesy wykorzystałem jako MG jako zwiększenie skali sukcesu: Jakob swoją tyrada przez połowę miasta zebrał wszystkich załogantów obu wspomnianych kapitanów, razem z nimi samymi! Łącznie ma do dyspozycji co najmniej 220 żądnych hanzeatyckiej krwi piratów!


Następnie wprowadziłem tutaj konsekwencję niezdanego testu "na plotkowanie" Alvy: przed bramą do portu burgomeister Olaf Isaksson wraz z 40 mieszczanami zagrodziło drogę małej armii Jakoba Burmistrz Visby - figuratywny w praktyce, mający jeszcze jakieś tam poparcie lokalnych mieszkańćów - zażądał od Kapitana Skały aby tym razem odpuścił Hanzeatytom i nie rozlewał krwi w tym mieście, chyba że chce krwawo przejść przez niego i jego cywili.

Chciałem tutaj sprawdzić Roberta, jak bardzo chce Jakobem posunąć się: czy zarobi reputację zbrodniarza i 'Rzeźnika z Visby", czy jednak odpuści sobie. Albo zrobi cokolwiek aby podążać za swoim Beliefem nr 2. 

Jakob bez ogródek zagroził burmistrzowi że nawet on nie stanie mu na przeszkodzie i lepiej aby on i jego ludzie udali się do domów. Alva dopowiedziała swoje zdanie o tym 'gdzież mężowie jesteście, z dala od swoich żon i dzieci" (albo coś w podobie, licencia poetica). Czyli także dołożyła się do ryzyka, czyli potencjalnej konsekwencji nieudanego rzutu: jeśli Jakob nie zda, to będzie musiał albo dokonać masakry, albo wytłumaczyć prawie ćwierci tysiąca ludzi za swoimi plecami że "wycofujemy się". Dotyczy to także Alvy!

Intimidation (Ob 5) roll, +2D Advantage za olbrzymia przewagę liczebną oraz w wyszkoleniu. 

Jakob: Intimidation B2 + 1D Help (Alva - Soothing Platitudes) + 2D FoRK (Command, Oratory) + 2D Advantage + 1D Persona Artha -> 7D+1D vs Ob 5 -> rzuty [1, 5, 4, 2, 6, 5, 6, 4] -> aż sześć sukcesów!


Dość prędko czterdziestu mieszczan rozeszło się i przepuściło hordę piracką przez bramę...

Przejdźmy więc do finału tej nocy na który wszyscy czekali. Rozpoczyna się zimowy szkwał na Baltyku, Ingvar, jego kupcy z gildii, ich załogi oraz ich rodziny, podzieleni na pięć grup każda z osobno chce przejąć każdą z pięciu kog, aby wypłynąć na północ do Szwecji. Jakob chce temu przeciwdziałać, to jest nie dać im się w pełni zaokrętować i odpłynąć. Każdy podchodzi do tego jak do taktycznej operacji. Test przeciwstawny Tactics. Kto wygra, tego stawka. Remis oznacza zwycięstwo "obrońcy", czyli Hanzeatytów... [tak, obaj nie mają tej umiejki!]

Jakob: Tactics BL root B4 + 2D Help (Alva's Will B5) -> 6D -> rzuty [4, 6, 5, 1, 3, 3] -> 3/2 = 1,5 efektywnego sukcesu.
Ingvar: Tactics BL root B6 -> 6D -> rzuty [1, 2, 4, 3, 1, 3] -> 1/2 = 0.5 efektywnego sukcesu.

Jakob jednoznacznie wygrywa!


Epilogiem tej sceny było to, że te kilka dwukołowych wózków z katedry dostało się w ręce pirackie w porcie. Wstępnie Dieter z Scharlotte kłócili się o to do której ich grupy należeć ma zdobycz, lecz Jakob zarządził że wszystkie dobra zostaną rozdzielone "po równo, wedle należnej miary, jak Bracia Witalijscy wskazują", zaś wszyscy jeńcy przekazani zostaną "starszyźnie" (Klausowi, Magistrowi, a także dwójce innych kaprów).

Scena #2 - Walka o dusze marynarzy
9 listopada 1394 roku, Visby, Gotlandia

Ta króciutka scenka to wydzielony fragment pomiędzy nocną akcją a planowanym downtime, czyli to że Adalbertowi jednak zależało na tym aby przynajmniej uratować samych marynarzy. To także to pierwsza ze scen na której cała trójka Bohaterów Graczy była razem obecna.

Bo o ile wszyscy Bracia zgodzili się że szóstka kupców hanzeatyckich oraz ich bezpośredni kamraci zostają ścięci, to Adalbert nie chciał aby doszło do zabicia ponad setki osób! 

Był jeden istotny pirat ze "starszyzny" który stał na drodze. Gottfried Michaelsen (zwany także jako Gödeke Michels) znany z wysadzania za burtę tych przegranych mięczaków którzy nie stawiali oporu w walce i po prostu się poddali. Analogicznie chciał podjąć z tymi co skapitulowali poprzedniej nocy: utopić ich w przeręblach Bałtyku. To jemu Adalbert się postawił i zawoalowanie zagroził, że "Kościół i Bóg" nieprzychylnie będzie patrzeć na męczeństwo nikomu winnych marynarzy". Jego zamiarem było to aby uratować życie co najmniej trzydziestce ludzi. 

Stawką było to, że jesli Adalbertowi nie wyjdzie rzut, to owszem dnia następnego dnia Katedra otrzyma trzydzieści, ale ściętych głów tych marynarzy! Test to Extortion (Ob 5). Jakob wsparł dzielnym ramieniem i słowem, że "brat Adalbert to nie byle kto", Alva także włączyła sie argumentem religijnym.

Adalbert: Extortion B4 + 2D Help (Jakob - Intimidation, Alva - Doctrine) + 2D FoRKs (Doctrine, Intimidation) + -1D kara z ran -> 7D vs Ob 5 -> rzuty [4, 2, 3, 5  4, 4, 5] -> 5 sukcesów, na styk!


Zatem Jakob dzięki zakonnikowi ma trzydziestu ludzi więcej do rozdysponowania na statki którym przyjdzie zarządzać na wiosnę...

Scena #3 - Downtime
9 listopada 1394 - 16 marca 1395 [w założeniu]

To był czas na kilka rzeczy. Po pierwsze, 134 dni praktyki do rozdysponowania, limit godzin dziennie to exponent z Will x 3 h (Alva do 15h, reszta po 12h/dziennie). Po drugie, 16 stycznia przypadał moment na Lifestyle Maintenance roll, czyli sprawdzenie - ustaliliśmy że co trzy miesiące - czy postacie graczy utrzymały swój styl życia. Po trzecie, w drugiej części zimy wprowadzałem dla każdego pewne zajawki i porcje informacji...

Praktyka

Cała trójka graczy popełniła iście chirurgiczne plany co rozwijac. Tutaj ich podsumowanie:

Alva:
  • Falsehood (3 Routine logs), Inconspicuous (3 Routine logs), Forte (2 Difficult logs), Child Rearing (1 Routine log), 120/360 dni postępu na Apothecary (Difficult)
  • W efekcie, Alva otworzyła swoją nową umiejętność, Falsehood na B2! Ponadto jest o włos od rozwinięcia Inconspicuous na B5, potrzebuje także Challenging log  aby podwyższyć swoje Forte z B3 na B4.
Adalbert:
  • Pozostałe 77 dni rekonwalescencji to lekki trening, maks połowa twardego limitu (czyli 6 h): czyli same Routine log na: Ancient Languages, Persuasion oraz Falsehood
  • Wliczając pozostałe dni już z wyleczoną raną, ostatecznie Adalbert zyskał: Persuasion (3 Routine logs), Falsehood (4 Routine logs), Meditation (1 Routine logs + 23/30 nastepnego cyklu), Extortion (1 Routine logs + 12/30 następnego cyklu) Doctrine (55/180 dni), Ancient Languages (141/180 dni), Suasion (15/30 dni)
  • Podsumowując, Adalbert podniósł Persuasion z B4 na B5!. Jest o krok od podniesienia Falsehood z B4 do B5, w połowie drogi do poniesienia Extortion (z B4 na B5)
Jakob: 
  • Wiecie co? Po prostu przekopiuję jego czytelny ale zawiły wpis, albowiem gracz (robert) odrobił prace domową i od razu wrzucił to co Jakob robi.
Sword: 2r+1ch; Oratory: 2r; Intimidation: 2r+1d; Power: 1d+1ch; Conspicuous: 1r; Command: 1r
  • Jakob podnosi Power z B4 na B5, Sword z B3 na B4, Intimidation z B2 na B3! Jest też w połowie drogi do rozwinięcia Command (z B4 na B5). 
Reasumując, to był bardzo owocny czas dla każdej z postaci, być może Robert po prostu poszedł po bandzie bycia bardziej zaradnym pod tym kątem, z drugiej strony Przemysław zainwestował w skille których cykle są sześciomiesięczne! Cykl Apothecary (Alva) trwa aż rok!

Lifestyle Maintenance
Żaden z bohaterów nie jest bogaczem, wciąż zakładam że gro floty frakcji Jakoba utrzymuje Olivier fra Holmberg (spokojnie, jak Kamil wróci, to wykona swój LM!). Każdy wykonuje test Resources, główna konsekwencja jest taka czy zdolność finansowo-społeczna postaci zostaje utrzymana, czy zostaje zagrożona.

Retrospektywnie, zaległe nagrody:
  • Magister Wigbold wypłacił po 1D Cash dla Jakoba, Adalberta i Oliviera jako należna działka z okupu za dwóch NPC (Bladis Silbermann, herr Manfred von Wichthausen).
  • Za przejęte dobra na dwukółkach z katedry, po 1D Cash dla Jakoba i Alvy.
Alva ma Ob 3 (prowadzi prywatną działalność medyczną w mieście), Adalbert także Ob 3 (żyje w willi), Jakob miał do wyboru albo Ob 2, albo Ob 3 (stać go będzie na jakieś luksusy). Robert wybrał tańszą opcję Ob 2.

Ponadto zgodziliśmy się, że na podstawie tego co postacie praktykowały przez ten czas, Alva dostaje +1D Advantage do tego testu z racji ciężkiej pracy w swojej klinice, w sierocińcu i dzieleniu czas na swojego 8-letniego synka.

Właściwe rzuty:

Jakob: Resources B1 + 2D Cash -> 3D vs Ob 2 -> rzuty [2, 5, 4] -> 2 sukcesy, zdany!

Podnosi swoje Resources z B1 do B2!

Alva: Resources B2 + 1D Advantage + 1D Cash -> 4D vs Ob 3 -> rzuty [1, 2, 3, 1] -> zero sukcesów...

Tax dla Difficult test wynosi -2, czyli jej Resources spada z B2 do B1!

Adalbert: Resources B3 + 1D Cash -> 4D vs Ob 3 -> rzuty [1, 3, 4, 2] -> tylko jeden sukces...

Adalbert również otrzymuje Tax -2, czyli Resources 1D/B3 efektywnie! Jego płynność społeczno-finansowa jest zagrożona.

Notabene, Adalbert był tak dużym sknerą, że wydał tylko jedną kostkę Cash z sześciu posiadanych! Najwidoczniej bardziej obchodzi go gromadzenie wielu kop groszy praskich ponad to jak inni widzą jego zdolność kredytową...


Podsumowując, Jakob skutecznie uczy się jak rozporządzać zdobyczną gotówką na tyle, że jest o krok od wyjścia z relatywnego ubóstwa (zasięg B0 - B2 dla Resources to właśnie stan ubóstwa, podobnie jak Ob 1-2 dla LM). Natomiast pozostałe postacie albo żyją ponad stan, albo - w przypadku Alvy - medykamenty i inne środki które tak ochoczo wydaje na mieszkańćów okazały się droższe niż myslałą!

In the Meantime
W drugiej połowie downtime'u (luty i marzec 1395), dla każdego z protagonistów miałem jedną zahaczkę:
  • Jakob otrzymał wieści od Oliviera fra Holmberga, iż ten skonsultował się z arcybiskupem ryskim Johannem von Wallenrode w sprawie pewnej "Heleny Schendel z Gdańska" i dowiedział się, że na 100% żadna wspomniana kobieta nie wstąpiłą w zakon żeński na terenie Liwonii czy Estonii, a co więcej, jedyny relatywnie nadbrzeżny zakon żeński na Pomorzu Gdańskim to ten w Żarnowcu. Jeśli Christian Schendel nie był tak okrutny aby ukryć Helenę w głąb Europy, to właśnie tam mógł zesłać swoją żonę!
  • Adalbert zimą został wezwany przez swojego przełożonego, biskupa Lynkoeping, Knuta Bossona, aby zdać raport z tego co dzieje się w Gotlandii oraz w samym Visby. Adalbert wspomniał pewne oczywistości i banały (jak "rozpędzono Hanzę"), ewidentnie chciał uśpić czujność biskupa. To rozpiszę zaraz niżej...
  • Alva przyjęła gościa, starego znajomego ze Svealandu z młodzieńczych lat, który przekazał list od jej brata Fredrego iż jest ona zaproszona na zjazd rodzinny w środkowej Szwecji z okazji pasowania jego pierworodnego syna na giermka. Ten zjazd ma się odbyć w pierwszej połowie kwietnia. Z tego zrobiła się osobna scena...
Najpierw Adalbert i jego "kromka z życia". Z jednej strony nie chciał kłamać przed biskupem Bossonem, z drugiej strony chciał uśpić jego czujność i w ten sposób przekonać go że żadna specjalna interwencja nie jest potrzebna. Tutaj widziałem stawkę: jeśli ta próba Adalbertowi nie pójdzie, bp. Knut Bosson tym bardziej poczuje się zobowiążany powiadomić biskupów z drugiej strony Bałtyku (Saaremaa, Ryga, etc.) aby podnieśli oni alarm w sprawie potencjalnego ataku Braci Witalijskich na Zakon Krzyżacki!

Persuasion B5 + 1D FoRK (Falsehood) + 1D Persona Artha -> 7D vs Ob 6 -> rzuty [3, 6+4, 2, 6+2, 1, 5, 5] -> Fate Artha tylko poprawiła pulę sukcesów z 4 do 5, dalej to odrobinę za mało!


Scena #4 - Niebezpieczne spotkanie
Gdzieś w pierwszej połowie marca 1395 roku, Visby i okolice, Gotlandia

Alva szybko rozeznała się co do tego, że jej stary znajomy Hakon to w istocie szpieg który przybył po to, aby przekazać jej bratu gdzie ona jest! Nie chciała dopuścić do tego, aby komtur helski Fredry av Bioern wiedział że Alva jest na Gotlandii w Visby i to wcale nie mając kosy z piratami. Rozwiązanie zdaniem graczki Nessi było jedno: Hakon musi zniknąć!

Instynkt nr 1 Alvy ("Mam zawsze pod ręką truciznę") sprawia, że jak najbardziej może ad hoc w posiłku podać truciznę usypiającą wobec Hakona. Tak też się stało. Jedyną stawką było to, że trucizna mogła nie zadziałać, rozpuszczona w potrawie. Plus to, że Hakon już odpływając z wyspy zorientuje się że Alva coś dziwnego dodała do tamtej potrawy!

Znamy stawki, test to Poisons (Ob 3). Nie ma co testować Forte tego BNa w przypadku sukcesu, "Let It Ride", zdanie testu przez BNa byłoby podważeniem wcześniej osiągniętego Zamiaru...

Poisons B4 + 3D FoRKs (Cooking, Anatomy, Apothecary) -> 7D vs Ob 3 -> rzuty [4, 6, 6, 2, 2, 4, 4] -> pięć sukcesów!

Hakon nawet nie dokończył potrawy, kiedy zasnął i głową wylądował na talerzu!


Następną częścią tej sceny było wspólne przesłuchanie Hakona, który okazał się być cysterskim zakonnikiem. W piwnicy za miastem, w specjalnej kryjówce Alvy gdzie przechowuje swoje trutki! Komplet postaci graczy.

Cała trójka zaczęła kolejno wypytywać się Hakona co wie, dlaczego "oskarża Alvę o otrucie jej macochy" i o to czy Fredry przybędzie sam do Svealandu za miesiąc. Adalbert starał się ukryć w cywilnym ubraniu w cieniu, lecz w końcu także się odezwał. Hakon mógł rozpoznać brata cysterskiego bękarta ze Smalandu! Test Observation (Hakon) vs Inconspicuous (Adalbert)!

Hakon: Observation B3 -> 3D -> rzuty [5, 5, 3] -> 2 sukcesy
Adalbert: Inconspicuous BL root B4 -> 4D -> rzuty [5, 4, 2, 3] -> 2/2 = 1 efektywny sukces.

Zapomnieliśmy że Adalbert powinien mieć +1 Ob za trait "Mark of Privilege", ale i tak to tylko podkreśliłoby że Adalbert miał znikome szanse...


Zakonnik Hakon wyzwał więc wielebnego Adalberta pro publico bastardo i wiadomym było że nie tylko kryjówka Alvy jest zagrożona: także tożsamość Adalberta który zdaje się iść na rękę z piratami! 

Samo przesłuchanie. Wstępnie Jakob - zirytowany tym że Hakon zdaje się ignorować go (jedynego nie-szlachcica w gronie czwórki) - postanowił postraszyć zakonnika w ramach wstępu do przesłuchań prowadzonych przez Alvę. Czyli Linked Test: Intimidation (Ob 4) -> Interrogation (Ob 4).

1) Jakob: Intimidation B3 + 1D FoRK (Command) -> 4D vs Ob 4 -> rzuty [1, 6, 5, 3] -> tylko 2 sukcesy, +1 Ob do następnego rzutu!

2) Alva: Interrogation BL root B5 + 2D Help (Adalbert - Persuasion) -> 7D vs Ob 9 (Ob 4x2 + 1) -> rzuty [4, 1, 5, 1, 6, 1, 4] -> tylko 4 sukcesy...


Tego wieczora ani Hakon nic nie wyjawi, a okazało się też że w sumie nie zna dokładnie szczegółów dotyczących samej komturii helskiej, Hela czy mierzei. Poza tym że "jest jakaś większa strażnica gdzie rezyduje Fredry", "miasto obwiedzione drewnianym wałem" i takie skrawki informacji.

Zostało podjąć decyzję co zrobić z Hakonem. Tutaj postacie zaczęły gorączkowo kłócić się, aż Alva chciała jakąś miksturą zabić zakonnika za jego pyskowanie pokroju "mogłem konkurować o Ciebie zamiast wstępować do zakonu!). Ogółem zdaniem Alvy i Adalberta, Hakon nie może opuścić tej ciemnicy żywy. Jakob zaś uważa że nie należy zabijać zwykłego posłańca, lepiej go chociaż gdzieś zesłać: do huty pana Oliviera czy do opactwa Roma (Gotlandia); wystarczyło dla niego, aby Hakon nie opuścił wyspy.

Tutaj widzę odrębne stanowiska do Duel of Wits. Na tym Cliffhangerze zakończyliśmy sesję, następna rozpocznie się DoW między postaciami graczy!

Rozdanie Arthy

Na tej sesji w końcu padł "deszcz Arthy", czyli aż 15 punktów Arthy na trójkę graczy. Niekoniecznie równo Artha została rozdana, taka natura sesji oraz decyzji graczy oraz MG...

Na Embodiment jednogłośnie zagłosowaliśmy na Alvę, z racji że na tej sesji wyraziście widać było kim tak naprawdę jest Alva: szlachcianką pozbywającą się przeszkód stojących na drodze jej spokojnego życia, która skłonna jest zaangażować się w najgorsze gówno byleby udowodnić innym do czego jest zdolna i jak bardzo jest wartościowa.

Workhorse: tutaj także zdecydowaliśmy że Alva była "koniem pociągowym sesji": popchnęła od zaczątku do konkluzji Belief nr 2 u Jakoba, przyczyniła się nie tylko do wspólnej sceny w ciemni, ale przede wszystkim do kłótni której eskalację poznamy w pierwszej godzinie następnej sesji. Każdy inny sobie rzepkę skrobał...

MVP: Jakobowi się należy za to, że ostatecznie oczyścił Visby ze sprawy Hanzeatyckiej, mobilizując i tym samym jednocząć swoją własną subfrakcję w obrębie Braci Witalijskich. 

Tabelka jak Artha się rozłożyła:


  • Alva zdobyła 4 Fate i 3 Persona
  • Adalbert zdobył 5 Fate
  • Jakob zdobył 1 Fate i 2 Persona
Jakob otrzymał tak mało Arthy głownie z dwóch powodów: po pierwsze, za mocno zorientowana była sesja - z jego strony - na jego celu zemsty na Hanzie. Po drugie, jego Instynkty to głównie dupochrony, a brakuje mu Character Traits aby o wiele łatwiej było mu łapać jeden Fate Artha za tę kategorię.

Przemysław -  podobnie jak w kampanii Burning Dwarven Fortress - znów zaczyna manierę łapania mnóstwa Fate i zdobywania średnio mniej niż 1,0 Persony/sesję... (na cztery sesje, zdobył tylko 3 Persona Artha i aż 13 Fate!). 

Wnioski i podsumowanie sesji

Ta sesja wymazała wrażenie ambiwalentnej rozgrywki poprzedniej, z perspektywy podstaw gry wyszła ona całkiem zgrabnie. Nie trzeba prowadzić całych siatek bitewnych, figurek, tokenów czy miarek calowych, aby rozegrać zmagania w porcie. Wystarczy Intent & Task. Jaki postać ma tak naprawdę zamiar, jak to robi i co jest stawką (co pójdzie nie tak). Reszta to co najwyżej didaskalia...

Postacie zdają się mocno pójść do przodu z rozwojem postaci, zwłaszcza Jakob na wiosnę staje się być silnym piratem, budzącym większy postrach, lepiej władającym mieczem. Ale cóż, cztery miesiące to nie w kij dmuchał, podjęte na między innymi szlifowanie swoich kompetencji w oczekiwaniu na "sezon", który w dziejach historycznych okazał się punktem zwrotnym dla Braci Witalijskich. Postaciom Graczy przydadzą się te nowe umiejki czy większe exponenty!

Lifestyle Maintenance wynikający z Resources Cycle ma na celu pokazać graczom, że trzeba starać się o to aby przeżyć i utrzymać swój styl życia. Albo harujesz w pracy, albo... wyruszasz jako awanturnik podjąć ryzyko. Po tym LM myślę że zwłaszcza Alva ma dodatkową motywację aby wyruszyć w piractwo na Bałtyk: aby uuzpełnić nadwyrężone środki własne!

Powinienem też zacząć sprowadzać do konkluzji wątek poszukiwań ukochanej Heleny przez Jakoba. 

Mam nadzieję że na sesji piątej, Bohaterowie Graczy chociaż wypłyną na Morze Wschodnie...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz