niedziela, 9 sierpnia 2020

Burning Dwarven Fortress #16: Dwóch Gnojów

Kontynuowanie tej kampanii idzie opornie, ale idzie, 4 sierpnia 2020 roku udało nam się rozegrać konstruktywne trzy i pół godziny dalszych losów naszych Krasnoludzkich Protagonistów.Jak teraz piszę ten raport, to widzę że nie było dużo rzutów na sesji, ale dla Burning Wheela w sumie to i lepiej, i gorzej. Lepiej, bo to podkreśla że te istniejące rzuty były ważne, zaś reguła "Say Yes or Roll the Dice" nie jest zwyczajną post-indie śpiewką. Gorzej, bo znów skarbiec Fate Arthy u każdej z postaci rośnie...

Miałem nadzieję, że ta sesja dojdzie chociaż do przed-dnia Festynu Czwartego Millenium w stolicy królestwa krasnoludów, dzięki czemu wszystkie Beliefy zostałyby poruszone. Rozmowa z Królem Dognarem i te sprawy. A tak, dwa Beliefy z dziewięciu tylko z tego powodu nie zaistniały na sesji, co zaważyło na rozdaniu Arthy. Najzwyczajniej zabrakło czasy w świecie rzeczywistym, tych 40-45 minut...

Muszę też przyznać że stałem się okrutnikiem na sesji. Dwukrotnie "groziłem śmiercią starym NPCom" w ramach testów Circles (no dobra, jeden to był na to czy ludzki staruszek zachoruje na przeziębienie...), i raz okrutnikiem zostałem. Pokazałem też pewien antagonista potrafi być zwykłym gnojem, drugi już prawie nim był sądząc po wrzawie jaką gracze zrobili jak zacząłem opisywać scenę "naczelny kapitan Thangard wzywa Strażniczkę i podległych mu Kapitanów, aby..." (nie, nie po to, aby zrobić mentalne bukkake na postaci gracza...).

Protagoniści Kampanii

  • [Jakub] Grimm “Lunarist” z rodu Dastod: Kapitan garnizonu Lielivarti; 4 LP
    • Will B5, Perception B5, Power B5, Forte B4, Agility B6, Speed B4
  • [Amelia] Thermyr, Twórczyni-w-Żelazie, przywódczyni gildii Sprawców; 4 LP
    • Will B5, Perception B4, Power B6, Forte B4, Agility B6, Speed B3
  • [Przemysław] Tobul (bez klanu), przywódca Lielivarti, karczmarz i przywódca Związku Płodów Rolnych; 4 LP
    • Will B6, Perception B5, Power B5, Forte B4, Agility B5, Speed B4

Grimm Dastod (գրիմմ Դաստոդ) Chcę autonomiczności Lielivarti. Zostanę naczelnym kapitanem tej twierdzy chciałbym żeby tylko król miał wpływ na gospodarkę w tym regionie, nie dopuszczę do przejęcia Lielivarti przez osoby z zewnątrz Nigdy nie rozdaję się z Luną (moim toporem) i zawsze gdy jest okazja chce go wypolerować. Dvarven Racial + Humility in The Face of Your Betters [char], Oddly Likeable (char), Idealistic (char), Thousand-yard Stare (dt), Stubborn (dt), Beespeaker (dt), Merciful (char)
Chce założyć szkółke pszczelarską. Nauczycieli znalazłem więc pora zbudować nowy budynek szkólki! Nigdy nie zadaję niepotrzebnego bólu innym
Każdy musi mieć szansę na urozmaicenie naszej kultury Denerwują mnie uprzedzenia wobec różnych ras
[Przysięga] Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego.
Thermyr (տհերմյր) Pozyskam nowych osadników ze stolicy. Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór. Dvarven Racial + Patient (char), Hard Work (char), Impulsive (char), Taciturn (char), Driven (C-O), Enterpreneur (C-O), Dutiful (char)
Pomogę Grimmowi zostać naczelnym księciem. Zadbam o odpowiednią propagandę osoby Grimma. Kiedy ktoś nie docenia mojej sztuki rzemiosła, odpowiadam mu rękoczynami.
Zostanę powiernikiem maski. Zaimponuję innym powiernikom maski moim toporem. Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul z Lielivarti (տոբուլ) Każdy powinien być równo traktowany. Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu Dvarven Racial + Royal Favourite (char), Diligent (char), Idealistic (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O), Demagogue (char), Human’s Friend (char)
[Przysiega] Przysięgam dbać o interesy związku płodów ziemi! Nie przejdę obojętnie obok niekrasnoluda
Uważam, że Tradycja krasnoludzka ogranicza rozwój społeczeństwa. Namówię króla na zrobienie eksperymentu w Lielivarti. Nie znoszę gdy ktoś zaniża moją pozycję.
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Zadbam o rentowność karczmy

Jak obiecywałem na końcu poprzedniego raportu, pozmieniało się sporo w Beliefach.

Jakub [Grimm] całkowicie przemeblował BITsy, Postanowił na nowo odnieść się swoim bohaterem do Sytuacji w grze, czyli tym że kwestia zarządzania Lielivarti i Śniącymi Wzgórzami jest pod znakiem zapytania, a to wcale nie oddala letniej ludzkiej inwazji z zachodu. Ponadto też ostatecznie przesunął swój ciągnący się przez piętnaście sesji ideologiczny Belief o tym, aby "nie zadawać niepotrzebnego bólu" do Instynktu "Nigdy nie zadaję niepotrzebnego bólu innym". To już jest nawyk, odruch Grimma. To nie jest w pełni dynamiczna cześć tego protagonisty. W zamian skupiamy się na tym, aby tchnąć dynamikę w inny ideał Grimma: aby zapewnić wszystkim (nie-krasnoludom) aby zapewnić prawo do uczestniczeniu w kulturze krasnoludzkiej.

Amelia (Thermyr) na parę sesji odtrąciła do szuflady ambicję uczynienia twierdzy Lielivarti "niezdobytą", zamierza w stolicy Kalb-Gul pozyskać nowych osadników. Na papierze to jeden z dwóch pretekstów dlaczego w ogóle Thermyr tam jedzie. Albowiem drugi to wola pomocy Grimmowi w zostaniu władcą Lielivarti mającym nad sobą tylko króla - zamierza zadbać o jego wizerunek. Istotnym jest też jej trzeci Belief: skoro Thermyr dzierży niezbity dowód na jej talent i ambicje rzemieślnicze (supertopór z podwójną krasnoludzką jakością), to zamierza w końcu zostać respektowaną przez wszystkich Powierniczką Maski (Mask Bearer). Tak, to droga do tego, aby kiedyś otrzymać własną Maskę, przedmiot o "szarym odcieniu" stanowiący jednocześnie zbroję (ekwiwalent hełmu), ochronę przed płomieniami, symbol elitarności i statusu oraz narzędzie do straszenia przybłęd.

Przemysłąw powiedział mi że nie interesuje go już sprawiedliwy osąd dla każdego, ale przede wszystkim równe traktowanie każdego. Stąd też Tobul ma zmieniony Belief nr 1. Reszta Beliefów oraz Instynktów - według słów Przemka - ma ulec zmianie dopiero po domknięciu całej tej sprawy politycznej jaka nadejdzie wraz z festynem milenijnym...

Sesja Właściwa

Odsyłam was do Dokumentu Google'a, lepiej się czyta.

W telegraficznym skrócie:
  • Thermyr zrobiła z lekkiej zbroi płytkowej Grimma coś, co za 500 lat będzie widnieć w muzeach w dziale Późnej Ery Srebrnej
  • Tobul tym razem nie popełnił machlojki finansowej, autentycznie wydając nie swój hajs na nie swoje, ale związkowe, cele.
  • Grimm przypadkiem został zdjęty ze swojej Przysięgi, ale teraz jeszcze łatwiej na nim jest coś wymusić...
Nikt niczego nie awansował, ale "kumulacja" - czyli szansa na rozwinięcie więcej niż jednej zdolności przez postać na jednej sesji - niechybnie się zbliża. Ciężko też jakoś trafić z awansem, kiedy to kolejna sesja na której pada nie więcej niż tuzin rzutów, a połowę z nich wykonuje Thermyr (mało kto komu sobie pomagał...)

Rozdanie Arthy

Albowiem nie zgadaliśmy się w międzyczasie (między sesją 16-stą a 17-stą) o to czy dawać Workhorse czy MVP, dowiecie się o typ dopiero w raporcie z następnej sesji, a dokładnie "moment przed następną sesją".

Na pewno nikt nie otrzymał nagrody za kategorię Embodiment.

Grimm: 4 Fate, 0 Persona
  • 1 Fate za Belief "Chcę autonomiczności Lielivarti. Zostanę naczelnym kapitanem tej twierdzy chciałbym żeby tylko król miał wpływ na gospodarkę w tym regionie, nie dopuszczę do przejęcia Lielivarti przez osoby z zewnątrz" -> zademonstrował przed własnym przełożonym wujkiem Thangardem że najważniejszy dla niego jest honor pomagania jego przyjaciołom-osadnikom, tym samym zsyłając na siebie niechybną rozmowę z Księciem Uristem Twardym w przyszłości...
  • 1 Fate za Belief "Każdy musi mieć szansę na urozmaicenie naszej kultury" -> myślę że próba nauczenia się od Alojzego Putkara jak robić bujane krzesła liczy się: jeszcze bardziej liczyłaby się gdyby to na Alojzym to krzesło roztrzaskało się w płozach!
  • 1 Fate za Belief-Oath "Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego" -> przysięga została rozwiązana, ale nie że na warunkach Grimma czy jako jego jakiś cel aby już udowodnić że jest trzeźwy. Dlatego tylko Fate Artha.
  • 1 Fate za trait "Idealistic'
Thermyr: 4 Fate, 0 Persona
  • 1 Fate za Belief "Pomogę Grimmowi zostać naczelnym księciem. Zadbam o odpowiednią propagandę osoby Grimma." -> ozdobienie jego starej zbroi to wyraźny krok w stronę zadbania o dobrą renomę/słowo o Grimmie. Zauważył to nawet naczelny kapitan Thangard w trakcie sceny ze swoim bratankiem...
  • 1 Fate za Belief "Zostanę powiernikiem maski. Zaimponuję innym powiernikom maski moim toporem." -> Thermyr podjęła wyzwanie przekonania do siebie Otil Władczyni Kuźnii, a przede wszystkim stawieniu czoła opozycji w postaci Ralina, jednego z powierników maski.
  • 1 Fate za Instynkt "Kiedy ktoś nie docenia mojej sztuki rzemiosła, odpowiadam mu rękoczynami." -> Może sama Thermyr nie machnęła się rękami na Ralina, ale żywo zareagowała na to jak to nie wyszedł jej "egzamin na kucie topora" po sabotażu Ralina.
  • 1 Fate za Trait "Impulsive"
Tobul: 1 Fate, 1 Persona
  • 1 Fate za Belief "Każdy powinien być równo traktowany." - zareagował na znieważanie Thermyr przez Ralina.
  • 1 Persona za osobisty cel związany z aktywnością na rzecz Związku Płodów Rolnych, w ramach swojej przysięgi.
To była sesja na której Grimm mógł faktycznie mocniej pociągnąć temat choćby przeciwko znieważania ludzkiej rasy (jego instynkt nr 3), Tobul mógł celować w Fate za bycie "Zaradnym" do przesady, na przykład próbując zainwestować związkowy hajs w coś co może wygenerowałoby większy dochód i jednocześnie daje kupując jakieś zboże! 

Gdybyśmy dotarli sesją chociaż do Kalb-Gul i odbyli tam pierwsze rozmowy z NPCami, to może doszłoby do zrealizowania więcej niż jednego osobistego celu. Tobul na pewno zarobiłby dodatkowy Fate za interakcję z Królem a jego Belief nr 3, Thermyr mogłaby mieć czas na wstępne szukanie osadników...

Wnioski i podsumowanie.

Ta sesja wyszłaby znacznie lepiej gdybyśmy mieli co najmniej 4,5 h do gry.

Nie wiem na ile ta sesja wypadła lepiej niż poprzednia, ale z pewnością wywołała u graczy żywsze emocje. Nie czułem mocno tej kolejnej przerwy trwającej trzy tygodnie (naprawdę wolałbym abyśmy częściej grali).

W przypadku Thermyr a sprawa zostania Powierniczką Maski, wstępnie zasięgnąłem porady u anglojęzycznej społeczności BW na temat zostawania "Mask Bearer". Tam zwrócono mi uwagę na zapis tego Lifepathu i to co jest wymagane: pierwszym obowiązkową umiejętnością jest właśnie Jargon. Pozostałe skille (Fire and Steel-wise, War Art) to dopiero w następnej kolejności. To chyba ma podkreślać, że Powiernik Maski musi przede wszystkim być biegły w przekazywaniu tajemnic oraz informacji w konkretnym zawodowym żargonie, w którym to przy okazji poszczególne polecenia są przekazywane trafniej niż gdyby odpowiadać na coś własnymi słowami...

Mimo braku rozmowy Tobula z królem Dognarem przed samym festynem milenijnym, myślę że dopełniliśmy do końca te ostatnie sesje, ten "przerywnik" pomiędzy powrotem z przygody w Siczy a nadchodzącym "scenariuszem politycznym' w stolicy Górującego Królestwa. Władza w Lielivarti prawie na pewno się zmieni. Ogółem kampania może ulec pewnemu przeobrażeniu. Będzie ciekawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.