piątek, 14 lutego 2020

Burning Dwarven Fortress #8: Nieprawdziwy szpieg oraz ten prawdziwy.

To były trzy godziny pełne intensywnego odgrywania postaci jak w operze mydlanej. Ósma sesja w tej kampanii (9 luty 2020) wedle moich oczekiwań miała być tylko odegraniem paru scen (zapowiedzianej przez jednego z graczy plus moje przygotowane scenki z NPCami) oraz deklaracjami co robią postacie podczas pierwszej połowy fikcyjnego września; w trakcie żniw. Okazało się, że ta sesja sporo powiedziała o postaciach...

Jeden z graczy ewidentnie ciągnął sesję. Pobudził Przekonania pozostałych graczy, naraził swoją postać na dziwną przywarę (zdaniem kilku NPCów z konsorcjum Sprawców), wziął na klatę wykonanie mebli do karczmy (mimo dopiero znajomości podstaw stolarstwa). Kto? Dowiecie się niżej w raporcie z sesji!

Graliśmy przez Roll20 + Discord.

Przypomnę skład liderów ekspedycji osadniczej w tej kampanii
  • Grimm "Lunarist" z rodu Dastod, Komisarz Lielivarti (strona armii), Szarobrody z zacięciem do zarządzania osadą i stolarstwa
  • Thermyr, Komisarz Lielivarti (strona Sprawców), Twórczyni W Żelazie, brodata, przywódczyni organizacji Sprawców w Lielivarti.
  • Tobul z klanu Akur [przywódca ekspedycji], Komisarz Lielivarti (strona królewska), klanowy gorzelnik który praktycznie posiada już własną karczmę
Relationships (Ważne postacie niezależne wpisane na kartę postaci w Relacjach) w Lielivarti:
  • Darmar, Twórca w Żelazie, Długobrody z osady Lernashqta, po służbie wojskowej, mentor i przybrany ojciec Thermyr.
  • Rith, żona Tobula, Twórczyni z urodzenia, Kilofiarka z umiłowania
  • Urist, syn Tobula i Rith, młody Kupiec wychowany po klanowemu.

Ponadto jeden z Relationship spoza Lielivarti wystąpił na sesji:
  • Zuglar, Awanturnik i kupiec "do spraw kozackich" z Gildii Kupieckiej Kari-Bek, zły brat bliźniak Tobula, zamieszkały w Siczy.

Beliefs + Instincts + Traits Protagonistów:

Pogrubione to wprowadzone BITsy przed tą sesją.


BeliefsInstinctsTraits
Grimm Dastod (գրիմմ Դաստոդ)Udowodnię Wujkowi że Krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło. Zbuduję pasiekę z prawdziwego zdarzenia.Nigdy nie rozdaję się z Luną (moim toporem) i zawsze gdy jest okazja chce go wypolerować.Dvarven Racial + Humility in The Face of Your Betters [char], Oddly Likeable (char), Idealistic (char), Thousand-yard Stare (dt), Stubborn (dt)
Uważam że Sprawcy zaczynają się zbytnio panoszyć i myślę że może coś planować. Trzeba się temu bardziej przyjrzeć.Alkoholi się nie odmawia. Szczególnie od Towarzyszy.
Nie zadaję niepotrzebnego Bólu (kiedy stosuję przemoc).Zawsze działam nadgorliwie.
[Przysięga] Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego.
Thermyr (տհերմյր)Doprowadzę Lielivarti do zapisania w annałach historii jako jej zbrojmistrz. Dozbroję naszą (przyszłą) armię, dzięki temu odeprzemy inwazję Ludzi.Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór.Dvarven Racial + Patient (char), Hard Work (char), Impulsive (char), Taciturn (char), Driven (C-O),
Tobul nie przepada za sprawcami, a ja chce go przekonać, że nie jest to zła organizacja.Dbam o to żeby mój warsztat był czysty i uporządkowany.
Pragnę wykuć najpotężniejszy topór, którym będę siać postrach w sercach naszych wrogów, a imię topora będzie znane w najdalszych zakątkach wszystkich znanych nam królestw. Wykuję ten topór w błękitny księżyc.Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul Akur (տոբուլ ակուր)Każdy zasługuje na sprawiedliwy osądZawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domuDvarven Racial + Royal Favourite (char), Diligent (char), Idealistic (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O)
Przygotuję Grimma na swojego następcę - przywódcę twierdzy. Na początek nauczę go rozmów z kupcami.Nie omieszkam przejść obojętnie obok niekrasnoluda
Uważam że wiedza nie powinna leżeć odłogiem i powinna być wykorzystywana, przez krasnoludy. kogoś innego, czy nawet ludzi!Zawsze staram się wiedzieć co Darmar robi
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Zacznę od wybudowania karczmy. Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu

W pierwszej kolejności graczka grająca Thermyr postanowią zrewidować stosunek jej bohaterki do Tobula. Albowiem jej zdaniem koncept "braku zaufania do Tobula" nie wypalił, uznała że ważniejsze dla przywódczyni Sprawców jest raz jeszcze przekonanie wciąż tymczasowego przywódcy osady że gildia konsorcjalna Sprawców wcale nie jest czymś co ma go obalić lub zredukować jego władzę do zera (czy minimum). Ponadto Thermyr postanowiła że swój wymarzony topór wykuje w trakcie "Błękitnego Księżyca" (drugi księżyc w miesiącu kalendarzowym) jako realizacja tego, że - wedle podań odczytanych w Kalb-Gul (stolicy krasnoludzkiego królestwa) każdy wzmiankowany w dziejach topór był wykuty w trakcie jakichś zjawisk astronomicznych (bądź astrologicznych).

Tobul natomiast podjął kolejny etap aby pokazać że jego teoretycznie już postawiona karczma umacnia krasnoludzkiego ducha: chce ją porządnie udekorować w krasnoludzkim stylu! Ostrzegłem gracza, że to może być Przekonanie do zrealizowania dopiero za 3-4 sesje (w trakcie dwóch następnych - przybycie królewskiego wysłąnnika oraz inauguracja Twierdzy Lielivarti - ciężko będzie zrealizować ten Belief; Gracz stwierdził, że czuje się z tym w porządku...

Stan Twierdzy Lielivarti na początek sesji nr 8:
Mieszkańcy: 38 (+3)
- czyli kilka rodzin, w tym Tobula Akul
- młoda rodzina dvergarów z rodu Lokum
- rodzina zielarza Uzola.
- Sprawcy (kamieniarka Tara, rodzina cieśli plus kilku pozostałych; w sumie 12 krasnoludów licząc Thermyr)
 - Czwórka ludzi: pszczelarz-cieśla Alojzy (Sprawcy) oraz trójka Kozaków przechwyconych na przymusowe roboty po tym jak chcieli okraść Tobula.
Istotne nieruchomości/budowle/infrastruktura:
- Palisada (etap nr 1 murów) wybudowana
- Kuźnia Thermyr (Dwarven Workshop).
- Kamienna dwupoziomowa posiadłość Grimma.
- Duży zwykły dom rodziny Akulów.
- Prowizoryczny mały warsztat kamieniarski (Dwarven "Tiny" Workshop)
- Liczne jaki i muły dobrze zadbane
- Pobliskie pola obsiane
- Kamienica strażnicza wybudowana
- Karczma Tobula wstępnie wzniesiona, w trakcie wykańczania i poprawiania fuszerek.

Sesja Właściwa


Scena nr 1 - Co zrobić z Uristem?
30 sierpnia (lato) roku 2999, Srebrnej Ery

To była krótka scena (trwała może pół godziny) na której dokończyliśmy odgrywanie dnia poprzedniego, w którym to zjawił się nie tylko syn marnotrawny Tobula - kupiec Urist - ale i także jego brat bliźniak Zuglar (awanturnik, kupiec handlujący z Siczą). Właściwie to ta scena opierała się na trzech rozmówkach: zagadanie Zuglara przez Thermyr (opinia o toporach), rodzinna rozmowa Akurów oraz Grimm który (nieoczekiwanie wraz z Thermyr!) postanowił sprawdzić jak tam miewają się pszczoły oraz produkty przez nią wytworzone (ule do rozebrania za kilka dni).

Thermyr & Zuglar
Twórczyni W Żelazie zdążyła zagadać do Zuglara, nim ten wraz ze swoim przybocznym wsiadł na kuce i odjechali. Jedynym tematem rozmowy było jej pytanie "Jakie są twoim zdaniem najlepsze topory?". Zuglar odpowiedział wprost że owszem wykonanie ma znaczenie, ale ważniejsze jest to kto jej władał. Dostrzegając że to nie satysfakcjonuje Thermyr, Zuglar dodał że dobra broń powinna przynajmniej świadczyć o zamożności posiadacza. I wtedy właśnie przedstawił swój pięknie wykonany, krasnoludzkiej roboty miecz ze złoconą rękojeścią oraz wygrawerowanym podpisem na głowni.

Tutaj widziałem stawkę oraz wywołanie atrybutu emocjonalnego Greed jako wady: to idiom craftmanship (rzemiosło), a miecz Awanturnika to ewidentnie świetny akt rzemiosła. Stawką było to czy rozmowa jest dalej kontynuowana. Thermyr musiała zdać swój test Steel; niezdany oznacza, że musi wybrać: albo patrzy wryta w ten miecz (a potem myśli o nim, kiedy Zuglar z Ojgenem odjeżdżają), albo natychmiast podejmuje działąnie mające na celu zdobyć ten miecz (nie musi to być kradzież czy napaść, wystarczy że to będzie działanie której jednoznaczną intencją jest nabycie tej broni).

Steel B3 -> 3D open-ended vs Ob 6 (hesitation 6) -> rzuty [6+5, 1, 3] -> 2 sukcesy na 6 potrzebnych...

Graczka zdecydowała, że nie eskaluje do przemocy czy gorączkowej próby kupienia miecza Zuglara. Tobul podszedł do Thermyr widząc, że ta z jakiegoś powodu wpatrzona jest w odjeżdżającego jego brata bliźniaka. Po chwili rozmowy między nimi, Tobul poszedł wreszcie rozprawić się z własnym synem, który wbrew jego poleceniu wymknął się z Lielivarti w trakcie gdy Protagoniści odbyli krótkie tournee po Góującym Królestwie...

Tobul z żoną Rith decyduje o Uriście
Tobul nie był nastawiony na to, aby konkretnie i mocno ukarać swojego syna Urista za swój czyn; w przeciwieństwie do żony (i matki) Rith która chciała wymusić na synu marnotrawnym Przysięgę aby do końca roku znalazł sobie narzeczoną i zaplanował śłub - wszystko po to, aby go ustatkować. Najpierw doszedł do głosu przyszły karczmarz. Ujął on wprost, że Urist nie powinien więcej handlować z kozacką Siczą - aby nie czynić konkurencji z Zuglarem - i zamiast tego zalecił mu spróbowanie handlu z Imperium. Urist wstępnie przyjął to, choć z lekką niepewnością...

Wyjaśniło się wtedy, dlaczego Urist wymknął się w lipcu: chciał zająć się sprzedażą pospolitej broni od Thermyr do Siczy, dlatego też wstępnie postanowił między innymi "wybadać rynek". Ponadto wspomniał o żywotnych interesach w Kari-Bek, które nie cierpiały zwłoki. Rzekomo dostawa cydru musiała być zrealizowana do końca lata. Tobul miał podejrzenie, że synuś coś kręci! 

Istotnie, jako prowadzący uznałem, że coś może być na rzeczy: zarządziłem test przeciwstawny Will (Tobul) przeciwko Falsehood (Urist, NPC). Stroną aktywną jest sam Urist, który chce ukryć rzeczywisty powód tka prędkiego wybycia (w fikcji nadmienię, iż wcześniej Tobul pozwolił mu na wyprawę handlową, ale w innym miesiącu!)

Tobul: Will B6 + 1D Help (Rith) -> 7D -> rzuty [6, 3, 5, 3, 6, 2, 2] -> 3 sukcesy
Urist: Falsehood BL's rooted B5 -> 5D -> rzuty [3, 4, 4, 2, 3] -> 2/2=1, tylko 1 sukces...

Urist dość szybko przyznał, że tak naprawdę to chciał pokazać ojcu, że jest samodzielnym dorosłym krasnoludem i nie musi z nikim konsultować swoich ważnych decyzji.

To wzięła głos (głośny!) Rith, która wprost zażądała od męża, aby wreszcie wybrać się wspólnie z Uristem do długobrodego Darmara, aby przednim wymóc przysięgę Urista! Tobul bardzo chciał uniknąć tak drastycznego kroku. Chciał ją odwlec od tak drastycznego kroku, argumentując iż przecież jej rodzice nie kazali się żenić z ówczesnym młynarzem (Tobulem!) sto lat temu; wręcz przeciwnie, zrobiła to przy ambiwalentnych odczuciach rodziny! Rith postawiła alternatywę jasno: to niech przynajmniej Urist złoży Przysięgę przed jedynym Longbeardem, że powstrzyma się od picia alkoholu, zaś oni sami (matka z ojcem) postarają się o nowe, drugie dziecko. 

Tobul zaakceptował to drugie, ale dalej nie chciał narzucać restrykcji na syna, które mógłby odrzucić narażając się na Bycie Uznanym Przez Tchórza! Jest stawka, jest test przeciwstawny, bardziej stroną aktywną jest Rith która chce skłonić obydwu do złożenia wizyty Darmarowi, Tobul chce tylko zakończyć temat bez srogich konsekwencji dla Urista.

Rith: Coarse Persuasion BL root B4 -> 4D open-ended -> rzuty [6+3, 1->4, 3, 2] -> 2/2=1, tylko jeden sukces...
Tobul: Coarse Persuasion B3 + 1D FoRK (Family-wise) + 1D help [Urist] -> 5D open-ended -> rzuty [3, 3, 5, 2, 4] -> 2 sukcesy
Tobul podniósł swoje Coarse Persuasion z B3 na B4!
Przyszły karczmarz-gorzelnik postawił sprawę i praktycznie przez resztę dnia i nocy zabrał się na nadrobienie zaległości małżeńskich. Swoją drogą, zgodziliśmy się przy stole że odtąd co porę roku będziemy turlać Die of Fate (d6): wstępnie na "1" Rith zajdzie w ciążę, zaś możliwe sa dodatkowe modyfikatory za pozytywne okoliczności. Za początek jesieni uznałem, że akurat jest okazja aby dac +1, więc zakres rzutu to 1-2... rzuciłem "2"... czyli jako uczestnicy sesji wiemy, że z początkiem grudnia Rith oznajmi mężowi że jest w ciąży!

Grimm i jego pszczółki
Grimm postanowił że wykorzysta resztę dnia na doglądanie swojej pasieki, starając się oszacować ile miodu oraz wosku może pozyskać za niespełna tydzień. Zabrał ze sobą staruszka Alojzego (doświadczonego pszczelarza) oraz... Thermyr, która zgodziła się "pójść z nim na pszczółki". 

Uznałem to za ukoronowanie jego starań przez lato, aby coś z hodowli pszczół wyszło: test Insect Husbandry (Ob 2). Niezdany oznacza niewielkie ilości i miodu, i wosku. Opróćz Alojzego, ku zaskoczeniu Thermyr także pomagała: rozpalanie ognisk, zadymianie, etc.

Grimm: Insect Husbandry BL's root B4 + 3D Help (2D Alojzy - Insect Husbandry, 1D Thermyr - Firebuilding) -> 7D vs Ob 4 (2x2) -> zdany na styk, cztery sukcesy

Uzyskane za kilka dni surowce będą stanowić: 4 słoiczki miodu oraz około 400 g (niecały funt) wosku. Z czterech uli czyli nieźle!

Scena #2 - Pierwszy dzień jesieni
1 września (jesień) roku 2999, Srebrnej Ery

Ta scena efektywnie wskazuje na czynności które trwają znacznie dłużej, ale wyodrębniłem ją ze względu na to że to właśnie wtedy podjęto decyzje co robić w obliczu nadchodzącyh żniw oraz maksymalnie 2,5 tygodnia nim przybędzie delegat królewski z naczelnym kapitanem Thangardem (z osadnikami i kupcami).

Thermyr i jej sprawy
Grimm przyszedł do kuźnii Thermyr i poprosił ją o realizację zamówienia na potrzeby uzupełnienia ekwipunku trzech ochotników do milicji Lielivarti; oczywiście mowa była o Porządnym uzbrojeniu (jakość Dwarven). Czyli: jeden dwuręczny topór, jeden młot bojowy, brakujący hełm dla stolarza Libasha oraz zestaw zbroi segmentowej (Light Mail) dla kilofiarza Vonraka. Oszacowałem to, że z uwzględnieniem lepszego standardu, topór i młot zajmą po cztery dni, hełm - trzy, cała zbroja segmentowa - osiem. Plus na odchodne coś o dwóch tarczach, czyli kolejne dwa dni opcjonalnej roboty!

Thermyr przyjęła zlecenie i wstępnie podjęła decyzję o skupieniu się najpierw (przed Inauguracją) na obu egzemplarzach znakomitej broni, plus wykuciu dla siebie topora o tej samym żądanym standardzie. 12 dni roboty, plus dzień przed na wytop rudy żelaza (magnetyt) na całe zlecenie. Czyli 13 dni, test War Art! Stawką jest to, że wyjdą bronie "Tandetnej" jakości (pospolite), zwłaszcza jej nowy topór. Oto rzut z góry:

War Art BL's root B5 + 3D Help (2D Darmar, 1D pomocnik) + 1D Artha z Greed (robi też coś okazałego dla siebie!) -> 8D+2D open-ended vs Ob 6 (Ob2x2+2) -> rzuty [3, 6+3, 2, 5, 1->4, 1, 2, 6+5, 1, 4] -> po wydaniu Fate uratowano sprawę, sześć sukcesów wystarczy!
Thermyr otworzyła swoją nową umiejętność, War Art (na poziomie B2)!
Dodajmy, że i ciężka praca, i uczenie się chodzenia we włąsnej zbroi segmentowej (sic!) w tym czasie to poważne konsekwencje: pozytywne to trening (Practice) w Armor Training, a negatywne to test Forte (bazowe Ob 2 + 1 za zbroję +1 za brak wyszkolenia w noszeniu zbroi) po zakończeniu zlecenia. Thermyr może paść wyczerpana! Ale to wykonaliśmy znacznie później na sesji...

Tobul & Grimm odnośnie karczmy
Tobul szukał kogoś, kto wykona dla niego szereg stołów oraz ław do karczmy. Na samo znalezienie jednej z dwójki stolarzy nie było testu Circles ("Say Yes" oraz "Let It Ride" - na poprzedniej sesji zdał ten test na szukanie stolarzy do budowy jego karczmy, dalej ją wykańczają!), ale nie oznaczało to, ze sprawa wymaga tylko krótkiego odegrania i dogadania się... Grimm przyłączył się do Tobula, albowiem jest żywo zainteresowany przynajmniej uczestnictwie w konstrukcji stołów dla przywódcy wioski.

Przede wszystkim Libash z Rigóth chcieli konkretnej zapłaty (chcą zarobić) za wykonanie zlecenia w 18 dni. Ze względu na ilość stołów i ław, wycenili to na ekwiwalent zdania testu Resource (Ob 4). Gracz grający Tobulem postanowił się targować o cenę (aby ją obniżyć), Grimm pomagał mu zachwalając Tobula i jego uczciwość oraz zaradność. W przypadku porażki, zarówno cena nie ulegnie większym zmianom, jak i para cieśli zadeklaruje że "skoro dvergar chce bawić się w przyszłego konkurenta, to niech on będzie odpowiedzialny za zamówienie, zaś oni tylko będą asystować". 
Tutaj zapomniałem, że Greed Tobula jest wyższy niż jego Resources, więc powinienem dać dodatkowe +1 Ob do samego testu Resources. Ale jak zobaczycie dalej, nawet z tym miałby spore szanse go zdać, po możliwym wydaniu Fate Artha...
Tobul: Haggling B4 + 1D Help (Grimm - Soothing Platitudes) + 1D FoRK (Soothing Platitudes) -> 6D -> rzuty [5, 1, 2, 2, 2, 1] -> 1 sukces
Libash & Rigóth: Haggling B2 + 1D Help + 1D FoRK [Scutwork-wise] -> 4D -> [3, 6, 1, 3] -> 1 sukces

Stroną aktywną są Tobul z Grimmem, więc przy remisie to stolarze wygrywają!

Do samego Resources przystąpiono jak do ściepy (pomaganie w nim nie wymaga fizycznej obecności czy interwencji, wystarczy że "na dniach" jedni z drugim się dogadują), czyli znowu ryzykując całe skromne środki, zarówno żona Tobula (Rith) jak i dwójka Bohaterów Graczy wsparła Tobula w tym ryzykownym teście. Nie pamiętam też skąd gracz ujął dodatkową czwartą kostkę Advantage...

Resources B2 + 4D Help (Rith, Grimm, Thermyr) -> 6D vs Ob 4 -> [3, 4, 5, 1, 6, 6] -> 4 sukcesy!
Tobul podniósł swoje Resources z B2 do B3!
Przez te osiemnaście dni Grimm w pocie czoła zaczął składać deski w pożądane meble, więc to on testował Carpentry (Ob 3) czy da rade zrobić porządne stoły i ławy. Stawką było to, że odwali niechlują robotę w przypadku porażki!

Carpentry B2 + 2D Help [Libash, Rigóth] + 1D Persona Artha -> 4D+1D vs Ob 3 -> rzuty [1, 6+3, 6+6+3, 3, 1] -> dzięki interwencji Fate Arthą udało się rzutem na taśmę dopilnować, aby Szarobrody nie zepsuł wrażenia jakie Tobul chce wywrzeć na nadchodzących gościach...

Scena #3 - Żniwa.
2 września - 18 września

Ta scena to ważny dla osady Lielivarti moment - żniwa i wysiłek aby zapasów starczyło na jak najdłużej, nie tylko do końca zimy czy na zasianie nowych plonów.  Ale tak naprawdę nie o tym była scena: to była scena pełna podchodów i podejrzliwości, dramy mydlanej zainicjowanej przez Grimma, w której to część kart postawiono na stół, ktoś ugadał się o interes, etc.

Same żniwa
Najmniej ciekawa część tej sceny to zbiorczy wysiłek całej osady. Oznajmiłem graczom, że i tak wykonam za NPCów rzut na Farming (bazowe Ob 2), jak dobrze czy źle pójdzie im zbieranie zboża dla zwierząt oraz samych krasnoludów. Problemem, stanowiło to, że brakowało chętnych rąk do pracy (czterech rolników i ich dwóch pomocników, czyli dalej +3 Ob, celem uniknięcia całkowicie tego Disadvantage potrzeba minimum tuzina żniwiarzy na tydzień harówki). Sama stawka oznaczał, że zapasy starczą "przynajmniej do lata" (dodatkowe sukcesy to więcej zapasów), zas nieudany rzut to albo "zapasy starczą do wiosny" (jeden sukces brakujący), albo "zapasy kończą się zimą" (brak sukcesów lub 2+ sukcesy mniej). 

Tobul zaangażował się, pomagając oddzielać ziarna od plew (Helping Dice - za umiejętność Grain Appraisal). Thermyr obciążyła się jeszcze bardziej prostymi fizycznymi pracami na polu; dało to dodatkową kostkę Advantage do rzutu NPCów, ale: w nagrodę ma 7 dni Practice w cesze Power, ale dodajemy +1 Ob do jej testu Forte (14 września) za już naprawdę ekstremalny wysiłek przez niemal dwa tygodnie!

Ale dzięki temu przy żniwach pracuje osiem krasnoludów, czyli zredukowano Disadvantage z +3 do +2!

Rolnicy (Tenders): Farming B4 + 4D Advantage (interwencja dwójki BG, FoRK z Crop-wise, jakiś inny rolnik nadzorujący) -> 8D vs Ob 2+2 -> rzuty [1, 5, 3, 4, 4, 5, 5, 5] -> 6 sukcesów! 

Nie dość że zapasów starczy aż do jesieni (dopiero jesienią rzucę DoF ("1") czy zimą może brakować nowych zapasów żywności., to dodatkowa umiarkowana nadwyżka może zostać wykorzystana: albo do konsumpcji, albo do produkcji alkoholu, albo do powiększenia areału. Tutaj gracze podjęli decyzję, że zdecydują po inauguracji Lielivarti...

Podchody Grimma.
Pewnego dnia (6 września, dzień przed rozpoczęciem żniw) szarobrody właściciel topora Luny spostrzegł że cieśla Rigóth odrywa się od pracy i zmierza do granitowej Kamienicy, zaś w tym samym czasie garbarka Dagra idzie porozmawiać z Thermyr. Podejrzliwy i nieufny Sprawcom, Grimm chciał dowiedzieć się o czym członkini tej organizacji porozmawia z przywódczynią. Ale nie ot tak! Chciał, aby nie zwróciły one na niego uwagi, nie wykryły iż je podsłuchuje! Stawką jest to, że jak mu nie wyjdzie, Dagra będzie podejrzewać go o szpiegostwo na rzecz Tobula!

Bo o czym w ogóle Dagra rozmawiałą z Thermyr? Poprosiła ją o to, aby wyznaczyć rzecznika który będzie pośredniczył w sprawach pomiędzy jednym z członków Sprawców a Komisją Trójstronną. Aby w sytuacjach jak ta sprzed półtora miesiąca ktoś mógł bronić stanowiska zwykłego rzemieślnika.

Grimm: Inconspicuous BL's root B4 + 1D Advantage (głośno jest w półotwartej części kuźni!) -> 5D -> rzuty [3, 6+2, 1, 1, 1] -> tylko 0,5 sukcesy, czyli jakby brak!
Thermyr: Observation BL's root B4 + 1D Help (Dagra) -> 5D [na korzyść działa +1 Ob za trait Dvergar Grimma) -> rzuty [4, 3, 4, 2, 2] -> 2/2-1, 1+1 efektywny sukces!

Wnet Dagra oraz Thermyr spostrzegły, że Grimm jakoś dziwnie krąży wokół kuźni i podsłuchuje ich! Ale nie chciały dać po sobie, aby Grimm dowiedział się, że one wiedzą! Kolejny Versus Test!

Thermyr: Inconspicuous BL's root B4 + 1D Help (Dagra) -> 5D -> rzuty [3, 2, 4, 2, 2] -> tylko 0,5 sukcesu...
Grimm: Observation BL's root B5 -> 5D -> rzuty [1, 5, 4, 3, 3] -> jeden pełen sukces.

Grimm wie, że one wiedzą o jego podsłuchiwaniu, więc dalej rozmowa między innymi potoczyła się o to, że Dagra zarzuciła mu tchórzowskie podsłuchiwanie! Poza krótką dramą skończyło się na tym, że Grimm wraz z Thermyr udają się do kamienicy (Dagra wcześniej obróciła się i poszła tamże). 

Tutaj ujmę to krócej, poglądowo: we wnętrzu Kamienicy kilku Sprawców (Tara z Rigóth czekając na Dagrę oraz Darmara) obradowało nad tym czy oficjalnie wnieść przed Tobulem - i Komisją zarazem - wniosek o wykupienie Kamienicy na własność tej organizacji. Albo przynajmniej całej pod wynajem. Tobul zdał test Perception (Ob 2) i wypatrzył przez okno karczmy, że "Tara macha do Darmara, aby przyszedł", co żywo zainteresowało go.

Po 10 minutach żywej dyskusji z graczami ustaliliśmy Intent każdego z Protagonistów:
  • Tobul wraz z Grimmem chcą udawać że "Grimm potrzebuje znaleźć narzędzia z warsztatu stolarzy w podziemnej części Kamienicy, aby po kilku chwilach zakraść się pod komnatę posiedzeń i podsłuchać ich.
  • Thermyr udaje się za członkami jej organizacji, aby dowiedzieć się o czym w ogóle rozmawiają.
Zacznę pisać najpierw o tym drugim. Thermyr dowiaduje się o planie wykupu Kamienicy dla Sprawców, który miał ostatecznie zostać przedłożony jej oraz Darmarowi pełniącemu rolę głównego negocjatora. Rozważany był także wynajem całej granitowej budowli strażniczej. Nacisk NPCów położony jest na to, aby spróbować legalnego podejścia.

Natomiast wspomniana dwójka BG postanowiła podkraść się i podsłuchać co zza solidnych drzwi próbują knuć Sprawcy. Versus Test! Stawką jest to, czy nie dostrzegą ich; a głównie w sumie Grimma i jego charakterystyczne szuranie! Stroną aktywną są podkradający. Zbroję Grimm wcześniej zostawił w warsztacie stolarzy, aby nie chrząstałą.

Grimm: Stealthy BL's root B4 + 1D Help (Tobul - Speed) -> 5D [+1 Ob na korzyść za granitowe ściany] -> rzuty [4, 1, 4, 2, 1] -> 2/2=1, 1+1 efektywne sukcesy
Thermyr: Observation BL's root B4 + 3D Help (Darmar - 2D, Dagra - 1D; both from Perception) -> 7D -> rzuty [6+6+6+2, 3, 1, 6+2, 2, 3, 1] -> 4/2=2, 2 pełne sukcesy. Fate Artha bardzo szczęśliwe!

Remisy wygrywa strona "broniąca się" (pasywna), czyli w istocie Sprawcy usłyszeli że jedyny Szarobrody w posterunku szura pod ich drzwiami! Otworzyli drzwi na oścież i ujrzeli Grimma, usłyszeli też czyjeś schodzenie po schodach. Cała piątka domagała się wyjaśnień! Grimm konfabulował, że chciał po prostu zapytać się Rigóth o jakieś narzędzie, jakiego użyć do wykonania podpory ław. Falsehood test! Stawką jest to, że w przypadku porażki cała piątka nie uwierzy w tę bajerę i odtąd będą oni (nie tylko Dagra) uznawać Grimma za "szpiega na posyłki od Tobula!".

Grimm: Falsehood BL's root B4 -> 4D vs Ob 8 (4x2) -> rzuty [6+1, 3, 3, 6+5] -> Fate tylko poprawil z 2 na 3 sukcesy, ale to było o wiele za mało...

W trakcie kiedy Grimm przez parę minut kłócił się ze Sprawcami - przy tym Thermyr praktycznie oddała pole do popisu postaciom niezależnym do tego stopnia, że nie zareagowała na lekkie szturchnięcie Dagry o wyrażenie opinii - Tobul nie szczędził czasu i wybrał się za palisadę aby spotkać się z zielarzem Uzolem. Zaproponował mu współpracę: przywódca osady będzie dostarczać trochę gorzały na lecznicze nalewki ziołowe, zaś Uzol w zamian dla niego zbierze trochę ziół (jako dodatek do alkoholi warzonych przez Tobula). Jedyną uwagą było to, że Tobul zgodził się aby do końca wiosny obwarować palisadą okolicę gdzie znajduje się dom rodziny zielarza (i sam ogródek) oraz istniejące dwa domy rolników i hodowców. W trosce o nadchodzącą inwazję Ludzi latem następnego roku...

Ostatecznie cała szóstka (Thermyr + 4 NPC + Grimm) odszukali Tobula, aby wnieśc przed nim oficjalny wniosek o wykup bądź wynajem całej Kamienicy. Doszło do krótkiej narady Komisji Trójstronnej, która dyskutowała o wniosku. 
  • Tobul był przeciwny oddawaniu całej Kamienicy w ręce Sprawców, w intencji ten wielki budynek miał być dla przyszłych osadników (nie tylko pierwszych).
  • Tobul z Grimmem zasugerowali opłaty za wynajem odrębnych pomieszczeń. Dla czterech komnat rodzinnych oraz trzech warsztatów (podziemia) to był całkiem niezły roczna opłata. Jako MG oceniłem to na możliwość wyciągnięcia ąż 11D Cash; oczywiście do budżetu Twierdzy (a nie prywatnego). 
  • Thermyr małomówna głównie przytakiwała, w tym moment w którym Grimm zasugerował pierwszy rok obniżki opłat z 11D do 7D.
Propozycję rocznej opłaty 11D Cash (7D Cash za rok pierwszy płatne do końca marca za ten rok) Sprawcy przyjęli i zaakceptowali, choć z zaledwie umiarkowanymi nastrojami. Zwłaszcza, że Thermyr praktycznie oddała pole do popisu pozostałym BG oraz NPCom. Postaram się wyciągnąć z tego konsekwencje na następne k3 sesje...

Pokłosie żniw
To zbiorcze podsumowanie działań po żniwach, ostatnie 5 dni przed przyjazdem wysłannika królewskiego. W zasadzie ta sekcja sceny jest o Thermyr, plus końcowe wtrącenie o drobnej czynności Grimma oraz drobnej rozmowie Tobula z pewnym człowiekiem...

Po pierwsze, test Forte (Ob 2+3) dla Twórczyni za ekstremalną harówkę! Niezdany to Tax na tej cesze, wymagający solidnego odpoczynku aby odzyskać tymczasowo utracone w ten sposób kostki na Forte. Thermyr ma Forte B4, więc jeśli uzyska tylko jeden sukces (-4), to padnie nieprzytomna i straci cały dzień na leżeniu na podłodze, regeneracji swoich sił. Całkowity brak sukcesów (-5) w jej przypadku to dodatkowo otrzymanie rany B5 która wchodzi w życie po przymusowym odpoczynku 

Forte B4 -> 4D vs Ob 5 -> [5, 4, 1, 3] -> 2 sukcesy (różnica trzech brakujących).

Tax -3, czyli Forte Thermyr tymczasowo spada do B1! Aby je odzyskać, Thermyr musi odpoczywać przez co najmniej kilka godzin i zdać test Health (Ob 3), jeśli nie zda to oprócz odpoczynku trwającego minimum 12 godzin (zdany to 3x3=9, dodatkowe sukcesy mogą to ograniczyć do 1x3=3!)

Health B5 -> 5D vs Ob 3 -> [2, 6, 2, 5, 4] -> 3 sukcesy, wiemy że Thermyr (oprócz snu za nadchodzącą noc) co najmniej dziewięć godzin odpocznie od swojego warsztatu.
Dodam, że jej przybrany ojciec Darmar zauważył to i wspomni o tym na następnej sesji, że "Thermyr się przepracowuje" w trosce o nią.
Czyli jeden dzień z pięciu z głowy dla Thermyr. Dopiero 15 września mogła przyjąć zlecenie od Grimma, aby wykonać dla niego mistrzowskiej jakości nożyk do rzeźbienia w drewnie. Taki który daje +1D do testów Carving. Zajmie jej to trzy dni,

Black Metal Artifice B5 + 1D Dwarven Toolkit + 1D Help (pomocnik) -> 7D vs Ob 3 -> rzuty [5, 5, 4, 5, 3, 1, 4] -> 5 sukcesów, włąściwie to uwinęła się w połowie trzeciego dnia!

Dzięki temu Grimm zajął się wykonywaniem drewnianej misy dla Tobula, jako pierwszej ozdoby dla niego. Najpierw musi ją wykonać, potem wyżłobić w niej proste zdobienia. Carpentry roll jako Linked Test do Carving roll. Stawką jest to, że jak mu ten drugi rzut nie wyjdzie, to nie dość że uszkodzi na wylot drewnianą misę, to się pokaleczy! 

1) Carpentry B2 -> 2D vs Ob 2 -> rzuty [5, 1] -> tylko 1 sukces, +1 Ob do Carving!

2) Carving BL's root B5 + 1D Dwarven Penknife -> 6D vs Ob 3 (1x2+1) -> rzuty [1, 2, 6+5, 2, 3, 6+1] -> dzięki wydaniu Fate trzy pożądane sukcesy!

W międzyczasie Tobul zagadał do Alojzego, aby zrekrutować go jako rzeczywistego szpiega! Na polanie, przed pasieką, oboje rozmawiali o tym jak się Alojzy miewa. Alojzy wstępnie przystanął na nadstawianie ucha o czym Libash z Rigóth rozmawiają (między sobą oraz ze Sprawcami do nich przybywającymi), ale nie ręczy na szczególne informacje, zwłaszcza że jego znajomość krasnoludzkiego jest niepełna.
OK, tutaj jednak powinienem był zarządzić test Circles dla Tobula, aby sprawdzić dyspozycję Alojzego (czy będzie przeciwny tej opcji). Mój błąd.

Rozdanie Arthy


Nie spodziewałem się aż tyle Arthy rozdanej za akurat tę sesję, ten trochę mniej znaczący "scenariusz przed Inauguracją". A jednak, 14 punkcików Arthy przez trójkę graczy, dużo!

Przede wszystkim, jednomyślnie podjęliśmy decyzję o tym aby w kategorii Embodiment nagrodzić postać Grimma. To on wyraziście został odegrany, pokazany jako ktoś kto gotów jest narazić swoją renomę (wśród połowy Sprawców) jako rzekomego "szpiega przywódcy wioski Tobula" aby poznać pełnię agendy organizacji Sprawców (czy aby przypadkiem nie knują czegoś niecnego!). To na tej sesji dostrzegliśmy transformację postaci: w szlachcia szarobrodego zajmującego się obróbką drewna (stolarstwo, ale też podejście artystyczne z drewnianą misą!). Ponadto, zdecydowaliśmy również nagrodzić Tobula tą kategorią za to, że poznaliśmy go jako kogoś kto: wybacza swojemu synowi i przede wszystkim docieka przyczyn jego wymknięcia się (i proponuje aby zamiast do Siczy pohandlował z Imperium jeszcze tej jesieni!), ale i kogoś kto faktycznie wprowadza rzeczywistego szpiega (staruszek Alojzy) aby informował go o tym co się dzieje u Sprawców!

O ile nie głosowaliśmy na MVP (w tym scenariuszu nie było kogoś, kto zadecydował o sukcesie grupy czy sprawy), to za Workhorse oczywiście wybraliśmy Grimma: popchnął on po jednym Beliefie każdej z postaci (u Tobula to właściwie dwa - uczestniczył w targowaniu się oraz wykonał dla niego stoły i ławy do karczmy), przez pół sesji odgrywaliśmy konsekwencje jego skrytego (nieudanego!) podejścia do podsłuchania co u Sprawców piszczy. To on "ciągnął sesję" potocznie ujmując!

Grimm: 2 Fate i 3 Persona

  • 1 Fate za Belief nr 1 "Udowodnię Wujkowi że Krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło.  Zbuduje pasiekę z prawdziwego zdarzenia." (Za całokształt dbania o swoje pasieki, pozyskał z nich miód i wosk - i to w pożądanych ilościach!)
  • 1 Fate za Trait "Chuffing" (Nieoczekiwanym zwrotem akcji jest w sumie to, że Sprawcy uważają jego za szpiega, a nie faktycznego szpiega Alojzego!)
  • 1 Persona za Belief nr 2 "Uważam że Sprawcy zaczynają się zbytnio panoszyć i myślę że może coś planować. Trzeba się temu bardziej przyjrzeć." (Dowiedział się w zasadzie o wszystkich planach Sprawców jako organizacji, podpadając im...)
  • 1 Persona za Embodiment 
  • 1 Persona za Workhorse
Thermyr: 3 Fate i 1 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Pragnę wykuć najpotężniejszy topór, który będzie siać postrach w sercach naszych wrogów, a imię jego będzie znane w najdalszych zakątkach wszystkich znanych nam królestw. Wykuję ten topór w błękitny księżyc." (Patrząc na cały Belief, to jej niezbyt udana rozmowa z Zuglarem na ten temat już się łapie...)
  • 1 Fate za Oath "Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi" (Zainteresowała się sprawami Sprawców - Dagry oraz inicjatywą Ligóth i Tary - nawet zgodziła się na ustanowienie rzecznika w przyszłości, co jest akurat wiążące)
  • 1 Fate za Trait "Taciturn" (Może graczka jest małomówna, ale na tej sesji małomówność Thermyr sprawiłą, że Sprawcy widzą że u samej przywódczyni to wiele rzeczy nie załatwią, co najwyżej otrzymają aprobatę...)
  • 1 Persona za Belief nr 1 "Doprowadzę Twierdzę Lielivarti do zapisania w annałach historii, jako jej zbrojmistrz. Dozbroję naszą (przyszłą) armię, dzięki temu odeprzemy inwazję Ludzi." (Uznaliśmy, że przyjęcie zamówienia i pożądana realizacja jego połowy wystarczy jako osiągnięcie celu: nie ma potrzeby dalej ciągnąć wątku tylko dla jednego testu War Art zaraz po Inauguracji. Chcemy, aby graczka podjęła temat bycia zbrojmistrzem Lielivarti z nowej strony!)
Tobul: 4 Fate i 1 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Przygotuję Grimma na swojego następcę - przywódcę twierdzy.  Na początek nauczę go rozmów z kupcami." (Liczy się to, że Grimm pomagał Tobulowi w targowaniu się o lepszą cenę zlecenia na stoły i ławy).
  • 1 Fate za Oath "Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha.  Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu" (Załatwienie kompletu stołów i ław do głównej sali swojej karczmy)
  • 1 Fate za Instynkt "Zawsze staram się wiedzieć co Darmar robi" (Wkręcił Grimma w dodatkowe podejrzenia o szpiegostwo, a sam pośrednio naraził się tym, że odtąd Sprawcy wprost podejrzewają go o infiltrowanie ich skromnej organizacji!)
  • 1 Fate za Trat "Diligent" (Kto by się spodziewał, że będzie chciał oskubać Sprawców na srogą kasę - co prawda publiczną kasę - ale zawsze! Jest to o tyle istotne, że praktycznie dał Sprawcom nowy cel: zebranie siedmiu funtów srebra w monetach bądź ekwiwalencie!)
  • 1 Persona za Embodiment
Warto powiedzieć coś o Thermyr i jej BITsach na tę sesję, a to jak wyszło to w praniu. Niestety, graczka nie pokusiła się o dalszą eksplorację wątku znamienitych toporów (miała perfekcyjną okazję porozmawiać z Grimmem o jego topór Lunę podczas wizyty w jego pasiece!). Ale przede wszystkim uważam, że graczka w ogóle nie wykorzystała okazji aby wpłynąć na opinię Tobula o jej organizacji. Nic, cokolwiek co by liczyło się dla Fate Artha. To był Belief który zastąpił poprzedni o braku zaufania Twórczyni do przywódcy osady (który także nie wypalił). Thermyr zarobiła najmniej Arthy na tę sesję i było widać skąd... Inna sprawa, ze w sumie jej dwa Traity "zarobiły dla niej Fate" (drugi to Hard Work i jej przepracowanie!) - to jest, zarobiłyby gdyby nie to, że za Przymioty nie zdobywa się więcej niż jeden Fate Artha co sesję...

Tylko dwa punkciki Fate u Grimma to konsekwencja głównie tego, że nie skupiliśmy się na aspekcie jego tendencji do picia alkoholu ani jego pacyfistycznej strony nie zadawania nadmiernych cierpień innym. O tym pierwszym to nawet zapomniałem w trakcie sesji!



Wnioski i podsumowanie



Ta istna opera mydlana podobała mi się! Zaś jeden z graczy szczególnie przyznał, że to była "inna sesja niż poprzednie"; dała przestrzeń do popisania się (konstruktywnie!) odgrywaniem postaci. Na tej sesji mocno poszliśmy w interakcję z postaciami niezależnymi, ich problemami oraz ambicjami. Przyznam, że nadchodzący scenariusz o inauguracji osady Lielivarti istotnie będzie o interakcjach z delegatem królewskim, ale to nie to samo...

Kolejna sesja na której ktoś coś rozwinął. Tobulowi udało się zaliczyć aż dwa awanse! Grimm może musi poczekać na trzeci etap rozwoju jego karty postaci, ale wciąż 3 awanse na 3 graczy = statystycznie po jednym na gracza! Żartuję. Jak tak dalej pójdzie z rozwojem postaci przez następne trzy czy cztery sesje, to ponownie zapytam się graczy o to, co sądzą o rozwoju postaci w Burning Wheel. Zwłąszcza że już Tobul "przerósł nauczyciela w szorstkich negocjacjach" czyli Grimma: ma wyższy exponent na Coarse Persuasion od Grimma!

Ta sesja wyszła nam także ze względu na to, że uniknęliśmy nadmiernego offtopu, dwie pierwsze sceny udało się spiąć zwięźle. Domknęliśmy "Prolog" tej kampanii (pierwsze miesiące świeżo założonej osady jeszcze jako zwyczajny posterunek graniczny), na następnej sesji zacznie się nowy motyw przewodni; odpowiemy sobie na pytanie czy to będzie wciąż mgliste oczekiwanie na inwazję barona Mateja, czy coś konkretnego...

Zapomnieliśmy o tym, że Lielivarti ma trójkę Kozaków jako siłę roboczą: gdybyśmy pamiętali o tym przed zbieraniem się na rzut na żniwa, to ta trójka obniżyłaby efektywne Obstacle tego rzutu z 4 na 3. A to oznaczałoby niesamowity sukces żniw w fikcji! Mam nadzieję że na nastepnej sesji nie zapomnę i o wpływie atrybutu Greed na testy Resources, i o (jedli dojdzie do Duel of Wits) o +2D do puli kostek za sam manwer Dismiss...



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz