środa, 26 lutego 2020

Burning Dwarven Fortress #9 - Jak podpaść Królowi?

Po krótkiej przerwie, 22 lutego 2020 roku udało nam się wrócić do kampanii o krasnoludach zakładających osadę-twierdzę Lielivarti. To dziewiąta sesja! Tym razem rozgrywaliśmy sceny z pory dnia na porę dna, można ten dwu-sesyjny scenariusz nazwać "przygodą polityczną". Tymże "scenariuszem" jest przybycie Trzeciej Seneszal Królewskiej oraz Naczelnego Kapitana (wuja jednego z bohaterów) w ramach inspekcji nad stanem rzeczonej osady.

Przez pierwsze dwie godziny gra się toczyła dość ślamazarnie: każdy miał swoją odrębną indywidualną scenkę, która nierzadko rozciągała się do pół godziny. Natomiast graliśmy przez niespełna cztery godziny, więc udało nam się ożywić dalszą (niespełna) drugą połowę sesji. Swoją drogą, fajnie zobaczyliśmy że wspieranie się w testach Resource bez zastosowania potrafi zaboleć! Plus ktoś w końcu zebrał trzy Persona Artha z poprzednich sesji i wydał je trzy na raz (limit) w jednym rzucie!

Graliśmy na Roll20 + Discord

Przypomnę skład liderów ekspedycji osadniczej w tej kampanii
  • Grimm "Lunarist" z rodu Dastod, Komisarz Lielivarti (strona armii), Szarobrody dvergar z zacięciem do zarządzania osadą, stolarstwa oraz pszczelarstwa
  • Thermyr, Komisarz Lielivarti (strona Sprawców), Twórczyni W Żelazie, brodata przywódczyni organizacji Sprawców w Lielivarti.
  • Tobul z klanu Akur [przywódca ekspedycji], Komisarz Lielivarti (strona królewska), klanowy gorzelnik z własną karczmą.
Relationships (Ważne postacie niezależne wpisane na kartę postaci w Relacjach) w Lielivarti:
  • Darmar, Twórca w Żelazie, ex-Długobrody z osady Lernashqta, po służbie wojskowej, mentor i przybrany ojciec Thermyr.
  • Rith, żona Tobula, Twórczyni z urodzenia, Kilofiarka z umiłowania
  • Urist, syn Tobula i Rith, młody Kupiec wychowany po klanowemu.
Ponadto jeden z Relationship spoza Lielivarti wystąpił na sesji:
  • Thangard syn Dvathora, Naczelny Kapitan Mosiężnej Bramy, wuj Grimma, nie znosi ludzi.

BELIEFS + INSTINCTS + TRAITS PROTAGONISTÓW:
Pogrubione to wprowadzone BITsy przed tą sesją.



Beliefs Instincts Traits
Grimm Dastod (գրիմմ Դաստոդ) Udowodnię Wujkowi że Krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło. Zbuduję pasiekę z prawdziwego zdarzenia. Nigdy nie rozdaję się z Luną (moim toporem) i zawsze gdy jest okazja chce go wypolerować. Dvarven Racial + Humility in The Face of Your Betters [char], Oddly Likeable (char), Idealistic (char), Thousand-yard Stare (dt), Stubborn (dt)
Kala jest kobietą o której względy chce walczyć. Zacznę ubiegać się o jej uznanie. Alkoholi się nie odmawia. Szczególnie od Towarzyszy.
Nie zadaję niepotrzebnego Bólu. Zawsze działam nadgorliwie.
[Przysięga] Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego.
Thermyr (տհերմյր) Doprowadzę Lielivarti do zapisania w annałach historii jako jej zbrojmistrz. W tej nowej roli poproszę przedstawiciela króla o stałe dostawy węgla drzewnego Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór. Dvarven Racial + Patient (char), Hard Work (char), Impulsive (char), Taciturn (char), Driven (C-O),
Tobul nie przepada za sprawcami, a ja chce go przekonać, że nie jest to zła organizacja. Dbam o to żeby mój warsztat był czysty i uporządkowany.
Pragnę wykuć najpotężniejszy topór, którym będę siać postrach w sercach naszych wrogów, a imię topora będzie znane w najdalszych zakątkach wszystkich znanych nam królestw. Wykuję ten topór w błękitny księżyc. Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul Akur (տոբուլ ակուր) Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu Dvarven Racial + Royal Favourite (char), Diligent (char), Idealistic (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O)
Przygotuję Grimma na swojego następcę - przywódcę twierdzy. Na początek nauczę go rozmów z kupcami. Nie omieszkam przejść obojętnie obok nie-krasnoluda
Uważam że wiedza nie powinna leżeć odłogiem i powinna być wykorzystywana, przez krasnoludy. kogoś innego, czy nawet ludzi! Zawsze staram się wiedzieć co Sprawcy robią
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Zacznę od wybudowania karczmy. Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu


Grimm wcześniej rozwiązał (zrealizował) swoje Przekonanie o poznaniu agendy gildii Sprawców, ale sam gracz nie przyszedł z żadnym pomysłem na nowy Belief i poprosił o pozostawienie pustego slotu do uzupełnienia w trakcie sesji. Dopiero gdzieś po połowie sesji uznał, że Grimm chce wykorzystać jedyną okazję w życiu na znalezienie wysoko postawionej żony, czyli Kali (siostrzenicy Króla) Trzeciej Seneszal Królewskiej. Doczytacie dalej, że Grimm jeszcze musi dalej starać się o atencję Kali...

Natomiast Thermyr - po rozmowach graczki ze mną między sesjami - zdecydowała się, ze w ramach bycia efektywnie zbrojmistrzem Lielivarti postanawia spróbować załatwić dla siebie zapomogę królewską na stałe dostawy węgla.Jest spoko. Dla mnie to także jakaś "flaga" że wkrótce rdzeń (pierwsze zdanie) zacznie się wyczerpywać i będzie potrzebna przynajmniej przeróbka tego Beliefu wobec nowej, jesienno-zimowej sytuacji.

Stan Twierdzy Lielivarti na początek sesji nr 9:
Mieszkańcy: 38 (0)
- czyli kilka rodzin, w tym Tobula Akul
- młoda rodzina dvergarów z rodu Lokum
- Sprawcy (kamieniarka Tara, rodzina cieśli plus kilku pozostałych; w sumie 12 krasnoludów licząc Thermyr)
 - czwórka ludzi: pszczelarz-cieśla Alojzy (Sprawcy) oraz trójka Kozaków przechwyconych na przymusowe roboty po tym jak chcieli okraść Tobula.
Istotne nieruchomości/budowle/infrastruktura:
- Palisada (etap nr 1 murów) wybudowana
- Kuźnia Thermyr (Dwarven Workshop).
- Kamienna dwupoziomowa posiadłość Grimma + jego drobna pasieka (5 uli)
- Duży zwykły dom rodziny Akulów.
- Prowizoryczny mały warsztat kamieniarski (Dwarven "Tiny" Workshop)
- Liczne jaki i muły dobrze zadbane
- Pobliskie pola obsiane
- Granitowa kamienica strażnicza ("Kamienica")
- Karczma Tobula "Tecàk Tangak"

Sesja Włąściwa


Scena nr 1 - Pierwsze wrażenie
19 września (jesień) 2999 roku Srebrnej Ery, południe - wczesne popołudnie.

To była scena niemal z samym odgrywaniem i niemal bez rzutów, gdyby nie jakieś rozglądanie się Thermyr po osadnikach. No dobra, były w sumie dwa rzuty. Ale po kolei...

Rozpocząłem sesję od opisania, kto przybywa do Lielivarti. Ogółem 45 krasnoludów, z czego:
  • Kala, Trzecia Seneszal Królewska, siostrzenica króla Dognara, na kucyku.
  • Thangard syn Dvathora, Naczelny Kapitan Mosiężnej Bramy, także na kucyku
  • Drużyna Pancernych Toporów pod dowództwem szarobrodego Ulfara syna Haroka (łącznie 13 wojaków, z własnym chorążym i strzelcami). 
  • Sześciu Powierników Topora jako eskorta Kali.
  • Trzech kupców oraz po dwójce ich pomocników.
  • Właściwie to (tylko) 15 osadników, czyli: dwie rodziny rolników, rodzina hodowców kóz, pozostała dwójka dzieci pary ciesielskiej w Lielvarti (przyprowadzona przez młodego ambitnego młynarza) oraz jakaś czeladniczka szukająca... jakiegoś Twórcę do zatrudnienia się u niego/niej.
W fikcji odgrywaliśmy to jako wstępne przywitanie dwójki dostojników przez komplet Komisarzy Lielivarti. Szybko zwrócili oni uwagę zarówno na Kamienicę (duży pozytyw) oraz na wzniesioną palisadę i karczmę, ale także (negatywnie) na istnienie ludzi, a zwłaszcza starusieńkiego pszczelarza Alojzego który zdawał się funkcjonować publicznie niemal jak "swój"!. To dało NPCom argumentów na następne scenki, istotne w tej scenie było to gdzie Kala oraz Thangard (plus bagatela 19 zbrojnych) zostanie ugoszczonych!

Kala rozdała królewskie zaproszenia na świętowanie Początku Czwartego Tysiąclecia na dworze w stolicy Kalb-Gul, przez pierwsze 14 dni stycznia roku 3000 SE. Ponadto też wręczyła osobiście Tobulowi list od króla Dognara, jego Relationship:

Do Zaprzysiężonego Założyciela Lielivarti
I Jego Najwspanialszej Karczmy

Tobula z Klanu Akur z Kalb-Gul
Doszły mnie wieści o Twej obecności latem w Królewskiej Twierdzy. Zawiedziony jestem że nie pochwaliłeś się swoimi dokonaniami podług twej Przysięgi. Skoro z Kalb-Gul wywiozłeś sporo zboża i trunku do siebie, to cóż od Lielivarti masz do zaoferowania? Czyżbyś jednak zawiódł jako Gorzelnik swego Klanu? Zaproszenia od Trzeciej Seneszal na świętowanie Czwartego Tysiąclecia Odbudowy Krasnoludztwa otrzymałeś, chciałbym się z Tobą spotkać. Zdasz mi responsę wedle tego, co Trzecia Seneszal opowie mi po swym powrocie...
W dobie ludzkiej miernej próby przejęcia Śniących Wzgórz musisz w szczególności wzmocnić ducha Krasnoludów: toporem i morale! Niniejszym uczyń ze swego zajazdu miejsce spoczynku koszar naszych zbrojnych, tak aby pili, trenowali i trzymali szyk w jednym miejscu. Niech bramy Zajazdu staną się prawdziwą Bramą do Górującego Królestwa w niechybnej przyszłości! Ale też to oznacza, że Przełęcz musi zostać wreszcie zamknięta dla zbiegłych czy zorganizowanych Ludzi z Zachodu! Wpuszczać Ich należy dopiero za zasługi lub pod specjalnym upoważnieniem. Ludzie i tak mnożą się jak króliki w ichniej Siczy, nie trzeba nam dodatkowych przybywalców...
Oczekuję zaś, że jeśli latem i wrześniem roku następnego wybronisz Lielivarti i Zajazd (lub polegniesz w chwale), to jesieni wyślesz mi prezent jako najdorodniejsze dziewięć garnców trunków jakimi chcesz przedstawić dobrobyt Dziewiątej Twierdzy.

Tako rzecze:
Wybrany Sposród Dvergarskich Rodów
Piewca Tradycji
Król Górującego Królestwa na Wiele Mileniów
Dognar, syn Kronna, pochodzący od Czcigodnego Przodka Thorgala.

Albowiem pokoje karczmy w ogóle nieumeblowane, zaś w posiadłości Grimma nie wszyscy się zmieszczą (w godnych warunkach). Drugie piętro i cztery rozległe komnaty w Kamienicy także pozbawione mebli. Po naradzie Tobul postanowił na kilka dni przeprowadzić się z rodziną do jednego z pokojów jego karczmy, aby Kala i jej sześciu eskortowników mogli godnie spać w jego domu! Natomiast o ile Pancerne Topory nie miał nic przeciwko rozłożeniu własnych sienników w jednej ze zbiorowych sypialni karczmy, to Grimm odstąpił swojemu wujkowi własną sypialnię (sam spać będzie tymczasowo w trzecim, najmniejszym pokoiku, albowiem w domyślnej kwaterze gościnnej żyje młode małżeństwo powierników topora z rodu Lokum oraz ich trójka dzieci).

Mimo wszystko, zwłaszcza Kala wypomniała Tobulowi, że "nie przygotował dostatecznie swojej rzekomo najlepszej karczmy na goszczenie wysoko urodzonego"!. Tobul zaprosił obu dostojników na kolację przed Inauguracją, zaś Thangard rozkazał Grimmowi stawić się za mniej więcej trzy godziny do rozmowy służbowej poprzedzającej dzień awansowania "Lunarista" na stopień kapitana.

Tobul w asyście swojej żony oraz Grimma podjęli próbę uszykowania czegoś specjalnego na kolację. Bazowali głównie na zbożu i dodatkach, jako ciekawostka. Nie było to łatwe zadanie (aby wywrzeć dobre wrażenie na Kali i Thangardzie - Intent) zwłaszcza że tak naprawdę Tobul ogarnia jedynie podstawy gotowania! W razie porażki, podczas kolacji dwójka szlachetnie zaproszonych wyrazi opinię że "potrawa dobra, ale uboga w wyszukane składniki".

Grimm liczy się tylko jako kostka Advantage dla Tobula, sam za to jedynie otrzymuje możliwość Practice na czas szykowania kolacji (wybrał jeden dzień w Cooking oraz w Haggling, jako że z Tobulem ćwiczą także sztukę targowania się). Rith także liczy się jako zwykła asysta. 

Tobul: Cooking B2 + 1D FoRK (Grain-wise) + 2D Advantages -> 5D vs Ob 4 -> rolls [1, 6+4, 1, 3, 5, 1] -> Fate Artha tylko zmniejszyło skalę niepowodzenia, czyli z 2 na 3 sukcesy (na cztery wymagane).

Reasumując, faktycznie Tobulowi wyszła kolacja, ale trochę nie wyszło mu ukrycie jego bądź co bądź małego doświadczenia w gotowaniu...

Natomiast Thermyr w tym czasie rozglądała się wśród nowych osadników oraz ekipy kupieckiej (24 krasnoludy, nawet sporo) czy któryś przypadkiem interesuje się patrzeniem w niebo w nocy i może wiedzieć, kiedy spodziewać się (i czy) Błękitnego Księżyca jeszcze w tym roku. Znamy Intent, więc to rzut na Circles (Ob 4 - bazowe 1 oraz rzadka wiedza wśród krasnoludów" +3) którego niepowodzenie będzie skutkować tym, że owszem Thermyr kogoś znajdzie, ale ten powie jej że "Błękitny Księżyc był dwa miesiące temu" i alternatywnie wskaże coś innego co mu się kojarzy z księżycem...

Circles B3 + 1D Reputation (Komisarz Lielivarti) + 1D Persona Artha -> 5D vs Ob 4 -> twyrzucono trzy sukcesy, ale dzięki wydaniu Fate udało się dorzucić czwarty!

Tak więc pozwoliłem graczce wybrać któryś 29-30 dzień września, października bądź listopada na wprowadzenie drugiej pełni miesiąca (Błękitny Księżyc)  Wybrała 29 listopada - wiemy więc kiedy Thermyr chce wykuć swój sławetny topór! A fikcja? W fikcji, Thermyr uzyskała tę odpowiedź od jednego z hodowców kóz.

Enra
Ponadto jedyna czeladniczka wcześniej wspomniana - Enra, z urodzenia Cechowa - odnalazła Thermyr w tłumie i poprosiła ją o przyjęcie jako ucznia (bycie Twórczynią-Nowicjuszem, eng.: "Tyro Artificer") jako że ta młoda około 60-letnia pannica chciałaby kiedyś zostać Twórczynią z prawdziwego zdarzenia! Thermyr odpowiedziała Enrze że rozpatrzy aplikację i odpowie jej w dniu następnym...

Scenę domknęło to, że już w kuźni, Darmar wyjawił córce rozterkę jaka go targa od paru tygodni: czy pomóc Grimmowi w szkoleniu milicji osady, czy odciążyć przepracowaną Thermyr i samemu zacząć karierę kowala (oczywiście w komitywie z Thermyr, czyli "Darmar odciąża Thermyr od drobnostek"). Trochę odgrywania rozmowy przybranego ojca z przybraną córką i w jej rezultacie Darmar nabrał pewności, że powinien jednak zadbać o swoje dalsze życie jako że już wychował Thermyr na zdolną pannę kowal...

Scena nr 2 - Dwie Naprawdę Ważne Rozmowy
19 września (jesień) roku 2999 Srebrnej Ery, późne popołudnie

To ta scena, która rozciągnęła się na co najmniej godzinę gry (albo i dłużej), albowiem składała się ona z sytuacji w których to każdy BG rozmawiał osobno z jakimś NPCem. A konkretnie:
  • Do Tobula przybył najpierw Alojzy, a potem ambitny młody młynarz Zarak, świeży osadnik.
  • Grimm udał się na rozmowę ze swoim wujem Thangardem.
  • Thermyr najpierw skontaktowała się z kamieniarką Tarą, a później szybko pobiegła do swojej kuźni z uwagi na niespodziewaną wizytę Kali.
Chronologicznie, sekcje tej sceny:

Sekcja 1A (Tobul głównie)
Do Tobula przybyły kolejno dwie osoby na małe rozmowy. Najpierw ludzki starzec Alojzy, który - w ramach szpiegowania Sprawców - szepnął mu, że rodzina cieśli jest w komplecie, w tym im póki co pomaga jakiś jeszcze inny "czeladnik albo coś podobnego". I że przez jakiś czas cała piątka (Libash, Rigóth, ich dwójka dzieci oraz Alojzy) będą mieć ręce pełne roboty na pomoc nowym osadnikom w wybudowaniu domostw. 

Zarak, ambitny młynarz
Alojzy także wspomniał, że o ile nowi osadnicy czy Pancerne Topory nie zaczepiają go (i czuje że w razie czego może mieć wsparcie ze strony rodziny stolarzy), to trójka robotników kozackich jest wyszydzana "od cherlawych brudasów" zwłaszcza przez Pancernych...

Po Alojzym przybył wspomniany przez niego "czeladnik/ktoś inny", czyli młody (80 lat) ambitny krasnoludzki młynarz imieniem Zarak. Poprosił Tobula o to, aby wnieść dla niego i dla Lielivarti młyn, aby więcej mieszkańcy nie musieli sami kamieniami mielić ziaren na mąkę. Położył nacisk na to, aby młyn znajdował się w obrębie istniejącej palisady. Tobul wstępnie zaaprobował ideę, ale odpowiedział temu NPCowi, że wszelkie decyzje Komisja podejmie po Inauguracji. 

To był koniec tej sytuacji, albowiem Grimm pośpiesznie udał się na rozmowę z Thangardem...

Sekcja 1B (Grimm z Thangardem)
Thangard, syn Dvathora, wujek Grimma
Thangard bez ogródek najpierw zaczął od wymieniania obowiązków - oraz przede wszystkim kompetencji i przyzwoleń - jakie czekają Grimma od dnia jutrzejszego jako Kapitan Lielivarti. Podkreślił też, że "Grimm powinien zapewnić sobie jakąś dobrą kolczugę, zamiast chodzić w zbroi segmentowej jak każdy szarobrody". Ale nie to było najważniejsze. 

Albowiem Naczelny Kapitan wszedł w spór z Grimmem o człowieka Alojzego! Zarzucił mu dlaczego pozwolił na to, aby jakiś "ledwo dyszący człeczyna" był traktowany na równi jak krasnolud. Po tym jak Grimm odpowiadał, Thangard popadał w postępującą konsternację iż jego podopieczny bawi się w stolarstwo i do tego w jakieś pszczelarstwo, profesję ledwo godną Klanowicza. Grimm dalej się upierał, w końcu dał wujowi do spróbowania chleb z miodem z jego pasieki. I zaczął perswadować Synowi Dvathora, że Alojzy to "człowiek którego Lielivarti potrzebuje" aby nauczył krasnoludy jak wytwarzać miód i wosk, które to potem w dalekiej przyszłości krasnoludy udoskonalą w Sztukę! 

Tutaj pojawił się Intent: Grimm chce przekonać Thangarda, że Alojzy jako człowiek może coś wnieść coś interesującego dla krasnoludów (czyli działa przeciwko jednemu z Beliefów tego NPCa!) i że efekty tego co do tej pory Grimm nauczył się powinny być kontynuowane. Stawką było to, że w razie niepowodzenia rzutu to Thangard albo wymusi na nim porzucenie stolarstwa i pszczelarstwa jako oficjalny rozkaz, albo da mu jedyną alternatywę: pozbyć się Alojzego. Emocje poszybowały w górę! Sam rzut to Coarse Persuasion (Ob 6).

Grimm: Coarse Persuasion B3 + 1D FoRK (Soothing Platitudes) + 1D Advantage (istotnie Thangardowi wstępnie smakuje sam miód...) + 3D Persona Artha -> 8D open-ended vs Ob 6 -> rolls [6+5, 2 -> 4, 4, 6+1, 6+1, 6+3, 1, 5] -> 7 sukcesów poprawione na ósmy (wydano Fate)

Dodatkową miarą sukcesu w rzucie jest to, że za skromną cenę "zjedzenia całego słoika miodu przez NK", ten zaproponuje wysłanie jego rodzinie próbki, ale w zamian Thangard - oprócz zaakceptowania Alojzego - w październiku wyśle jakiegoś ucznia Grimma (oficjalnie - żołdak, nieoficjalnie - stażysta pszczelarstwa). 

Ten rzut zmienił także to, że ogółem Thangard przestaje narzekać na obecność czwórki Ludzi w Lielivarti - widzi i rozumie, że pozostała trójka rabusiów jest w osadzie za karę...

Sekcja 1C (Thermyr i dwie jej rozmowy).
Thermyr udała się do Kamienicy, aby skontaktować się z Tarą póki nie jest zajęta jakimś innym projektem. Tutaj widziałem test Circles (Ob 2) oraz stawkę, że w przypadku niepowodzenia Tara będzie chciała uzyskać od swojej przełożonej zapłatę za zlecenie pozwalającą Tarze spłacić swoje 2D Cash rocznego wynajmu komnaty oraz warsztatu.

Circles B3 + 1D Affiliation (Sprawcy) + 1D Reputation (Komisarz Lielivarti) -> 5D vs Ob 2 -> rolls [6, 3, 3, 5, 4] -> 3 sukcesy.

Zapomnieliśmy Thermyr dać +1D za Named Contact, ale jak widać nie wpłynęłoby to na rezultat...

Thermyr podniosła swoje Circles z B3 na B4!

Twórczyni W Żelazie poprosiła więc Twórczynię W Kamieniu o to, czy pomoże zbudować samą budowlę jako kuźnię dla Darmara. Tara wstępnie zaakceptowała (taki ma Instynkt, aby takie propozycje łykać bez względu na cokolwiek...) i odpowiedziała że "Thermyr nie musi już się trudzić, sama z Darmarem porozmawia o szczegółach". Tak czy owak, wszelka kontynuacja tego planu rozpocznie się dopiero po zakończeniu świętowania w osadzie, czyli za jakieś sześć dni...

Kala, Trzecia Seneszal Królewska, siostrzenica Króla Dognara
Pomocnik Thermyr zdyszany zawiadomił swoją szefową że królewska wysłanniczka Kala czeka w jej kuźni! Przyszła Zbrojmistrzyni pobiegła do siebie, a na miejscu ujrzała że Kala zainteresowana Krasnoludzką Kuźnią (oraz jej czystością i porządkiem w niej) szczegółowo przyglądała się każdemu elementowi wyposażenia. 

Najpierw rozmowę zaczęła pani seneszal od pytań o rolę Thermyr (dlaczego jest taka ważna w tej wiosce?), o Sprawców oraz o Komisję Trójstronną. Oprócz zwyczajnych odpowiedzi, Kala wyjawiła Thermyr że chciałaby od niej upewnienia, że "ona i Sprawcy nie będą popierać intrygi Thangarda aby za pomocą Grimma przejąć kontrolę nad Lielivarti" - w grę wchodziła odległa ambicja Naczelnego Kapitana jako władcę (albo nawet Księcia!) Śniących Wzgórz. 

Thermyr także czegoś chciała od Kali. Otóż poprosiła ją o to, czy może przekazać królowi Dognarowi prośbę o stałe dostawy węgla ze stolicy, aby Thermyr w ten sposób mogła sobie zagwarantować nieustannie rozpalony piec dla potrzeby jej kuźni służącej mieszkańcom oraz przede wszystkim obronności Lielivarti. Tutaj Kala [ok, improwizowałem jako MG] zaproponowała Twórczyni propozycję nie do odrzucenia [alternatywa wobec rzucania Coarse Persuasion Ob 6]: w zamian za dostarczanie do niej uzbrojenia-szrotu wyglądającego jak solidna broń - po to, aby Imperium chciwe na krasnoludzką broń "bo krasnoludzka!" ślepo kupowało trefną broń od kupców przemierzających Góry Krasnoludzkie. Układ - tyle ile miesięcznie (lub co porę roku) dostarczy Thermyr chałtury (poor quality weapons), to tyle w równowartości na niewielką korzyść Zbrojmistrzyni otrzyma węgla kamiennego.

Tu celowałem w instynkt Thermyr "Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni", co graczka skrzętnie wykorzystała: Protagonistka broniła się przed tym argumentując, że nie będzie zdradzać swojej etyki zawodowej i narażać swojej reputacji jako Twórczyni w zamian za węgiel! Ale, ale, to nie najlepsze co się zdarzyło w tej rozmowie! Otóż gdy Kala zamierzała już szykować się do wyjścia - lekko rozczarowana rozmówczynią - Thermyr w akcie desperacji postanowiła wręczyć jej podarunek!

Retrospektywnie, to był rzut na Resources (Ob 5) na przekupienie NPCa, rezultat negatywny oznaczać będzie to jak bardzo Thermyr kosztowało przygotowanie do tego przekupstwa plus oczywiście to, że Kala straci do niej szacunek i dopowie Królowi słowo że "Thermyr jest niegodna zaufania, próbowała ją przekupić" (oczywiście w fikcji Kala przyjmie podarunek, kłamczuszka!). 

Między graczami, to znów gracze solidarnie złożyli się na ściepę dla Thermyr (po to, aby ta otrzymała 2D Fund w postaci stałych dostaw węgla w razie sukcesu... nic dla NICH poza chciwym załapaniem kolejnego Challenging log w przypadku udanego rzutu....). To +2D do rzutu Thermyr. Pozbawiona jedynej posiadanej wcześniej Persona Artha, graczka liczyła na to że Fate w razie czego uratuje ją...

Resources B4 + 2D Help (Grimm, Tobul) -> 6D vs Ob 5 -> rolls [1, 1, 4, 1, 4, 1] -> 2 sukcesy....

Konsekwencje niezdanego Resources same z siebie:
  • Thermyr otrzymuje Tax -2 do Resources: tymczasowo ma exponent 2/4
  • Tobul decyduje się na utratę swojego 1D Fund (w fikcji będzie musiał wyprzedać czy zaserwować cały zapas swojego alkoholu byle tylko uratować częściowo swoją płynność społeczno-finansową), co ratuje go przed spadkiem permanentnym jego Resources: otrzymuje tylko Tax -2 i jest tymczasowo na Resources B1/B3.
  • Grimm efektywnie traci także -3, co w jego przypadku to zlot z Resources B2 na Resources B0! Ale litościwie ponieważ miał Challenging log już wcześniej zapisany, to ten go częściowo ratuje i zużywa się jako Resources B1.
Jeśli niezdany rzut Resources był dla kogoś Routine log, wtedy ma Tax -1. Diffiult log: Tax -2, Challenging log (jak u Grimma czy Tobula): Tax [margines porażki]. 

To definitywnie zakończyło i rozmowę, i chyba wszelkie możliwości skłonienia Kali aby ta zapewniła Thermyr dostawy węgla...

Scena #3 - Kolacja & Nocne Rozmowy Krasnoludów
19 września (jesień) roku 2999 Srebrnej Ery, wieczór

Ta scena to właściwie wyłącznie "solówka Tobula" z krótką ale ważną rozmową Tobula z Grimmem po tej kolacji. Na samej kolacji był Tobul z rodziną oraz zaproszeni na nią seneszal Kala oraz naczelny kapitan Thangard.

Rozpocząłem tę scenę od feedbacku ze strony wysłanniczki oraz wujka Grimma, który oni przedstawili przywódcy ekspedycji:
  • Thangard przestał narzekać na Ludzi w osadzie, więc poza drobnostką czyli "nie ma wzniesionych koszar dla wojska Grimma" ogółem jest pod umiarkowanym wrażeniem dokonań mieszkańców Lielivarti
  • Kala o ile jest pod wrażeniem tego co wniesiono w Lielivarti (plus to że zadbano o zaplecze rolnicze, jak i o duże zapasy żywności), to jednocześnie wyjawiła spore rozczarowanie tym że Tobul jej zdaniem nie ma przygotowanej karczmy do godnego przyjmowania gości. Co przekaże królowi Dognarowi!
Kontynuacją rozmowy było zapytanie się Kali o to, skąd są Ludzie w osadzie, zwłaszcza traktowany niemal jak krasnolud niejaki Alojzy. Tobul wyjawił historyjkę związaną z uratowaniem Alojzego oraz to, że już zdążył pomóc osadzie. Poza tym wyjawił też, że wstępnie dogadał się z Siczą aby bandy od niej nie podjeżdżały osady i jej okolic.

Seneszal odebrała to jako prowadzenie przez Tobula polityki zewnętrznej na własną rękę i pokiwała palcem że Tobul powinien ściśle trzymać się instrukcji królewskich które zabraniają wszelkich kontaktów z Siczą. Tobul bronił tego, że jedynie co zapewnił to bezpieczeństwo (lekkie kłamstewko, bo poniekąd ugadał się z Zuglarem na podwaliny pod potencjalny sojusz z Kozakami!); jego Intent to przekonanie Kali, że polityka Tobula jest bez zarzutu i aby król Dognar dał mu dalszą zieloną rękę na to co robi z pozostałą częścią Śniących Wzgórz. Porażka to oczywiście początek końca kolacji oraz to, że Kala szepnie swojemu wujkowi Dognarowi "Tobul bawi się w kontakty z Siczą" i tylko tyle. Albo aż tyle...

Coarse Persuasion B4 + 1D Help (Thangard przyznał Tobulowi, że on ma prawo kontaktować się z Kozakami w sprawie podtrzymania neutralności) + 1D FoRK (chyba Soothing Platitudes) -> 6D open-ended vs Ob 6 -> rolls [5, 1 -> 2 -> 2, 6+5, 6+1->2, 5, 1 -> 2] - 5 sukcesów, wydanie Fate Arthy nie pomogło, wydanie Deeds Arthy także nie pomogło (trzy przerzucone kostki i wszystkie dały po "2"!!!). O włos, ale jednak o włos za mało...

Końcówka tego wieczoru to nocne rozmowy Tobula z Grimmem. Tobul przekazał Grimmowi list od króla Dognara i to stało się głównym przedmiotem rozmowy pomiędzy nimi (obok tego, że Kala przekaże mocno ambiwalentną opinię o karczmarzu). Ze szczegółów wynikło, że będą musieli faktycznie zrewidować ich stosunek do Górującego Królestwa...

Scena nr 4 - Inauguracja Lielivarti
20 września 2999 roku Srebrnej Ery, późny poranek

Ta scena obyła się bez rzutów, ale tylko dlatego, ponieważ potencjalny konflikt został załagodzony nim Grimm i Thermyr zaczęli rywalizować o los Darmara. Służyła ona oficjalnej zmianie politycznej sytuacji w Lielivarti, nadaniu statutu Dziewiątej Twierdzy, nominacjom i awansom.

Najpierw oficjalnie ogłoszono włączenie Lielivarti oraz okolicznej Przełęczy do Górującego Królestwa. Potem Thangard awansował Grimma na Kapitana Twierdzy Lielivarti. Następnie Thangard ogłosił szereg stanowisk i funkcji jakich teoretycznie Twierdza potrzebuje. Z tych ważniejszych: zbrojmistrz, kwatermistrz oraz instruktor (szkolący rekrutów).
Tutaj zastosowałem zasadę z rozdziału Resources "Titles". Czyli z uwagi na poważny skok społeczny Grimma, podniosłem jego exponent Resources o 1 (z B1 do B2), ale podniosłem też jego Lifestyle Maintenance roll o +1 (ma na utrzymaniu trzynastu żołnierzy!).
O ile Thermyr wystąpiła w przód jako "zbrojmistrz", zaś Tobul jako "kwatermistrz", to główna drama nastąpiła o instruktora. Grimm proponował Darmara, ale ten wprost ujął że uzgodnił ze swoją przybraną córką że zamierza wrócić do kowalstwa, zaś byłby skłonny raz jeszcze zastanowić się nad funkcją instruktora tylko w przypadku awansowania go na Szarobrodego. Bohaterowie lekko pokłócili się między sobą (Grimm i Thermyr),a le czuć było że nie chcą rozpętać konkretnej wrzawy czy sporu...

Tobul "wypchnął" werbalnie swoją małżonkę Rith, proponując aby ona zajęła się szkoleniem milicji osady. O ile awansowanie jej od razu na Szarobrodego było wątpliwe (jedynie w przeszłości odbyła 10 lat służby jako zwykły trep), to Rith zgodziła się na tymczasowe objęcie tego stanowiska aż do końca wiosny.

Scenę tę domknęła sprawa Komisji Trójstronnej oraz jej autorytetu względem Króla oraz sąsiedztwa (Kari-Bek a jej książę). Nikt nie sprzeciwił się temu, kiedy Tobul odpowiedział Kali że "Komisja Trójstronna to ciało doradcze dla mnie", wiec seneszal wręcz przyklasnęła temu że królowi Dognarowi opowie iż w dalszym ciągu to głównie Tobul przewodzi osadą, zaś Grimm i Thermyr mają zaledwie status doradcy...

Scena nr 5 - W końcu biesiadowanie!
20 września 2999 roku Srebrnej Ery, reszta dnia

Bez ceregieli przewinęliśmy odrobinę czas, więc od popołudnia rozpoczęło się świętowanie włączenia Lielivarti do krasnoludzkiego królestwa - przez bite pięć dni. Oto pierwszy dzień biesiadowania! Opisałem pokrótce jak to krasnoludy chleją i śpiewają, zwłaszcza Kala i to jak jej całkiem nieźle to wychodzi. 

Zanim przejdziemy do konkluzji tej sceny, wspomnę że Thermyr odszukała Enrę podczas pierwszych godzin biesiady i poprawiła dziewczęciu humor, akceptując jej aplikację na nowicjusza do przyuczenia do zawodu Twórcy.

Tę scenę "zrobiło" to że Grimm postanowił zdobyć rękę/serce pani seneszal! Szykował się na to, że podczas włączenia się o śpiew (kto lepiej zaśpiewa), "zaśpiewa lepiej od niej" i tym samym zwróci swoją uwagę na nim. Ale nie był w tym osamotniony! Thermyr retrospektywnie postanowiła mu pomóc, przygotowując mu laurkę ze stalowej blaszki z wytrawionym serduszkiem ("laurka po krasnoludzku"). Zaś Tobul postanowił podlewać mocniejsze trunki w większych ilościach dla Kali, aby uczynić ją bardziej podatną na sugestie czy wpływ (+1 Ob do konkurowania z Grimmem).

Czyli każdy BG rzuca: Thermyr to Etching (Ob 2) jako Linked Test wspierający test przeciwstawny Grimma z Kalą (Sing vs Sing; domyślnie mają +1D za wzajemny stan podchmielenia), zaś Tobul ma osobny rzut na Waiting Tables vs Perception pani seneszal. Stawką jest to, że w przypadku niepowodzenia Grimma, zainteresuje się nim ktoś inny...

#1 Test:
Tobul: Waiting Tables BL's root B6 -> 6D ->  rolls [2, 5, 3, 5, 3, 4] -> 3/2 = 1,5, czyli tylko 1 sukces efektywnie
Kala: Observation BL's root B5 -> 5D -> rolls [2, 1, 2, 5, 4] -> 1 sukces.
Remisy wygrywa strona pasywna/broniaca się, więc Kala nie daje się upić mocniej niż sama chce...

#2 Test (Linked Test to #3)
Thermyr: Etching B3 + 1D FoRK [Black Metal Artifice] -> 4D vs Ob 2 -> rolls [6+3, 6+2, 1] -> 2 sukcesy, zdany, wydanie Fate Artha nie pozwoliło zrobić naprawdę łądnej stalowej laurki (brak dodatkowej kości dla Grimma, ale fizycznie posiada przyzwoitą stalową laurkę!)

#3 Test (Main):
Grimm: Sing B2 + 1D advantage + 1D FoRK (Soothing Platitudes) -> 4D -> tylko jeden sukces...
Kala: Sing B4 + 1D advantage -> 5D -> rolls [4, 3, 6, 6, 2] -> 3 sukcesy.

Definitywnie Kala nawet nie zwróciła uwagi że Grimm jakoś szczególnie śpiewa ponad pijackie szanty...

Natomiast to Tara (kamieniarka) zainteresowała się tylko odrobinę młodszym od niej Grimmem, już kapitanem i to śpiewakiem! Weszło to w sukurs z tym, że jego podwładny szarobrody Ulfar zaprosił go do wspólnego picia! Ale do tego wkrótce przejdziemy, czas na Tobula:

Otóż nasz karczmarz postanowił najpierw dowiedzieć się czym zajmują się ci trzej kupcy którzy przybyli do jego osady, a potem porozmawiać z jednym z nich. To pierwsze to Graduated Test (prosty test stopniowany - im więcej sukcesów, tym lepiej, tylko brak sukcesów to jakaś komplikacja), a dokładnie Merchant-wise:

Merchant-wise BL's root B6 -> 6D -> 3 sukcesy dzielone na dwa to wciąż tylko jeden sukces po zaokrągleniu w górę.

Powiedziałem graczowi powszechne informacje: to kupcy specjalizujący się w przewożeniu zamówień po twierdzy-mieście Kari-Bek (oraz od Kari-Bek do okolicznych osad), a do Lielivarti pojawili się aby przekazać dawno temu zamówione meble, akcesoria oraz sprzęt rzemieślniczy przez pierwszych osadników. 

Poszukiwania kupca który byłby w stanie dostarczyć drewniane figury różnej wielkości i piękna (pośród tej trójki) to test Circles (Ob 2). Z perspektywy Gorzelnika (lifepath Brewer) kupcy są powszechnie przewijającymi się krasnoludami, więc jedyne co podbiło bazowe Ob 1 to oficjalne wyższa pozycja jako przywódcę Osady-Twierdzy.

Circles B3 + 1D Reputation (Komisarz Lielivarti) -> 4D vs Ob 2 -> rolls [4, 6, 6, 5] -> 4 sukcesy!

Gracz nazwał swój nowy kontakt (kupiec Limus), czyli Tobul przypomina sobie starą znajomość. O ile tutaj faktycznie zaniedbaliśmy aspekt odgrywania ich rozmowy (Grimm i jego problemy wysunęły się naprzód), to na koniec sesji powiedziałem graczowi że jest w stanie zapewnić różne rzeźby w granicach cen Ob 3-6 za uczciwą cenę - i jest gotów dostarczyć zamówienie jeszcze przed pierwszymi śniegami...

W tym czasie Thermyr postanowiła przeprosić seneszal Kalę za jej impulsywną próbę przekupstwa urzędnika królewskiego. Kala przyjęła przeprosiny, ale jednocześnie wyczuwając że Thermyr naprawdę zależy na poprawie relacji z nią, zaproponowała jej drugą - na tej sesji - propozycję nie do odrzucenia: najlepiej co miesiąc ma zdawać raporty z działań Grimma i możliwie tego co wie o działąniach Thangardach. Ergo - szpiegostwo! Twórczyni W Żelazie zgodziła się na tę cenę przeprosin oraz nie wspominania królowi Dognarowi samej próby przekupstwa...

Tara, chyba piąta najważniejsza osoba w Lielivarti,
zaraz po BG i Darmarze...
Natomiast Grimm miał dwa problemy. Po pierwsze, niespodziewane towarzystwo Tary. Po drugie, Ulfar naciskał, aby na dobry początek ich współpracy urządzić konkursik na picie złotego trunku. Grimm jednoznacznie chciał wyłgać się ze względu  na swoją Przysięgę złożoną wujowi - iż przysiąg w jego obecności nie upijać się! Wyjawił mu to jako brutalną prawdę, czyli test Ugly Truth (Ob 1). Stawką jest to, że jeśli Kapitanowi nie wyjdzie, to Ulfar uzna że jego nowy przywódca jakoś nadzwyczajnie unika alkoholu...

Ugly Truth BL's root B5 -> 5D vs Ob 2 (Ob 1x2) -> rolls [6+2, 6+4, 6+6+2, 1, 5] -> 6 sukcesów!

Ulfar naprawdę serio przyznał, że Przysięga jest ponad wszystko i mimo iż sam zobowiązał się składać Zwady w ich miejsce, nawet uszanował decyzję swojego przełożonego i życzył mu powodzenia z panną Tarą.

Co do Tary, to jednoznacznie chciała ona uwieść Grimma aby spędził z nią czas aż do świtu, będąc nieporadnie aż nad to bezpośrednią. Gracz grający Grimmem zaproponował to, czy Grimm połapie się w to co Tara chce go wplątać! Czyli jego test przeciwstawny Will vs Seduction kobiety! Stawką jest to, że albo Grimm odczyta w porę że Tara chce go wykorzystać aby później domagać się od niego narzeczeństwa (sukces) albo da się ponieść wraz z nią wspólnie do łoża i tym samym dać się wykorzystać (porażka). Zwyczajowo, oboje +1D do rzutu za stan podchmielenia...

Grimm: Will B4 + 1D Advantage -> 5D -> rolls [1, 4, 1, 3, 4] -> 2 sukcesy
Tara: Seduction BL's root B4 + 1D Advantage -> 5D -> rolls [1, 1, 2, 1, 4] -> 0,5 sukcesy, czyli właściwie to 0.

Grimm nie chciał dać się wplątać w matrymonialną sieć, ale z drugiej strony starał się nie sprawiać przykrości Tarze. Odmówił więc pogłębiania ich znajomości na ten wieczór, ale wręczył jej na odchodne stalową laurkę z wytrawionym serduszkiem. Intent: pozbyć się towarzystwa Tary, Stake: jeśli Grimmowi się nie uda, Tara uzna że Grimm gra trudno dostępnego, ale dojdzie do złudnego przekonana że on także jest w niej zakochany! Rzut to Soothing Platitudes (Ob 4).

Soothing Platitudes B2 + 1D Advantage -> 3D vs Ob 4 -> rolls [6+2, 1, 2] -> tylko jeden sukces mimo wydania Fate...

Grimm teraz jest pomiędzy kombinowaniem jak podejść po raz drugi (innego dnia) do Kali, a pomiędzy niechcianą adoratorką!

Cliffhanger kończący sesję
Jeden z arbalesterów urwał mir biesiadowania, alarmując że "Kozacy kradną konie i chcą uciec!".

Rozdanie Arthy

Jednogłośnie uznaliśmy że Themyr zasługuje na nagrodę Embodiment: za całokształt jej desperacji celem zdobycia funduszu królewskiego, a potem uratowania własnego tyłka. Plus inwencja twórcza ze stalową laurką. Poza tym, przez całą sesję graczka odgrywała lepiej i przede wszystkim równiej niż na którejkolwiek z poprzednich ośmiu sesji...

Ponadto w sumie zagłosowaliśmy, że każdy z Bohaterów Graczy zasługuje na nagrodzenie Embodiment. Grimm za to ze walczył o szacunek dla Alojzego przed własnym wujem który nie znosi ludzi, plus za kombinowanie jak zainteresować soba Kalę, jak wywinąć się z konkursu na pijaństwo oraz jak grzecznie spłąwić Tarę. Tobul: wyraziście odgrywał polityka który walczy o swoją pozycję, raz nieudanie, a raz przepchnął swoją małżonkę jako instruktorkę (mimo jej braku doświadczenia jako instruktor!), plus oddanie własnej dużej chaty jako kwatery dla Kali. 

O ile kategoria MVP odpadła za tę sesję (może w następnej - konkluzja scenariusza - przytrafi się?), to na Workhorse'a  zdecydowaliśmy że Tobul "wedle fikcji" kwalifikuje się pod to. Przewodził on przyjęciu gości oraz szykowaniu dla nich kolacji, rozwiązał w porę kwestię Darmara proponując alternatywę (zapobiegając sporowi pomiędzy Grimmem a Thermyr), plus wspierał Grimma w tym aby ten miał jak bezpośrednio ubiegać się o względy Kali. 

Grimm: 4 Fate oraz 2 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Kala jest kobiętą o której względy chce walczyć. Zacznę ubiegać się o jej uznanie." (Podjął się próby przykucia jej uwagi śpiewem)
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Nie zadaję niepotrzebnego Bólu" (Starał się aby Tarze nie było przykro po próbie odrzucenia jej względów)
  • 1 Fate za Oath "Poprzysiągłem Wujkowi że nigdy nie zobaczy mnie więcej nietrzeźwego. " (Skutecznie wybronił się przed szansą na bycie pijanym w obecności wujka Thangarda)
  • 1 Fate za Instynkt nr 2"Alkoholi się nie odmawia. Szczególnie od Towarzyszy." (Wstępnie popił trochę z Pancernymi Toporami, co skłoniło jego szarobrodego Ulfara do eskalowania sytuacji).
  • 1 Persona za zrealizowanie Beliefa nr 1 "Udowodnię Wujkowi że Krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło.  Zbuduje pasiekę z prawdziwego zdarzenia." (W zupełności udało mu się przekonać wuja Thangarda do idei kolekcji miodu na alkohol oraz w celach spożywczych.)
  • 1 Persona za Embodiment
Thermyr: 5 Fate i 1 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Doprowadzę Twierdzę Lielivarti do zapisania w annałach historii, jako jej zbrojmistrz. W tej nowej roli poproszę przedstawiciela króla o stałe dostawy węgla drzewnego." (Podjęła desperacką próbę i nie powiodło się, ale dalej to popchnęło fikcję do przodu!)
  • 1 Fate za Belief nr 3 "Pragnę wykuć najpotężniejszy topór, który będzie siać postrach w sercach naszych wrogów, a imię jego będzie znane w najdalszych zakątkach wszystkich znanych nam królestw. Wykuję ten topór w błękitny księżyc." (Szukanie kogoś kto wie kiedy będzie następny Błękitny Księżyc jest wystarczające)
  • 1 Fate za Oath nr 4 "Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi." (Załatwiła wstępnie Darmarowi kogoś kto wybuduje mu kuźnię, w dalekiej perspektywie to zwiększenie możliwości kowalskich/zbrojmistrzowskich Sprawców)
  • 1 Fate za Instynkt nr 3 "Nigdy nie zaoferuje komuś złej jakości broni." (Za wszelką cenę szukała innych rozwiązań niż podpisanie etycznie wątłego kontraktu)
  • 1 Fate za Trait "Impulsive" (desperacka próba przekupstwa urzędnika królewskiego, kosztem nie tylko siebie!)
  • 1 Persona za Embodiment
Tobul: 5 Fate i 2 Persona
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd" (Bronił Alojzego jako słusznie uratowanego człowieka przed Kalą).
  • 1 Fate za Oath "Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha.  Udekoruję ją w krasnoludzkim stylu" (Skontaktował się z kupcem który może mu zapewnić te rzeźby)
  • 1 Fate za Instynkt nr 1 "Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu" (Kala zanotowała to, że Tobul musiał ją ugościć w chacie klanowej w obliczu karczmy ubogiej w wyposażenie pokoi).
  • 1 Fate za Instynkt nr 2 "Nie omieszkam przejść obojętnie obok niekrasnoluda" (Tak jak za Belief nr 1, z naciskiem na narażenie się Kali a jej raport jaki złoży królowi Dognarowi...)
  • 1 Fate za Trait "Royal Favourite" (Naraził się tym, że zdaniem Kali bawi się w samowolną politykę zagraniczną!)
  • 1 Persona za Embodiment
  • 1 Persona za Workhorse

Łącznie trójka graczy rekordowo zebrała aż 19 punktów Arthy! Nie często to się zdarza, zaś aż 14 Fate Artha na grupę to sprawka zarówno zręcznego wycelowania w Instynkty postaci, jak i niezrealizowanych dwóch z trzech Osobistych Celów. Gdyby wszystkie trzy się udały, Thermyr miałaby 4F+2P, zaś Tobul 4F+3P. To tylko podkresla, że zasady Arthy dały nam bardzo pozytywny feedback odnośnie tego jak wspólnie gramy według BITs postaci graczy!

Widać też że Beliefy nr 2 obu postaci graczy nie sprawdzają się. O ile na Tobula to czasu nie starczyło (chociaż mógł próbować oderwać Grimma od Tary, aby wraz z nim porozmawiać z kupcem Limusem - zarobiłby Fate Arthę za samą próbę). to w przypadku Thermyr już sama graczka przyznała że Belief o próbie przekonania Tobula do jej organizacji nie wypala i właściwie ją interesuje coś innego...

Mozę 5 Persona Artha na trójkę graczy wydaje się odrobine za dużo, ale jak dotąd w kampanii, gracze na bieżąco wydają całą tego typu Arthę! 

Wnioski i Podsumowanie


To kolejna sesja która fajnie pokazuje że odgrywanie postaci także ma wagę oraz wpływ na fikcję, że "Say Yes" działa w Burning Wheel nie bez powodu, a teoretycznie Thermyr mogła zarobić Personę Arthę za Moldbreaker nie testując czegokolwiek w trakcie rozmowy z Kalą: gdyby po prostu odmówiła kontraktu oraz dalszych prób wybłagania/przekonania funduszu od króla. Tym razem wykonano tylko 13 rzutów na sesji, mniej więćej po równo (Grimm: 5).

Planuję zakończyć scenariusz inauguracji Lielviarti na następnej sesji, mam nadzieję że uda nam się rozegrać pozostałą noc oraz cztery następne doby w jedną sesję.

Już także krystalizuje się to co będzie się dziać przez następne 3-4 miesiące: wszyscy gracze planują wyjazd sylwestrowy do Kalb-Gul, Thermyr chce wykuć swój topór ostateczny 29 listopada 2999 roku, zaś jeszcze pod koniec września Tobul wraz z Komisją już będą musieli podjąć szereg zapowiedzianych decyzji (a dojdzie parę kolejnych!). Gracz grający Tobulem planuje jesienną podróż do Siczy, aby głównie ją odwiedzić, ściągnąć rodzinę łowcy skarbów Deteka do Lielivarti + jakieś bieżące potrzeby. Ponadto podczas nocnej rozmowy, Grimm i Tobul zgodzili się co do tego aby zaplanować jakąś Kozacką Kolonię, aby tam pod cieniem lokalnego wzniesienia i puszczy ukryć (przed okiem Thangarda i przedstawicieli królewskich) osiedlanie Kozaków na ich ziemiach!

Tak to się przytrafiło że Grimm rozwinął coś w kampanii zaledwie dwukrotnie (pozostali BG: czterokrotnie). Natomiast świeżo upieczony Kapitan jest tylko rzut beretem od podniesienia swojej cechy Will (na B5), atrybutu Circles (na B3), umiejętności Soothing Platitudes (na B3). Dwa pierwsze ma od paru sesji, po tej sesji doszła pozycja trzecia jako coś co lada sesję może zaliczyć awans!

Z ciekawostek, to dopiero druga sesja na dziewięć, w której nikt z BG nie stosował akcji Helping dla kogoś innego. Albo gracze mieli sceny indywidualne, albo pomagali w inny sposób (Linked Test bądź pośrednio jak Tobul). 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.