czwartek, 31 maja 2012

Karnawał Blogowy #31 - Broń w RPG - podsumowanie

Karnawał Blogowy RPG
Dzisiejszego dnia zakończy się 31. edycja Karnawału Blogowego, na temat "Broń w RPG". Z tej okazji ostanowiłem podsumować ją, jako że pod tę edycję napisano przyzwoitą ilość tekstów o różnej (najczęściej - dobrej i lepszej) jakości. Mogę stwierdzić, że 31. edycja KB udała się i odniosła trochę większy sukces niż dwie poprzednie.

wtorek, 29 maja 2012

Graj Mechaniką! - Zasady domowe

Black Dice, fot. Mariano Kamp, licencja CC BY-NC 2.0
Trzeci i ostatni tekst z cyklu "Graj Mechaniką!". Sprawa niebłaha, dotyczy sytuacji, kiedy z jakiegoś powodu gotowy system RPG (bądź mechanika) nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Temat zasad domowych, czyli "do czego służą?", "dlaczego są wprowadzane?" i "jeśli je wprowadzać, to w jaki sposób?". Zagadnienie nieobce graniu mechaniką, wpływa na to czym tak naprawdę będziemy grać w RPG (z perspektywym mechaniki gry).

Omówienie zagadnienia oraz porady dotyczące tego, jak warto pochodzić do modyfikacji systemu RPG/mechaniki gry i co warto w związku z tym wiedzieć.

piątek, 25 maja 2012

Inspiracje z PC #7: Mroczne Wieki

Screenshot z gry Crusader Kings, źródło własne
Gra dynastią w królestwie, gra królestwem. W tym olbrzymim uproszczeniu można opisać rozgrywkę w grach od Paradox Interactive z serii Crusader Kings (polska wersja jęz.: Mroczne Wieki). Okres historyczny od 1066 do 1453. Prowadzimy dynastię możnowładcy w wybranym przez nas państwie (lub jego fragmencie takim jak księstwo czy hrabstwo). Obie edycje CK to strategie czasu rzeczywistego, opierające się zarówno na zarządzaniu podległymi ziemiami, jak i własnym dworem, swoim aktualnym władcą oraz członkami jego rodu (w ograniczony sposób).

Zarówno to, jak i inne pomysły z Crusader Kings można przyjąć do RPG. Co prawda dobrze znana jest mi głównie pierwsza odsłona tej gry, lecz sądzę, że moje przemyślenia również pozostaną adekwatne odnośnie CK 2.

wtorek, 22 maja 2012

Graj Mechaniką! - Esencja gry

Black Dice, fot. Mariano Kamp, licencja CC BY-NC 2.0
Drugi tekst z cyklu "Graj Mechaniką!", czyli porady dotyczące erpegowej rozgrwki. Uzbrojeni we wskazówki z "Karty postaci" możemy przystąpić do tego, jak w praktyce stosować to co na bohatera się składa, w tym kartę postaci. Ten tekst odpowiada na pytania "jak grać mechaniką?", "dlaczego gra mechaniką może być fajna?". O tym, że mechanika gry poprzez rozstrzyganie konfliktów w rozgrywce może służyć do kreowania akcji oraz opowieści.

Wpis ten obejmuje nie tylko wskazówki dla uczestników prowadzących swojego Bohatera Gracza, ale także dla prowadzących grę ("mistrzów gry") w ramach prowadzenia BNów i gry elementami sceny sesji.

piątek, 18 maja 2012

Inspiracje z PC #6: Minecraft

Screenshot z gry Minecraft, źródło własne
Jedna z obecnie najpopularniejszych tzw. "komputerowych gier niezależnych". Tej gry nie trzeba przedstawiać. Minecraft. Gra w sandbox i survival, konstruowanie świata z klocków, jak kto woli. Mimo swojej mocno sześciennej i nieambitnej grafiki 3D, śmiertelności postaci wyższej niż na serwerach w CoD: Modern Warfare 4, fanów tej gry można liczyć w milionach na świecie. Nie należę do fanów Minecrafta, aczkolwiek uważam, że gra warta jest uwagi, choćby pod kątem szukania pomysłów do swojego RPG.

Myślę, że w Minecrafcie można znaleźć inspiracje do gry w RPG, sięgające dalej niż na dłubanie kilofem w kamieniu. W skrócie - gra w przetrwanie oraz tworzenie świata.