wtorek, 8 maja 2012

Graj Mechaniką! - Wstęp

Black Dice, fot. Mariano Kamp, licencja CC BY-NC 2.0
Od dłuższego czasu chciałem napisać tekst na ten temat. O tym, jak warto Grać Mechaniką. Pomoc dla tych, którzy chcieliby radzić sobie ze stosowaniem mechaniki gry na sesjach RPG, lecz z jakiegoś powodu nie wychodzi im to tak jakby chcieli. O tym, że nie trzeba bać się mechaniki gry. O tym, że mechanika gry może być sprzymierzeńcem gracza. O tym, że można bawić się mechaniką gry. To wszystko w nowym cyklu "Graj Mechaniką!"

Ten cykl nie odpowie na pytania typu "czy jest to najlepszy/jedynie słuszny sposób na RPG?". Będzie zbiorem porad, które można zastosować w RPG.

W pierwszym wpisie wprowadzę pewne założenia. Stanowią one sugestie, wedle których porady z "Graj Mechaniką!" mogą działać efektywnie. Te założenia mogą ułatwić zrozumienie "Graj Mechaniką!". Zdaję sobie sprawę z tego, że napisane przeze mnie wskazówki nie zawsze będą sprawdzać się w każdej odmianie RPG jaka może istnieć.

 - Mechanika służy do kreowania fabuły. Jest to główne spoiwo "Graj Mechaniką!". Uważam, że reguły systemu RPG są dobrym narzędziem do tworzenia opowieści i wpływania na świat przedstawiony. Dzięki mechanice gry, mamy szereg możliwości, by nasz bohater stał się tym, jak jest opisany na karcie postaci.
 - Nadrzędność mechaniki na stole. Oznacza to, że każdy z uczestników sesji RPG jest równy wobec mechaniki gry. Gwarantem tej równości jest gra niezmiennym zestawem reguł gry. To gwarantuje stałość i przewidywalność narzędzi na sesji - a to ważne, gdy chcemy korzystać z mechaniki w grze.
 - Podręcznik nie gryzie. Podręcznik jest po to, by zarówno prowadzący grę, jak i gracze korzystali z niego poza grą i w trakcie gry. To ułatwia zapoznawanie się z regułami gry.

Cykl "Graj Mechaniką!" składać się będzie z tekstów:
 - Karta postaci
 - Esencja gry
 - Zasady domowe

"Karta postaci" będzie wstępnym zbiorem wskazówek o tym, jak warto korzystać z karty postaci. "Esencja gry" to porady na temat, jak grać postacią (BG czy BNem) oraz o innych tematach dotyczących stosowania mechaniki gry. "Zasady domowe" to zbiór moich przemyśleń oraz porad odnośnie podchodzenia do tematu modyfikacji reguł gry.

Moim zamiarem jest napisanie cyklu "Graj Mechaniką!" tak, aby wskazówki mogły dotyczyć możliwie wielu systemów RPG. Pojawią się proponowane porady podparte przykładami na podstawie jakiejś postaci bądź systemu RPG. Chcę zrealizować ideę almanachu o graniu mechaniką. Istnieją almanachy o tym, jak bawić się fabułą, narracją, sztuczkami, odgrywaniem. Ale trudno znaleźć te, które radzą, jak warto bawić się mechaniką. Jest luka do zapełnienia.

3 komentarze:

  1. No, jestem ciekawy co tam napisane będzie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zmień, proszę, czcionkę - obecnie jest pfff i pfffa na polskich znakach. Porzucając onomatopeje, polskie znaki są mniejsze od pozostałych i przez to tekst wygląda nieestetycznie. A to jest problem.

    OdpowiedzUsuń