piątek, 31 stycznia 2020

Burning Dwarven Fortress #6 - krasnoludy są jak dzieci

To mogła być całkiem zgrabna i obfita w akcje sesja, ale niestety z przyczyn pozagrowych przerwana przedwcześnie; jakiś kwadrans przed pełną trzecią godziną. Dlatego też zdążyliśmy głównie rozegrać pewien jeden kłótliwy dzień w świecie przedstawionym oraz downtime na następne dwa tygodnie. Ale nie powiedziałbym, że się nie działo... 

...albowiem wszyscy gracze uczestniczyli w rozegranym Duel of Wits! Ten konflikt zajął nam połowę czasu rzeczywistego sesji, ale w sumie jakoś tego nie żałuję. Każdy miał swój moment na wykazanie się na sesji. Z drugiej strony, nałapałem co najmniej dwa "drobne" błędy podczas DoW, raz na niekorzyść gracza, raz na niekorzyść swoją...

Swoją drogą, takiego pecha w ostatnich rzutach na sesji to dawno nie widziałem... na bodaj 20 kości (oba testy jednego z uczestników sesji) żadnej szóstki na ani jednej kostce!

Sesja z 26 stycznia (po dwóch tygodniach przerwy), rozegrana za pomoca Discorda + Roll20.

Przypomnę skład liderów ekspedycji osadniczej w tej kampanii
  • Grimm "Lunarist" z rodu Dastod, Szarobrody z zacięciem do zarządzania osadą
  • Thermyr, Twórczyni W Żelazie, brodata i od dziś przywódczyni organizacji Sprawców w Lielivarti.
  • Tobul z klanu Akur [przywódca ekspedycji], Klanowy gorzelnik z ambicją posiadania własnej karczmy.
Relationships (Ważne postacie niezależne wpisane na kartę postaci w Relacjach) w Lielivarti:
  • Darmar, Twórca w Żelazie, Długobrody z osady Lernashqta, po służbie wojskowej, mentor i przybrany ojciec Thermyr.
  • Rith, żona Tobula, Twórczyni z urodzenia, Kilofiarka z umiłowania
  • Urist, syn Tobula i Rith, młody Kupiec wychowany po klanowemu.

Beliefs + Instincts + Traits Protagonistów:

Pogrubione to wprowadzone BITsy przed tą sesją.


Beliefs Instincts Traits
Grimm Dastod (գրիմմ Դաստոդ) Udowodnię Wujkowi że Krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło. Zbuduję pasiekę z prawdziwego zdarzenia. Nigdy nie rozdaję się z Luną (moim toporem) i zawsze gdy jest okazja chce go wypolerować. Dvarven Racial + Humility in The Face of Your Betters [char], Proud (char), Oddly Likeable (char), Thousand-yard Stare (dt)
Uważam że Thermyr zaczyna się zbyt panoszyć i myślę że może coś planować. Trzeba się temu bardziej przyjrzeć. Alkoholi się nie odmawia. Szczególnie od Towarzyszy.
Nie zadaję niepotrzebnego Bólu (kiedy stosuję przemoc). Zawsze działam nadgorliwie.
[Przysięga] Przysiągłem wujkowi naczelnemu kapitanowi Thangardowi, że nigdy więcej nie zobaczy mnie nietrzeźwego.
Thermyr (տհերմյր) Doprowadzę Lielivarti do zapisania w annałach historii jako jej zbrojmistrz. Dozbroję naszą (przyszłą) armię, dzięki temu odeprzemy inwazję Ludzi. Gdy wyczuwam niebezpieczeństwo wyciągam mój topór. Dvarven Racial + Determined (char), Humility (char), Stolid (char), Patient (char), Hard Work (char)
Wierzę, że Tobul może doprowadzić Lielivarti do zguby i dlatego muszę go mieć na oku. Nie ufam jego decyzjom. Dbam o to żeby mój warsztat był czysty i uporządkowany.
Pragnę wykuć najpotężniejszy topór, którym będę siać postrach w sercach naszych wrogów, a imię topora będzie znane w najdalszych zakątkach wszystkich znanych nam królestw. Przygotuje wzór do wykonania topora. Nigdy nie zaoferuję komuś złej jakości broni.
[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi
Tobul Akur (տոբուլ ակուր) Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd Zawsze jestem przygotowany do przyjęcia gości w swoim domu Dvarven Racial + Royal Favourite (char), Iron Will (dt), Dispute Settler (C-O)
Przygotuję Grimma na swojego następcę - przywódcę twierdzy. Na początek nauczę go rozmów z kupcami. Nie omieszkam przejść obojętnie obok niekrasnoluda
Uważam że wiedza nie powinna leżeć odłogiem i powinna być wykorzystywana, przez krasnoludy. kogoś innego, czy nawet ludzi! Zawsze staram się wiedzieć co Darmar robi
[Przysięga] Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Zacznę od wybudowania karczmy.

Wytłuszczone (i z kursywą) Przekonania to te które gracze wstawili na miejsce zrealizowanych na poprzedniej sesji. Grimm daje wyraz temu, że nie ufa Thermyr z racji uformowania przez nią organizacji zgarniającej wpływy na przekór zarządztwu Tobula. Natomiast Thermyr wyraża opinię, iż nie ufa Tobulowi i jego niekonwencjonalnemu podejściu... 

Będzie ciekawie.

Stan Twierdzy Lielivarti na początek sesji nr 5:
Mieszkańcy: 35
- czyli kilka rodzin, w tym Tobula Akul
- młoda rodzina dvergarów z rodu Lokum
- rodzina zielarza Uzola.
- Sprawcy (kamieniarka Tara, rodzina cieśli plus kilku pozostałych; w sumie 12 krasnoludów licząc Thermyr)
Istotne nieruchomości/budowle/infrastruktura:
- Palisada (etap nr 1 murów) wybudowana
- Kuźnia Thermyr (Dwarven Workshop).
- Kamienna dwupoziomowa posiadłość Grimma.
- Duży zwykły dom rodziny Akulów.
- Prowizoryczny mały warsztat kamieniarski (Dwarven "Tiny" Workshop)
- Liczne jaki i muły dobrze zadbane
- Pobliskie pola obsiane

- Budowa kamienicy strażniczej z granitu: około 80% postępu.

Sesja Właściwa


Scena nr 1 - burza o zbyt długą budowę mieszkalnej strażnicy.

25 lipca (lato) roku 2999 Srebrnej Ery

Dagra, pani garbarka i krawcowa
Scena zapowiadana od dłuższego czasu w ramach dodatkowych konsekwencji (nieudanego) rzutu NPCa na budowę trzypiętrowej mieszkalnej strażnicy, albowiem Tara (NPC) podjęła się ostrożnego ("Careful") podejścia do inwestycji. Za zgodą Grimma oraz Tobula, ale tylko my jako gracze o tym wiemy. Osadnicy w Lielivarti? Dopiero się dowiedzieli...

Albowiem późnym rankiem tego dnia większość rzemieślników ze Sprawców z pyskatą korpulentną panią garbarką Dagrą na czele, zgromadziłą się i zaczęła kłócić się z Twórczynią w Kamieniu, Tarą. Dagra szukała winnego przeciągającej się od końca maja budowy "Kamienicy", zaś Tara chciała zrzucić z siebie odpowiedzialność za czas konstrukcji budowli. 

Oczywiście cała trójka Protagonistów przybyła na miejsce. Po krótkim obrzucaniu się miejscem na kontynuowanie sporu, padło na halę parterową (już ukończoną) "Kamienicy".

Tobul jako przywódca osady nastawiony był na to, aby pokazać iż on i jego przyjaciel (Grimm) podejmują wiele dobrego dla Lielivarti i że to była ich decyzja z nadaniem dodatkowego czasu Tarze na ukończenie budowli (w której właśnie się znajdują) z uwagi na to, iż zwłaszcza Grimm chciał zadbać o to, aby nie wykonano fuszerki "byle szybciej" a dokładnie ale nieco dłużej. To był konflikt, bo jest stawka: jeśli Tobul wygra, z miejsca wyciszy większość dyskutantów oraz ich zapał do szukania winnego. Ale jeśli przegra, to owszem Dagrze oraz pozostałym Sprawcom (łącznie zebrali się oni wszyscy!) zrobi się przykro, ale to od Grimma zażądają aby więcej nie mieszał się w inwestycje publiczne - inne niż czysto wojskowe!

To test Coarse Persuasion (gracz mógł wybrać jeszcze Oratory bądź Stentorious Debate) wobec Ob 4 (średnie Will gawiedzi). Grimm oraz Thermyr dodali coś od siebie - nie pamiętam dokładnie co - ale liczyło się na tyle, aby zaliczyć im jako pomoc do testu Tobula.

Coarse Persuasion Begiuner's Luck root B6 + 2D Help [Grimm, Thermyr] + 1D Persona Artha -> 8D+1D open-ended vs Ob 8 (Ob 4x2) -> rolls [6+3, 1 -> 2 ,3, 5, 2, 5, 1, 6+5, 6+1] -> tylko 6 sukcesów na osiem potrzebnych, wydanie Fate (przerzut jednej "nieudanej" kostki) nie zmieniło sytuacji.
Tobul nauczył się Coarse Persuasion! Zaczyna tę umiejętność od poziomu B3 (exponent Will: 6/2 = 3)!
Thermyr pomagając Tobulowi podniosła swój Soothing Platitudes z B2 do B3!
Przynajmniej nikt już nie osądzał kamieniarki Tary od winnej całej sprawy. Dagra i jej mąż mają za złe Grimmowi, iż bez wiedzy przyszłych lokatorów "Kamienicy" postanowił przeciągnąć inwestycję na planowane dwa i pół miesiąca (zamiast zakończyć gdzieś w lipcu...). Postawili sprawę wprost: Grimm Dastod powinien zostać odsunięty od zarządzania osadą i co najwyżej skupić się na jej ochronie.

Oczywiście Grimm był całkowicie przeciwnego zdania (jak i pozostali BG!) twierdząc w odpowiedzi, że Thermyr oraz Tobul sami nie poradzą sobie ze wszystkim; zresztą to on przedsięwziął większość działań pod ich nieobecność! To mamy więc Duel of Wits, oba stanowiska przedstawione!

Scena 2 (de facto) - Duel of Wits


Po uzgodnieniu z graczami zastosowaliśmy opcjonalną metodę "Patrol Method" z podręcznika, na podobieństwo rozgrywania konfliktów skryptowych w Mouseguard czy Torchbearer. Czyli każdy w odpowiednio ustalonej kolejności zagrywa swój Volley i jest głównym rzucającym za akcję. Rzut za Body of Argument wykonywany jest przez głównego dyskutanta (Grimma).

Statements of Purpose:
Dagra"Grimm Dastod powinien zostać odsunięty od zarządzania osadą"
Grimm: "Thermyr i Tobul nie poradzą sobie ze wszystkim, nie mogę być całkowicie wyłączony z zarządzania osadą."

Body of Argument (dla obu stron to Big Deal, zwłaszcza dla Grimma - sprawa dotyka jego "dźwignii w fikcji" do realizacji jego Beliefów):
Dagra: Will B4 [4] + Coarse Persuasion B2 [2] = 6
Grimm: Will B4 [4] + Coarse Persuasion B3 [3] = 7
Jak zauważyliśice, przy Big Deal, zamiast rzucać na dodatkowe punkty BoA, po prostu dodaje się exponent z umiejętności.

To zaczynamy pierwszy Exchange:

Exchange 1:
Dagra: Point | Obfuscate | Dismiss
Grimm's Team: Point (Tobul) | Feint (Thermyr) | Incite (Grimm)

Volley 1/1:
Point vs Point.

Obie strony nie słuchają strony drugiej i chcą w widownię rzucić własnym solidnym argumentem. Tobul działa pierwszy, bo jest dużo starszy, a przede wszystkim jest przywódcą osady.

Tobul kontynuuje swój wywód o tym, że Grimmowi osada wiele zawdzięcza i zdążył się sprawdzić jako "cywilny administrator". Pozostałe postacie także wtórowały, to jest Grimm bronił siebie, Thermyr zachwalała dorobek Grimma.

Coarse Persuasion B3 + 2D Help (Grimm - Coarse Persuasion, Thermyr - Soothing Platitudes) -> 5D open-ended vs Ob 1 -> rolls [2-> 4, 4, 5, 2, 6] -> 4 sukcesy po poprawieniu punktem Fate.
(gracz nie zaznaczył w Roll20 że to umiejętność "otwarta", dopiero pisząc ten raport zauważyłęm że jego szóstka powinna była poturlać się dalej...)
BoA Dagry spada z 6 do 2! 

Dagra przygotowała własny argument - o tym, że Dvergarzy służą głównie w wojsku bądź zajmują się sprawami najwyższymi, jak Tradycja nakazuje. I z czego są znani! Natomiast od spraw codziennych powinny być pozostałe kasty!

Coarse Persuasion B2 + 1D FoRK (Reputation-wise) -> 3D open-ended vs Ob 1 -> rolls [1, 2, 6+5] -> 2 sukcesy

BoA Grimma spada z 7 do 5.

W fikcji oba argumenty dotarły do publiki, lecz najwyraźniej Dagra czuje się coraz bardziej zaniepokojoną i zestresowaną tym, że pozostały tuzin publiczności niedługo zacznie opowiadać przykłady o tym jak bardzo Grimm udziela się w Lielivarti...

BoA:
Dagra: 2/6 (-4)
Grimm: 5/7 (-2)

Volley 1/2
Feint vs Obfuscate

Czyli jedna strona prowadzi wywód aby złapać drugą w pułapkę retoryczną, zaś druga chce w międzyczasie zakłócić tenże wywód. Versus Test. Strona broniąca się zdejmuje sukcesy z Feint (ogranicza straty).

Thermyr brnęła w dalszą stronę wymieniania zasług Grimma, celując najpierw w pytania zadane Dagrze. Ta próbowała jakoś temu zakłócić, podając - niezwiązane z tematem - jakieś wątki z zachwalaniem samej siebie. Tak szczerze, to tego Volleya nie pamiętam dokładnie (odgrywania), poza tym że dałem NPCowi +1 Ob za to, że samemu jako MG kiepsko odegrałem Obfuscate (zdaniem graczy brzmiało to jak "Avoid the Topic")...

Thermyr: Soothing Platitudes B3 + 2D help (Grimm, Tobul) -> 5D [+1 do puli sukcesów za +1 Ob przeciwnika] -> rolls [2, 4, 6+1, 2, 1] -> 2+1 sukcesy, mimo wydanego Fate
Dagra: Soothing Platitudes BL root B3 + 1D help (jej mąż) -> 4D [1/2] -> rolls [5, 4, 4, 5, 5] -> 5/2 = 2,5. czyli 2 sukcesy.

W fikcji Thermyr mimo wszystko pokazała, że Dagra nie jest tak dobrze przygotowana do sporu!

BoA:
Dagra: 1/6 (-1)
Grimm: 5/7

Volley 1/3
Incite vs Dismiss

Tutaj Grimm (Incite) chce znieważyć bądź rozproszyć (wybrał to pierwsze) przeciwnika nim ten zainicjuje decydujący cios retoryczny kończący dyskusję. Jeśli zda swój test (Ob 4) i Dagra nie zda swojego testu Steel, wtedy akcja Dagry przepada (a w konsekwencji Dismiss, waha się w następnym Volley)! Jeśli nie zda, to rozmiar porażki daje bonus do akcji Dagry!

Czyli Grimm ostro podważył jej kompetencje, pytając się czy w ogóle coś wie o zarządzaniu osadą i w ogóle "po co się wtrąca". Wtórował temu Tobul.

Coarse Persuasion B3 + 1D help (Tobul) + 2D (Intimidation, Administration) +1D Persona Artha -> 6D+1D open-ended vs Ob 4 -> rolls [2 -> 2, 6+1, 3, 4, 5, 2, 2] ->  3 sukcesy tylko, mimo wydania Fate.

Czyli +1D dla Dismiss dla Dagry!

Dagrę tylko rozsierdziło to co jej Grimm wytyka! Sama (niewiele grzeczniej) wytknęła, że w kastowym społeczeństiwe krasnoludów każda kasta odpowiedzialna jest za inną część życia: Dvergarzy za wojsko, Twórcy za krasnoludzkie wynalazki i konstrukcje, Cechowi za przechodnie rzemiosła oraz handel, zaś Klanowi za rolnictwo i pozostałe dary ziemi. 

Tutaj solennie zwaliłęm, bo zapomniałem dać +2D enpecowi za sam manewr Dismiss...

Coarse Persuasion B2 + 1D help [mąż] + 1D help [advantage] -> 4D open-ended vs Ob 1 -> rolls [4, 2, 4, 3] -> 2 sukcesy, -2 do BoA Grimma.

Czyli w fikcji, obecny Darmar istotnie zanotował że Tradycja nakazuje na pewien ścisły rozdział kompetencji w Społeczeństwie... Ale dalej, Dagra nie zbiła BoA strony przeciwnej do zera, czyli wybiera akcję Hesitation "Stand and Drool": w ciszy stoi jak wryta oczekując że "to jakoś zakończy spór"

BoA:

Dagra: 1/5
Grimm 3/7 (-2)


Exchange 2

Dla formalności zagraliśmy trzy kolejne karty do trzech "Salw", ale była znikoma szansa na to, że ktoś w pierwszym Volley nie zbije jedynego Body of Argument garbarki...

Dagra: Stand and Drool | Rebuttal | Point
Grimm's Team: Point (Tobul) | Dismiss (Thermyr?) | Obfuscate (Grimm?)

Volley 2/1
Point vs Hesitation type action

Tobul wprost wypalił dalej, że szlachta krasnoludzka od małego uczy się między innymi zarządzania twierdzą (obok ćwiczenia władania toporem), co w fikcji potwierdził Grimm. Thermyr natomiast na szybko (w trakcie całego DoW, retrospektywnie) wyrzeźbiła jakiś kamyk i dała na pocieszenie Dagrze....

Tutaj także gracz turlał "magiczny skill" nie zaznaczając tego w makrze na Roll20, nikt nie zwrócił na to uwagi na sesji...

Coarse Persuasion B3 + 2D Help [Grimm, Thermyr] -> 5D open-ended vs Ob 1 -> rolls [4, 3, 6, 2, 4] -> 3 sukcesy, więcej niż było trzeba

To zakończyło na dobre dyskusje, Dagra usiadła przy jakimś stole, a niezdany przez nią test Steel sprawił, że zaczęła rzewnie i głośno płakać (cóż, poczuła się zaatakowana).

BoA:
Dagra: -2/6 (-3)
Grimm: 3/7

Wygrywa Grimm, lecz musi oddać jakiś zwykły Compromise stronie drugiej.

Pokłosie DoW:
Darmar najpierw uczulił Tobula i Grimma o to, że za bardzo weszli na biedną kobietę, i że wystarczy już tej przepychanki słownej. W imieniu garbarki długobrody zaproponował, że mimo wszystko trzeba uporządkować, podzielić i sformalizować proces decyzyjny w zarządzaniu Lielivarti. Przystał on na sugestię Tobula: aby stworzyć "Trójstronną Komisję" w której skład wchodzić będzie przedstawiciel wojska (Grimm), Sprawców (Thermyr) oraz Króla (Tobul).  

Tym jest ten "umiarkowany" Compromise: odtąd żaden z bohaterów graczy nie będzie mógł samodzielnie rozstrzygnąć każdej ważnej decyzji na rzecz osady Lielivarti; będzie się musiało zebrać trzech Protagonistów dla każdej sprawy.

Scena nr 3 - Oczekiwanie na ukończenie Kamienicy

25 lipca - 8 sierpnia, rok 2999, Srebrnej Ery

Graczom przekazałem, że nic istotnego nie wydarzy się przed nocą z 8 na 9 sierpnia (druga data to oficjalny koniec budowy mieszkalnej strażnicy), więc mają czternaście dni na swoje sprawy.

Każdy z graczy podjął działania na swoją rękę, choć pod koniec wyznaczonego czasu zgadali się co do wspólnego (w fikcji) kilkudniowego Practice tego, co chcą nauczyć swoje postacie.

Na tym sesja właściwie się zakończyła, kiedy to jeden z graczy oznajmił że nie z własnej winy musi przedwcześnie zakończyć sesję - zważywszy na moją odpowiedź iż następna scena może zająć minimum 30-40 minut, jeśli nie więcej. Dlatego niżej po prostu zapisałem rozegranie tego Downtime:

Co robił Grimm?

Grimm pragnął dokończyć swoje połowicznie skonstruowane oba ule. Zaproponowałem mu 12 dni na spokojne dokończenie konstrukcji ("Say Yes.."), ale gracz uparł się że chce szybciej. Tak więc w zaledwie sześć dni Grimm podejmie forsowne domykanie tych dwóch uli. Test Carpentry, konsekwencją porażki będą spuchnięte dłonie przez ukąszenia pszczół oraz rany po gwoździach i młotku, które wymagać będą leczenia (+1 Ob do Agility oraz do umiejętności ze źródłem z Agility bądź Perception/Agility).

Carpentry BL root B5 + 1D help [Alojzy] -> 6D vs Ob 6 (3x2) -> rolls [2, 5, 6+3, 6+3, 6+1, 2] -> 3 sukcesy, Fate Artha nie pomogłamimo dorzucania po aż trzech "szóstkach!".

W czasie rzeczywistym był to koniec sesji, ale napiszę to teraz: Grimm w następnym tygodniu rozglądał się za jedynym wioskowym zielarzem (Uzolem) aby zalecił mu jakieś napary czy smarowidła na remedium. Tutaj widziałem stawkę ze względu na to, że Belief tego NPCa sugeruje notoryczne łażenie po krzakach i lasach w poszukiwaniu unikatowych ziół (przynajmniej póki we wrześniu nie trzeba będzie pomóc żonie w zbiorze plonów). 

Circles B2 + 1D Reputation (Dvergar) + 1D (nazwany NPC z którym już wcześniej rozmawiano) -> 4D vs Ob 3 -> rolls [2, 3, 2, 3].


Tutaj zamiast reguły Enmity Clause zastosowałem przeszkodę: jeśli Grimm chce wcześniej niż we wrześniu wyleczyć swoje dłonie, musi wybrać się w dzicz i szukać zielarza-majsterkowicza Uzola!

Jeśli chodzi o jego Practice (dość ograniczony czasowo), to oprócz tego robił z Tobulem, dodam iż zaczął przypominać sobie (a raczej nadrabiać zaległości) z dworskiej etykiety (Etiquette skill). 


Co robiła Thermyr?

Thermyr miała dość ambitny plan, jak na nią oczywiście. Postanowiła wykuć dla siebie supertopór krasnoludzki (standard Dwarven, czyli jak "superior arms" oraz +1D kostka balansu), przetapiając chałturę jaką nosi od maja. Najpierw jednak podjęła ponowną próbę przygotowania mistrzowsko wykonanych narzędzi pod zbrojmistrzostwo (Dwarven War Art toolkit, czyli +1D do tej umiejętności). Całość trwała łącznie tydzień. 

Zarządziłem Linked Test jako Black Metal Artifice (tworzenie zestawu narzędzi) do testu głównego War Art. Stawki są ustalone (zdany Linked to posiadnaie supernarzędzi, zdany War Art to supertopór), zaś niezdany Linked Test daje +1 Ob dane jako zestresowanie po zadymieniu przez jej ucznia - całej kuźni (a wyszłyby jakieś przeciętne narzędzia). 

1) Black Metal Artifice B5 + 1D toolkit + 3D Help (Darmar 2D, ardent 1D) -> 9D open-ended vs Ob 3+2 -> rolls [3, 2, 2, 5, 2, 3, 3, 1->6+5, 3] -> tylko jeden sukces, Fate nie zdołał uratować sytuacji (3 sukcesy na 5 potrzebnych...]

2) War Art BL root B5 + 1D FoRK (Black Metal Artifice) + 2D Help (Darmar, ardent) + 1D Persona Artha + 2D Artha z Greed -> 8D+3D open-ended vs Ob 7 (Ob 2x2 plus 2+1) -> rolls [3, 2, 4, 3, 2, 5, 3, 5, 1, 1, 1-> 2] -> tutaj także tylko 3 sukcesy, Fate tym razem nie był szczęśliwym wydatkiem...

Swoją drogą, tapnięcie 2 kostek Arthy za Greed (idiom: craftmanship, Thermyr chce zapalczywie dla siebie zrobić supertopór) daje Routine log na jej emocjonalnym atrybucie Greed.

Siedem dni i jedyny rezultat to zwyczajnie pospolity dwuręczny topór. Może i lepszy od jej poprzedniego (poor quality, Ob 2 bazowe do testów), ale zdecydowanie nie to co Thermyr chciała wykonać...
To jakiś niesłychany pech, aby na te 20 kości wyturlać zaledwie jedną szóstkę i to dopiero po przerzucie!
W pozostalych trzech dniach rozczarowana Thermyr przypomniała sobie o dawnej zachciance Grimma ("20 Dwarven Axes"), czyli podjęła się spokojnego robienia pospolitych młotów na przyszłe potrzeby przyszłego garnizonu wioski. Jest to standard "Shoddy", czyli "Let It Ride" - 3 sukcesy z nieudanego (bądź co bądź) testu pozwoliły mi na zarządzenie że co cztery dni Thermyr zakończy kolejny młot bojowy (jej decyzja)... może wpisać pierwsze 4 dni (pierwszy młot bojowy) jako praktykę w War Art.

Practice twórczyni w żelazie to przede wszystkim Coarse Persuasion (także w dniach czynienia rzemiosła), oraz kilka dni Haggling (ćwiczyła targowanie się z przybranym ojcem), Axe (ćwiczyła z nim szermierkę) oraz Firebuilding (przez cztery dni wraz z jej uczniem wytworzyli trochę węgla drzewnego). Żaden cykl praktyki się nie domknął jeszcze.

Co robił Tobul?

Tobul przede wszystkim chciał znaleźć stolarzy którzy cięliby deski, podpory  - ogółem przygotowywali materiały do budowy karczmy, a w przyszłości zarządzaliby brygadami. Widziałem w tym test Circles konkretnie na ustalenie dyspozycyjności nastawienia pary cieśli (nieokreślonej dotąd w fikcji) względem Tobula: porażka oznaczałaby, że proponowaną przez nich zapłatą za ich usługi jest coś jednoznacznie stojącego przeciwko Beliefom (co najmniej jednemu z nich) przywódcy wioski.

Circles B3 vs Ob 3 -> rolls [2, 6+6+6+4, 1] -> 4 sukcesy! Bez wydania Fate Artha byłby tylko jeden sukces, ale jednak przyfarciło mu się!

Gracz grający Tobulem nie tylko uczynił dwójkę cieśli dyspozycyjnymi i niekoniecznie adwersarskimi, to jeszcze może nazwać ich oraz wpisać ich do rubryki na karcie postaci "Named Circles". Ich imiona to Libash (mąż) i Rigóth (żona).

Libash wraz z Rigóth zasugerowali, że chcieliby zażywać piwa za darmo w karczmie przez następne 12 miesięcy, od czasu jej wybudowania. Włączywszy w to swoje dzieci (jedno większe w osadzie plus dwa kolejne, które sprowadzi do Lielivarti któryś z ich krewnych jesienią).

Tobul nie chciał pozwolić sobie na aż taką hojność, więc chciał targować się o to, aby jednak wyłączyć dzieci stolarzy z umowy. Konsekwencją przegranej przeciwstawnego testu Haggling byłoby to, że gracz musiałby wybrać: albo zgodę na stanowisko Libash i Rigóth, albo alternatywnie poszerzyłby ofertę tylko dla tych dwojga o wszystkie alkohole (czyli nie tylko piwo).

Tobul: Haggling 4D + 1D FoRK [Beer-wise] -> 5D -> rolls [6, 6, 1, 4, 2] -> 3 sukcesy.
Libash & Rigóth: Haggling B2 + 1D Help -> 3D -> rolls [2, 5, 2] -> 1 sukces.

Tobul pokazał że jest niezłym negocjatorem...

Z praktyk Tobula (miał na to parę godzin dziennie) co istotne: domknął jeden brakujący dzień do cyklu Foreign Languages (+1 do postępu, czyli już 4/5) oraz ćwiczył wraz z Grimmem targowanie się oraz szorstkie starożytne metody negocjacji (Haggling, Coarse Persuasion).

Rozdanie Arthy


Przedwcześnie zakończona sesja, czyli między innymi przełożyliśmy głosowanie na MVP oraz Workhorse "scenariusza" na następną sesję. Nikt nie zasłużył na Embodiment zdaniem wszystkich.

Grimm: 4 Fate:

  • 1 Fate za Belief nr 1 "Udowodnię Wujkowi że krasnoludzka wiedza może zostać poszerzona o ludzkie rzemiosło. Zbuduję pasiekę z prawdziwego zdarzenia." (dwie pasieki skończone)
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Uważam że Thermyr zaczyna się zbyt panoszyć i myślę że może coś planować. Trzeba się temu bardziej przyjrzeć." (skądinąd w rozprawie nad nim oponentem był ktoś ze Sprawców i rozeznał się na ile sama Thermyr "coś planuje lub nie").
  • 1 Fate za Instinct nr 3 "Zawsze działam nadgorliwie" (spuchnięte dłonie - i późniejszy rzut na szukanie zielarze - to konsekwencje bycia zbyt zachłannym w budowie uli...)
  • 1 Fate za Trait "Humility in Face of Your Betters" (teoretycznie ten Trait mówi o tym iż to posiadacz pokornieje przed wyżej postawionymi osobami, ale na sesji to Grimm w drugą stronę pokazał Dagrze, że ona powinna także okazywać pokorę wobec wyżej postawionych w społeczeństwie krasnoludów!)
Thermyr: 3 Fate:
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Doprowadzę Lielivarti do zapisania w annałach historii jako jej zbrojmistrz. Dozbroję naszą (przyszłą) armię, dzięki temu odeprzemy inwazję Ludzi." (deklaracja tworzenia młotów bojowych na przyszłość Lielivarti [drugi ma prawie zakończony] to marginalnie zaliczający się do Fate Arthy - zwłaszcza że wcześniej chciała stworzyć sobie super-zestaw narzędzi do umiejętności właściwej aby w przyszłości łatwiej wytwarzać broń wszelaką)
  • 1 Fate za Belief nr 2 "Wierzę, że Tobul może doprowadzić Lielivarti do zguby i dlatego muszę go mieć na oku. Nie ufam jego decyzjom." (uczestniczyła w DoW podczas którego Tobul uwziął w ataku werbalnym na członkinię Sprawców, Dagrę; plus w związku z tym DoW podjęto decyzję o Trójstronnej Komisji).
  • 1 Fate za Belief-Przysięgę "[Przysięga] Jestem przywódczynią Sprawców w Lielivarti i popchnę tę organizację ku rozkwitowi" (DoW oraz wcześniejsza scena dotyczyła członka jej organizacji, ponadto dzięki jej pomocy zdjęto odpowiedzialność z kamieniarki Tary).
Tobul: 3 Fate
  • 1 Fate za Belief nr 1 "Każdy zasługuje na sprawiedliwy osąd" (Sprawiedliwie przyjął na klatę to, że za przeciągającą się budowę "Kamienicy" odpowiedzialny jest Grimm oraz on sam, a nie Tara)
  • 1 Fate za Belief-Przysięgę "Złożyłem przysięgę przed królem że zbuduję karczmę na wzgórzach, która będzie umacniać tam krasnoludzkiego ducha. Zacznę od wybudowania karczmy." (Znalazł chętnych cieśli do wytwarzania półproduktu budowlanego oraz przyszłego rozpoczęcia konstrukcji).
  • 1 Fate za Trait "Dispute Settler" (OK, traity innego typu niż "Character" teoretycznie nie powinny być brane pod uwagę, ale odegranie charakterystyki tego Call-On [wejście w spór obu stron i rozwiązanie go tak, że doszło finalnie do uformowania Komisji Trójstronnej] jest godne odnotowania)
Brak rozdanych Persona Artha, albowiem po prostu nie zdążyliśmy z domknięciem któregoś Beliefa, bądź pograniem na tyle długo aby jakiś "koń pociągowy" czy "najbardziej wartościowy gracz" się wyłonił.

Swoją drogą, zauważyłem że gracz grający Tobulem bardzo rzadko w ogóle zdobywa Persona Arthę. Sam gracz uzasadnił to słowami "moje plany są długoplanowe", ale z drugiej strony tego typu Arthę otrzymał on tylko trzykrotnie na sześć sesji! Raz za Embodiment dla całej grupy, drugi raz za spełnienie swojej startowej Przysięgi, a trzeci ostatni raz nagrodzony został kategorią Workhorse za całokształt działań podczas tournee po Górującym Królestwie. Chyba muszę poważnie zastanowić się nad wycelowaniem w niego jakiegoś Moldbreakera...(okazji aby on złamał złamać dramatycznie jakiś swój Belief i otrzymał za to Personę, ewentualnie wybronił go i miał szansę na otrzymanie za dramatyczną bronę Embodiment).

Małym problemem jest to, że u Grimma dalej rośnie wiaderko Fate (na początku sesji miał 11 Fate w kolekcji, z końcem - 13!), ale w tej sesji była to wina zbyt małej liczby rzutów przez niego wykonanych (raptem trzy). Gdyby nie przedwczesne zakończenie sesji, myślę że przynajmniej kolejne dwa Fate mógłby wydać...

Wnioski i podsumowanie

Narady graczy przed dwoma "Exchange" w rozegranym Duel of Wits trochę zajęły czasu rzeczywistego, co najmniej 25 minut sesji sumując obie chwile. Ale z drugiej strony nie żałuję że rozciągnął mi się fikcyjny dzień 25 lipca roku 2999 na prawie dwie godziny: w końcu postacie graczy zostały spojone razem konkretną (choć jeszcze bez Przysięgi) klamrą - nad każdą ważną sprawą dotyczącą Lielivarti muszą się zebrać razem i przynajmniej osiągnąć jakąś większość.

Poza tym, ten Duel of Wits pokazał że spamując tą samą umiejętnością nie natrzepiesz sobie "kropek trudności" do rozwoju umiejętności. Zgodnie z zasadą "Series of Rolls = One Test", z konfliktu taki jak DoW bierze się tylko najwyższe Obstacle przeciwko któremu turlało się daną cechę, atrybut czy umiejętność. Czyli tylko raz można coś podnieść per konflikt. Poniekąd jednak to skłania do testowania różnych parametrów w konflikcie skryptowym (aby w efekcie załapać więcej punkcików rozwoju postaci), ale na to trzeba mieć odwagę...

W końcu zaczęły pojawiać się regularnie awanse w parametrach postaci! Na tej sesji Tobul i Thermyr zapunktowali (w tym Tobul nauczył się w sumie swojej drugiej kompetencji społecznej, obok Haggling), a blisko końca drogi są też: Carpentry (Grimm), War Art (Thermyr), Foreign Languages (Tobul) .Swoją drogą, Grimmowi brakuje Routine log do podniesienia swojego Circles z B2 do B3. Coś czuję że w przeciągu następnych trzech sesji dojdzie do "eksplozji" rozwoju postaci: ktoś rozwinie więcej niż jedną rzecz na tej samej sesji...

Podsumowując: może jesienna Inauguracja Lielivarti (i poprzedzający ją Trait Vote) odsuwa się w czasie rzeczywistym, ale z drugiej strony rozpatrujemy "pod lupą" sprawy ważne dla postaci graczy. Zostaje mi mieć nadzieję że następna sesja potrwa co najmniej 3,5 godziny: nawet będziemy mieć szansę rozpocząć ją tak z godzinę wcześniej niż ostatnio...

A propos Trait Vote i możliwych reputacji do nadania postaciom wtedy: uznałem, że konsekwencje tamtego Duel of Wits są wystarczająco mocnym argumentem za tym, aby - za całokształt działań postaci - już teraz wszystkich trzech bohaterów nagrodzić reputacją: 1D Reputation (Komisarz Lielivarti). Zawsze to pomoc w testach Circles na szukanie kogoś w Lielivarti, plus preskryptywny rozwój postaci wskazujący, iż te postacie są znane niemal wszystkim osadnikom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.