piątek, 15 stycznia 2021

[BitD] Misfortuners - Podsumowanie Sezonu Pierwszego

Zebrałem i podsumowałem poszczególne informacje z rozegranego Sezonu Pierwszego dla kampanii Misfortuners. Poddałem je pobieżnej analizie. To tu znajdziecie info o aktualnym stanie gagu Misfortuners (typu Assassins) oraz jego członkach, postaciach graczy. Zebrało mi się też na garść dodatkowych spostrzezeń... 

Blades in the Dark działa odjazdowo, jeśli pozwoli się tej grze prowadzić (gra się By The Book) i zaczyna się czuć, rozumieć, duch tej gry...

Podsumować trzynaście sesji nie jest prosto, zacznę od najkrótszego recapu:
  1. Najpierw postacie wkurwiły The Silver Nails, potem mimo szalenie kreatywnej akcji (upozorować morderstwo Candry Comberr, aby zarobić i nie zabijać jej) zdarzyło się usmiercić pewnego dyplomatę iruviańskiego (Omar Lamir, drugi sekretarz Konsulatu Iruviańskiego).
    • To powyższe nadało i tonu kampanii, i smrodu jednej z postaci graczy.
  2. Zajumano pewien miernik esencji elektroplazmatycznej (Duchomierz), ale za pewną Pijawką zaplątał się jakiś duch z Lost District i trzeba było go nabić w butelkę.
  3. Misfortuners wrócili do Silkshore (ich Hunting Ground), widowiskowo pojmali pewnego przemytnika na pohybel The Hive (nazwijmy go Stev). Efekt? Awans na Tier I (hold Weak).
  4. Sesje od 7. do 9. to ogółem jakieś JoJo Bizarre Adventures i Miłości w Doskvol, bo oba Score przypadkowe (na sesji 8 w ogóle brak). Ten Stev w końcu wykitował, najspokojniejszy Score na polskiej erpegowej scenie roku 2020.
    • Naprawdę ciekawsze było wtargnięcie do prywatnej imprezy The Circle of Flame w Centuralia Club.
  5. Odpadł nam gracz, sesje na tym zyskały. Najpierw Misfortuners wyruszyli poza Barierę tylko po to, aby zrobić przysługę dla The Silver Nails (i zarobić). Potem wywołali wojenkę z przemytnikami z The Fog Hounds wyłącznie po to, aby ich ciała przekazać Lordowi Scurlockowi (i też zarobić)
    • Zarobili mnóstwo hajsu na tym, ale wydali też mnóstwo hajsu na przygotowanie sobie finałowego Score'a w punkcie 6.
    • Sesja nr 12, Tier I hold Strong. W końcu. Ale też pierwszy Wanted Level!
  6. Sesja Trzynasta, widowiskowy finał, zabito byłą postać gracza (i nabito jego duszę w butelkę), kolejne Traumy weszły. Drużynowy Pająk wylądował w kiciu, otrzymał najwyższy wymiar kary (120 dni, bo Wanted Level 1), wiemy jak zaczniemy sezon drugi.
Przejdźmy do mięska, czyli statystyk.


NPCe, narodowości, płcie.


W pierwszym sezonie "Misfortuners" wprowadziłem przynajmniej 40 NPCów, nazwanych z imienia lub nazwiska. To dużo, powtarza się moja tendencja do kumulowania postaci niezależnych wraz z przebiegiem kampanii (to samo działo się we wszystkich kampaniach Burning Wheela). 

Podział NPCów na narodowości:
  • Akorosi: 20 (50%)
  • Skovlan: 2 (5%)
  • Iruvian: 3 (7,5%)
  • Severosi: 5 (12,5%)
  • Dagger Islander: 2 (5%)
  • Tycherosi: 1 (2,5%)
  • Demon lub Duch: 3 (7,5%)
  • Etniczność nieokreślona: 4 [Veleris, Veldren, Irimina, Lydia] (10%)
Przyznam, że wyszła z tego niedoreprezentacja Skovlan (ta dwójka to dziennikarka Candra Comberr i "ledwo ledwo" przemytnik Stev, w sumie mieszaniec etniczny). Zastanowię się nad tym, czy jednak lepiej ukazać to, że Skovlan jest więcej niż każdej innej nacji (według generatora NPCów, dwukrotnie).

Nadreprezentacja Severosian wyszła naturalnie: wszyscy z nich to członkowie The Silver Nails, nawet byli (dezerter Tesseus). Aż trzy istoty nadnaturalne to przyjazny duch Nyryx oraz dwójka demonów: Harvale Brogan (pod przykrywką Akorosi) oraz Setarra.

Etniczność trzech wspomnianych NPCów zostaje do określenia w Sezonie Drugim. Żaden z nich nie jest "100% pewniaczkiem Akorosi".


Podział 40 nazwanych NPCów na płcie (kobieta, mężczyzna, trans):
  • Kobiety: 15 (37,5%)
  • Meżczyźni: 22 (55%)
  • Osoby niebinarne: 3 (7,5%)
    • Transkobiety: 1
    • Transmężczyzni: 1
    • Gender neutral 1
Miałem wrażenie, że wprowadziłem więcej kobiet postaci niezależnych niż zaledwie 37,5% (czułem, że wyjdzie około 45%). Z drugiej strony, znalazła się reprezentacja osób niebinarnych, która płynnie wpasowała się do kampanii. Tak więc odrobinę lepiej niż w scenariuszach do Quentina...

W bonusie:

Karty postaci oraz Gangu.


Karty trzech postaci graczy: Iskry, Słodkiego oraz Księgowego.

Layla "Iskra" Acheros

Willem "Słodki" Sevoy

Amir "Księgowy" al-Bashir Hammad


Małe porównanie kart:
Iskra ma 13 Kropek Akcji oraz 4 Zdolności. 3 Traumy
Słodki ma 11 Kropek Akcji oraz 6 Zdolności (tę szóstą wybierze sobie przed Sezonem Drugim). 0 Traum
Księgowy ma 14 Kropek Akcji oraz 4 Zdolności. 3 Traumy.

Słodki z Księgowym są prawie ustatkowani (tylko jeden COIN w Stash, aby mieć Lifestyle na 2D; tylko dwa COIN, aby mieli emeryturę na poziomie Modest). Iskra biedna jak mysz kościelna.

Widać mocną specjalizację gangu: 
  • Tylko Iskra umie w Tinker (3 kropki). 
  • Tylko Słodki umie w Hunt (3 kropki), Księgowy ma ledwo jedną kropkę. 
  • Tylko Słodki umie w Finesse (3 kropki), Iskra ma ledwo jedną kropkę.
  • Tylko Księgowy umie w Command (3 kropki).
  • Tylko Księgowy umie w Consort (3 kropki), Iskra ma ledwo jedną kropkę.
  • Drużyna nie za bardzo umie w Survey, Wreck oraz Sway
Drużynę "łączy" głównie kompetencja w Prowl i w Skirmish (każdy ma co najmniej jedną kropkę).

Zrobiłem tego screena, nim oddałem gangowi 2 COIN w wyniku retconowania Entaglement.

Zabójcy "Misfortuners" poszli niemal w rozwój "wzwyż" ("tall development", jak to się mówi w grach 4X). Łącznie trzy zdolności specjalne, trochę usprawnień gangu (głównie siedziby) pod osobiste możliwości: treningi i Assassins' Rigging. Niedawno załatwili sobie kohortę typu Thugs. Brak Claimów.

Jak to skomentował przyszły nowy gracz: "Biedaki".

Z drugiej strony, od kilku sesji rozwój gangu jest całkiem szybki (co drugą sesję rozwój), więc widzę potencjał na duży wzrost Misfortuners.

Jak widzicie wyżej, można odnieść wrażenie, że "pół miasta nie lubi Misfortuners". No, prawie. W trakcie kampanii dwie małe frakcje uległy zniszczeniu (The Vultures, The Fog Hounds). Gracze nie ograniczali się do interakcji z jedną czy dwiema frakcjami. Ich działania w praktyce obejmowały rykoszetem parę innych frakcji. Trzy z nich to społeczności dzielnic. Ponadto wydzieliłem policję kanałowę, aby pokazać że Misfortuners mają "modyfikator +1" do relacji z tym pojedynczym wyjdziałem Bluecoats.

Jakie wykonywano Score?


Na 13 sesji wykonano 11 Score. Trochę mało, ale pierwsza sesja była de facto doklejką do sesji zero (50 minut Free Play), a sesja nr 8 to było 3,5 h rozglądania się po Free Playu.

Sposród 11 Score, wykonano: 6 morderstw, 2 wypadki (pozorowane), 1 zniknięcie, 1 uprowadzenie, plus dwa Score nie związane z tematyką playbooka The Assassins.

Dzielnice: 3 x Six Towers, 2 x Coalrigde, 2 x Silkshore, 1 x Lost District, 1 x Nightmarket, 1 x Crow's Foot, 1 x Deathlands

Typ Score'a: 4 x Stealth, 2 x Social, 2 x Deception, 2 x Assault, 1 x Occult.


Buy Me a Coffee at ko-fi.com
Wesprzyj mnie kawą, herbatą czy inną używką, jeśli podobają ci się te podsumowanie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.