piątek, 11 września 2020

Blightburg [1/2]: Sesja Zero

W dwóch częściach przedstawiam wam zapis z kampanii w Blightburg - grze autorstwa Mikko Karttunena o intrydze i osobistej dramie w fikcyjnym renesansowym mieście-państwie, nękanym przez jedną z możliwych tragedii oraz narażonym na działania demonów. Pierwsza część to sesja zero, druga część to faktyczny przebieg tej kampanii.



Sama gra jest mocno przetworzonym silnikiem Powered by the Apocalypse, w którym to część ruchów wywalono (i zastąpiono specjalnymi), zmieniono kostki na 2d10 z systemem advantage/disadvantage. Tworzenie postaci także jest specyficzne, bo zamiast wyboru Playbooków układamy postać z 2 do 6 lifepathów, potem wybieramy trzy Przekonania postaci, na koniec parę Traitów. Gdyby nie pozostałe szczegóły tej gry (o nich w części drugiej), powiedziałbym że to takie sklejenie PbtA z Burning Wheelem....

Sesja Zero jest wpisana w strukturę gry oraz kampanii, albowiem to na niej dowiadujemy się w ogóle "w co gramy". Jej celem jest wyłonienie czterech frakcji oraz sieci powiązań pomiędzy nimi, stworzenie dynamicznej sytuacji której postacie graczy będą członkiem.

Etapy (podany czas to szacowanie wedle autora gry):
  1. Niedawna Przeszłość (10 minut)
  2. Strony oraz Frakcje (15 minut)
  3. Sojusze (5 minut)
  4. Cele Frakcji (10 minut)
  5. Szczegóły Sytuacji (30 minut)
  6. Dodatkowe (opcjonalne) detale (15 minut)
  7. Postacie Graczy (30 minut per gracza)
Poza ostatnim etapem, każdy etap to wspólne podejmowanie decyzji, kolejno według kolejności przy stole gry. Zdecydowaliśmy, że na Discordzie szliśmy od góry do dołu listy nicków na kanale.

Prowadzący jest tutaj głównie moderatorem, który dba o spójność całości treści wymyślonej. To gracze kolejno wprowadzali poszczególne elementy: frakcje, ich cechy, ich cele, detale do sytuacji, etc. 

Idąc etapami, co powstało na sesji
  1. Jednomyślnie wskazaliśmy na tragedię z przeszłości, czyli: A plague, killing thousands, allegedly set loose by a terrorizing witch coven or a cult
  2. Trzy strony, czyli strona nr 1 (Kult Starej Tradycji/Sabat oraz Inkwizycja), strona nr 2 (Kościół Katolicki w Mieście), strona nr 3 ("Ethnic Community" czyli Arabska Dzielnica). Sabat jest "prowadzony na manowce" (Misguided), Kościół jest Grzeszny, Inkwizycja jest Dwulicowa, zaś Arabska Dzielnica stała się wpływowa w mieście Castorii.
  3. Po tej samej stronie jest Sabat oraz Inkwizycja, więc ustaliliśmy dlaczego są w tymczasowym sojuszu: Inkwizycja potrzebuje siły ludzkiej aby zacząć reformować miasto i oczyścić Kościól z grzechu). 
  4. Inkwizycja chce oczyścić Kościół z dewiantów, Sabat chce rozpocząć asymilację arabskiej społeczności, Arabska Dzielnica ma dosyć lokalnego Kościoła i chce aby ta organizacja niewiernych runęła w gruzach, zaś Kościół chce ponownego dealu z Sabatem po tym jak zesłana przez nich Zaraza nie do końca wytępiła "grzeszników" jak należy.
  5. Pozwolę że opiszę to wszystko w ilustracji niżej:
To ma reprezentować kartkę podzieloną na trzy

Ustaliliśmy, że Zaraza spowodowana byłą współpracą Kościoła z Sabatem aby przywołać demona śmierci. Jednak z jakiegoś powodu Arabska Społeczność przetrwała w większości, mało tego, pomogła części chorym w Castorii. Co więcej, potomkowie kupców muzułmańskich - teraz stanowiących 1/3 nowej populacji Miasta - mają dowody na to że cała tragedia miasta jest sprawką Kościoła Katolickiego! 

Na to wszystko przybywa inkwizycja z Rzymu, cała na biało, orientując się że w Castorii panuje pierdzielnik...

Postacie Graczy:
W Blighburgu każdy musi wcielić się w reprezentanta innej frakcji, stąd też to gra dla 3 lub 4 graczy (nie licząc prowadzącego). Graczy była czwórka, każda z ważnych frakcji została pokryta.
  • Kościół: kardynał (6 LP) Giovanni di Bartelloni
  • Inkwizycja: wielki inkwizytor (6 LP) Dante di Santi
  • Stara Tradycja/Sabat: kapłan (4 LP) Vitale Ortini; Wiedźmiarz-od-Urodzenia
  • Arabska Dzielnica: lekarz i radny społeczności (4 LP) Ibrahim al-Ishmaeli
Gramy albo kimś wpływowym w mieście, albo Wiedźmą. Wahałem się czy muzułański lekarz nie powinien być Wiedźmą, ale skoro i tak jest kimś ważnym wśród 10 tysięcy swoich, to wystarczy.

Wiedźma może być albo "Cradle" albo "Contract". Vitale Ortini jest tym pierwszym, musi co miesiąc odprawiać specjalny rytuał wraz z rodziną...

Lifepaths: otóż postać układa się z klocków, czyli pierwszej Scieżki Życiowej (dzieciństwo), następnie gracz ma do wyboru jak dużo (maksimum 6) scieżek życiowych chce dobrać, "jak stara ma być postać". Tu nie ma limitu jak w Burning Wheel, samo tworzenie postaci jest mniej zawiłe. 

Istnieje tendencja: im więćej LP tym teoretycznie lepiej rozwinięte Cechy postaci, zwłąszcza że 2-3 LP mają limit cech, ale z drugiej strony 5-6 LP mają ograniczoną cechę Might (fizycznie nie wyrabiają ze starości...). Za to ilość lifepathów wpływa na startowy Grit Points, taki odpowiednik Hero Points czy Arthy: kardynał oraz inkwizytor nie zaczęli z żadnym Gritem, zaś kapłan starej wiary oraz lekarz muzułański - 3 grit points [wedle tabelki].

Ilośc lifepathów wpływa też na ilośc zdobywanych grit points co sesję, ale to jest ściśle zwiążane z następnym punktem tworzenia postaci: Beliefami.

Każdy bohater musi mieć trzy Beliefy: dotycżący Sytuacji (Situational), o jednej z postaci gracza (Relationship), jakiś osobisty cel czy ambicja (Personal). Co więcej, autor sugeruje układanie Beliefów według schematu: 

 [Value Statement] + [Long-term Goal] + [Short-term Action]

Coś w stylu “I believe X, so my long-term goal is Y. Next I’ll do Z to further it"

Pisząc ten tekst jesteśmy już po trzech sesjach, więc niestety nie pamiętam oryginalnych Beliefów każdej z postaci. Zaprezentuję przykład jednego z Beliefów, jak ono wygląda:



Ostatnim etapem tworzenia postaci jest para Traitów. Gracze wybierają swoje pary, bo to ma główny związek z tym o czym jest ta gra: o odkrywaniu kim są tak naprawdę nasze postacie w dobie kryzysu (lub dramy politycznej). Wybieramy pary, a następnie w trakcie są one compelowane przez pozostałych uczestników; ta strona pary która uzyska o trzy compele więcej, staje się tzw. "Deep Trait": ukorzenionym przymiotem tej postaci, "wiemy że ta osoba taka jest".

Pary Traitów na start:
  • Kardynał: Zealous / Unfair (gracz wybrał własną parę, zamiast przykładów z podręcznika)
  • Inkwizytor: Intimidating / Bombastic
  • Kapłan Sabatu: Romantic / Pragmatic
  • Lekarz: Passionate / Stubborn
* * *

Co myślicie o tym całym przebiegu Sesji Zero w Blightburgu?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz