sobota, 6 lutego 2021

Sandbox w BitD, czyli wydarzenia w detalu.

Postanowiłem podzielić się tym, jak wykorzystałem generatory oraz mechanizmy w Blades in the Dark do przygotowywania losowych wydarzeń w grze. Takie, które dzieją się w dniach, w których postacie graczy wykorzystują swój Downtime. 

Jest to przykład z mojego prepu na sesję drugą, w sezonie drugim kampanii. Dwa wydarzenia, jakie potem ująłem w "wieściach z gazety Echo Doskvol". Jedno wynikało z wydarzenia sprzed rozegrania sesji, drugie: całkowicie losowe, według tabelki z podręcznika.

Zdaję sobie sprawę, że to co poniżej przeczytacie, to być może jest to "advanced stuff". O ile używanie Fortune Rolls to jest zaawansowany etap prowadzenia Blades in the Dark...

#1 Aukcja dzieła "Panna Piratka i Chłopiec z Doków".


Wydarzenie to jest logiczną konkluzją z "gazety dla sesji S2E1". Aukcja, która odbyła się tym samym czasie, co Score. Powstanie tego dzieła malarskiego zapowiedziane zostało w sezonie pierwszej, jako jedna z konsekwencji wizyty drużyny w Centuralia Club. Wtedy to dwójka postaci graczy dała się naszkicować malarzowi Raffello. Niniejszy artykuł z gazety jest więc jakby domknięciem tego wątku pobocznego.
#PANNA PIRATKA ZLICYTOWANA!
Wieczorem 11th Ursivet, w Centuralia Club w Brightstone, doszło do zwieńczenia wernisażu wielkiego malarza Raffelo. Zlicytowano na nim jego najnowsze dzieło, "Panna Piratka i Chłopiec z Doków" o którym opowiadaliśmy pięć dni temu. W licytacji uczestniczyli[1] między innymi: radna miasta Doskvol lady Moira Penderyn, lord Edland Scurlock, Djera Maha (przywódczyni gildii kupieckiej The Hive) oraz jegomość przedsiębiorca Malcolm Sevoy. Kto wygrał licytację?[2] Za bagatela 1200 srebrnych łusek[3], obraz został wylicytowany dla zamożnej Wyspiarki. Mawia się, że Konsulat Wysp Sztyletowych uznaje ten obraz za dziedzictwo kultury wyspiarskiej..
Oznaczyłem trzy przypisy w cytacie. Potraktujcie to jak podpunkty tego, co właściwie zrobiłem.

[1] Jak rozstrzygnąłem, kto w ogóle licytuje?


Najpierw zastanowiłem się, która z osobistości byłaby zainteresowana nabyciem tego obrazu. Przedstawia on mimo wszystko Wyspiarkę w tematycznej scenerii, plus młodego Akorosi dla kontrastu.

Ponadto na tym obrazie widnieje ówczesna dwójka postaci graczy. 

Lista NPCów licytujących, z uzasadnieniem:
  • Lady Moira Penderyn (City Council, The Circle of Flame): to okazja, aby namówić Radę Miasta do inwestycji, aby przeprać pieniądze na rzecz Siódemki wraz z demonem (właścicielem Centuralia Club, tak na marginesie). 
  • Lord Edland Scurlock (Lord Scurlock): zastanawiałem się, czy aby na pewno wprowadzać go. Ale jego partnerka (demon Setarra) zachęciła go do licytowania dzieła, na którym widnieje ktoś kogo ona nie lubi (Kristov, "chłopiec z doków"). Sama "Panna Piratka" jest zaklęta przez Lustro Przeznaczenia w posiadłości lorda Scurlocka, więc kolejny argument "za".
  • Djera Maha (The Hive): The Hive nie lubi się z Misfortuners. Tutaj patrzę z perspektywy samego prowadzącego: uważam, że ciekawym dla graczy byłby sam fakt, że ich antypatia uczestniczy w po części osobistym wydarzeniu. Dodatkowo, Konsulat Wysp Sztyletowych może być zainteresowany dziełem sztuki, na którym uwieczniono elementy kultury ich kraju...
  • Malcolm Sevoy (Charterhall Citizenry): Dodałem kogoś z Hunting Ground gangu (Charterhall). Puściłem też oczko do jednego z graczy, nadając temu jegomościowi nazwisko takie, jakie ma Willem "Słodki" Sevoy. 
The Circle of Flame oraz Lord Scurlock to frakcje sojusznicze (relacja +3) dla Misfortuners. The Hive mają opinię "-1". 

Przejdźmy do mięska, czyli jak właściwie zdecydowałem, kto wygrał licytację?

[2] Jak rozstrzygnąłem tę licytację?


Każdy uczestnik rzucił swój Downtime Roll na bazie ratingu: frakcji (lub bogactwa dzielnicy, dla Malcoma Sevoya). Dałem +1D dla Lady Penderyn jako czynnik właściciela Centuralia Club oraz możliwych dotacji z Miasta. Zgodnie z regułami Downtime Roll, wyniki sprowadzane są do 1/2/3/5 (dla czytelności, w cyfrach rzymskich). W fikcji, mogą one reprezentować tury licytacji (kto do której dotarł).

W przypadku remisu, rzucamy dalej dla grupy wiodącej. W fikcji reprezentuje to szczególnie zażarte licytowanie się.
  • Lady Moira Penderyn: 3D+1D -> [1, 3, 3, 1] -> I
  • Lord Edland Scurlock: 3D -> [5, 2, 4] -> II
  • Djera Maha: 4D -> [6, 4, 1, 4] -> III
  • Malcom Sevoy: 4D -> [4, 2, 5, 5] -> II
Wygrała więc Djera Maha. Można uznać, że w trzeciej turze licytacji zaproponowała ofertę, której już nikt nie przebił. Spektakularnie niski wynik Lady Penderyn można uzasadnić tym, że mogła dowiedzieć się, że "Rada Miasta nie wyda ani grosza na tę licytację". 

[3] Jak ustaliłem te "1200 srebrnych łusek"?


Wprowadziłem tutaj prosty przelicznik "1 COIN = 200 srebrnych łusek" (monet). Oszacowałem, ile srebrnych monet o wadze 2-2,5 g zmieści się w funcie angielskim (objętość i waga "pełnej sakiewki". Nie róbcie tego. To tylko figuratywna wartość na potrzeby gazetki. Na sesjach, 1 COIN dalej jest abstrakcją tak długo, dopóki nie wprowadzacie COIN podczas Score "jak przedmiot"...

Skoro symulacjonizm wszedł głęboko, to poszedłem o krok dalej. Zastanawiałem się, jak bardzo wartościowy faktycznie jest ten obraz. Jak dobrze (lub średnio) wyszło namalowanie obrazu?

Rzuciłem Fortune Roll dla Raffello (4D), jak dobrze poszło mu namalowanie "Panny Piratki": [2, 4, 4, 4] -> Partial Effect.

Czyli to solidne dzieło, ale nic specjalnego. Ot, kolejne dzieło do portfolio artysty. Przełożyłem ten wynik na wartość "2", jakby to był Downtime Roll.

Do "2" dodałem ten wynik Djery Maha ("3"). Dodałem też cenę wejściową dla licytacji, abstrakcyjne +1 COIN.

Tak też 2+3+1 = 6 COIN. Opis w srebrnych łuskach to tylko kolor. Wychodzi na to, że ten obraz faktycznie sam w sobie jest cenny (dla porównania, "a fine piece of art - 2 COIN") i może być obiektem jakiegoś mało płatnego Score'a...

#2 Uchodźcy ze Sztyletowych Wysp


Zdecydowałem się na wylosowanie nowego wydarzenia, albowiem po ostatnim Score będzie głucho i ciemno. Głupio byłoby pisać tylko jeden artykuł. Podjąłem też decyzję aby na sesji drugiej aktywnie nie wprowadzać nowych zleceń dla Misfortuners. Pojawiło się więc miejsce na nowe zdarzenie losowe.

Skorzystałem z tabelki ze strony 281. To ta strona schowana za opisami Dzielnic.

Rzuciłem 2d6 [kolumna, wiersz]: 2 i 1. -> Wypadł abstrakt "Refugees".
#UCHODŹCY ZE SZTYLETOWYCH WYSP
Konsulat Wysp Szyletowych potwierdził, że przybyły żaglowiec z odległych Wysp Sztyletowych to istotnie grupa uchodźców uciekająca z zasłyszanego konfliktu lokalnych piratów z flotą imperialną. Sztorm zepchnął biednych ludzi ponownie na głębokie wody Morza Pustki, tak więc dopiero tą wczesną jesienią Wyspiarze dotarli do Doskvol: wycieńczeni, wyczerpani. Gdzie zostaną ulokowani? Rada Miejska twierdzi, że w Charhollow oraz w Barrowcleft znajdzie się miejsce dla nowych mieszkańców. Ministerstwo Zaopatrzenia nie potwierdza dla tej drugiej dzielnicy. Przedsiębiorca Master Slane z Coalrigde wyraża chęć przygarnięcia nowych robotników. Kto zajmie się uchodźcami?
Pierwsza myśl to wprowadzić kolejną falę Skovlan, ale z drugiej strony, nie tylko Skovlanie emigrują do Doskvol. Postanowiłem stworzyć minitabelkę [rzut d6]:
  • [1-3] - Skovlanie
  • [4] - Iruvianie
  • [5] - Severosianie
  • [6] - Wyspiarze
Lud Tycherosi odrzuciłem, bo według settingu jest ich najmniej, wielce nieprawdopodobnym byłoby przybycie ich tak wielu za jednym razem, aby o tym gazety pisały. Szanse mocno na korzyść Skovlan, bo minęło zaledwie kilka lat od Wojny Zjednoczeniowej. Plus przyciąganie krewnych, te sprawy.

Rzut tą kostką sześciościenną: 6 -> Wyspiarze.

Zastanowiłem się nad skalą emigracji. Przede wszystkim, czy uchodźcy będą w stanie utworzyć własną frakcję (na podobieństwo Skovlander Refugees). Kolejny Fortune Roll. Rating dla rzutu zainspirowany byl tierem Konsulatu Wysp Sztyletowych (Tier I). Może on reprezentować "wpływy kulturowe" oraz tendencje emigracyjne Wyspiarzy wobec miasta Doskvol...

Fortune Roll [1D] -> 1 -> Poor, no effect.

Zdecydowałem więc, że póki co uchodźców jest na tyle mało, że jeszcze nie tworzą oni własnej frakcji. 

Reszta  wynikła z burzy myśli. Jak Doskvol zareagowałoby na przypłynięcie porcji uchodźców. Co by podjęła Rada Miasta? Jak zareagowałyby inne służby bezpieczeństwa oraz nadzoru publicznego? Kto zainteresowałby się nieszczęśnikami?

Master Slane został wprowadzony też dlatego, albowiem sprawa niezapłaconego mu haraczu za wypłatę z pierwszego Score'a zdążyła żyć własnym życiem. W trakcie sezonu pierwszego, wziął on na siebie dług jednej z postaci graczy wobec właściciela palarni. 



Buy Me a Coffee at ko-fi.com
Wesprzyj mnie kawą, herbatą czy inną używką, jeśli chcesz czytać kolejne praktyczne metody do wykorzystania na sesję!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.