sobota, 5 grudnia 2020

Zinterpretuj swoją postać w Burning Wheelu!

Przejrzałem sobie niektóre moje stare teksty. Jeden z nich, "Graj Mechaniką: Karta postaci" przypomniał mi, że tamte porady z 2012 roku dalej się bronią jako idea: wyciągnij informacje z karty postaci i przyporządkuj je tak, aby ułatwić sobie granie na sesji. Uzyteczne przede wszystkim dla tradycyjnych erpegów (zauważyłem, że choćby AW czy BitD same już to robią na kartach postaci).

Przypomniałem sobie jednak, że już coś podobnego robiłem właśnie dla swoich postaci w Burning Wheelu. Nie dosłowne procedury jak w "GM: Karta postaci", ale też to były tematyczne zestawienia jak choćby to, w czym postać może być dobra w konflikcie debat Duel of Wits czy jakiego typu ma "wykształcenie" (umiejętności).

Innymi słowy, niniejszy tekst to kolekcja tych rozwiązań (do Burning Wheela) wraz z omówieniem! 

Dla przykładu, pod warsztat biorę lorda justycjariusza Orvasa Drena, trochę kompetentną postać (na 4 LP) po rozegraniu siedmiu sesji.


Matryce do konfliktów skryptowych.


Pod tą groźną nazwą "matryce kompetencji" rozumiem zestawienie, w którym do akcji zagrywanych w konflikcie przypisuje się umiejętności (oraz inne, stosowane zdolności) posiadane przez postać. W ten sposób mamy wgląd na to, w których akcjach postać może być mocna, a w których niekoniecznie.

Matryca Duel of Wits


Duel of Wits to mechanika sporów i debat, w której to rozgrywamy konflikt skryptowy (zagrywamy kolejne trzy akcje, odsłaniamy jedna po drugiej) aby sprawdzić, czyje stanowisko wygrało zdaniem publiczności. 

Oto jak "zmatrycowałem" lorda Orvasa Drena:

Potencjalne Body of Argument: 6 [z Will B6]+ rzut na [Interrogation B4, Oratory B3, Persuasion B5] + 1 [trait Scheming]
  • Avoid the Topic: Will B6
  • Dismiss: Intimidation B3, Oratory B3, Ugly Truth B2
  • Feint: Persuasion B5, Interrogation B4,  
  • Incite: Intimidation B3, Ugly Truth B2
  • Obfuscate: Oratory B3, Ugly Truth B2
  • Point: Persuasion B5, Interrogation B4, Oratory B3,
  • Rebuttal: Persuasion B5, Interrogation B4, Oratory B3
Jak widać, lord Orvas Dren jest świetny w Feint, Point i Rebuttal (poza tym ostatnim, ma całkiem niezły wachlarz skilli do odgrywania). U reszty akcji nie jest źle. Ogółem widać, że ta postać gracza jakby "jest zrobiona pod Duel of Wits".

Jak na "obwoźnego sędziego i śledzczego" Orvasowi brakuje umiejętności Rhetoric, czyli nie jest to osoba korzystająca z zawiłych chwytów i konstrukcji retorycznych. Orvas nie formułuje (domyślnie) argumentów od tej bardziej "akademickiej" czy "książkowej" (filozoficznej) strony...

Matryca do Range and Cover

"Range & Cover" to specyficzny typ konfliktu polegający na podchodach, potyczce na odległość znacznie dalszą niż walka wręcz. To miejsce na strzelanie do siebie, rzucanie przedmiotami, pozycjonowanie się. Potencjalnie: "pościg z atakowaniem się".

Kluczową kwestią jest mieć wyznaczoną "Broń" do R&C, bo od niej zależy wszystko: czym w fikcji jest odległość między uczestnikami, kto kiedy kogo ma na jakim zasięgu (względem wygrywającego w poprzednim teście), wreszcie czy są jakieś kostuchy bonusowe. Lord Orvas Dren nie ma żadnej broni dystansowej, więc załóżmy że rzuca kamieniami (Thrown Weapon). Ale, ma wierzchowca! To istotne w R&C...

Broń (Weapon Range Dice): kamień - thrown weapon (Optimal 1D, Extreme/Out Of Range 1D, Max. Range 30 paces).
  • Ciekawostka: gdyby Orvas pozycjonował się na swój miecz, to nie dostawałby żadnej kostki bonusowej do rzutów. Klasyk "nie przychodzi się z nożem na strzelaninę".
Dodatkowy parametr do zapamiętania: Stride 7 (przeciętny dla człowieka), ale jego koń (zwykły koń podróżny) ma Stride 12. To ogromna różnica. Będąc na koniu przeciwko pieszemu, Orvas otrzyma +2D bonusu do wszystkiego w R&C!

Aby sprawnie kontrolować wierzchowca podczas R&C, trzeba przed samym konfliktem zdać test Riding. Dla konia podróżnego to aż Ob 4 (rumak czy inny koń wyszkolony do walki - tylko Ob 2), więc nasz Orvas bez umiejętności Riding będzie musiał rozważyć czy aby na pewno chce walczyć (rzucać kamieniami, skracać dystans, etc.) z konia. 
  • Jeśli zda, to może użyć skilla Riding dla manewrów opartych na cesze Speed i umiejętności Stealth, może użyć Stride konia (a nie swój). 
  • Jeśli nie zda. wszystkie manewry oparte na Speed musi brać ze Speed własnego konia. Nie może zagrać manewrów opartych na Stealthy czy na Steel, będąc na tym koniu. Efektywny Stride to ten konia minus 2 (Stride 12 - 2 = 10).
Testy Beginner's Luck (BL) wykonuje się z podwojoną trudnością, zaś Riding oparte jest na cesze Will. Jeśli Orvas chce skorzystać z konia w ramach R&C, musiałby efektywnie rzucać od swojej Will B6 przeciwko Ob 8 (4x2). Niemal niemożliwe, aby zdać ten test!

Pomijam już karę +2 Ob za brak odpowiedniego treningu (Mounted Bowman Training) do wszelkich akcji. To nam upraszcza poniższą matrycę: rozpisuję ją z perspektywy Orvasa, który będzie rzucać kamieniami pieszo!

Closing Maneuvers
Close: Speed B4
Flank: Tactics BL (B6/B4)
Charge: Steel B6
Sneak In: Stealthy BL (B4)
Maintaining Maneuvers
Maintain: Speed B4
Hold: Perception B4 / Observation BL (B4) oba z dodatkem +1 Ob za hełm (pot helm)
Withdrawal Maneuvers
Withdraw: Speed B4
Fall Back: Tactics BL (B6/B4)
Sneak Out: Stealth BL (B4)
Retreat: Steel B6

Samo rzucanie kamieniem: Throwing BL (B4).

Widzimy, że Orvas - jak zejdzie z konia - to w R&C powinien próbować albo od razu wyrwać się z walki (kombinować z taktycznym odwrotem, tudzież panicznie uciekać), albo starać się zaszarżować - lub zajść od flanki - przeciwnika, kończąc sam R&C i przechodząc do konfliktu Fight

Tarcza pomoże Orvasowi o tyle, że kiedy przeciwnik będzie do niego strzelać, przeciwnik dostanie +1 Ob do trafienia, chyba że celuje z broni o VA 2+ (np.: kuszy), czyli równej lub przekraczającej wartość kostkową tarczy.

Matryca do Fight


Fight to walka wręcz, moment po momencie. Też konflikt skryptowy, też trzy rundki, ale akcji nieco więcej, bo zależne od Reflexes postaci (przeciętny człowiek będzie mieć Reflexes B4, czyli cztery akcje rozłożone na trzy rundy). Orvas ma Reflexes B4, nic specjalnego.

Skoro wiemy, że Orvas ma konia, to należy dodać kilka rzeczy:
  • Aby walczyć z konia, trzeba mieć Mounted Combat Training, w przeciwnym razie ma się +2 Ob do wszystkiego. Mounted Bowman Training zmniejsza karę do +1 Ob.
  • Na upartego, można osobno skryptować akcje konia i jeźdźca: mogą atakować ten sam cel, albo różne.
  • Miecz u Orvasa kwalifikuje się do "downward-stroke hacking, slashing (...) weapons", więc on dostałby +1D do testów na Sword B3, jeśli będzie walczyć konno.
  • Atakując piechura z konia, piechur [cel] nie może wybrać nóg jako lokację domyślną, na którą "przyjmuje uderzenie'.
  • Jeździec może zdecydować, czy broni się jakąś lokacją na sobie, czy wierzchowcem (gdzie domyślnie poleci uderzenie przeciwnika).
Ale, Orvas musiałby zdać test Riding na Ob 5 (efektywne Ob 10 przy braku umiejki) aby zmusić zwykłego konia podróżnego do walki wręcz. Rumak to zaledwie Ob 1, dla porównania.

Zakładam więc, że Orvas walczyć będzie pieszo.

Ekwipunek Orvasa: longsword [zasięg long], dirk [shortest], target shield [2D, short], reinforced leather armor [2D armor , chest 3D armor], pot helm [2D armor]
  • Jego zbroja daje +1 Ob do testów Agility, plus do dwóch innych rzeczy, których jednak nie używa się w Fight (Health/Forte na zmęczenie, podczas pływania). Warto odnotować!
  • Hełm daje +1 Ob do Perception/Observation, ale chyba to nie jest istotne w tego typu konflikcie...
  • Tarczą także można walczyć (umiejętność Brawling), ale też trzeba pozycjonować się na jej własnych zasięg. Ale trzeba mieć Shield Training, aby odblokować akcję Block & Strike, a także aby dodać 2D (z tej niedużej tarczy) do akcji Block. Ergo, dla Orvasa tarcza to wyłącznie dźwignia, aby parować ataki (może to samo robić swoim nożem bojowym).
Na szczęście tylko w niektórych sytuacjach ta dość lekka zbroja będzie przeszkadzać Orvasowi...

Engage: Speed B4. 
  • Modyfikatory za Stride takie jak dla R&C. Długość broni ma decydujące znaczenie, więc Orvas będzie mieć gorzej, jeśli ktoś przyjdzie do walki z bronią drzewcową, włócznią albo czymś podobnie długim (przeciwnik dostanie +1D/+2D).
Do Vie for Position/Disengage (po pierwszej rundce, zwanej Exchange) Orvas też ma Speed B4 bez żadnych kar, dalej nic specjalnego.

Akcje do Fight!:
Strike: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Great Strike: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Avoid: Speed B4
Block: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Counterstrike: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Assess: Perception B4 (+1Ob)
Push: Power B4 
Lock: Power B4
Beat: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Disarm: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Feint: Sword B3, Knives BL (B4, +1 Ob), Brawling BL (B4)
Throw Object/Weapon: Throwing BL (B4)
Command: Command BL (B6)
Intimidate: Intimidation B3

Widać, że Orvas jest tylko nominalnie uzbrojonym typem, z zaledwie wyszkoleniem we władaniu mieczem. Dałby radę sklepać chłopa oderwanego od pługa. Ktoś zaprawiony w walce, w lepszej zbroi, z kawałkiem oręża wstępnie zaprojektowanym do przebijania pancerza (choćby topór),  to praktycznie Orvas R.I.P. 

Jeśli R&C za słabo to pokazał, to Fight jednoznacznie obnaża to, że Orvas jest zwyczajnym szlachciurą, który właściwie nigdy nie powinien uczestniczyć w walce. Co najwyżej być jakimś dowódcą podczas potyczki czy bitwy. Ale gdyby chociaż jechał na rumaku, to lord justycjariusz zebrałby kilka bonusów: zdanie przez niego Ob 2 (1x2) na jego sześciu kostkach z Will jest całkiem prawdopodobne...


Kategorie kompetencji


Niżej moje sposoby na to, aby ułatwić sobie wyobrażenie w BW kim naprawdę postać, co umie, "w jakie szufladki ją włożyć". Dwie metody: według kategorii skilli z podręcznika, "piramidka" poziomu kompetencji.


Kategorie Umiejętności

Typy umiejętności lorda Orvasa Drena
  • Academic (6 mths; 2/4/8 h): Read B3, Write B3
  • Forester (6 mths; 3/6/12 h): Falconry B3, Hunting B2
  • Martial (1 mths; 2/4/8 h): Sword B3
  • School of Thought (6 mths; 3/6/12 h): Amercement B4, Doctrine B2, Rule of Law B4
  • Social (1 mths: 2/4/8 h): Etiquette B3, Interrogation B4, Intimidation B3, Oratory B3, Persuasion B5, Ugly Truth B2
  • Special (3 mths; 3/6/12 h): Estate Management B2
  • Wises (3 mths; 3/6/12 h): Criminal B2

Ta metoda daje nam kilka rzeczy. Po pierwsze, nie musimy nawet zaglądać do podręcznika ile czasu zajmuje cykl praktykowania danej umiejętności. Po drugie, to też daje nam wizję obszarów kompetencji u postaci.

Wedle przykładu, widać, że Orvas przede wszystkim uczony był rozmaitych metod dotarcia do ludzi, przebywania na dworach wśród możnych panów. Ale też kształcił się w roli sędziego i prokuratora za razem.  Nie posiada on specjalnie innego wykształcenia, poza umiejętnością czytania i pisania. Ma jakieś zacięcie do sokolnictwa, ktoś zadbał o jego lekcje machania mieczem czy posiadania przysłowiowego bladego pojęcia o włościach. 

Taki trochę karierowicz. Zwłaszcza z Circles B4 i paroma Affiliations czy Reputations które już posiada!

Piramidka Umiejętności


Można to zrobić w tabelce, ja dla wygody robię to systemem punktowania.

Umieszczam kolejno progi wartości zdolności (B4, potem B3, etc.) i jakoś je nazywam, odwołując się do wskazówek z pierwszych stron rozdziałów Hub & Spokes. Poziomy B6 i wzwyż to efektywnie kolejne szczebla do perfekcji.

Piramidka u Orvasa.
  • Ekspert (B5): Persuasion
  • Kompetentny (B4): Amercement, Interrogation, Rule of Law
  • Wyszkolony (B3): Etiquette, Falconry, Intimidation, Oratory, Read, Sword, Write
  • Początkujący (B2): Criminal-wise, Doctrine, Estate Management, Hunting, Ugly Truth
Lord Orvas Dren stał się ekspertem w przekonywaniu ludzi. Umie zaprezentować, że zna się na prawie, na przesłuchiwaniu podejrzanych czy na wydawaniu należnej grzywny jako ekwiwalent kary [do tego służy Amercement]. Definitywnie Orvas należy do tego grona szlachciców, którzy umieją własnoręcznie podpisać się pod woskową pieczęcią. Matryca do Duel of Wits już wykazała, że justycjariusz ma szereg narzędzi aby sobie poradzić w dyspucie.

Adnotacja na koniec


Jestem świadom tego, że wziąłem pod warsztat postać jakby sprofilowaną do dyskutowania na sesji. Moje metody sortowania i profilowania informacji powinny działać dla każdej postaci do Burning Wheela. Mają uwydatniać to, co protagonista umie, ale też obnażać jego braki. Mają pomóc graczowi na przyjęcie jakiejś wizji czy koncepcji działania co robić w danej scenie czy konflikcie. 

W moim zamyśle Orvas Dren miał być właśnie bohaterem kształtowanym podczas kryzysowej kampanii w konflikcie (najazd orków i klątwy od Wiedźm w pewnej marchii). Jakbym dograł drugie tyle sesji +7), to miałbym szansę dopisać do jego umiejek choćby Command, Elf-wise czy Witch-wise, poprawić jego Interrogation, Intimidation czy Oratory. To w końcu 25-letni szlachcic, który dzięki swojemu zasłużonemu w bojach ojcu (baronowi, pełniącemu funkcję wicehrabiego) otrzymał fuchę podróżnego sędziego królewskiego w Krwawych Marchiach...

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

Jeśli chcesz przeczytać podobne albo lepsze teksty omawiające erpegi, postaw mi kawę lub herbatę!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.